Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Gunnar Ernblad 1946-2021

Startat av Steffan Rudvall, 5 oktober 2021 kl. 09:41:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Vila i frid och tack för alla fantastiska insatser samt alla underbar minnen du gett oss!

Disneyfantasten

Nej vad trist, jag hade hoppats att han skulle få vara kvar längre...

Må han vila i frid...  :'(

Undrar vem som nu ska spela Albert i eventuella dubbningar...

Var fick du reda på det?

Detta är förresten den första som medverkat i Christian Hedlunds podcast som gått ur tiden...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 oktober 2021 kl. 09:45:10
Nej vad trist, jag hade hoppats att han skulle få vara kvar längre...

Må han vila i frid...  :'(

Undrar vem som nu ska spela Albert i eventuella dubbningar...

Var fick du reda på det?

Detta är förresten den första som medverkat i Christian Hedlunds podcast som gått ur tiden...
Jag fick veta det genom Christian Hedlunds sociala medier...

Disneyfantasten

#3
Det är också oerhört trist att hans första dubbning, 1972-års dubbning av Dumbo (som också var Charlie Elvegårds första dubbning som gick bort för tre år sedan), inte finns tillgänglig på DVD, Bluray och digitalt...

Dessutom så var också Gunnar en av de allra bästa skådespelarna i branchen och han blev inte så gammal heller, det tycks i princip alltid vara de bästa dubbarna i branchen som går ur tiden, t.ex. John Harryson, Hans Lindgren, Guy De La Berg, Stig Grybe, Johannes Brost, Charlie Elvegård, Jan Nygren, Olof Thunberg, Svante Thuresson, osv.

Elios

Ah nej det får inte vara sant!?
Först Ewert Ljusberg sedan Tomas Norström och nu Gunnar Ernblad. På bara mindre än tre dagar.
Varav den sista är den jag sett upp till mest. Alla minnen av hans röst.
Hans fantastiska mörka stämma. Ingen kan göra en så bra mörk röst som låter så ondskefull och rolig på samma gång.
Det går bara inte och ersätta någon med på den fronten.
Kan vi inte skapa en tråd som en hyllning till honom som handlar om allt han faktiskt har gjort och inte att han har gått bort.
För detta tog emot på riktigt alltså.
Detta är en utav dem bästa röstskådespelarna jag vet.  :'( :(

Simon Axelsson

Verkligen tråkigt att han gått bort! Vila i frid!
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 oktober 2021 kl. 09:52:24
Det är också oerhört trist att hans första dubbning, 1972-års dubbning av Dumbo (som också var Charlie Elvegårds första dubbning som gick bort för tre år sedan), inte finns tillgänglig på DVD, Bluray och digitalt...

Dessutom så var också Gunnar en av de allra bästa skådespelarna i branchen och han blev inte så gammal heller, det tycks i princip alltid vara de bästa dubbarna i branchen som går ur tiden, t.ex. John Harryson, Hans Lindgren, Guy De La Berg, Stig Grybe, Johannes Brost, Charlie Elvegård, Jan Nygren, Olof Thunberg, Svante Thuresson, osv.
Dumbo är inte hans första dubbning om man lyssnar på podcasten Röstskådespelarna så tolkar jag det som att han dubbat iallafall två filmer före. Hans första dubbning är någon slags finsk spelfilm.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 oktober 2021 kl. 11:30:57
Dumbo är inte hans första dubbning om man lyssnar på podcasten Röstskådespelarna så tolkar jag det som att han dubbat iallafall två filmer före. Hans första dubbning är någon slags finsk spelfilm.

Nåja, men iallafall Charlies första dubbning...

Disneyfantasten

Förresten visst blev Gunnars sista dubbning 2020-års omdubbning av DuckTales för Disney+, plus att han också hann spela in en hel del TV-reklamer kort innan hans död?

Adam

Blev helt chockad av nyheten.  💔
Så många barndomsminnen han gett oss alla med sina fantastiska dubbningsinsatser.
Nu har dock fått frid. 💞
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Anders

Läste detta trista besked på Discord för bara två timmar sedan och har spenderat dessa två timmar genom att minnas honom för alla karaktärer han har gjort och hans oersättliga, underbara stämma. Det känns så overkligt. Vila i frid, Gunnar!  :'(
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 oktober 2021 kl. 11:51:39
Förresten visst blev Gunnars sista dubbning 2020-års omdubbning av DuckTales för Disney+, plus att han också hann spela in en hel del TV-reklamer kort innan hans död?
Jag tror att hans sista dubbning kan ha varit Hotell Transylvanien 4.

Erika


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 oktober 2021 kl. 12:33:00
Jag tror att hans sista dubbning kan ha varit Hotell Transylvanien 4.

Visst ja det har du rätt i, hoppas att han hann spela in sina repliker i den innan han gick bort...

TonyTonka

#14
Vila i frid.  :'(

Vem ska nu göra rösten till Droopy, det är väl bara Gunnar som gjort hans röst i Sverige?   ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D