Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vart i världen utspelar sig Disney och Pixars filmer?

Startat av Disneyfantasten, 15 januari 2017 kl. 23:25:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag är mycket intresserad av var Disney och Pixars filmer utspelar sig, vissa är mer självklara och andra kan vara lite svåra.

Jag valde att utesluta Fantasia från listan då den är mer musikal, samt klassikerna från 1943-1949 då de är mer okända och de flesta har nog inte ens hört talas om dem och dessutom mest är kortfilmer eller helt enkelt egen fantasivärld.

Så här är listan över var Disneyklassikerna utspelar sig:
- Snövit och De Sju Dvärgarna: Tyskland
- Pinocchio: Italien
- Dumbo: USA (Florida i början)
- Bambi: Vermont i norra USA
- Askungen: Frankrike
- Alice i Underlandet: England
- Peter Pan: London, England
- Lady och Lufsen: småstad i USA
- Törnrosa: Frankrike
- Pongo och De 101 Dalmatinerna: London, England
- Svärdet i Stenen: England
- Mary Poppins: London, England
- Djungelboken: Indien (närmare bestämt Seoni i Madhya Pradesh)
- AristoCats: Paris, Frankrike
- Robin Hood: England
- Nalle Puh franschisen: antagligen England (med tanke på att A A Milne är britt)
- Bernard och Bianca: delvis New York, delvis Bayou i USA
- Micke och Molle: Vermont i norra USA
- Taran och Den Magiska Kitteln: mytologiska Wales
- Mästerdetektiven Basil Mus: London, England
- Oliver och Gänget: New York
- Den Lilla Sjöjungfrun: Karibiska havet
- Bernard och Bianca i Australien: naturligtvis Australien (den enklaste av alla)
- Skönheten och Odjuret: Frankrike
- Aladdin: Saudiarabien
- Lejonkungen: Serengeti på gränsen mellan Kenya och Tanzania i östra Afrika
- Pocahontas: Virginia i USA, Nordamerika
- Ringaren i Notre Dame: Paris, Frankrike
- Herkules: Grekland
- Mulan: Kina
- Tarzan: på gränsen mellan Nigeria och Gabon i västra Afrika
- Dinosaurier: Pangea (alltså, som världen var förut innan den delades)
- Kejsarens Nya Stil: Peru i Sydamerika
- Atlantis: Medelhavet
- Lilo och Stitch: Hawaii
- Skattkammarplaneten: ?
- Björnbröder: Alaska
- Kogänget: Texas i södra USA
- Bolt: Hollywood
- Prinsessan och Grodan: New Orleans i USA
- Trassel: Tyskland
- Röjar-Ralf + Kraschar Internet: södra Kalifornien
- Frost 1 & 2: Norge
- Big Hero 6: San Fransocyo
- Zootropolis: i en djurvärld med samma namn
- Vaiana: Pylonesiska övärlden
- Raya och Den Sista Draken: fantasi-landet Kumandra
- Encanto: Columbia
- Strange World: vet ej ännu

Här är Pixars filmer:
- Toy Story 1, 2 & 3: småstad i USA
- Ett Småkryps Liv: Mexico
- Monsters Inc: Monstervärlden
- Hitta Nemo: Australien
- Superhjältarna 1 & 2: Chicago
- Bilar: Arizona i USA
- Råttatouille: Paris, Frankrike
- WALLE: ?
- Upp: Venezuela
- Modig: Skottland
- Insidan Ut: San Fransisco i Kalifornien
- Hitta Doris: delvis Australien, delvis Kalifornien
- Den Gode Dinosaurien: ?
- Coco: Mexico
- Framåt: i en fantasivärld med sagovarelser
- Själen: New York
- Luca: Italien
- Röd: kommande, ska utspela sig i Kina

Rätta mig gärna om jag har fel, men de flesta tror jag ska vara rätt.

Jag är förövrigt imponerad över att Frost utspelar sig i Skandinavien (vilket är mycket sällsynt för en Disneyfilm).

TonyTonka

Om jag minns rätt så utspelar sig Skattkammarplaneten inte på Jorden, utan på en annan planet i ett alternativt universum.

Wall-E utspelar sig på Jorden (oklart var på jorden, dock) samt i rymden

Den gode dinosaurien utspelar sig liksom Skattkammarplaneten i ett alternativt universum, dock på jorden till skillnad från en annan planet.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 januari 2017 kl. 23:25:20
- Frost: Norge
(...)
Jag är förövrigt imponerad över att Frost utspelar sig i Skandinavien (vilket är mycket sällsynt för en Disneyfilm).
Att Frost faktiskt utspelas i Norge låter jag vara osagt... Det är ju visserligen ett välkänt faktum att filmen är inspirerad av Skandinavien i allmänhet och Norge i synnerhet, och att animatörerna reste till Norge för inspirationen till animationen, men det är ju inte samma sak som att det bokstavligt utspelas i Norge. Jag skulle snarare vilja kalla det för ett skandinaviskinspirerat fantasiland. Trots allt finns ju faktiskt inte Arendal i verkligheten...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 januari 2017 kl. 23:25:20
- Snövit och De Sju Dvärgarna: Tyskland
Vad är det som säger att Snövit och de sju dvärgarna utspelas i Tyskland? Visserligen bygger ju filmen på en folksaga som av allt att döma har tyskt ursprung, och som åtminstone nedtecknades av de tyska bröderna Grimm, men det säger ju ingenting om var filmen i sig utspelas. Trots allt nämns ju varken land eller geografisk placering i filmen, och vad jag kommer ihåg nämns det inte ens i folksagan (åtminstone i bröderna Grimms populärt tillgängliga version) något om att handlingen utspelas i ett specifikt land; vare sig Tyskland eller någon annanstans.

Om jag inte har missat något uppenbart skulle jag snarare vilja hävda att filmen utspelas i ett ospecificerat sagoland som vi inte får veta tillräckligt mycket om för att kunna placera in geografiskt.

Alexander

Självklart kan man tolka Snövits land som man själv vill. De nämner ju inte det i filmen. Men de flesta säger Tyskland för att det är en tysk saga och att i bakom kulisserna dokumentärer och intervjuer med både Walt Disney och de andra som jobbade på filmen så berättar dem väldigt mycket att just Tysklands arkitektur var en stor inspiration till hur miljöerna i filmen skulle se ut. Samma sak gäller med Frost, självklart kan det vara vilket skandinaviskt land som helst men i intervjuer med regissörerna säger de att historien utspelar sig i Norge.

När de gjorde Den gode dinosaurien reste de till Montana, USA för inspiration. Och om man ser i filmen så stämmer miljöerna exakt med dem som de studerade i Montana.


Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2017 kl. 02:36:29
Trots allt finns ju faktiskt inte Arendal i verkligheten...

Jodå, Arendal finns visst i verkligheten! Det är en kommun och en stad i Norge. :)

(Dessutom finns det en stadsdel i Göteborg som heter Arendal.)

Så vitt jag vet finns namnet inte med i HC Andersens saga. Det är nog påhittat av Disney, förmodligen med inspiration från den verkliga platsen.

moviefan


Alexander

Citat från: moviefan skrivet 24 april 2018 kl. 22:38:50
Utspelas inte 6 Big Hero i San Fransisco också ?

Big Hero 6 utspelar sig i den fiktiva staden San Fransokyo, som är en blandning mellan San Francisco och Tokyo.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 24 april 2018 kl. 22:43:48
Big Hero 6 utspelar sig i den fiktiva staden San Fransokyo, som är en blandning mellan San Francisco och Tokyo.  :)

Även Zootropolis utspelar sig i en fiktiv stad med förmänskligade däggdjur!

Jag har i varje fall uppdaterat listan med Coco!

Elios

Nämns det verkligen att både Askungen och Törnrosa är franska prinsessor? Alltid trott dem varit ifrån typ England. Sen utspelar väl sig Trassel också där ifrån eller? För jag kan inte alls se den som att den utspelas i Tyskland!?
Och var i all världen står det att ett småkryps liv är ifrån Mexiko?
Var säger dem att det är Gabon som Tarzan bor i?
Sedan tror jag lite som ni med säger att de flesta disney världarna utspelas på en påhittad plats som nog ska föreställa en koppling till USA eller så.  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 25 april 2018 kl. 03:54:21
Nämns det verkligen att både Askungen och Törnrosa är franska prinsessor? Alltid trott dem varit ifrån typ England. Sen utspelar väl sig Trassel också där ifrån eller? För jag kan inte alls se den som att den utspelas i Tyskland!?
Och var i all världen står det att ett småkryps liv är ifrån Mexiko?
Var säger dem att det är Gabon som Tarzan bor i?
Sedan tror jag lite som ni med säger att de flesta disney världarna utspelas på en påhittad plats som nog ska föreställa en koppling till USA eller så.  ;D

Trassel är baserad på sagan om Rapunzel, som skrivits av tyska författare, nämligen Bröderna Grimm.

Jag snappade upp all den här informationen härifrån; theantilove.deviantart.com/art/Disney-Map-207593214

Daniel Hofverberg

#10
Citat från: Elios skrivet 25 april 2018 kl. 03:54:21
Nämns det verkligen att både Askungen och Törnrosa är franska prinsessor?
Jag skulle nog vilja påstå att både Askungen och Törnrosa i Disneys versioner utspelas i fiktiva länder, som inte ska föreställa något verkligt land. Något land nämns aldrig, och bara för att folksagorna tros komma från Frankrike är det knappast skäl att automatiskt dra slutsatsen att Disneys filmer utspelas där.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 april 2018 kl. 07:58:02
Trassel är baserad på sagan om Rapunzel, som skrivits av tyska författare, nämligen Bröderna Grimm.
Bröderna Grimm skrev egentligen ingenting själva. De bara nedtecknade folksagor som före det spridits via muntlig tradition. Mycket tyder väl på att folksagan Rapunzel likväl har ett tyskt ursprung, men att därifrån dra slutsatsen att Disneys film utspelas i Tyskland tycker jag är ett ganska stort kliv...

Elios

Atlantis utspelar väl sig innan i London, England, innan han väl reser till Atlantis.
Sen tänker och undrar jag om verkligen familjen med Pongo & de 101 dalmatinerna verkligen bor i just London är det inte bara en annan del utav England!? För att i tvåan så heter den ju Tuffs Äventyr i London. Fast är det där dem bor där och åker ifrån han så att han får klara sig själv där!?  ???
Tänkte med på är Lady & Luften verkligen från USA eftersom dem också är med här:
https://youtu.be/Ed_Kxyqgp1c


Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 25 april 2018 kl. 14:18:36
Atlantis utspelar väl sig innan i London, England, innan han väl reser till Atlantis.
Sen tänker och undrar jag om verkligen familjen med Pongo & de 101 dalmatinerna verkligen bor i just London är det inte bara en annan del utav England!? För att i tvåan så heter den ju Tuffs Äventyr i London. Fast är det där dem bor där och åker ifrån han så att han får klara sig själv där!?  ???
Tänkte med på är Lady & Luften verkligen från USA eftersom dem också är med här:
https://youtu.be/Ed_Kxyqgp1c

Atlantis utspelat sig i först i Washington DC och sen i Medelhavet!

Pongo och De 101 Dalmatinerna utspelar sig utan tvekan i London!

Lady och Lufsen utspelar sig helt klart i USA! Det bevisas framförallt i uppföljaren då de firar den 4e juli, som är USAs nationaldag!

Det att karaktärerna framträder i Pongo och De 101 Dalmatinerna är bara cameo!

Till exempel så vill jag nämna att Bambis mamma syns i både Djungelboken (Indien), Bernard och Bianca (Bayou) och Skönheten och Odjuret (Frankrike), medan den ursprungliga filmen "Bambi" (där hon var med först) utspelar sig i Vermont i norra USA! Alltså gjorde hon cameo i dessa filmer!

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 april 2018 kl. 09:56:39
Jag skulle nog vilja påstå att både Askungen och Törnrosa i Disneys versioner utspelas i fiktiva länder, som inte ska föreställa något verkligt land. Något land nämns aldrig, och bara för att folksagorna tros komma från Frankrike är det knappast skäl att automatiskt dra slutsatsen att Disneys filmer utspelas där.
Bröderna Grimm skrev egentligen ingenting själva. De bara nedtecknade folksagor som före det spridits via muntlig tradition. Mycket tyder väl på att folksagan Rapunzel likväl har ett tyskt ursprung, men att därifrån dra slutsatsen att Disneys film utspelas i Tyskland tycker jag är ett ganska stort kliv...


Det är bara min åsikt, andra kan ha motsatta åsikter, om du inte tror att filmerna utspelar sig där så har du naturligtvis rätt till din åsikt, men jag tror fast att det är där de utspelar sig och samma sak tänker jag också med Snövit och Frost, som togs upp tidigare!

Med Alice i Underlandet tänkte jag att det är England då filmen är baserad på en bok av den brittiska författaren Lewis Carrol!

Detsamma skulle jag däremot INTE säga med Den Lilla Sjöjungfrun, för trots att sagan är skriven av en dansk författare så utspelar sig Disneys film absolut inte där, utan det är istället Karibiskt tema, alltså utspelar den sig i Karibiska havet! (vet att Atlantica inte finns på riktigt, men ändå, samma sak med Agrabah i "Aladdin" som ser ut att utspela sig i Arabiska världen, där sjunger de ju till och med "Arabiska Natt"!)

Alexander

#14
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 maj 2018 kl. 23:42:45

Med Alice i Underlandet tänkte jag att det är England då filmen är baserad på en bok av den brittiska författaren Lewis Carrol!



Man kan även se klocktornet Big Ben i början och i slutet av filmen när Alice är i parken. Så det är säkert att just Disney versionen utspelar sig i London, England.  ;)