Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

En annorlunda värld (Strange World, 2022)

Startat av Steffan Rudvall, 12 februari 2022 kl. 17:59:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Steffan Rudvall

#61
Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 november 2022 kl. 20:16:26Vid det här laget tvivlar jag på att den filmen blir numrerad "Klassiker" i Norden...
Encanto är ju deras senaste film innan denna och den är ju numrerad. En annorlunda värld skulle då bli 'Disneyklassiker" 58 i Sverige...

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 28 november 2022 kl. 19:29:37https://www.msn.com/sv-se/noje/spel/disneys-nya-film-strange-world-floppar-p%C3%A5-biograferna/ar-AA14C7T0?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=2436c9db1aa2401e803a34295e87ba58
Det där gäller förstås globalt sett, vilket huvudsakligen innefattar USA. Även i Sverige verkar den dock inte ha blivit någon storsuccé, åtminstone utifrån det lilla jag kan se - jag kollade bokningarna i Skellefteå nu i helgen, och som mest var det 6 personer på någon av föreställningarna; och som minst ingen person alls... :(

Men den stora publiken har uppenbarligen inte kommit tillbaka till biograferna efter pandemin än, så biograferna har en hel del att jobba med vad gäller att locka tillbaka folk. Efter att restriktionerna släpptes har jag som mest varit med om runt 20 personer på en föreställning i Skellefteå, vilket före pandemin skulle ha setts som väldigt lite när det gäller storfilmer (såsom exempelvis Marvels filmer) men som biografpersonalen nu betraktar som ganska mycket...

(Men nu när vi är inne i en ekonomisk kris lär det väl inte direkt bli lättare att få folk att gå på bio, i och med att biobiljetter börjar vara ganska dyra och i det osäkra ekonomiska läge som nu råder lär väl inte bio vara det första som folk prioriterar...)

Citat från: Simon Axelsson skrivet 28 november 2022 kl. 10:58:17Nej. Gör de som förra året lär den släppas där runt jul, men det kan ju mycket väl hända att den släpps senare än så.
Det lär nog dröja längre än så nu när man inte längre kan skylla på pandemin och restriktioner. Om vi ser till de filmer som hittills släppts i år (bl.a. Thor - Love and Thunder och Doctor Strange in the Multiverse of Madness) så har de släppts på Disney+ mellan 1 ½ och 2 månader efter biopremiären - så med utgångspunkt från det kanske man kan gissa på att En annorlunda värld släpps på Disney+ runt mitten eller slutet av januari.

Steffan Rudvall

Jag vet inte om detta stämmer men det känns som att det varit mycket tystnad när det gäller den här filmen som att den inte har marknadsförts ordentligt... Jag har till exempel aldrig sett en trailer till filmen vid andra biografbesök.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 november 2022 kl. 20:39:07Encanto är ju deras senaste film innan denna och den är ju numrerad. En annorlunda värld skulle då bli 'Disneyklassiker" 58 i Sverige...

Men precis som Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen så floppade den på bio...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 november 2022 kl. 21:00:59Jag vet inte om detta stämmer men det känns som att det varit mycket tystnad när det gäller den här filmen som att den inte har marknadsförts ordentligt... Jag har till exempel aldrig sett en trailer till filmen vid andra biografbesök.
Jag har ändå sett en del reklam på TV och liknande och har sett någon enstaka trailer vid andra biobesök, så jag har absolut sett filmer som marknadsförts mycket mindre - men visst har den inte marknadsförts lika mycket som storfilmer före pandemin.

Åtminstone här i Skellefteå verkar det dock vara Mästerkatten 2 som det puffas mest för, som jag har sett trailers för innan varenda film som har gått de senaste fyra månaderna; oavsett genre och målgrupp...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 november 2022 kl. 21:01:47Men precis som Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen så floppade den på bio...
Ja fast det finns ju ändå flertalet filmer som räknas som Disneyklassiker även fast de floppat.

Disneyfantasten

#67
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 november 2022 kl. 21:09:12Ja fast det finns ju ändå flertalet filmer som räknas som Disneyklassiker även fast de floppat.

Du menar alltså handanimerade sådana...?

Okej, jag medger att även Nalle Puh 2011 var handanimerad, men den blev ingen vidare ekonomisk succé.

(visserligen blev inte Atlantis, Skattkammarplaneten eller Kogänget det heller, men på den tiden var kravet i Europa att alla filmer i listan skulle vara handritade därför uteslöts Dinosaurier, men det kravet försvann när Disney bestämde att de inte skulle producera fler handritade filmer)

Will Siv


Will Siv

Men några idioter kommer börja påstå att det var för att huvudkaraktären är gay och Disney utför "woke" propaganda och "tränar" barn......  :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet 28 november 2022 kl. 23:17:21Men några idioter kommer börja påstå att det var för att huvudkaraktären är gay och Disney utför "woke" propaganda och "tränar" barn......  :-\
Fast tyvärr kommer ju homosexuella teman att påverka intäkterna, fast inte på det sättet som "idioterna" påstår - utan just för att det gör att ett antal länder i världen har sådana censurregler att filmen inte kan visas. Senast jag hörde rörde det sig väl om 20 länder som inte kan/får/vill visa filmen, däribland Kina - och med tanke på att det är ett gigantiskt land med väldigt många invånare så kommer det förstås att påverka filmens globala intäkter nämnvärt.
(medan ett miniland som Sverige bara är en droppe i havet när det kommer till de globala intäkterna)

Det är bara att hoppas att det inte avskräcker Disney från att försöka med homosexuella rollfigurer igen...


Men med tanke på att filmen bara gått i några dagar i hela världen tycker jag det är för tidigt att redan nu dra slutsatsen att filmen floppat - särskilt i och med att pandemin nog gjort att inte lika många som förut någonstans i världen väljer att gå på bio just på premiärdagen som förr i tiden.

Disneyfantasten

Jag tyckte det lät som Andreas Nilsson spelar Journalfilmsberättaren i den här filmen.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 november 2022 kl. 08:02:44Jag tyckte det lät som Andreas Nilsson spelar Journalfilmsberättaren i den här filmen.
Det tyckte jag med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

När väl Daniel skriver upp rollistan på hemsidatycker jag gott att han kan lägga til att  Andreas Nilsson spelar Journalfilmsberättaren !

Då både jag och  Disneyfantasten hör att det är han.

Jag sett  Andreas två gånger försten  och är väl bekant med hur han låter.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Nu har jag gått och sett En annorlunda värld, och jag tycker det var en bra film men lite för mycket actionsekvenser och typiskt "rafflande" scener mest för sakens skull.

Men jag är besviken på bildversionen - den första Disney-filmen på hur länge som helst som inte hade minsta lilla svenska bildversion, t.o.m. titeln i början står på engelska (även om den har översatts som del av textremsan som textar för hörselskadade) och hela eftertexterna är på engelska. Annars har det ju på sistone varit vanligt att "klämma in" större svenska röster i början av eftertexterna, och då ersätta de engelska rösterna; men här stod precis allt på engelska. Först efter alla sluttexter och efter Disney-jingeln i slutet listas svenska röster och studiocredits. :(

Däremot är det trevligt med svensk text för hörselskadade, men egendomligt varför dessa textremsor från bio aldrig verkar återanvändas till DVD/Blu-Ray eller Disney+...? Det känns som slöseri med pengar att beställa textning enbart för bio, som sen aldrig används igen... ???

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 november 2022 kl. 08:02:44Jag tyckte det lät som Andreas Nilsson spelar Journalfilmsberättaren i den här filmen.
Om du med journalfilmsberättaren syftar på speakerrösten precis i början, så håller jag med att det utan tvekan är Andreas Nilsson.

Jag uppfattade det dock inte som att det skulle föreställa just en journalfilm, med tanke på att partiet delvis var 2D-animerat med en typisk serietidningsestetik. Kanske snarare någon slags reklamfilm...?