Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

VHS vs DVD/Blu Ray

Startat av gstone, 8 november 2022 kl. 21:24:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vad är någon skilande Filmer har på VHS mot DVD och Blu Ray ?

Jag menar både bild och dubbning.

Jag tänker ljud och bildversion.

Är det några Disney filmer man bör köpa på VHS.

Är någon film som bättre kvalitet på VHS ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Dubbade filmer som finns på DVD och Bluray men bör köpas på VHS? Det skulle vara Skönheten och Odjuret och Aladdin då och till och med Lejonkungen där de senare ju ändrade lite i animationen i vissa senare.

Lillefot

Svärdet i Stenen, om du nu inte har tur och kan hitta DVD utgåvan från 1999.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 november 2022 kl. 21:24:15Jag tänker ljud och bildversion.
Vad gäller bildversioner är det ju i stort sett ingen klassisk tecknad Disney-film som har svensk bildversion på DVD eller Blu-Ray, medan nästan alla har det på VHS (och bio). Den enda klassikern som fått svensk bildversion på DVD är ju första utgåvan av Snövit och de sju dvärgarna, men även där med viss bearbetning (Walt Disney-citatet är borttaget och dubbcreditsen är flyttad till efter filmen och musikvideon istället för under förtexterna) - medan senare DVD-utgåvor och alla Blu-Ray-utgåvor helt saknar svensk bildversion.

När det gäller nyare datoranimerade Disney-filmer och Pixar-filmer ser det lite bättre ut på DVD och Blu-Ray, men vad gäller Pixar finns det en del äldre DVD-utgåvor som saknar svensk bildversion.

Kort sagt: På VHS har nästan alla Disney-filmer och många filmer från andra filmbolag samma (eventuella) bildversion som på bio, medan på DVD är det betydligt mer si och så med den saken; tyvärr.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet  8 november 2022 kl. 22:09:41Svärdet i Stenen, om du nu inte har tur och kan hitta DVD utgåvan från 1999.
Den finns faktiskt på Tradera men säljs i bunt med andra tidiga Disney DVD utgåvor. Är man intresserad kanske det går att kontakta säljaren och fråga om man bara kan köpa just Svärdet i stenen.

https://www.tradera.com/item/302153/447497573/11-disneyklassiker-1-a-releaser-utan-nummer-pa-ryggen-komplett-megarariteter

Will Siv

#5
På VHS versionen av "Kalle Ankas Önskejul" är "Jultomtens Verkstad" oklippt ( samma med VHS utgåvan av "Musse's Julsaga" som också har original dubbningen ).

VHS och nån tidig DVD utgåva av "Monsters Inc" har bloopers under eftertexterna och låten "If I Didn't Have You" framförd av Allan Svensson och Robert Gustafsson.

Sen är det ju flera original dubbningar och kortfilms dubbningar som bara finns på VHS.


Och det här är kanske inte så viktigt, men flera DVDer har snyggare menyer än Blu Ray, exempelvis: "Skattkammarplaneten"

Eftersom menyerna gjordes i "standard defenition" gick det inte att överföra dom.

Will Siv

#6
Du kan också lägga till Streaming.

( eller flera format, som: BetaMax, LaserDisc, CED, etc )

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet  8 november 2022 kl. 23:17:45Du kan också lägga till Streaming.

( eller flera format, som: Beta, LaserDisc, CED, etc )
Jag vill inte vara någon besserwisser men vi pratar ju om svenska dubbningar på olika format och LaserDisc & CED lanserades aldrig här.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 november 2022 kl. 23:26:08Jag vill inte vara någon besserwisser men vi pratar ju om svenska dubbningar på olika format och LaserDisc & CED lanserades aldrig här.
Jag menade med "bildkvaliteten" och bonusmaterial.