Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Mari-Anne Barrefelt

Startat av Disneyfantasten, 27 november 2022 kl. 23:02:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Hittade ingen tråd om henne.

Någon här som haft kontakt med henne?

Skulle man kanske kunna fråga henne vilka som var medlemmar i Snövättarna* som var sångröster i omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna, samt vem som var Vaktmonstret i omdubbningen av Törnrosa?

*Här vet jag iallafall att Olle Persson definitivt är en av dem eftersom han själv har bekräftat det via mail.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 november 2022 kl. 23:02:16*Här vet jag iallafall att Olle Persson definitivt är en av dem eftersom han själv har bekräftat det via mail.
Men du har inte frågat honom om vilka de andra är? Jag förutsätter att de spelades in som ensemble.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 november 2022 kl. 23:59:05Men du har inte frågat honom om vilka de andra är? Jag förutsätter att de spelades in som ensemble.

Det gjorde jag, men han svarade inte.

Jag lutar dock åt att det skulle kunna vara Svante Thuresson, Stephan Karlsén och Jan Sjödin.

Tyvärr är varken Svante eller Jan längre i livet, när jag frågade Stephan så sa han att han tyckte det lät som att han var med men att han inte tror att det stämmer så han inte kan minnas att han varit med och att han inte skrivit antecknat kontrakt om att han varit med.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 november 2022 kl. 08:20:55Det gjorde jag, men han svarade inte.

Jag lutar dock åt att det skulle kunna vara Svante Thuresson, Stephan Karlsén och Jan Sjödin.

Tyvärr är varken Svante eller Jan längre i livet, när jag frågade Stephan så sa han att han tyckte det lät som att han var med men att han inte tror att det stämmer så han inte kan minnas att han varit med och att han inte skrivit antecknat kontrakt om att han varit med.
Jag ställer mig väldigt tveksam till att personer som främst ansese som skådespelare skulle engageras för ensemblesång i en dubbning.
Det var helt enkelt inte så man jobbade på den här tiden, utan det var brukligt att hålla sångare och skådespelare separata.
Och jo, jag vet att det förekom skådespelare som sjunger men då var det för specifika roller, inte i körer och ensemblesång. Första gången Doreen Denning var med om att personer som ingick i kören på riktigt hade talrepliker var i Skönheten och odjuret, detta var något av en revolution för henne.

Om det hade varit så att Stephan Karlsén hade sjungit i Snövit så borde han ha kommit ihåg, då detta skedde i grupp som namnet Snövättarna vittnar om, med tanke på att man vanligtvis är ensam i ljudbåset när man dubbar.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 28 november 2022 kl. 10:02:10Jag ställer mig väldigt tveksam till att personer som främst ansese som skådespelare skulle engageras för ensemblesång i en dubbning.
Det var helt enkelt inte så man jobbade på den här tiden, utan det var brukligt att hålla sångare och skådespelare separata.
Och jo, jag vet att det förekom skådespelare som sjunger men då var det för specifika roller, inte i körer och ensemblesång. Första gången Doreen Denning var med om att personer som ingick i kören på riktigt hade talrepliker var i Skönheten och odjuret, detta var något av en revolution för henne.

Om det hade varit så att Stephan Karlsén hade sjungit i Snövit så borde han ha kommit ihåg, då detta skedde i grupp som namnet Snövättarna vittnar om, med tanke på att man vanligtvis är ensam i ljudbåset när man dubbar.
Stephan var dock en av sångarna i eftertexterna till Mästerdetektiven Basil Mus, eller åtminstone så låter det som honom, å andra sidan var han redan med i den filmen där han gjorde en av Råttigans underhuggare;


https://www.youtube.com/watch?v=uVvnjP2g5ls

Om det inte var Stephan som sjöng i Snövit så kan det ha varit någon slags Sound Alike, kanske Tommy Blom, tyvärr är inte han längre i livet.

Samma med Jan Sjödin tror jag, om inte han var med i kören (du omnämnde att han testade för dvärg men blev inte godkänd) så kan det ha varit någon Sound Alike där också, kanske Magnus Ehrner.

Då är det iallafall mer sannolikt att Svante Thuresson var en del av den kören, eftersom han var sångartist till yrket.

Gunnar Svensson, som var musikalisk ledare för dubbningen, är tyvärr död sedan länge...

Disneyfantasten

Och så en sak till; i maj månad skickade jag ett brev till Bert-Åke Varg med en fråga om det är han som spelar Vaktmonstret i omdubbningen av Törnrosa men har ännu inte fått svar av honom, och det är bara han som kan svara på den frågan om det är han eller inte, alternativt Mari-Anne Barrefelt.