Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (Disney)

Startat av Rosenlund, 14 februari 2012 kl. 19:42:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 14 mars 2023 kl. 14:30:31sett utifrån ett penga-perspektiv eller tids-perspektiv är flyg fortfarande att föredra.
Det struntar jag fullständigt i, att välja snabba, bekväma och kostnadssnåla sätt är i sig en bra moral men inte när vår planets framtid står på spel, då tycker jag att man får bita i det sura äpplet! (eller helst av allt att man gör det klimatsmarta mycket billigare och att man uppfinner färdmedel som både är superbilliga, superklimatsmarta och supersnabba)

Jag kan dock ha lite förståelse med året 1990 då man inte riktigt hade insett allvaret med klimatet som man gör idag, men allt det där är förbi och nuförtiden är det annorlunda.

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2023 kl. 14:38:33Jag kan dock ha lite förståelse med året 1990 då man inte riktigt hade insett allvaret med klimatet som man gör idag, men allt det där är förbi och nuförtiden är det annorlunda.
Absolut, Varför sa du inte det från början? Det skulle ha sparat hela diskussionen som gått ifrån ämnet. Det var 90-talet klimathotet var inte sett som något allvarligt av någon. Om man kan inte se med dagens perspektiv på 90-talet

Disneyfantasten

Citat från: Marcusen skrivet 14 mars 2023 kl. 14:46:44Absolut, Varför sa du inte det från början? Det skulle ha sparat hela diskussionen som gått ifrån ämnet. Det var 90-talet klimathotet var inte sett som något allvarligt av någon. Om man kan inte se med dagens perspektiv på 90-talet
Jo, jag ber om ursäkt för det, jag har bara så svårt att "acceptera" de allvarliga hoten mot planeten, den globala biologiska mångfalden, naturen, djuren, osv.

Men jag håller med om att vi från och med nu kan hålla oss till ämnet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2023 kl. 14:38:33Det struntar jag fullständigt i, att välja snabba, bekväma och kostnadssnåla sätt är i sig en bra moral men inte när vår planets framtid står på spel, då tycker jag att man får bita i det sura äpplet! (eller helst av allt att man gör det klimatsmarta mycket billigare och att man uppfinner färdmedel som både är superbilliga, superklimatsmarta och supersnabba)
På tal om det så har det precis rapporterats i tidningarna här uppe om att det ska börja tillverkas miljövänligt biobränsle för flygplan i Piteå, tillverkat på rester från skogsindustrin som i dagsläget bara kasseras. Om det bara blir tillräckligt billigt för att börja produceras i större skala, så verkar det väldigt intressant inför framtiden.

För inom överskådlig framtid tror jag inte att det kommer finnas några realistiska alternativ till flyg för lite längre sträckor. Och det räcker ju att en enda person flyger för att planet ändå ska behöva lyfta, så det gör ju liksom ingen miljömässig skillnad om vissa personer avstår från att flyga.

Men nu ska vi inte heller överdriva hur farligt flyg är - även fast det är långt ifrån bra för miljön, så står det ändå bara för under 5% av koldioxidutsläppen. Torrlagda våtmarker, som börjat komma på tal på senare tid, står som jämförelse för nästan 25% av utsläppen i Sverige.

Citat från: Lilla My skrivet 14 mars 2023 kl. 14:30:31Flyg går fortfarande otroligt mycket snabbare än tåg eller buss. Spelar ingen roll om du så ska inom landet eller till grannlandet. Känner flera som jobbat huvudsakligen i Stockholm och således fått flyga därifrån och hit, till Blekinge, under veckorna.

Det är såklart mycket mer skadligt för miljön och jag ogillar också "onödiga" flygresor på korta sträckor, men sett utifrån ett penga-perspektiv eller tids-perspektiv är flyg fortfarande att föredra.
Ja, precis. Som privatperson kan man absolut överväga alternativ till flyg, men ur företagsperspektiv är det alltid kortast möjliga tid som räknas. Jag har en kollega på mitt jobb som före pandemin flög till och från Stockholm (från Skellefteå) sisådär 25 - 30 gånger på ett år, och även om det har minskat drastiskt sedan pandemin och man insåg att en hel del går att göra på distans rör det sig nog fortfarande om runt 10 gånger per år. Det är förstås inte optimalt, men då en kombination av buss och tåg tar så lång tid att det skulle kosta skjortan för företag så finns det tyvärr inte så mycket alternativ.

Och vilka val man gör som privatperson är ju ovidkommande så länge som det finns företagsresenärer som flyger, för flyget måste ju liksom lyfta och släpper ut lika mycket koldioxid oavsett om det är en eller 150 personer ombord...

moviefan

Kan inte någon av er lägga upp klipp  från 1998 års vhs utgåva, på för och eftertexterna ? Vore kul att se svenska bildversionen, om det nu var så att den vhs utgåvan hade det.  

gstone

Ariel och Sebastian är också namn på två  karaktärer i Shakespeares  Stormen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Vi får vara lyckliga att den här filmen inte fick en omdubbning som i Finland  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 maj 2023 kl. 10:34:58Vi får vara lyckliga att den här filmen inte fick en omdubbning som i Finland  :D
Eller Danmark.

Ja, tur är det, då den svenska dubbningen är sent gjord, och inte minst hade svenska folket gått miste om Sissels insats.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 maj 2023 kl. 10:54:30Eller Danmark.
Var den verkligen omdubbade ?

Konstigt jag inte verkar läst om det i så fall ??? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 12 maj 2023 kl. 12:08:00Var den verkligen omdubbade ?

Konstigt jag inte verkar läst om det i så fall ??? ???
Det var väl bara Blunder och Ariels sångröst som dubbades om i Danmark, har jag för mig, men det är möjligt att jag har fel.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 12 maj 2023 kl. 13:23:10Det var väl bara Blunder och Ariels sångröst som dubbades om i Danmark, har jag för mig, men det är möjligt att jag har fel.
Du har rätt men även det är ju omdubbning inte av hela filmen men ändock.

gstone

Nu ska jaf se omden här filmen idag ! :D

Innan jag ser den nya versionen på bio imorgon :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Kroken och Snoken låter väldigt speciella.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Någon( nämner inga namn) hävda en gång att  Sissel Kyrkjebø sjöng flask som Ariel vilket är bland det dumast jag någonsin hört >:(

Inte bara är hon makalös i rollen och har också rösten av en ängel-

Det ända fel man mölifen kan hitta med hennes instas är gon bryter lite på norska.

Jag antar det är i alla delivus varför Disneyfantasten byte ut henne mot Gunila Backman i sin dubbning av filmen :D

På ett sidospår är jag säker på att Gunila också hade gjort strållande jobb i rollen :D

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Såg nu ikväll på DLS, lika underbar som vanligt. Har ni haft vhs utgåvan från 91 eller 98 ?