Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Röster till Ratchet och Clank filmen

Startat av jimstrom, 25 augusti 2016 kl. 16:55:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Vilka gör dom svenska rösterna i Ratchet & Clank filmen?

hittils har jag bara hört

Andreas Nilsson som Kapten Qwark
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  6 juli 2023 kl. 00:12:10Källa behövs, varifrån kan dom ha tagits måntro? Det är ganska utförligt.
Det undrar jag också. Vid en första anblick ser det hyfsat trovärdigt ut, och listan är lite för utförlig för att det ska kännas troligt att det kommer enbart från röstidentifiering. Men samtidigt står inte ett ord om regissör, översättare och/eller dubbstudio, som rimligtvis borde nämnas om uppgifterna hade kommit från någon officiell källa.

Kort sagt, man hade verkligen velat veta varifrån uppgifterna kommer; för att bättre kunna bedöma sanningshalten i uppgifterna. Det var länge sen jag såg filmen, så jag kan inte bedöma om det verkar troligt att det stämmer, men det finns i alla fall inga tydligt uppenbara tecken på att det skulle vara påhittat (i form av skådespelare som inte var verksamma när dubbningen gjordes eller dylikt) på samma sätt som när den ökända vandalen varit i farten och hittat på rollistor till filmer som aldrig dubbats...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 juli 2023 kl. 00:54:59Det undrar jag också. Vid en första anblick ser det hyfsat trovärdigt ut, och listan är lite för utförlig för att det ska kännas troligt att det kommer enbart från röstidentifiering. Men samtidigt står inte ett ord om regissör, översättare och/eller dubbstudio, som rimligtvis borde nämnas om uppgifterna hade kommit från någon officiell källa.

Kort sagt, man hade verkligen velat veta varifrån uppgifterna kommer; för att bättre kunna bedöma sanningshalten i uppgifterna. Det var länge sen jag såg filmen, så jag kan inte bedöma om det verkar troligt att det stämmer, men det finns i alla fall inga tydligt uppenbara tecken på att det skulle vara påhittat (i form av skådespelare som inte var verksamma när dubbningen gjordes eller dylikt) på samma sätt som när den ökända vandalen varit i farten och hittat på rollistor till filmer som aldrig dubbats...
Jag skulle tro att dem kom här ifrån https://nouw.com/dubbox/dubbcredits-ratchet-and-clank-3320487

Sen tycker jag att det är lite jobbigt att ni ofta frågar sådan här frågor om credits :-\

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Filmen finns annars också på Viaplay.

Citat från: gstone skrivet  6 juli 2023 kl. 01:11:18Jag skulle tro att dem kom här ifrån https://nouw.com/dubbox/dubbcredits-ratchet-and-clank-3320487

Sen tycker jag att det är lite jobbigt att ni ofta frågar sådan här frågor om credits :-\


Jobbigt? Man vill ju veta att uppgifterna stämmer.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 juli 2023 kl. 01:11:18Sen tycker jag att det är lite jobbigt att ni ofta frågar sådan här frågor om credits :-\
Vad är det för jobbigt med det? I dessa tider är ju källkritik viktigare än någonsin, och det är svårt att utöva källkritik om man inte vet varifrån uppgifter kommer...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 juli 2023 kl. 01:12:45Filmen finns annars också på Viaplay.
Jag såg nu att det faktiskt finns utsatt dubbcredits på Viaplay, som jag hade kunnat svära inte fanns senast jag kollade...

Uppgifterna på Viaplay stämmer exakt överens med uppgifterna på Wikipedia med två undantag - Mr. Micron och Stanley finns inte med på dubbcreditsen efter sluttexterna på Viaplay, varför man kan misstänka att dessa två tillkommit via röstidentifiering. Det förklarar också varför just Ole Ornered och Dick Eriksson även står med under "Övriga röster" på Wikipedia trots att de redan listats...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 juli 2023 kl. 01:12:45Filmen finns annars också på Viaplay.
Jobbigt? Man vill ju veta att uppgifterna stämmer.
För det första tycker folk bara borde acptera  och vara tacksamma när dom får credits  >:(

För det andra är jag personligen inte alltid säker på ok jag får berätta vem som gav mig infon  ;)

Jag vill inte att någon ska hamna i trubbel :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 juli 2023 kl. 01:16:40Vad är det för jobbigt med det? I dessa tider är ju källkritik viktigare än någonsin, och det är svårt att utöva källkritik om man inte vet varifrån uppgifter kommer...
Se mitt svara nedan.

Själv vet jag inte om jag är ett fan av källkritik :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Mina lärare i skolan gnäll också ofta på att jag skulle ha/ göra källkritik >:(

Det var lika irriterande då som nu
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  6 juli 2023 kl. 01:18:11För det första tycker folk bara borde acptera  och vara tacksamma när dom får credits  >:(

För det andra är jag personligen inte alltid säker på ok jag får berätta vem som gav mig infon  ;)

Jag vill inte att någon ska hamna i trubbel :)
Men du förstår väl själv att en Wikipedia sida utan källa inte är helt pålitlig?
Citat från: gstone skrivet  6 juli 2023 kl. 01:19:30Se mitt svara nedan.

Själv vet jag inte om jag är ett fan av källkritik :-\
Källkritik är inget man är ett fan av det är helt enkelt nödvändigt. Om någon kommer till dig och säger att månen är gjord av ost så kan du inte bara tro på det för att någon har sagt det.

gstone

Finns än ett engelskt ord for källkritik?


Om det är så viktigt som ni påstår borde väl göra det.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  6 juli 2023 kl. 01:24:18Finns än ett engelskt ord for källkritik?


Om det är så viktigt som ni påstår borde väl göra det.
På engelska heter det "Source criticism".

gstone

Behöver musilmer och Judar källkritik för Torahn eller  Koranen ? ;D ;D

Många kristna läser bibeln utan källkritik  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  6 juli 2023 kl. 01:27:58Behöver musilmer och Judar källkritik för Torahn eller  Koranen ? ;D ;D

Många kristna läser bibeln utan källkritik  :D
Om du är troende inom någon slags religion vilken som helst så tror du självklart på religionens heliga skrifter och på det den lär ut.