Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nalles stora äventyr (The Country Bears)

Startat av E, 18 juni 2020 kl. 14:17:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Såg just creditlistan till The Country Bears. Dubbades inte den för Disney+ eller dubbades den när den hade premiär? Den har väl aldrig släppts i Sverige. Och Guy de la Berg står med, han lever ju inte längre

Eller har jag bara missat nåt ???

Steffan Rudvall

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 18 juni 2020 kl. 14:17:38
Såg just creditlistan till The Country Bears. Dubbades inte den för Disney+ eller dubbades den när den hade premiär? Den har väl aldrig släppts i Sverige. Och Guy de la Berg står med, han lever ju inte längre

Eller har jag bara missat nåt ???
Eftersom att den är dubbad av Sun Studio A/S så måste den vara dubbad på tidigt 2000-tal innan 2009 i alla fall

Anders M Olsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 18 juni 2020 kl. 14:17:38
Såg just creditlistan till The Country Bears. Dubbades inte den för Disney+ eller dubbades den när den hade premiär? Den har väl aldrig släppts i Sverige. Och Guy de la Berg står med, han lever ju inte längre

Eller har jag bara missat nåt ???

The Country Bears (Nalles stora äventyr) har faktiskt gått igenom den svenska censuren och godkändes som barntillåten för biovisning den 25 februari 2003.

Men jag hittar inget som tyder på att den faktiskt har visats på bio i Sverige. Den första förekomsten jag hittar är i september 2004 när den visades på TV1000. Senare har den visats på flera andra kanaler - TV4, Kanal 5 m.fl.

Jag har dock ingen aning om när dubbningen gjordes.

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 18 juni 2020 kl. 14:17:38
Såg just creditlistan till The Country Bears. Dubbades inte den för Disney+ eller dubbades den när den hade premiär? Den har väl aldrig släppts i Sverige. Och Guy de la Berg står med, han lever ju inte längre

Eller har jag bara missat nåt ???

Tommy Blom har varit död i flera år med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 juni 2020 kl. 15:16:22
The Country Bears (Nalles stora äventyr) har faktiskt gått igenom den svenska censuren och godkändes som barntillåten för biovisning den 25 februari 2003.

Men jag hittar inget som tyder på att den faktiskt har visats på bio i Sverige. Den första förekomsten jag hittar är i september 2004 när den visades på TV1000. Senare har den visats på flera andra kanaler - TV4, Kanal 5 m.fl.

Jag har dock ingen aning om när dubbningen gjordes.

Dubbningen gjord nog för tv.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 juni 2020 kl. 15:17:21
Dubbningen gjord nog för tv.
Jag tror dubbningen är beställd av Disney för om de någon gång skulle ha nytta av den

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 juni 2020 kl. 15:20:17
Jag tror dubbningen är beställd av Disney för om de någon gång skulle ha nytta av den

Praktiskt :D

Bra att tänka i förre hand.  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 juni 2020 kl. 15:22:08
Praktiskt :D

Bra att tänka i förre hand.  ;D
samma sak händer ju även med En extremt långbent film

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 juni 2020 kl. 15:27:02
samma sak händer ju även med En extremt långbent film

En extremt långbent film (a.k.a. Långben på äventyr) har dock aldrig granskats av censuren för biovisning.

Det får mig att misstänka att Disney kanske hade tänkt köra upp Nalles stora äventyr på bio, men ändrade sig, och att den var dubbad redan när den lämnades in till censuren.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 juni 2020 kl. 15:45:07
En extremt långbent film (a.k.a. Långben på äventyr) har dock aldrig granskats av censuren för biovisning.

Om jag nu minns rätt så gavs den väl ut direkt på VHS i USA?

Min bästa gissning är därmed att Disney förmodligen hade tänkt att lansera filmen på en svensk VHS-utgåva våren 2000 men att det av någon anledning blev inställt så att den istället sändes på TV första gången 2002 innan den därefter släpptes på DVD 2007...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 juni 2020 kl. 15:16:22
The Country Bears (Nalles stora äventyr) har faktiskt gått igenom den svenska censuren och godkändes som barntillåten för biovisning den 25 februari 2003.

Men jag hittar inget som tyder på att den faktiskt har visats på bio i Sverige. Den första förekomsten jag hittar är i september 2004 när den visades på TV1000. Senare har den visats på flera andra kanaler - TV4, Kanal 5 m.fl.

Jag har dock ingen aning om när dubbningen gjordes.
Jag blev lika konfunderad över Nalles stora äventyr som alla ni andra, då jag inte har något minne av att filmen visats eller släppts i svenskdubbad version sedan tidigare. Men att den är dubbad av Sun Studio och flera skådespelares medverkan avslöjar ju att den måste ha gjorts för många år sedan - så min bästa gissning är att filmen dubbades inför censurgranskningen 2003, och var tänkt att visas på bio i Sverige, fast de planerna av någon anledning aldrig blev av. Då censurgranskning ska ske i färdigt skick - i den form en film kommer att visas i offentligt - så måste alltså dubbning ske redan innan censurgranskningen; även om biopremiären sedan av någon anledning blir inställd.

Jag vet tyvärr inte om filmen visades i dubbad eller textad form på TV1000, då jag inte hade tillgång till den kanalen 2004 (någon annan som såg den där?), men såvitt jag kommer ihåg återgavs Nalles stora äventyr endast i textad originalversion vid visningarna på TV4 och Kanal 5.

E

#11
Man kanske får fråga Sharon Dyall om detta då hon står namngiven som regissör för dubbningen

gstone

Vet någon vem som dubbar Christopher Walken på svenska ???????????
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall