Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Änglahund (All Dogs Go To Heaven)

Startat av moviefan, 6 maj 2016 kl. 20:29:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Hade gärna gjort om genom att lägga in cd-spåren på låtarna och mixa upp till 2.0 eller 5.1 faktiskt. Finns en del bra tekniker nu för tiden för sådant.


Disneyfantasten

Förresten, en ny upptäckt jag gjorde då vid dubbelkollet är att det är Anne-Marie som sjunger det som Lizette Pålsson dubbar...

Adam Larsson

Den har blivit såld men jag vet inte om det är Daniel.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 11 maj 2022 kl. 07:56:00
Den har blivit såld men jag vet inte om det är Daniel.
Tyvärr inte - min e-post hade blivit full, så jag fick aldrig mailet med påminnelse om att auktionen snart gick ut, och upptäckte det först när det var för sent... :'(

Mathilda Gustafsson

När Don Bluth gjorde filmen varför lade han in instrumentalmusik istället för att kontakta Hasse Andersson? Vi har ju lagt in Hasse Anderssons Änglahund både som titel och som musiken i slutatexterna och det funkar ju hur bra som helst.

Innan ni frågar varför Don Bluth skulle vilja ha en svensk låt så finns faktiskt denna!


https://youtu.be/8pbQZTKHnJs

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 maj 2022 kl. 19:52:23
När Don Bluth gjorde filmen varför lade han in instrumentalmusik istället för att kontakta Hasse Andersson? Vi har ju lagt in Hasse Anderssons Änglahund både som titel och som musiken i slutatexterna och det funkar ju hur bra som helst.

Innan ni frågar varför Don Bluth skulle vilja ha en svensk låt så finns faktiskt denna!


https://youtu.be/8pbQZTKHnJs
Vad får dig att tro att Don Bluth ens skulle känna till Hasse Andersson?

Förresten är väl det där en översättning som kom flera år senare.

Goliat

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 maj 2022 kl. 19:52:23
När Don Bluth gjorde filmen varför lade han in instrumentalmusik istället för att kontakta Hasse Andersson? Vi har ju lagt in Hasse Anderssons Änglahund både som titel och som musiken i slutatexterna och det funkar ju hur bra som helst.

Innan ni frågar varför Don Bluth skulle vilja ha en svensk låt så finns faktiskt denna!


https://youtu.be/8pbQZTKHnJs

De kände väl inte till honom, sedan släpptes väl den engelska versionen år 2000 på Boots och Nya Jeans med countrylåtar? Filmen är väl från 80-talets slut?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 maj 2022 kl. 19:52:23
När Don Bluth gjorde filmen varför lade han in instrumentalmusik istället för att kontakta Hasse Andersson? Vi har ju lagt in Hasse Anderssons Änglahund både som titel och som musiken i slutatexterna och det funkar ju hur bra som helst.

Innan ni frågar varför Don Bluth skulle vilja ha en svensk låt så finns faktiskt denna!


https://youtu.be/8pbQZTKHnJs
Änglahund var en populär låt här i Sverige och till viss del även Danmark men i USA tror jag inte någon kände til Änglahund eller Hasse Andersson. Det här var en lösning som funkade i Sverige alltså att casha in lite på låtens populäritet men i andra delar av världen skulle det absolut inte funka.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 maj 2022 kl. 20:08:57
Änglahund var en populär låt här i Sverige och till viss del även Danmark men i USA tror jag inte någon kände til Änglahund eller Hasse Andersson. Det här var en lösning som funkade i Sverige alltså att casha in lite på låtens populäritet men i andra delar av världen skulle det absolut inte funka.
Jag tror inte heller att någon kände till Hasse Andersson i USA, och knappast Don Bluth i alla fall.

Dessutom är det ju bara i Sverige det finns en direkt och logisk koppling till Hasse Andersson genom filmens titel, men det beror givetvis på att den svenska distributören avsiktligt valt att kalla filmen just för Änglahund för att återspegla på Hasse Anderssons låt (plus att en direktöversättning av originaltiteln skulle låta tämligen fult) - med titeln All Dogs Go To Heaven blir ju kopplingen till Hasse Anderssons låt mycket vagare, då det bara handlar om en viss gemensam tematik.

Det har ju dessutom ofta varit väldigt vanligt med instrumental musik under den andra halvan av eftertexterna, som förekommit på en mängd olika filmer.

moviefan

Vet Don Bluth om att Hasses låt är med på eftertexterna ? 

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 20 maj 2022 kl. 19:08:38
Vet Don Bluth om att Hasses låt är med på eftertexterna ?
Det betvivlar jag - jag gissar att han sannolikt inte är särskilt insatt i svenska dubbningar, då det nog lär vara ett alldeles för litet land i hans ögon...

Runt om i världen finns det säkert även andra fall där man lagt in någon helt annan sång från det landet under eftertexterna till Änglahund - sådant händer ju trots allt lite då och då med olika filmer, och är inte ovanligt.

Det ovanliga med Hasse Anderssons "Änglahund" är ju mest att låten egentligen är alldeles för lång för eftertexterna, så att filmen (på bio och vissa VHS-utgåvor) fortsätter att spela låten mot en helsvart skärm efter att sluttexterna rullat färdigt. Jag minns att jag blev väldigt konfunderad när jag såg filmen på bio 1990, och undrade om projektorn hade lagt av varför bilden plötsligt försvann...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2022 kl. 20:43:10
Det ovanliga med Hasse Anderssons "Änglahund" är ju mest att låten egentligen är alldeles för lång för eftertexterna, så att filmen (på bio och vissa VHS-utgåvor) fortsätter att spela låten mot en helsvart skärm efter att sluttexterna rullat färdigt. Jag minns att jag blev väldigt konfunderad när jag såg filmen på bio 1990, och undrade om projektorn hade lagt av varför bilden plötsligt försvann...

Det var inte alls ovanligt förr, framförallt på 1950- och 1960-talen, att filmer avslutades med musik utan bild, s.k. utgångsmusik. Jag har inte sett Änglahund, så jag vet inte om det är lika snyggt gjort som det brukade vara i de gamla storfilmerna.

Ett aktuellt exempel är Bröderna Grimms underbara värld som har "svart musik" (musik utan bild) i både början och slutet av båda akterna.

Det brukade vara en fantastisk upplevelse som gav gåshud. Man satt i salongen, allmänbelysningen tonades ner med ridån fortfarande belyst, och så spelades filmens ouvertyr under några minuter innan ridån öppnades, ljuset släcktes helt och filmen började "på riktigt".

Vid filmens slut drog maskinisten för ridån, tände i salongen och drog upp volymen lite på förstärkaren för att kompensera för att ridån dämpade ljudet något. Då kunde publiken njuta av utgångsmusiken medan den lämnade biografen, och ingen skulle få för sig att tro att projektorn hade lagt av.

Tyvärr är det här något som är mer eller mindre bortglömt idag. När gamla filmer med "svart musik" ges ut på DVD och Blu-ray brukar bolagen lägga in skyltar med texter som "overture", "entr'acte", "exit music" etc. annars är det risk att kunderna klagar över "fel på skivorna". Men sådana skyltar fanns aldrig i filmerna när de var nya och visades på bio.

Zebastian

Den utgåvan vi tror är i stereo finns nu på Tradera om ni är intresserade.

https://www.tradera.com/item/594950845

Elios

Citat från: Zebastian skrivet 25 maj 2023 kl. 18:48:27Den utgåvan vi tror är i stereo finns nu på Tradera om ni är intresserade.

https://www.tradera.com/item/594950845
Du vill inte ha den då!? ^^