Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nalle Puh-dubbningar

Startat av TonyTonka, 23 juli 2008 kl. 21:25:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2018 kl. 01:13:57
Det håller jag med om, men i de 3 - 4 nyanimerade minuterna i Filmen om Nalle Puh (som inte kommer från de tre kortfilmerna) är det väl bara Nalle Puh, Christoffer Robin och berättaren som har repliker - möjligen kanske Nasse har någon enstaka replik också.

Ja, Nasse har faktiskt en liten replik i ramberättelsen!  :)

Jag förstår din poäng, men det beror också på hur pass länge det rör sig om, i Bernard och Bianca har man satt tillbaka en scen på några sekunder i DVD-utgåvan 2002 som aldrig blev dubbat till svenska och gjort en tilläggsdubbning med Norea Sjöquist som Penny, medan resten av filmen har fått behålla sin originaldubbning, antagligen för att då få replikerna inte är särskilt märkvärdiga. Taran och Den Magiska Kitteln å andra sidan var kraftigt nedklippt på bio, plus att ljudet var synkat, där rörde det sig om tre minuter bortklippta scener som aldrig dubbats till svenska, och dessa återinsattes i VHS-utgåvan 1998 för att Disney ville slippa irritera barn (jag tror det var av samma anledning som de dubbade om Filmen om Nalle Puh 1992), om man dubbar om hela filmen behöver man inte låtsas om att den äldre överhuvudtaget existerar.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 september 2018 kl. 09:05:34
Jag håller med Alexander om att resultatet för skiftandet mellan Tor Isedal och Olli Markenros i filmen nog inte hade blivit så bra och säkert irriterat många barn och Disney ville nog helst slippa förfrågningar, som det var därför de valde att dubba om hela filmen!  :) (trots allt avled ju Tor Isedal 1990, så då vore det omöjligt att anlita honom igen, Sterling Holloway var med överallt i filmen i originalversionen)

Förövrigt har Alexander helt rätt; dubbningen gjordes absolut för FilmNet 1992 (enligt Disneyania), då Carl Billquist, som var med i filmen, avled 1993 och därför vore det en otrolig bedrift om han skulle ha spelat in sina repliker 1996-1997, varför Roger Storm ersatte honom i "Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin"

Fast Barbara Luddy spelade ju in sina repliker redan för kortfilmerna 1966, 1968 respektive 1974, alltså var hon 56, 58 respektive 64 när hon spelade in sina repliker...

Förlåt om jag är petig nu, men hon föddes 1908 och inte 1910, och var därmed 58, 60 och 65 år när hon spelade in sina repliker. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 24 september 2018 kl. 23:10:50
Förlåt om jag är petig nu, men hon föddes 1908 och inte 1910, och var därmed 58, 60 och 65 år när hon spelade in sina repliker. :)

Jag utgick ifrån vad medlemmen gstone sa i den här tråden, han sa att hon var 67 när filmen släpptes och dog två år efter att filmen släpptes och då räknade jag baklänges!  :)

Men nu googlade jag och läste att hon var född 1908 och avled 1979!

gstone

David Lindgren, Michael Blomqvist och Ellen Bergström kommer göra röster i live action Nalle Puh filmen. Men jag vet inte vilka dom spelar. Men säkerligen måste Michael Blomqvist spela Nasse då det är rollen som han spelat i dom tidtagre Nalle Puh filmerna. Tråkigt att inte Jörgen Lantz kom tillbaka  :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  5 oktober 2018 kl. 18:18:02
David Lindgren, Michael Blomqvist och Ellen Bergström kommer göra röster i live action Nalle Puh filmen. Men jag vet inte vilka dom spelar. Men säkerligen måste Michael Blomqvist spela Nasse då det är rollen som han spelat i dom tidtagre Nalle Puh filmerna. Tråkigt att inte Jörgen Lantz kom tillbaka  :(

Jag skulle gissa att David Lindgren spelar Christoffer Robin och att Ellen Bergström spelar hans hustru...

Jag håller med om att det är tråkigt att Jörgen Lantz inte längre är godkänd av Disney (han underkändes redan vid Tigers Film 2000) och han är den sista överlevande av de suveräna röster som var med i KM Studios dubbningar på 1990-talet (Carl Billquist, John Harryson, Hans Lindgren och Charlie Elvegård är sorgligt nog borta ifrån oss)

Men jag tycker iallafall att Michael Blomqvist kommer som god tvåa, då han är den röst som är närmast originalrösten...

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 oktober 2018 kl. 18:18:02
David Lindgren, Michael Blomqvist och Ellen Bergström kommer göra röster i live action Nalle Puh filmen. Men jag vet inte vilka dom spelar. Men säkerligen måste Michael Blomqvist spela Nasse då det är rollen som han spelat i dom tidtagre Nalle Puh filmerna. Tråkigt att inte Jörgen Lantz kom tillbaka  :(
I de trailers som nu börjat sändas på TV är jag 99% säker på att det fortfarande är Jan Jönsson som spelar Nalle Puh; tyvärr. Det är också helt klart Rolf Lydahl som spelar Tiger/Tigger och Michael Blomqvist som spelar Nasse. Kanin är tyvärr inte med i de trailers jag sett.

Nu är det ju långt ifrån alltid som röster i trailers motsvarar de färdiga dubbningarna, då det som bekant är relativt vanligt med tillfälliga röster i trailers, så man bör väl inte dra för stora slutsatser av trailers. Men det ser onekligen inte lovande ut med Jan Jönsson, då allt tyder på att han fortfarande spelar Puh. Och som jag nämnt förut: han är en bra skådespelare, men passar inte till den här rollen för fem öre.

Däremot får man vara tacksam för Rolf Lydahl och Michael Blomqvist, som absolut är bra. Jag håller i och för sig med om att Jörgen Lantz var snäppet vassare som Nasse, men ingen har väl heller förväntat sig att han skulle komma tillbaka. Det var ju som sagt många år sedan han underkändes av Disney, och dessutom har ju Jörgen Lantz inte gjort mycket inom film/TV-branschen överhuvudtaget sedan han slutade som Björne i Björnes Magasin 2000.

Men som sagt, det ger inte mycket att spekulera i röster utifrån trailers. Inom några dagar vet vi förhoppningsvis, när jag med lite tur får tag i en komplett creditlista...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2018 kl. 02:21:06
I de trailers som nu börjat sändas på TV är jag 99% säker på att det fortfarande är Jan Jönsson som spelar Nalle Puh; tyvärr. Det är också helt klart Rolf Lydahl som spelar Tiger/Tigger och Michael Blomqvist som spelar Nasse. Kanin är tyvärr inte med i de trailers jag sett.

Nu är det ju långt ifrån alltid som röster i trailers motsvarar de färdiga dubbningarna, då det som bekant är relativt vanligt med tillfälliga röster i trailers, så man bör väl inte dra för stora slutsatser av trailers. Men det ser onekligen inte lovande ut med Jan Jönsson, då allt tyder på att han fortfarande spelar Puh. Och som jag nämnt förut: han är en bra skådespelare, men passar inte till den här rollen för fem öre.

Däremot får man vara tacksam för Rolf Lydahl och Michael Blomqvist, som absolut är bra. Jag håller i och för sig med om att Jörgen Lantz var snäppet vassare som Nasse, men ingen har väl heller förväntat sig att han skulle komma tillbaka. Det var ju som sagt många år sedan han underkändes av Disney, och dessutom har ju Jörgen Lantz inte gjort mycket inom film/TV-branschen överhuvudtaget sedan han slutade som Björne i Björnes Magasin 2000.

Men som sagt, det ger inte mycket att spekulera i röster utifrån trailers. Inom några dagar vet vi förhoppningsvis, när jag med lite tur får tag i en komplett creditlista...

Utöver detta så var Benke Skogholt med i trailern från SF Bio hemsidan, vilket är glädjande, han kommer i och för sig inte upp i samma nivå som John Harryson (som tyvärr varit bortgången i 10 år och dessutom underkändes redan i samband med Tigers Film 2000), men jag tycker iallafall att han kommer som god tvåa, bland annat av nostalgi och han bibehåller också rätt karaktär och känsla i rösten...

Det ska bli intressant att se creditlistan när den väl kommer...

E

Ta inte illa upp nu :( men jag tycker att Jan är helt okej som Puh. Men Guy och Olli är lite bättre. Så för mig spelar det ingen roll vilka röster det blir :)

E

Hittade en trailer på svenska på Youtube. Vem är Christoffers röst i trailern


https://www.youtube.com/watch?v=uasn-mZtjrY

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  7 oktober 2018 kl. 16:14:50
Ta inte illa upp nu :( men jag tycker att Jan är helt okej som Puh. Men Guy och Olli är lite bättre. Så för mig spelar det ingen roll vilka röster det blir :)

Jag har bara hör typ 30 skunder av Jönson och Plus på Julafton för flera år sedan när dom visade ett klip från filmen på slutet. Jag tyckta att det inte var något fel på honnom. Jag minns att jag sa till mamma efter rått att jag vill se filmen. Hon sa att jag var för stor för den.  Jag tror jag var tretton då.

Jag såg inte Nya Äventyr i Sjumilaskogen försen föra året och då såg jag en halv menuite på svenska sen byte jag till engelska så jag kunde höra John Cleese som berättarn och årkade inte byta när han inte var med i filmen. Så jag så hela på engelska.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Om jag får säga mitt så föredrar jag absolut Guy De La Berg som Nalle Puh! (även om Tor Isedal också var bra i rollen) Om man ska låta Sterling Holloway karaktärerna Herr Stork, Filurkatten, Kaa och Roquefort ha samma röster som Nalle Puh så tycker jag att Guy De La Berg är den enda som duger! (synd att han varit död i snart fyra år)

Varken Olli Markenros, Ulf Källvik eller Jan Jönsson har lyckats förmedla Puh på ett bra sätt, trots att alla tre är duktiga skådespelare...

Men så länge Rolf Lydahl, Michael Blomqvist, Benke Skogholt, Per Svensson och Ayla Kabaca håller sig kvar i sina roller så är jag nöjd!

Det ska bli intressant att se om Charlie Elvegård hann spela in sina repliker som Kanin innan hans bortgång... (han är och förblir den riktiga svenska Kanin för de allra flesta av oss)

Tillägg: Charlie är också den ende som duger om man ska låta Archimedes ha samma röst som Kanin (båda gjordes av Julius Matthews i original)

Som jag skrev i mitt förra inlägg så tror jag att David Lindgren spelar Christoffer Robin och att Ellen Bergström spelar Evelyn Robin!

TonyTonka

Om jag fattat det rätt så är det väl bara Nalle Puh och Tigger som fortfarande har samma originalröst som tidigare (Jim Cummings), medan de andra blivit utbytta, men om det innebär att rösterna också blivit utbytta i den svenska dubbningen vet jag inte.

För övrigt såg jag en svensk trailer till filmen på TV idag, och de flesta stora Nalle Puh-karaktärerna nämndes, men inte Kanin, undrar om det är en slump?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  7 oktober 2018 kl. 23:05:13
Om jag fattat det rätt så är det väl bara Nalle Puh och Tigger som fortfarande har samma originalröst som tidigare (Jim Cummings), medan de andra blivit utbytta, men om det innebär att rösterna också blivit utbytta i den svenska dubbningen vet jag inte.

För övrigt såg jag en svensk trailer till filmen på TV idag, och de flesta stora Nalle Puh-karaktärerna nämndes, men inte Kanin, undrar om det är en slump?  ???

Kanin kanske har en mindre roll i filmen... (liksom Uggla, Kängu och Ru)

Daniel Hofverberg

Idag har jag fått se Christoffer Robin & Nalle Puh på pressvisning, och det är en riktigt bra film.

Jag har inte fått någon komplett creditlista än, men det jag har fått så här långt är:
Christoffer Robin - Emil Almén
Nalle Puh - Jan Jönsson
Evelyn - Sara Huss Kleimar
Madeline - Valerie Tocca
Giles Winslow - Roger Storm
Tiger - Rolf Lydahl
Ior - Bengt Skogholt
Nasse - Michael Blomqvist
Kanin - Daniel Goldmann
Uggla - Per Svensson
Ru - Frank Thunfors
Kängu - Ayla Kabaca
Berättare - Christian Fex
Unge Christoffer Robin - Noel Eidhagen

Således kan vi alltså konstatera att Charlie Elvegård mest troligt inte hann spela in sina repliker innan sin bortgång, och Daniel Goldmann är tyvärr ingen särskilt lyckad ersättare som Kanin. Han är en utmärkt skådespelare, med många lyckade roller i bagaget - inte minst tycker jag han är väldigt bra i Austin & Ally - men han passar inget vidare som Kanin och rösten ligger långt ifrån Charlie Elvegårds rolltolkning som man ju vid det här laget är van vid.

Kanin har dock en ganska liten roll i den här filmen, så den här gången gör det inte så mycket. Men till kommande filmer bör man verkligen hitta en bättre röst till Kanin.

Jan Jönsson är något bättre än tidigare, men icke desto mindre är han fortfarande inte speciellt passande som Puh.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2018 kl. 12:54:02
Idag har jag fått se Christoffer Robin & Nalle Puh på pressvisning, och det är en riktigt bra film.

Jag har inte fått någon komplett creditlista än, men det jag har fått så här långt är:
Christoffer Robin - Emil Almén
Nalle Puh - Jan Jönsson
Evelyn - Sara Huss Kleimar
Madeline - Valerie Tocca
Giles Winslow - Roger Storm
Tiger - Rolf Lydahl
Ior - Bengt Skogholt
Nasse - Michael Blomqvist
Kanin - Daniel Goldmann
Uggla - Per Svensson
Ru - Frank Thunfors
Kängu - Ayla Kabaca
Berättare - Christian Fex
Unge Christoffer Robin - Noel Eidhagen

Således kan vi alltså konstatera att Charlie Elvegård mest troligt inte hann spela in sina repliker innan sin bortgång, och Daniel Goldmann är tyvärr ingen särskilt lyckad ersättare som Kanin. Han är en utmärkt skådespelare, med många lyckade roller i bagaget - inte minst tycker jag han är väldigt bra i Austin & Ally - men han passar inget vidare som Kanin och rösten ligger långt ifrån Charlie Elvegårds rolltolkning som man ju vid det här laget är van vid.

Kanin har dock en ganska liten roll i den här filmen, så den här gången gör det inte så mycket. Men till kommande filmer bör man verkligen hitta en bättre röst till Kanin.

Jan Jönsson är något bättre än tidigare, men icke desto mindre är han fortfarande inte speciellt passande som Puh.

Gör Storm unga elle gammal Winslow ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.