Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Nalle Puh-dubbningar

Startat av TonyTonka, 23 juli 2008 kl. 21:25:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

ddubbning

#90
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2009 kl. 09:48:01
Tack för hjälpen. Jag skrev ju redan för några månader sedan att jag misstänkte att I-or gjordes av Stephan Karlsén, så det var trevligt att få mina misstankar bekräftade. Min första tanke när jag hörde Ugglas röst var också Åke Lagergren, så det är nog mycket sannolikt att det är han.

Jag förmodar att den som crediterats som Emelie Kempe måste röra sig om barnskådisen Emilie Kempe, som bl.a. spelade Tanya i Resan till Amerika-filmerna. I så fall är hon född 1973, och bör troligen ha varit omkring 11 - 12 år gammal när den här dubbningen gjordes (beroende på när exakt det var). Då det bara är hon och Gunnel Fred som är kvinnliga skådisar av namnen på creditlistan och Kängu definitivt inte spelas av ett barn, så kan vi följaktligen vara helt säkra på att Gunnel Fred måste spela Kängu.

Då är frågan om det kan vara Emilie Kempe som spelar Nasse, då vi ju hör tydligt att det måste vara en kvinnlig skådis som gör den rösten? Men personligen tycker jag att det låter som att även Ru har en kvinnlig röst, och i så fall blir det ju en skådis för lite. Kanske kan Ru vara Emilie Kempe, så att Nasse kanske rentav är Gunnel Fred med kraftigt förställd röst? Alternativt kan jag inte utesluta att Ru och Nasse spelas av samma skådis, då jag tycker att de har en viss likhet i rösten.

Enligt Svensk Filmdatabas var även Mårten Ekman en barnskådis, som är född 1973. Därmed verkar Christoffer Robin som den enda tänkbara kandidaten för honom. Tydligen var han med i Resan till Amerika, så vill man bli mer säker bör man kunna jämföra med hans röst där. Men Christoffer Robin kan inte gärna spelas av någon annan, då de andra manliga skådisarna på creditlistan ju är vuxna sådana.


Varsågod. Det finns visserligen en aningens likhet mellan Tiggers röst och Professor Porter hör jag nu när jag lyssnar igen. Den är dock långtifrån så stor att det går att säkert säga att Stefan Ekman gjorde Tiggers röst. Däremot är jag nu lite mer säker på att han nog var berättaren,om än inte 100 % säker. Jag vet ej hur Anders Beckmann låter, även om jag känner igen hans namn. Kanske kan han vara Tiggers röst som Tony föreslår ?

Jag tror att Gunnel Fred är både Kängu och Nasse. Att hon är Kängu måste nog anses som mer eller mindre helt säkert,Kängus röst tillhör ju utan tvekan en kvinna och då måste det ju vara hon. Nasses röst låter som om den har en vuxen röst "i grunden" även om den är förställd, därför tror jag att Gunnel Fred gör även den. Ru tror jag att Emelie Kempe gör, den låter inte så likt Nasses röst i mitt tycke. Visserligen finns aningens likhet men den är inte så stor att jag tror att Gunnel Fred gör Ru, även om det inte kan uteslutas till 100 %. Men jag tror alltså att Ru:s röst med största sannolikhet tillhör Emelie Kempe. Sen kan det ha förstås vara någon annan kvinnlig skådis som gjorde Nasses röst, men vederbörandes namn kanske isåfall av misstag har fallit bort från rollistan.

Ja, Christoffer Robins röst är nog Mårten Ekman, att de andra är vuxna ökar ju sannolikheten för det.

Daniel Hofverberg

Jag håller med att det verkar mest troligt att Stefan Ekman gör berättarrösten, även om det inte är så lätt att avgöra då det ju skiljer ett par decennier mellan den här dubben och Legenden om Tarzan. Det hade varit värdefullt att kunna jämföra med någon 1980-talsproduktion med Stefan, men tyvärr har jag inte tillgång till någon sådan.

Om Stefan Ekman gör berättaren, så måste det ju innebära att Anders Beckmann spelar Tigger, men för att bli mer säker vore det värdefullt att kunna jämföra hans röst med något. Anders medverkade ju i den klassiska TV-filmen Trolltyg i tomteskogen, men tyvärr vet jag inte vilken rollfigur han spelade där.

Jag håller med att det verkar mest sannolikt att Gunnel Fred spelar både Kängu och Nasse. Det låter onekligen som att Nasse är en vuxen skådis som förställt rösten, och dessutom verkar det minst sagt vansinnigt att anlita Gunnel Fred till att enbart spela Kängu, med tanke på att hon bara har ett par repliker i den här filmen.

Som jag kommer ihåg Emilie Kempes röst från Resan till Amerika, så låter det likt Ru så jag skulle tro att det var hon som spelade Ru.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2009 kl. 16:22:51
Jag håller med att det verkar mest troligt att Stefan Ekman gör berättarrösten, även om det inte är så lätt att avgöra då det ju skiljer ett par decennier mellan den här dubben och Legenden om Tarzan. Det hade varit värdefullt att kunna jämföra med någon 1980-talsproduktion med Stefan, men tyvärr har jag inte tillgång till någon sådan.

Om Stefan Ekman gör berättaren, så måste det ju innebära att Anders Beckmann spelar Tigger, men för att bli mer säker vore det värdefullt att kunna jämföra hans röst med något. Anders medverkade ju i den klassiska TV-filmen Trolltyg i tomteskogen, men tyvärr vet jag inte vilken rollfigur han spelade där.

Jag håller med att det verkar mest sannolikt att Gunnel Fred spelar både Kängu och Nasse. Det låter onekligen som att Nasse är en vuxen skådis som förställt rösten, och dessutom verkar det minst sagt vansinnigt att anlita Gunnel Fred till att enbart spela Kängu, med tanke på att hon bara har ett par repliker i den här filmen.

Som jag kommer ihåg Emilie Kempes röst från Resan till Amerika, så låter det likt Ru så jag skulle tro att det var hon som spelade Ru.


Jag har tyvärr inte heller tillgång till någon 1980-talsproduktion med Stefan Ekman.

Jag har ingen aning om hur Anders Beckmann låter, därför kan jag tyvärr inte avgöra om han gör Tiggers röst eller ej, men visst är det fullt möjligt att det är han som är Tiggers röst.

Ja, det låter sannolikt att man anlitade Gunnel Fred till att göra både Kängu och Nasses röster. Jag håller med om att det skulle ha varit märkligt om hon anlitats bara för Kängus röst.

Christer

99% säker på att berättaren är Stefan Ekman. Tycker inte Tigger låter likt berättaren alls.

Daniel Hofverberg

Tack för det utlåtandet, Christer. I så fall måste det genom uteslutningsmetoden vara Anders Beckmann som spelar Tigger.

ddubbning

#95
Jag har nu återigen lyssnat på ljudfilerna med berättaren och Tiggern. Att Stefan Ekman är berättaren är jag mer och mer säker på för varje gång. Man kan nämligen höra vissa likheter med hans röst som Professor Porter, även om rösten givetvis är förställd i det sistnämnda fallet.

Vad gäller Tiggers röst är jag är inte lika säker. Jag tycker mig fortfarande kunna höra likheter med Professor Porter även i den rösten, om än de som sagt är långt ifrån så stora att det går att säga någonting säkert. Det kan ju dock vara en slump, för jag håller dock med om att det enligt uteslutningsmetoden måste vara Anders Beckman (som han nog egentligen stavar sitt namn, någon Anders Beckmann med två n finns inte i svensk filmdatabas).

Jag hittade förresten denna sida om Anders Beckman : http://www.teateralliansen.se/index.php?sid=visaprofil&id=38

Tyvärr sägs dock inget om denna produktion på hans sida.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2009 kl. 16:22:51
Jag håller med att det verkar mest troligt att Stefan Ekman gör berättarrösten, även om det inte är så lätt att avgöra då det ju skiljer ett par decennier mellan den här dubben och Legenden om Tarzan. Det hade varit värdefullt att kunna jämföra med någon 1980-talsproduktion med Stefan, men tyvärr har jag inte tillgång till någon sådan.

Här har du en gammal dubbning som Stefan Ekman var med i:

http://www.youtube.com/watch?v=78v3fdjrPUs

Daniel Hofverberg

Tack för den länken, Erika. Utifrån den rösten kan vi vara 100% säkra på att det är Stefan Ekman som är berättarrösten i Nalle Puh och I-ors stora dag.

Jag tycker inte att den rösten har någon direkt likhet med Tigger, så genom uteslutningsmetoden måste det rimligen vara Anders Beckman som spelar Tigger. Dock hade det varit önskvärt att hitta åt någon svensk film/serie eller dubbning (helst från 1980-talet) där Anders Beckman medverkar för att kunna jämföra rösten, och därmed kunna bli helt säker. Är det någon som har någonting där man kan höra Anders Beckmans röst, eller som vet vilken rollfigur han spelade i Trolltyg i tomteskogen (där skådespelarna tyvärr bara crediterats i grupp)?

Jag håller med ddubbning att Anders Beckmann på creditlistan måste vara en felstavning, och att det rör sig om Anders Beckman. Namnet är för likt för att det ska vara realistiskt att det skulle vara en helt okänd andra person som aldrig varit med i något annat.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2009 kl. 14:44:20
Tack för den länken, Erika. Utifrån den rösten kan vi vara 100% säkra på att det är Stefan Ekman som är berättarrösten i Nalle Puh och I-ors stora dag.
Jag instämmer, både i tacket till Erika och i att vi nu kan vara helt säkra på att Stefan Ekman är berättaren.


CitatJag tycker inte att den rösten har någon direkt likhet med Tigger, så genom uteslutningsmetoden måste det rimligen vara Anders Beckman som spelar Tigger. Dock hade det varit önskvärt att hitta åt någon svensk film/serie eller dubbning (helst från 1980-talet) där Anders Beckman medverkar för att kunna jämföra rösten, och därmed kunna bli helt säker. Är det någon som har någonting där man kan höra Anders Beckmans röst, eller som vet vilken rollfigur han spelade i Trolltyg i tomteskogen (där skådespelarna tyvärr bara crediterats i grupp)?

Jag håller med ddubbning att Anders Beckmann på creditlistan måste vara en felstavning, och att det rör sig om Anders Beckman. Namnet är för likt för att det ska vara realistiskt att det skulle vara en helt okänd andra person som aldrig varit med i något annat.


Om man söker på Anders Beckmans namn på denna webbsida ser man att han förutom i omnämnda "Trolltyg i tomteskogen" även har medverkat i
"Pelikanmannen" (som "Emils pappa")  och  "Rasmus Nalle". En sökning på hans namn på Svensk Filmdatabas ger en ganska lång lista över olika produktioner (och då givetvis inte bara dubbade) som han medverkat i.

Nej, det mesta tyder nog på att Anders Beckmann med största sannolikhet är samma person som Anders Beckman. Noteras kan för övrigt att på den sida jag länkade till står att Beckman har medverkat i  "många dubbningar av tecknad film främst för SVT." (citat från http://www.teateralliansen.se/index.php?sid=visaprofil&id=38)

Daniel Hofverberg

Jag har själv både gjort sökning här på sajten och läst Svensk Filmdatabas sida om Anders Beckman, men jag har tyvärr inte tillgång till någon av de filmer som omnämns där. De enda jag har tillgång till är Trolltyg i tomteskogen och Rasmus Nalle, men i båda dessa anges skådespelarna bara i grupp så att det inte framgår vem som spelar respektive rollfigur. Är det någon annan som har någon av de filmer som Svensk Filmdatabas anger?

Eventuellt kanske jag har en VHS-kopia av The Pagemaster, som Anders tydligen medverkade i. Det är visserligen 10 år efter att Nalle Puh och I-ors stora dag bör ha dubbats, men hittar jag åt hans rollfigur där så kanske det ändå går att dra någon klar slutsats.

ddubbning

#100
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2009 kl. 16:19:37
Jag har själv både gjort sökning här på sajten och läst Svensk Filmdatabas sida om Anders Beckman, men jag har tyvärr inte tillgång till någon av de filmer som omnämns där. De enda jag har tillgång till är Trolltyg i tomteskogen och Rasmus Nalle, men i båda dessa anges skådespelarna bara i grupp så att det inte framgår vem som spelar respektive rollfigur. Är det någon annan som har någon av de filmer som Svensk Filmdatabas anger?

Eventuellt kanske jag har en VHS-kopia av The Pagemaster, som Anders tydligen medverkade i. Det är visserligen 10 år efter att Nalle Puh och I-ors stora dag bör ha dubbats, men hittar jag åt hans rollfigur där så kanske det ändå går att dra någon klar slutsats.


Jag ber om ursäkt, självklart borde jag ha tagit för givet att du hade gjort en sökning på denna sajt. Jag har tyvärr inte heller tillgång till vare sig de produktioner som nämns på denna sajt eller de som nämns i Svensk Filmdatabas.

Kanske är det möjligt att på något sätt kontakta Anders Beckman och fråga honom själv ?

Jag ser nu på SLBA/KB:s sajt att han tydligen medverkar i den svenska dubben av "Cheetah på äventyr" , det framgår dock tyvärr inte vilken roll han spelar där.

Daniel Hofverberg

Jag har just nu inte tillgång till Cheetah på äventyr, men jag räknar med att få det snart. Han ska tydligen spela Earl i den filmen, så då bör det vara möjligt att lyssna på den rösten och jämföra. Cheetah på äventyr dubbades ju 1989, så det är ju inte så många år efter att Nalle Puh och I-ors stora dag bör ha gjorts.

Annars kan det absolut vara en idé att försöka få tag i Anders Beckman själv.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 oktober 2009 kl. 02:22:06
Jag har just nu inte tillgång till Cheetah på äventyr, men jag räknar med att få det snart. Han ska tydligen spela Earl i den filmen, så då bör det vara möjligt att lyssna på den rösten och jämföra. Cheetah på äventyr dubbades ju 1989, så det är ju inte så många år efter att Nalle Puh och I-ors stora dag bör ha gjorts.

Annars kan det absolut vara en idé att försöka få tag i Anders Beckman själv.



Ok, ja då kan det nog vara givande att jämföra med den filmen om så är möjligt.

Ja, kan man få tag i honom själv så är det förstås det allra bästa.

Elios

Jag är 90% säker på att Anders Beckman är Tiger.

Emilie Kempe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2009 kl. 16:22:51
Jag håller med att det verkar mest troligt att Stefan Ekman gör berättarrösten, även om det inte är så lätt att avgöra då det ju skiljer ett par decennier mellan den här dubben och Legenden om Tarzan. Det hade varit värdefullt att kunna jämföra med någon 1980-talsproduktion med Stefan, men tyvärr har jag inte tillgång till någon sådan.

Om Stefan Ekman gör berättaren, så måste det ju innebära att Anders Beckmann spelar Tigger, men för att bli mer säker vore det värdefullt att kunna jämföra hans röst med något. Anders medverkade ju i den klassiska TV-filmen Trolltyg i tomteskogen, men tyvärr vet jag inte vilken rollfigur han spelade där.

Jag håller med att det verkar mest sannolikt att Gunnel Fred spelar både Kängu och Nasse. Det låter onekligen som att Nasse är en vuxen skådis som förställt rösten, och dessutom verkar det minst sagt vansinnigt att anlita Gunnel Fred till att enbart spela Kängu, med tanke på att hon bara har ett par repliker i den här filmen.

Som jag kommer ihåg Emilie Kempes röst från Resan till Amerika, så låter det likt Ru så jag skulle tro att det var hon som spelade Ru.

Hej, Ville bara säga att ja - jag gjorde rösten till Lilla Ru....kommer inte ihåg i hur många avsnitt men i alla fall det med Phu-pinnar.
Med vänlig hälsning,
Emilie Kempe