Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bortrest på konferens måndag - onsdag

Startat av Daniel Hofverberg, 12 augusti 2022 kl. 22:06:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 augusti 2022 kl. 00:12:48Daniel kanske kan gå mellan Skellefteå och Stockholm tillbaka det går jättefort bara 159 timmar. På det sättet förstör han inte miljön och släpper inte ut några avgaser

Att ta tåget till Stockholm går fortare med 12-15 timmar!

Steffan Rudvall

Daniel säger ju att det är en årlig konferens med jobbet så det är väl inte han som bestämmer vilket färdmedel det blir.

Racnar

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2022 kl. 00:13:25Att ta tåget till Stockholm går fortare med 12-15 timmar!
Hon är självklart sarkastisk

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 augusti 2022 kl. 00:14:52Daniel säger ju att det är en årlig konferens med jobbet så det är väl inte han som bestämmer vilket färdmedel det blir.

Då får de helt enkelt försöka övertala konferensen att sluta för gott, om alla fortsätter att flyga korta sträckor så kommer allt på planeten tillslut att gå under och det vill vi inte!

Racnar

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2022 kl. 00:20:35Då får de helt enkelt försöka övertala konferensen att sluta för gott, om alla fortsätter att flyga korta sträckor så kommer allt på planeten tillslut att gå under och det vill vi inte!
Tycker du att flyga genom halva landet är en kort resa? Bara så du vet bor vi ett väldigt avlångt land

Disneyfantasten

Citat från: Racnar skrivet 13 augusti 2022 kl. 00:24:54Tycker du att flyga genom halva landet är en kort resa? Bara så du vet bor vi ett väldigt avlångt land

Men det är ändå väldigt litet!

Hade det rört sig om Kanarieöarna, Australien, Nordamerika eller Sydamerika hade jag kunnat köpa ditt resonemang, men ju kortare resor desto smartare att resa med tåg för vår planets skull, så i större delen av Europa rekommenderar jag hellre tågresor!

Racnar

Daniel han radera dessa inlägg. Ingen kan bestämma hur han ska flyga eller inte flyga. Därför är det bara skitsnack

Racnar

Den här Disneyfantasten försöker få Daniel att känna flygskam

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2022 kl. 23:54:01Va! Nä! Säg inte att du ska flyga kort i Sverige! Du vet väl att flygresor är en stor miljöbov och de onödigaste flygresorna är de kortaste och det pratas så mycket om klimatkristet nuförtiden så nu är det viktigare än någonsin att ta hand om vår planet och resa mer klimatsmart särskilt när det gäller korta resor och att resa lokalt i Sverige och dess grannländer... (den globala biologiska mångfalden är synnerligen viktig över hela världen och vår jord mår inte alls bra av för mycket värme, så vi måste resa mer med tåg för planetens skull och alla djur på jorden)
Jag vet inte om jag tycker att Skellefteå till Stockholm är en särskilt kort sträcka, men hursomhelst finns det tyvärr inga realistiska alternativ på det avståndet. Det finns ingen tågstation i Skellefteå, så ska man undvika flyg innebär det att åka buss till Umeå (tar ungefär två timmar), där försöka ta sig från busstationen till tågstationen, åka tåg till Sundsvall, där byta till ett annat tåg och slutligen åka tåg från Sundsvall till Stockholm. Under förutsättning att det inte blir alltför långa väntetider vid bytena tar allt detta mellan 9 och 13 timmar - att jämföra med flyget som går på strax under en timme.
(En enda gång per dag går det snabbtåg den sista sträckan mellan Sundsvall och Stockholm, medan det vid alla andra tider är vanliga hederliga långsamma tåg som gäller - därav det stora tidsspannet)

Jag tror inte att jag underdriver om jag säger att inte ett enda företag i landet eller ens i världen skulle ämna till att slösa så mycket tid på resor. Det skulle ju innebära att för alla anställda på Skellefteå-kontoret betala lön för närmare två och en halv arbetsdag i onödan, utan att någon ska kunna arbeta någonting under de två dagarna. Det skulle bli en oerhört dyr konferens, då över två hela arbetsdagar skulle gå bort i resor så att den tre dagar långa konferensen skulle ta fem dagar. Tid är ju pengar som bekant, så alla företag lär välja det transportsätt som går snabbast; under förutsättning att inte flygbiljetterna är väldigt mycket dyrare än tågbiljetter (vilket de ju sällan är).

Hursomhelst kan jag inte påverka vad min arbetsgivare fattar för beslut - det är inte jag som är vare sig VD eller ekonomichef för företaget - utan du får klaga till dem om du har synpunkter på deras miljöpolicy. Men jag tycker ärligt talat inte att en flygresa per år är särskilt mycket att orda om - dessutom lär vi knappast bli ensamma på flyget, så det aktuella flyget hade säkerligen lyft vare sig med eller utan oss ombord...
(Och det blir ju bara bättre för miljön om flygen ifråga inte hade lyft alls - hur många som är ombord är oväsentligt)


Det har ändå blivit väldigt mycket bättre i och med pandemin. Före pandemin brukade, utöver den årliga konferensen i Stockholm, dessutom företagets VD och ibland även ekonomichef flyga upp från Stockholm till Skellefteå en gång i månaden, bo på hotell och hålla i möten för oss på Skellefteå-kontoret i 2 - 3 dagar varje månad. Jag ifrågasatte detta flera gånger, och tyckte att det var både ekonomiskt och miljömässigt vansinnigt, men mina argument föll för döva öron. Därutöver brukade en av mina medarbetare i Skellefteå dessutom flyga från Skellefteå till Stockholm mellan 1 och 3 gånger i månaden, för att hålla i diverse utbildningar och annat. Men sen kom pandemin och det blev inte längre möjligt att flyga, och då började de inse att det faktiskt är fullt möjligt att hålla i möten och utbildningar digitalt via Teams.

Så från 24 - 48 flygresor mellan Skellefteå och Stockholm för vårt företag per år till bara en enda tycker jag är en oerhört stor förbättring. Mycket mer än så kan man nog inte gärna åstadkomma, för självklart vill man ju faktiskt träffa sina kollegor fysiskt någon gång då och då - även om mycket går att göra på distans, så är det inte möjligt att göra allt på distans...


För övrigt står dessutom flygen bara för några få procent av alla utsläpp, så man ska inte överdriva dess miljöpåverkan. Det är givetvis inte bra för miljön, men det finns betydligt större miljöbovar - inte minst alla industrier, som spyr ut utsläpp dygnet runt och som står för mycket mer koldioxidutsläpp än alla flyg och alla bilar sammanlagt.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2022 kl. 00:28:28Men det är ändå väldigt litet!

Hade det rört sig om Kanarieöarna, Australien, Nordamerika eller Sydamerika hade jag kunnat köpa ditt resonemang, men ju kortare resor desto smartare att resa med tåg för vår planets skull, så i större delen av Europa rekommenderar jag hellre tågresor!
Nja, inte skulle jag vilja kalla Sverige för ett särskilt litet land - från dess nordligaste punkt till dess sydligaste rör det sig om ungefär 157 mil fågelvägen (och längre om man åker buss eller tåg).

Jag håller fullständigt med dig att man bör undvika flyg vid korta sträckor på max 30 - 40 mil, men tar det mer än några få timmar med tåg eller buss så blir det tyvärr inte längre realistiskt. Plus då att många orter i landet helt saknar tågstation, och med tanke på att tågräls inte direkt går att bygga över en natt lär det inte förändras i första taget.
(Arbetet med Norrbottniabanan, som ska gå från Umeå till Luleå, har precis påbörjats; så det lär dröja 10 - 15 år till innan det är möjligt att åka tåg från Skellefteå)

Och "större delen av Europa" blir fullständigt uteslutet för tågresor i normala fall, då det tar alldeles för lång tid för att vara praktiskt och realistiskt genomförbart. För nöjesresor har man för få semesterveckor för att det ska vara realistiskt (i så fall behöver semesterdagarna per år utökas), och för tjänsteresor (för företag) tar det alldeles för lång tid och skulle således kosta på tok för mycket.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 augusti 2022 kl. 00:14:52Daniel säger ju att det är en årlig konferens med jobbet så det är väl inte han som bestämmer vilket färdmedel det blir.
Precis, jag har absolut ingenting att säga till om angående vilka färdmedel som min chef i Stockholm bestämmer att vi ska använda oss av - precis som alla andra anställda i alla företag, kommuner och regioner i vårt avlånga land är jag så illa tvungen att göra som mina överordnade beslutar, vad jag än tycker om saken. Detsamma lär gälla även när Disneyfantasten får jobb, då han också knappast lär ensam kunna besluta vad han ska göra eller inte göra.

Jag tycker dock inte det är något fel med 1 - 2 flygresor per år, så jag kommer inte sluta att flyga på semester utomlands då och då heller (även om det nu i år inte blir någon sådan, då jag inte känner mig helt trygg med pandemin än och eventuella kvarvarande restriktioner i andra länder).

Man ska självklart undvika flygresor vid korta sträckor där det finns realistiska alternativ som går någorlunda snabbt, men tar det mer än några timmar med tåg eller buss så är den bistra sanningen att det inte längre är praktiskt genomförbart annat än i undantagsfall.

Så som sagt, man måste använda lite sunt förnuft också och inte bara kategoriskt säga att flyg är dåligt...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 augusti 2022 kl. 02:57:29Jag vet inte om jag tycker att Skellefteå till Stockholm är en särskilt kort sträcka, men hursomhelst finns det tyvärr inga realistiska alternativ på det avståndet. Det finns ingen tågstation i Skellefteå, så ska man undvika flyg innebär det att åka buss till Umeå (tar ungefär två timmar), där försöka ta sig från busstationen till tågstationen, åka tåg till Sundsvall, där byta till ett annat tåg och slutligen åka tåg från Sundsvall till Stockholm. Under förutsättning att det inte blir alltför långa väntetider vid bytena tar allt detta mellan 9 och 13 timmar - att jämföra med flyget som går på strax under en timme.
(En enda gång per dag går det snabbtåg den sista sträckan mellan Sundsvall och Stockholm, medan det vid alla andra tider är vanliga hederliga långsamma tåg som gäller - därav det stora tidsspannet)

Jag tror inte att jag underdriver om jag säger att inte ett enda företag i landet eller ens i världen skulle ämna till att slösa så mycket tid på resor. Det skulle ju innebära att för alla anställda på Skellefteå-kontoret betala lön för närmare två och en halv arbetsdag i onödan, utan att någon ska kunna arbeta någonting under de två dagarna. Det skulle bli en oerhört dyr konferens, då över två hela arbetsdagar skulle gå bort i resor så att den tre dagar långa konferensen skulle ta fem dagar. Tid är ju pengar som bekant, så alla företag lär välja det transportsätt som går snabbast; under förutsättning att inte flygbiljetterna är väldigt mycket dyrare än tågbiljetter (vilket de ju sällan är).

Hursomhelst kan jag inte påverka vad min arbetsgivare fattar för beslut - det är inte jag som är vare sig VD eller ekonomichef för företaget - utan du får klaga till dem om du har synpunkter på deras miljöpolicy. Men jag tycker ärligt talat inte att en flygresa per år är särskilt mycket att orda om - dessutom lär vi knappast bli ensamma på flyget, så det aktuella flyget hade säkerligen lyft vare sig med eller utan oss ombord...
(Och det blir ju bara bättre för miljön om flygen ifråga inte hade lyft alls - hur många som är ombord är oväsentligt)


Det har ändå blivit väldigt mycket bättre i och med pandemin. Före pandemin brukade, utöver den årliga konferensen i Stockholm, dessutom företagets VD och ibland även ekonomichef flyga upp från Stockholm till Skellefteå en gång i månaden, bo på hotell och hålla i möten för oss på Skellefteå-kontoret i 2 - 3 dagar varje månad. Jag ifrågasatte detta flera gånger, och tyckte att det var både ekonomiskt och miljömässigt vansinnigt, men mina argument föll för döva öron. Därutöver brukade en av mina medarbetare i Skellefteå dessutom flyga från Skellefteå till Stockholm mellan 1 och 3 gånger i månaden, för att hålla i diverse utbildningar och annat. Men sen kom pandemin och det blev inte längre möjligt att flyga, och då började de inse att det faktiskt är fullt möjligt att hålla i möten och utbildningar digitalt via Teams.

Så från 24 - 48 flygresor mellan Skellefteå och Stockholm för vårt företag per år till bara en enda tycker jag är en oerhört stor förbättring. Mycket mer än så kan man nog inte gärna åstadkomma, för självklart vill man ju faktiskt träffa sina kollegor fysiskt någon gång då och då - även om mycket går att göra på distans, så är det inte möjligt att göra allt på distans...


För övrigt står dessutom flygen bara för några få procent av alla utsläpp, så man ska inte överdriva dess miljöpåverkan. Det är givetvis inte bra för miljön, men det finns betydligt större miljöbovar - inte minst alla industrier, som spyr ut utsläpp dygnet runt och som står för mycket mer koldioxidutsläpp än alla flyg och alla bilar sammanlagt.
Nja, inte skulle jag vilja kalla Sverige för ett särskilt litet land - från dess nordligaste punkt till dess sydligaste rör det sig om ungefär 157 mil fågelvägen (och längre om man åker buss eller tåg).

Jag håller fullständigt med dig att man bör undvika flyg vid korta sträckor på max 30 - 40 mil, men tar det mer än några få timmar med tåg eller buss så blir det tyvärr inte längre realistiskt. Plus då att många orter i landet helt saknar tågstation, och med tanke på att tågräls inte direkt går att bygga över en natt lär det inte förändras i första taget.
(Arbetet med Norrbottniabanan, som ska gå från Umeå till Luleå, har precis påbörjats; så det lär dröja 10 - 15 år till innan det är möjligt att åka tåg från Skellefteå)

Och "större delen av Europa" blir fullständigt uteslutet för tågresor i normala fall, då det tar alldeles för lång tid för att vara praktiskt och realistiskt genomförbart. För nöjesresor har man för få semesterveckor för att det ska vara realistiskt (i så fall behöver semesterdagarna per år utökas), och för tjänsteresor (för företag) tar det alldeles för lång tid och skulle således kosta på tok för mycket.
Precis, jag har absolut ingenting att säga till om angående vilka färdmedel som min chef i Stockholm bestämmer att vi ska använda oss av - precis som alla andra anställda i alla företag, kommuner och regioner i vårt avlånga land är jag så illa tvungen att göra som mina överordnade beslutar, vad jag än tycker om saken. Detsamma lär gälla även när Disneyfantasten får jobb, då han också knappast lär ensam kunna besluta vad han ska göra eller inte göra.

Jag tycker dock inte det är något fel med 1 - 2 flygresor per år, så jag kommer inte sluta att flyga på semester utomlands då och då heller (även om det nu i år inte blir någon sådan, då jag inte känner mig helt trygg med pandemin än och eventuella kvarvarande restriktioner i andra länder).

Man ska självklart undvika flygresor vid korta sträckor där det finns realistiska alternativ som går någorlunda snabbt, men tar det mer än några timmar med tåg eller buss så är den bistra sanningen att det inte längre är praktiskt genomförbart annat än i undantagsfall.

Så som sagt, man måste använda lite sunt förnuft också och inte bara kategoriskt säga att flyg är dåligt...

Fast att ta hand om planeten är viktigare, därför tycker jag att man borde fixa snabbare tåg, samt att göra tågresorna billigare.

Att flyga bara 2-3 gånger per årtionde är ändå lagom!

Fast om jag får välja tar jag hellre svindyra tågresor på 120 timmar än en 1-2 timmars flygresa för bara några ören, man kan inte komma ifrån att flyg är en stor miljöbov, dessutom så har jag redan någon form av jobb; jag är på verksamhet!

Man kan också tänka såhär; att även om man betalar en förmögenhet för en lång tågresa som tar en vecka så är det ju ändå för en god sak!

Sen är det inte bara för klimatets skull; flygplan har dessutom väldigt trånga utrymmen och väldigt små fönster och kan även råka ut för turbulens, även på flygplatsen är det besvärligt då man måste gå igenom säkerhetskontroll där man bl.a. visar sina medhavda saker och tar av sig bältet plus att man också måste lämna ifrån sig sitt bagage i bagageutrymmet och när man anländer måste man vänta på sitt bagage, sen måste man vänta länge på planet också, så flygresor är egentligen överskattade.

Fossila bränslen är egentligen det som står för 75% av världens utsläpp, dessa kommer från bl.a. flygplan och dieselbilar, som är riktiga miljöbovar.

Tåg är egentligen det bästa sättet att resa på många sätt; man kan se igenom fönster och titta på den vackra utomhusmiljön och så är det mycket lättare att resa med tåg än något annat färdmedel.

Racnar

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2022 kl. 08:54:42Fast att ta hand om planeten är viktigare, därför tycker jag att man borde fixa snabbare tåg, samt att göra tågresorna billigare.

Att flyga bara 2-3 gånger per årtionde är ändå lagom!

Fast om jag får välja tar jag hellre svindyra tågresor på 120 timmar än en 1-2 timmars flygresa för bara några ören, man kan inte komma ifrån att flyg är en stor miljöbov, dessutom så har jag redan någon form av jobb; jag är på verksamhet!

Man kan också tänka såhär; att även om man betalar en förmögenhet för en lång tågresa som tar en vecka så är det ju ändå för en god sak!

Sen är det inte bara för klimatets skull; flygplan har dessutom väldigt trånga utrymmen och väldigt små fönster och kan även råka ut för turbulens, även på flygplatsen är det besvärligt då man måste gå igenom säkerhetskontroll där man bl.a. visar sina medhavda saker och tar av sig bältet plus att man också måste lämna ifrån sig sitt bagage i bagageutrymmet och när man anländer måste man vänta på sitt bagage, sen måste man vänta länge på planet också, så flygresor är egentligen överskattade.

Fossila bränslen är egentligen det som står för 75% av världens utsläpp, dessa kommer från bl.a. flygplan och dieselbilar, som är riktiga miljöbovar.

Tåg är egentligen det bästa sättet att resa på många sätt; man kan se igenom fönster och titta på den vackra utomhusmiljön och så är det mycket lättare att resa med tåg än något annat färdmedel.
Det du gör nu är att säga flyga är dåliga Därför måste de stoppas. Om det inte finns en tågstation kan man inte åka tåg. Ska man åka buss eller bil till tåget blir det ju mer avgaser ändå om Daniel är med eller inte med på det där planet så lyfter dig ju ändå.

Racnar

Du försöker få folk att känna skam för att de flyger. Folk bryr sig om planeten men jag vet inte om hon skulle bry sig till den grad att börja ta tåget varje gång de lämnar landet. Det finns ju inte en tågtrafik som önskar representera flygtrafiken. Dina uttalande är sånt som funkar på pappret men inte i verkligheten

Disneyfantasten

Citat från: Racnar skrivet 13 augusti 2022 kl. 09:14:59Du försöker få folk att känna skam för att de flyger. Folk bryr sig om planeten men jag vet inte om hon skulle bry sig till den grad att börja ta tåget varje gång de lämnar landet. Det finns ju inte en tågtrafik som önskar representera flygtrafiken. Dina uttalande är sånt som funkar på pappret men inte i verkligheten

Sluta säga taskiga saker om mig! Jag bryr mig om vår planet och försöker få folk att inse läget med planeten idag!

Detta borde dock diskuteras vidare här;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=13683.15

Racnar

Tågsäten är förresten inte större än flygplans. Och det är väl klart att det blir turbulens har du inte gått i skolan? Hur skulle jag flygplanet lyfta annars? Vill du har bagaget i knät eller då är det väl mycket bättre om ditt bagage kommer fram innan dig eller samtidigt. Och det är väl såklart att det finns säkerhetskontroll det finns på tåg också inte i samma grad dock. Förresten tar man bussen till tåget eller tar man bilen till tåget så går de också på fossila bränslen om man inte skulle ha elbil eller elbuss.

Disneyfantasten

Citat från: Racnar skrivet 13 augusti 2022 kl. 09:22:39Tågsäten är förresten inte större än flygplans. Och det är väl klart att det blir turbulens har du inte gått i skolan? Hur skulle jag flygplanet lyfta annars? Vill du har bagaget i knät eller då är det väl mycket bättre om ditt bagage kommer fram innan dig eller samtidigt. Och det är väl såklart att det finns säkerhetskontroll det finns på tåg också inte i samma grad dock. Förresten tar man bussen till tåget eller tar man bilen till tåget så går de också på fossila bränslen om man inte skulle ha elbil eller elbuss.

Vi pratar inte om skolan!

Och jag vet att man gör biljettkontroll på tåg!

Även om bensinbilar släpper ut avgaser så är flyg värre, tätt följt av dieselbilar.

I Malmö har man dessbättre fixat mer och mer miljöbussar.