Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Törnrosa

Startat av TonyTonka, 3 november 2008 kl. 21:44:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Intressant sajt, men som du säger finns det minsann inte mycket till källangivelser. För en del av rollistorna har de refererat till Dubbningshemsidan, men inga källor alls för de angivna datumen...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 februari 2019 kl. 08:55:26
Genom att söka i Kungliga Bibliotekets databas över svenska dagstidningar har jag hittat att de första bioannonserna i Stockholmspressen infördes lördagen den 29/3 1980. Troligen var detta datumet för nypremiären, men om man ska veta säkert måste man titta i den kompletta annonstexten som inte går att läsa via internet, utan bara om man personligen besöker KB.

Det betyder att nypremiären var till påsklovet 1980 (påskafton var den 5 april) vilket stämmer bra med hur Disney brukade göra på den tiden. De flesta stora tecknade filmer gick upp innan jul, men påsk kunde antagligen också fungera bra eftersom skolbarnen var lediga och hade tid att gå på bio.

Juni skulle inte ha fungerat. Sommaren var stendöd på de svenska biograferna på den tiden. Många salonger stängde helt över sommaren, och det skulle antagligen inte falla Disney in att lägga en premiär eller ens nypremiär på sommaren.
Det verkar som att du har rätt i att nypremiären av Törnrosa var den 29 mars 1980. Se nedanstående biosida i Dagens Nyheter lördagen den 29 mars 1980 (en större annons för Törnrosa finns längst ned på sidan).

Visserligen står det inte i klartext "Premiär" eller "Nypremiär", men väl "Fr.o.m. idag"; och man borde väl kunna utesluta att två stora biografer i Stockholm båda två skulle börja visa filmen senare än vid den faktiska nypremiären...

För övrigt tycker jag att 15 kr lät väldigt billigt för biobiljetter - kostade det verkligen inte mer än så 1980...? Det har jag inget minne av, fast i och för sig var jag bara tre år gammal då så jag hade förmodligen inte en tanke på priser på den tiden... ;)

Anders M Olsson

#46
Utmärkt, då får vi väl anse att datumet för nypremiären är helt klarlagt. Jag har uppdaterat uppgiften på Disneyania.
https://www.d-zine.se/filmer/toernrosa.htm

Beträffande biljettpriset var det nog ett ganska normalt biljettpris 1980. Förmodligen var ordinarie pris något högre, eftersom det speciellt poängterades i annonserna för Disneyfilmerna att alla platser kostade 15:--. (Kortfilmsprogrammet kostade enligt annons på samma sida 10:--)

Jag vill minnas att en typisk biobiljett när jag var barn på sextiotalet kunde kosta 4-5 kronor.

Omkring 1980 var jag som mest aktiv i branschen och jobbade ganska flitigt som biografmaskinist. Jag minns speciellt en kväll när vi tog omkring 15-17 kronor för biljetterna och en äldre tant kom in för att köpa biljett. Hon var ganska chockad över hur mycket det kostade och fick tyvärr vända i dörren. "- Oooh, och jag som tog en tia med mig!" :) Hade det hänt idag hade jag kanske förbarmat mig över henne och betalt mellanskillnaden ur egen ficka... ;)

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 februari 2019 kl. 04:46:44
Utmärkt, då får vi väl anse att datumet för nypremiären är helt klarlagt. Jag har uppdaterat uppgiften på Disneyania.
https://www.d-zine.se/filmer/toernrosa.htm

Beträffande biljettpriset var det nog ett ganska normalt biljettpris 1980. Förmodligen var ordinarie pris något högre, eftersom det speciellt poängterades i annonserna för Disneyfilmerna att alla platser kostade 15:--. (Kortfilmsprogrammet kostade enligt annons på samma sida 10:--)

Jag vill minnas att en typisk biobiljett när jag var barn på sextiotalet kunde kosta 4-5 kronor.

Omkring 1980 var jag som mest aktiv i branschen och jobbade ganska flitigt som biografmaskinist. Jag minns speciellt en kväll när vi tog omkring 15-17 kronor för biljetterna och en äldre tant kom in för att köpa biljett. Hon var ganska chockad över hur mycket det kostade och fick tyvärr vända i dörren. "- Oooh, och jag som tog en tia med mig!" :) Hade det hänt idag hade jag kanske förbarmat mig över henne och betalt mellanskillnaden ur egen ficka... ;)

Tack Anders!

Men hur blir det med hyrvideoutgåvan som gavs ut december 1988? (jag länkade en hemsida till dig med bevis)

Och hur blir det med Lady och Lufsen? (jag länkade en hemsida till dig med bevis att det finns en hyrvideoutgåva som sags ut december 1989, samt att den också hade nypremiär på bio 25 juli 1997, dels står det på hemsidan Magic Movies och dels så finns det en bioreklam för filmen på 1997-års VHS-utgåva av Oliver och Gänget!  ;) )

Och hyr blir det med Robin Hood? (jag länkade hemsidan till dig med bevis att det finns en hyrvideoutgåva som gavs ut 1985)

Jag får väl göra det igen (och den här gången gör jag tydligare ifrån mig);

(forumsmedlemmen Dubbnings_proffsen har två hemsidor)

Den ena är här; svenskavideokassettmuseet.blogspot.com/2015/05/svenska-1980-tals-disney-videokassetter_28.html

Den andra är här; svenskadisneyvhsunder1990-tal.blogspot.com/2016/allman-information-videoomslag-instick.html

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 februari 2019 kl. 09:01:12
Tack Anders!

Men hur blir det med hyrvideoutgåvan som gavs ut december 1988? (jag länkade en hemsida till dig med bevis)

Hyrfilmer är inget som vi normalt tar upp på Disneyania. Vi har gjort det i enstaka specialfall, t.ex. filmer som inte alls har getts ut på köpvideo.

Övrigt får jag titta på och återkomma om.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 februari 2019 kl. 09:39:11
Hyrfilmer är inget som vi normalt tar upp på Disneyania. Vi har gjort det i enstaka specialfall, t.ex. filmer som inte alls har getts ut på köpvideo.

Övrigt får jag titta på och återkomma om.

Förvisso, men det är iallafall en del av historien och kan vara intressant för personer att lära sig!  :) (dessutom var 1988-års hyrutgåva av Törnrosa en klippt hyrvideoutgåva, precis som i fallet med Bernard och Bianca, som gavs ut på hyrvideo 1990 och som står med på Disneyania)

Anders M Olsson

Jag har fört in datumet för Lady & Lufsens nypremiär på bio 1997 på Disneyania nu.
https://www.d-zine.se/filmer/ladyochlufsen.htm

Beträffande Bernard och Bianca hade jag för mig att den gavs ut parallellt på köp- och hyrvideo 1990. Men det är möjligt att det är fel, och att den bara gavs ut på hyrvideo. I så fall är det ett misstag att den har kommit med på Disneyania.

Jag har ett exemplar av hyrfilmen, och på omslagets insida står det: "Nu kan du även köpa denna videokassett". Det tog jag som intäkt för att både hyr- och köpversioner fanns i butikerna. Men det ska kanske snarare tolkas som att det bara fanns en enda version som i första hand var för uthyrning, men som handlarna kunde välja att sälja om de så önskade?

Flera av hyrkassetterna från åttiotalet har text på baksidan som säger "Köpkassett med rätt till uthyrning eller försäljning till privatpersoner". Rent teoretiskt kunde man alltså både hyra och köpa dem, men frågan är hur många som verkligen såldes? De måste ha varit ganska dyra att köpa. Jag vet inte hur mycket butikerna fick betala för Disneys kassetter, men jag jobbade för ett annat mindre filmbolag, och vi tog c:a 800 kronor för en kassett med rätt till uthyrning.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 februari 2019 kl. 20:05:50
Jag har fört in datumet för Lady & Lufsens nypremiär på bio 1997 på Disneyania nu.
https://www.d-zine.se/filmer/ladyochlufsen.htm

Beträffande Bernard och Bianca hade jag för mig att den gavs ut parallellt på köp- och hyrvideo 1990. Men det är möjligt att det är fel, och att den bara gavs ut på hyrvideo. I så fall är det ett misstag att den har kommit med på Disneyania.

Jag har ett exemplar av hyrfilmen, och på omslagets insida står det: "Nu kan du även köpa denna videokassett". Det tog jag som intäkt för att både hyr- och köpversioner fanns i butikerna. Men det ska kanske snarare tolkas som att det bara fanns en enda version som i första hand var för uthyrning, men som handlarna kunde välja att sälja om de så önskade?

Flera av hyrkassetterna från åttiotalet har text på baksidan som säger "Köpkassett med rätt till uthyrning eller försäljning till privatpersoner". Rent teoretiskt kunde man alltså både hyra och köpa dem, men frågan är hur många som verkligen såldes? De måste ha varit ganska dyra att köpa. Jag vet inte hur mycket butikerna fick betala för Disneys kassetter, men jag jobbade för ett annat mindre filmbolag, och vi tog c:a 800 kronor för en kassett med rätt till uthyrning.

Tack igen Anders!

Iallafall så vet jag att både 1988-års hyrutgåva av Törnrosa, 1989-års hyrutgåva av Lady och Lufsen och 1990-års hyrutgåva av Bernard och Bianca är distribuerade av Egmont Film AB... (som även distribuerat 1989-års köputgåvor av både Robin Hood och Svärdet i Stenen, samt 1990-års köputgåvor av Lady och Lufsen och Alice i Underlandet (den med originaldubbningen) och även 1991-års köputgåvor av Dumbo (den med 1972-års - betydligt bättre - första omdubbning) och Den Lilla Sjöjungfrun)

Däremot är hytutgåvorna av Dumbo, Alice i Underlandet, Robin Hood, Svärdet i Stenen och Pinocchio (utgåvan med originaldubbningen) istället distribuerade av Select Video AB

(du har ju sedan länge inskrivit hyrutgåvorna av Pinocchio, Dumbo, Alice i Underlandet och Svärdet i Stenen på filmernas sidor i Disneyania)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 februari 2019 kl. 20:15:46
(du har ju sedan länge inskrivit hyrutgåvorna av Pinocchio, Dumbo, Alice i Underlandet och Svärdet i Stenen på filmernas sidor i Disneyania)

Ingen regel utan undantag, men huvudprincipen är att Disneyania fokuserar på köpfilm, inte hyrfilm. Jag tänker inte ta bort det som eventuellt redan står där (såvida det inte är helt felaktigt), men jag kommer inte heller att lägga till några nya uppgifter som bara gäller hyrfilmer.

Om jag så småningom får tid att göra en större revidering av filmsidorna kommer jag i så fall att koncentrera mig på det som har kommit ut i handeln från 2014 och framåt, sådant som i huvudsak har blivit försummat under de senaste åren.


Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2019 kl. 23:11:56
Jag har iallafall lyckats hitta nypremiärer till tre andra Disney-omdubbningar (som inte står med på Disneyania-sidan);

>Snövit och De Sju Dvärgarna = 1982-12-17

>Bambi = 1986-04-18

>Askungen = 1967-09-18

Tyvärr är alla dessa tre datum felaktiga, vilket visar att man inte ska lita på det som man bara råkar hitta på nätet utan ordentliga källangivelser.

Jag återkommer när jag har korrekta uppgifter.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 februari 2019 kl. 18:34:04
Tyvärr är alla dessa tre datum felaktiga, vilket visar att man inte ska lita på det som man bara råkar hitta på nätet utan ordentliga källangivelser.

Jag återkommer när jag har korrekta uppgifter.

Kan du också återkomma när du hittar fler nypremiärer för Disneyklassiker än de som står på Disneyania?  :) (samt även för Mary Poppins)

Anders M Olsson

#56
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 februari 2019 kl. 18:39:50
Kan du också återkomma när du hittar fler nypremiärer för Disneyklassiker än de som står på Disneyania?  :) (samt även för Mary Poppins)

Naturligtvis delar jag gärna med mig av de uppgifter jag har, men jag letar inte heller aktivt efter fler datum för nypremiärer just nu. Man måste veta på ett ungefär när det har varit en nypremiär, annars är det en hisklig massa tidningar att gå igenom.

I vilket fall som helst har jag uppdaterat sidan om Snövit med bl.a. de korrekta datumen för nypremiärerna 1973 och 1982.
https://www.d-zine.se/filmer/snoevit.htm

Rätt datum 1982 ska alltså vara den 4:e december, inte den 17:e som angavs på sidan du länkade till tidigare. 1973 var nypremiären den 1 december, något som heller inte stod på Disneyania tidigare - bara årtalet.

Jag kommer även att uppdatera Bambi och Askungen när jag får tid, men det blir nog inte förrän tidigast nästa helg.

Märkligt nog är flera av sidorna på https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/ borttagna nu!

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 februari 2019 kl. 15:23:36
Naturligtvis delar jag gärna med mig av de uppgifter jag har, men jag letar inte heller aktivt efter fler datum för nypremiärer just nu. Man måste veta på ett ungefär när det har varit en nypremiär, annars är det en hisklig massa tidningar att gå igenom.

I vilket fall som helst har jag uppdaterat sidan om Snövit med bl.a. de korrekta datumen för nypremiärerna 1973 och 1982.
https://www.d-zine.se/filmer/snoevit.htm

Rätt datum 1982 ska alltså vara den 4:e december, inte den 17:e som angavs på sidan du länkade till tidigare. 1973 var nypremiären den 1 december, något som heller inte stod på Disneyania tidigare - bara årtalet.

Jag kommer även att uppdatera Bambi och Askungen när jag får tid, men det blir nog inte förrän tidigast nästa helg.

Märkligt nog är flera av sidorna på https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/ borttagna nu!

Dessutom är även hemsidan Disney Video Database borta nu...  :( (vilket är synd, då det fanns massor av användbar information där)

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 februari 2019 kl. 15:23:36
Jag kommer även att uppdatera Bambi och Askungen när jag får tid, men det blir nog inte förrän tidigast nästa helg.

Bättre sent än aldrig!  ;)

Anders M Olsson

Nu är även sidan om Bambi uppdaterad med korrekt datum för nypremiären som var den 21 mars 1986.
https://www.d-zine.se/filmer/bambi.htm