Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Batman: The Animated Series sökes

Startat av MrClay, 15 februari 2018 kl. 19:58:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 november 2023 kl. 01:33:39Utifrån en snabbtitt tycker jag det låter som den gamla goda dubbningen från TV1000, TV4 och Kanal 5. :)

 Såvitt jag kan se verkar alla avsnitt ha svenskt och engelskt ljudspår samt engelsk text för hörselskadade.

Det är dock värt att påpeka att det "bara" är 65 avsnitt som finns på Netflix. Det motsvarar säsong 1 enligt produktionsordning, men inte enligt ursprunglig visningsordning - på Netflix återges avsnitten i produktionsordning, samma som på DVD. Det är ju lite rörigt med avsnitts- och säsongsindelningen när det gäller Batman: The Animated Series, då serien ursprungligen sändes i USA i "fel" ordning (d.v.s. inte kronologiskt efter händelseförloppen).

Det innebär alltså att det är 20 avsnitt kvar av Batman: The Animated Series, som inte finns på Netflix - de avsnitt som enligt produktionsordning motsvarar säsong 2; så uppgifterna om att hela serien skulle släppas stämmer alltså inte. :(

Därefter tillkommer ju de 24 avsnitten av The New Batman Adventures, men det är ju officiellt en annan serie och således inget man hade förväntat sig skulle släppas nu (även om många länder, inklusive Sverige, sänt serien som en integrerad del av originalserien med samma intro).
Nej, det stämmer definitivt inte - Eurotroll dubbade delar av Batman: The Animated Series också. Exakt när de tog över vet jag inte, men jag misstänker att de dubbade säsong 2 på 20 avsnitt; så att det sannolikt är just därför som bara säsong 1 släppts på Netflix (då jag starkt misstänker att Warner aldrig köpte loss rättigheterna till de Eurotroll-dubbade avsnitten).

Det verkar som att TV4 beställde dubbningen av Eurotroll när de fortsatte med avsnitt av serien som då ännu inte hade sänts i Sverige, då TV1000 bara tycks ha sänt de Mediadubb International-dubbade avsnitten som del av What's Up Doc - det programblock som döptes om till Warnertimmen när TV4 tog över det.
Har dom ens dubbat alla 4 säsonger eller gjorde dom det bara med de två första?

Hittar tyvärr ingen info om det

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet 21 november 2023 kl. 12:32:19Har dom ens dubbat alla 4 säsonger eller gjorde dom det bara med de två första?

Hittar tyvärr ingen info om det
Ja, alla 85 avsnitt har dubbats till svenska - enda frågetecknet är exakt när Eurotroll tog över från Mediadubb International, vilket bör överensstämma med när TV4 började beställa dubbningen (från början var det TV1000 som beställde den svenska dubbningen).

Enligt produktionsordning finns det två säsonger av serien, så jag misstänker att Mediadubb International dubbade säsong 1 (65 avsnitt) medan Eurotroll dubbade säsong 2 (20 avsnitt); men jag har som sagt inga säkra belägg för det.

Det är som sagt väldigt rörigt med avsnitts- och säsongsindelningar av den här serien, då det är helt olika ordning och till och med olika säsonger beroende på om man räknar efter produktionsordning (den ordningen avsnitten spelats in i) eller ursprunglig amerikansk visningsordning - enligt det förstnämnda finns det två säsonger, och enligt det sistnämnda fyra. Serien är dubbad enligt produktionsordning.

(Därutöver tillkommer då The New Batman Adventures, som officiellt är en separat serie men som i många länder sänts som del av Batman: The Animated Series med samma förtexter och sluttexter - även den serien dubbades av Eurotroll, men där tror jag att det var Kanal 5 som beställde dubben)

gstone

Jag undrar över dom svenska rösterna till npgts engångs karatärer.

Kan jag fråga om dom ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.