Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Don Bluths filmer

Startat av gstone, 15 januari 2016 kl. 15:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Adam skrivet  7 augusti 2022 kl. 10:51:11Jag kan ändå säga att det är Don Bluths sämsta film, utan minsta lilla tvivel. Jag kan också säga att storyn är slö då den innehåller onödigt mycket "fillers", budskapen är stora bakslag som lyder "Om du tjatar om att få det som du vill, så blir det som du vill." (Detta må kanske inte låta så illa först, men låt det verkligen sjunka in. Barn måste lära sig att de inte alltid kan få som de vill och att deras föräldrar måste jobba för att få en inkomst och därmed se till att deras barn får det bra.) och "Om du drömmer så kommer bra saker att ske" (Man kan helt enkelt inte drömma för att exempelvis få A på ett prov, eller att få en bra relation med nära och kära, eller att få ett bra jobb, utan sådant måste man göra sig förtjänt av. Tänk efter, ditt barn kan t.ex inte drömma om att få en riktig hund, för om barnet gör det så blir hen besviken om hen inte får någon sådan i slutändan.).
Kort sagt är filmen hemskt skriven, det finns ingen effektiv moral, och filmen är vid många punkter förvirrande.
Jag vet att jag kom lite off-topic, men allt jag vill ha sagt med detta är enbart för att ge Daniel en inblick i varför folk inte gillar filmen (eller rättare sagt, varför filmen inte fungerar i sin helhet).
Just saying.✌✌
Håller med om varje ord,bra skrivet Adam :)

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 augusti 2022 kl. 01:26:04Varför det...? Trollet i parken är en bra film, enligt min ringa åsikt. Och har en väldigt bra dubbning.

Men smaken är som baken, som alltid...

Håller med. Och en väldigt "kärleksfullt" tecknad film dessutom. Tycker den är riktigt bra och kan kolla på denna filmen hur många gånger som helst, precis som den första Landet för längesedan (1988). Tycker inte alls den tillhör något i botten direkt, tvärtom.

Fattar inte riktigt varför alla filmer måste ha "lärdomsfulla" budskap som folk tjatar om ser jag...  Vill ni lära barnen något sätt på Dora utforskaren eller hämta läxboken. Låt barnen vara barn när dom ska se på film för h*lvete.

Att drömma är något barn gör. Sedan om man blir Polis i slutändan ja det är väl en annan  femma.... ?  Tog exemplet eftersom att vara Polis var det coolaste som fanns när man var riktigt liten och galen. ;D ::)

Will Siv

Jag skulle nog säga att "Rock 'A' Doodle" är värre.
"Trollet i Parken" har en betydligt klarare handling medan "Rock 'A' Doodle" bara är en stor röra, men den har i alla fall en utmärkt dubbning som gjorde den lättare att se ( eller, höra )

Disneyfantasten

#168
Den enda jag inte gillar är faktiskt Titan A.E. då den filmen inte har minsta lilla natur-miljö till skillnad från Don Bluths övriga långfilmer, den har inga sånger*, animationen är allt annat en vacker, det är för mycket action i den (t.o.m. för att vara gjord av Don Bluth som visserligen gjorde dramatiska filmer men alla andra är lagom dramatiska medans den här är överdramatisk), den är tråkig och ointetsägande, handlingen och manuset är inget vidare och filmen liknar mer en tråkig dramafilm än en äkta familjefilm. (men en positiv grej är iallafall den svenska dubbningen)

Många andra hävdar att Änglahund, Rock-A-Doodle, Tummelisa och Pingvinen och Lyckostenen tillhör Don Bluths sämre filmer, men jag tycker att filmerna är riktigt bra och förstår överhuvudtaget inte vad många har emot dem, inte ens Trollet i Parken är så dålig som många hävdar även om jag kan förstå varför Don Bluth själv skämdes för den filmen. (faktum är att Don Bluths version av Tummelisa enligt mig är den enda adaption av Tummelisa som är bra)

(*Visserligen hade första Landet För Längesedan heller inga sånger som när som på en i eftertexterna, men till skillnad från Titan A.E. så fungerar iallafall den filmen betydligt bättre!)

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 augusti 2022 kl. 12:11:29Den enda jag inte gillar är faktiskt Titan A.E. då den filmen inte har minsta lilla natur-miljö till skillnad från Don Bluths övriga långfilmer, den har inga sånger, animationen är allt annat en vacker, det är för mycket action i den (t.o.m. för att vara gjord av Don Bluth som visserligen gjorde dramatiska filmer men alla andra är lagom dramatiska medans den här är överdramatisk), den är tråkig och ointetsägande, handlingen och manuset är inget vidare och filmen liknar mer en tråkig dramafilm än en äkta familjefilm. (men en positiv grej är iallafall den svenska dubbningen)

Många andra hävdar att Änglahund, Rock-A-Doodle, Tummelisa och Pingvinen och Lyckostenen tillhör Don Bluths sämre filmer, men jag tycker att filmerna är riktigt bra och förstår överhuvudtaget inte vad många har emot dem, inte ens Trollet i Parken är så dålig som många hävdar även om jag kan förstå varför Don Bluth själv skämdes för den filmen. (faktum är att Don Bluths version av Tummelisa enligt mig är den enda adaption av Tummelisa som är bra)
Lite off-topic här:

Jag skulle nog inte fullt hålla med dig om att Pingvinen och Lyckostenen är riktigt bra, men den är en fullt sevärd och ganska bra film, med för det mesta bra animation och en mycket bra svensk dubbning (särskilt Frank Ådahl och Jan Åström som gör ypperligt bra ifrån sig i sina roller). Det som drar ner filmen är de här aspekterna:

* Drake är väldigt endimensionell och klyschad som antagonist. Filmem framställer honom inte mycket mer än som en ondsint rival till Hubbe.
* Lite väl många sångnummer, de är fina men några känns ganska onödiga för handlingen.
* Ganska förutsägbar handling.
* Stenens roll blir i slutändan poänglös, trots att Marinas citat kring den är positivt.

Men som sagt, jag håller med om att den, trots sina brister inte är i närheten av att vara Bluths sämsta film.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Will Siv

Citat från: Lillefot skrivet 10 augusti 2022 kl. 12:35:40Lite off-topic här:

Jag skulle nog inte fullt hålla med dig om att Pingvinen och Lyckostenen är riktigt bra, men den är en fullt sevärd och ganska bra film, med för det mesta bra animation och en mycket bra svensk dubbning (särskilt Frank Ådahl och Jan Åström som gör ypperligt bra ifrån sig i sina roller). Det som drar ner filmen är de här aspekterna:

* Drake är väldigt endimensionell och klyschad som antagonist. Filmem framställer honom inte mycket mer än som en ondsint rival till Hubbe.
* Lite väl många sångnummer, de är fina men några känns ganska onödiga för handlingen.
* Ganska förutsägbar handling.
* Stenens roll blir i slutändan poänglös, trots att Marinas citat kring den är positivt.

Men som sagt, jag håller med om att den, trots sina brister inte är i närheten av att vara Bluths sämsta film.
Och så har animationen en del brister, men jag håller med dig annars.

gstone

Citat från: Will Stewart skrivet 10 augusti 2022 kl. 12:02:13Jag skulle nog säga att "Rock 'A' Doodle" är värre.
"Trollet i Parken" har en betydligt klarare handling medan "Rock 'A' Doodle" bara är en stor röra, men den har i alla fall en utmärkt dubbning som gjorde den lättare att se ( eller, höra )
Jag älskar  "Rock 'A' Doodle  !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 10 augusti 2022 kl. 12:35:40Lite off-topic här:

Jag skulle nog inte fullt hålla med dig om att Pingvinen och Lyckostenen är riktigt bra, men den är en fullt sevärd och ganska bra film, med för det mesta bra animation och en mycket bra svensk dubbning (särskilt Frank Ådahl och Jan Åström som gör ypperligt bra ifrån sig i sina roller). Det som drar ner filmen är de här aspekterna:

* Drake är väldigt endimensionell och klyschad som antagonist. Filmem framställer honom inte mycket mer än som en ondsint rival till Hubbe.
* Lite väl många sångnummer, de är fina men några känns ganska onödiga för handlingen.
* Ganska förutsägbar handling.
* Stenens roll blir i slutändan poänglös, trots att Marinas citat kring den är positivt.

Men som sagt, jag håller med om att den, trots sina brister inte är i närheten av att vara Bluths sämsta film.
Håller med!Den e bättre än Tummelisa & Trollet I Parken men den e långt ifrån den bästa Don Bluth filmen(Som jag int sett)

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 10 augusti 2022 kl. 20:33:03Håller med!Den e bättre än Tummelisa & Trollet I Parken men den e långt ifrån den bästa Don Bluth filmen(Som jag int sett)

Hur tycker du med Secret of NIMH, An American Tail och The Land Before Time?

Steffan Rudvall

Har ni gjort det här till en tråd om Don Bluth? Det finns sådana på forumet skriv där istället.

Disneyfantasten

Här kan vi diskutera vidare om Don Bluths långfilmer!

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 augusti 2022 kl. 20:46:28Har ni gjort det här till en tråd om Don Bluth? Det finns sådana på forumet skriv där istället.

Här kan vi diskutera vidare;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14840.new#new

Lillefot

I mitt tycke är hans filmer ofta ambitiösa med sina premisser, samt att han inte var rädd för att tänja på gränserna hur mörka man kunde göra filmerna och ändå göra de passande för familjen. Han visade även att spelmediet på 80-talet kunde ha annan grafik än bara färgade pixlar med Dragon's Lair.

Synd bara att flertalet av hans filmer haft en hel del stök bakom kulisserna. Landet för Längesedan, Pingvinen och Lyckostenen samt Trollet i Parken som exempel.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

moviefan

Min favorit är Tummelisa.  

MOA

Har vi 2 ämnen om samma sak nu?