Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nya äventyr med Nalle Puh - Media Dubbs dubbning

Startat av Erika, 27 mars 2007 kl. 20:43:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 november 2022 kl. 08:43:22Goliat, du är bäst.
Körde lätt med att reducera de skarpa s-ljuden också, kunde kört hårdare men den tog toppar av andra ljud så fick välja mellan skit o skit.

Men tackar. Kul att höra. ☺️

Scoobydoofan1

Citat från: Goliat skrivet 14 november 2022 kl. 08:45:54Körde lätt med att reducera de skarpa s-ljuden också, kunde kört hårdare men den tog toppar av andra ljud så fick välja mellan skit o skit.

Men tackar. Kul att höra. ☺️
Kunde du fixa resten av avsnitten om det är möjligt? Om du vill isåfall.

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 november 2022 kl. 08:47:18Kunde du fixa resten av avsnitten om det är möjligt? Om du vill isåfall.
Det är upp till Daniel. När det gäller bättre bild dock tror jag att han kanske inte vill/vågar så kanalen blir nedplockad på archive (kanske?).

Scoobydoofan1

Citat från: Goliat skrivet 14 november 2022 kl. 08:58:27Det är upp till Daniel. När det gäller bättre bild dock tror jag att han kanske inte vill/vågar så kanalen blir nedplockad på archive (kanske?).
Du har rätt där, bäst att låta det vara då, men om ljudet kan förbättras så är bara ljudet som kan fixas.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 14 november 2022 kl. 08:58:27Det är upp till Daniel. När det gäller bättre bild dock tror jag att han kanske inte vill/vågar så kanalen blir nedplockad på archive (kanske?).
Precis, särskilt när det gäller mitt konto på Archive är det säkrast att undvika DVD-kvalitet - inte minst då jag inte är särskilt anonym, utan om Disneys företagsjurister skulle vilja få tag i mig krävs inget större detektivarbete...

Det vore ju dock absolut önskvärt med bättre bild hursomhelst, men i så fall får det nog läggas upp av någon annan med ett lite mer anonymt konto på Archive som inte lika lätt kan spåras till en enskild individ (jag är ju lite utsatt, då det bara finns en enda person i Sverige som heter Daniel Hofverberg).

Men om jag frågar så har exempelvis Ovanliga dubbningar förmodligen inget emot det - hon är visserligen inte anonym längre, men hennes namn är betydligt vanligare än mitt och kan inte spåras till en enda person på något enkelt sätt (det finns 14 personer med hennes namn, plus ytterligare en handfull med alternativa stavningar - och det är ju inte alla som själva stavar sitt namn på samma sätt som de är folkbokförda - vilket är tillräckligt många så att Disney inte lär kunna ta reda på vem av dessa det är).

Viktor

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2022 kl. 09:56:01Precis, särskilt när det gäller mitt konto på Archive är det säkrast att undvika DVD-kvalitet - inte minst då jag inte är särskilt anonym, utan om Disneys företagsjurister skulle vilja få tag i mig krävs inget större detektivarbete...

Det vore ju dock absolut önskvärt med bättre bild hursomhelst, men i så fall får det nog läggas upp av någon annan med ett lite mer anonymt konto på Archive som inte lika lätt kan spåras till en enskild individ (jag är ju lite utsatt, då det bara finns en enda person i Sverige som heter Daniel Hofverberg).

Men om jag frågar så har exempelvis Ovanliga dubbningar förmodligen inget emot det - hon är visserligen inte anonym längre, men hennes namn är betydligt vanligare än mitt och kan inte spåras till en enda person på något enkelt sätt (det finns 14 personer med hennes namn, plus ytterligare en handfull med alternativa stavningar - och det är ju inte alla som själva stavar sitt namn på samma sätt som de är folkbokförda - vilket är tillräckligt många så att Disney inte lär kunna ta reda på vem av dessa det är).
Det skulle vara bra om någon skapade en helt anonym mailadress utan något riktig namn så att hen kunde göra ett konto som inte gick att koppla till någon person

Mathilda Gustafsson

Citat från: Viktor skrivet 14 november 2022 kl. 10:21:13Det skulle vara bra om någon skapade en helt anonym mailadress utan något riktig namn så att hen kunde göra ett konto som inte gick att koppla till någon person
Det finns 


Scoobydoofan1

#143
När det gäller Nya Äventyr Med nalle Puh mediadubb avsnitten så är det bra att dom finns, men undrar om det inte vore bättre att köpa fler VHS exemplar för att synka om ljudet på avsnitten där det bryts upp eller när ljudet blir risig? Låter det klokt eller dumb att fråga? Menar bara om man har andra VHS exemplar av avsnitten så kan man försöka överlägga där ljudet är dålig i dom avsnitten som är klargjorda. Är det här en dålig ide eller ett bra förslag? Uppskattar era åsikter om det här är en bra idea för att förbättra ljudkvaliten på avsnitten från Nya Äventyr Med Nalle Puh som innehåller ljud som bryter i vissa scener i avsnitten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2023 kl. 05:57:05När det gäller Nya Äventyr Med nalle Puh mediadubb avsnitten så är det bra att dom finns, men undrar om det inte vore bättre att köpa fler VHS exemplar för att synka om ljudet på avsnitten där det bryts upp eller när ljudet blir risig? Låter det klokt eller dumb att fråga? Menar bara om man har andra VHS exemplar av avsnitten så kan man försöka överlägga där ljudet är dålig i dom avsnitten som är klargjorda. Är det här en dålig ide eller ett bra förslag? Uppskattar era åsikter om det här är en bra idea för att förbättra ljudkvaliten på avsnitten från Nya Äventyr Med Nalle Puh som innehåller ljud som bryter i vissa scener i avsnitten.
Om någon får tar på hyr-VHS-utgåvan av Nalle Puh - Det stora honungsrånet, som innehöll Babysitter Blues med Media Dubbs originaldubb, så vore det mycket värdefullt; för även fast det gått att få hyggliga resultat utifrån min risiga kopia så går det inte göra hur mycket som helst - framförallt kan man ju inte få tillbaka ljud som gått förlorat, i och med att min kopia bara är i mono (icke-HiFi). Skit in, skit ut; som man brukar säga...

Jag har själv försökt hålla koll på Tradera och second hand-affärer efter den hyr-VHS-utgåvan, men hittills inte haft någon framgång. Under vinterhalvåret är dock mina möjligheter att besöka second hand-affärer högst begränsade, då två av de tre second hand-affärer som finns i Skellefteå är för långt bort för att kunna besöka när jag inte har möjlighet att cykla (att åka buss den sträckan vore orealistiskt krångligt).

Övriga avsnitt som kommer från VHS-utgåvor har nog i mina ögon så pass bra kvalitet att det är högst tveksamt om fler utgåvor skulle kunna få ett bättre resultat - om jag nu inte glömt bort något avsnitt som har störningar...?
(Cleanliness Is Next to Impossible vore förstås också värdefullt med en bättre kopia av, men den har ju inte släppts på VHS utan kräver en inspelning från TV3; och det är nog tveksamt om vi lär komma över någon sådan...)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2023 kl. 10:38:12Om någon får tar på hyr-VHS-utgåvan av Nalle Puh - Det stora honungsrånet, som innehöll Babysitter Blues med Media Dubbs originaldubb, så vore det mycket värdefullt; för även fast det gått att få hyggliga resultat utifrån min risiga kopia så går det inte göra hur mycket som helst - framförallt kan man ju inte få tillbaka ljud som gått förlorat, i och med att min kopia bara är i mono (icke-HiFi). Skit in, skit ut; som man brukar säga...

Jag har själv försökt hålla koll på Tradera och second hand-affärer efter den hyr-VHS-utgåvan, men hittills inte haft någon framgång. Under vinterhalvåret är dock mina möjligheter att besöka second hand-affärer högst begränsade, då två av de tre second hand-affärer som finns i Skellefteå är för långt bort för att kunna besöka när jag inte har möjlighet att cykla (att åka buss den sträckan vore orealistiskt krångligt).

Övriga avsnitt som kommer från VHS-utgåvor har nog i mina ögon så pass bra kvalitet att det är högst tveksamt om fler utgåvor skulle kunna få ett bättre resultat - om jag nu inte glömt bort något avsnitt som har störningar...?
(Cleanliness Is Next to Impossible vore förstås också värdefullt med en bättre kopia av, men den har ju inte släppts på VHS utan kräver en inspelning från TV3; och det är nog tveksamt om vi lär komma över någon sådan...)
Det borde endå vara ett försök med det här för att förbättra ljudkvaliten och jämföra med andra VHS utgåvor av samma avsnitt, kanske andra VHS utgåvor har dålig ljud på andra scener och dom scenerna där ljudet är dålit kan läggas över dom scenerna i avsnitten och ljudet kan fixas och bli ännu bättre än vad det är i dagsläget.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2023 kl. 10:38:12Om någon får tar på hyr-VHS-utgåvan av Nalle Puh - Det stora honungsrånet, som innehöll Babysitter Blues med Media Dubbs originaldubb, så vore det mycket värdefullt; för även fast det gått att få hyggliga resultat utifrån min risiga kopia så går det inte göra hur mycket som helst - framförallt kan man ju inte få tillbaka ljud som gått förlorat, i och med att min kopia bara är i mono (icke-HiFi). Skit in, skit ut; som man brukar säga...

Jag har själv försökt hålla koll på Tradera och second hand-affärer efter den hyr-VHS-utgåvan, men hittills inte haft någon framgång. Under vinterhalvåret är dock mina möjligheter att besöka second hand-affärer högst begränsade, då två av de tre second hand-affärer som finns i Skellefteå är för långt bort för att kunna besöka när jag inte har möjlighet att cykla (att åka buss den sträckan vore orealistiskt krångligt).

Övriga avsnitt som kommer från VHS-utgåvor har nog i mina ögon så pass bra kvalitet att det är högst tveksamt om fler utgåvor skulle kunna få ett bättre resultat - om jag nu inte glömt bort något avsnitt som har störningar...?
(Cleanliness Is Next to Impossible vore förstås också värdefullt med en bättre kopia av, men den har ju inte släppts på VHS utan kräver en inspelning från TV3; och det är nog tveksamt om vi lär komma över någon sådan...)
Förutom Tradera osv kollar du också på Boavideo när det gäller Nya Äventyr Med Nalle Puh?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2023 kl. 11:41:32Förutom Tradera osv kollar du också på Boavideo när det gäller Nya Äventyr Med Nalle Puh?
Ja, men än så länge har jag bara stött på köp-VHS-utgåvan av Det stora honungsrånet, men inte hyr-VHS-utgåvan. Tyvärr är ju köputgåvan 22 minuter kortare och saknar just Babysitter Blues; inte helt ovanligt på den tiden... :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2023 kl. 12:30:40Ja, men än så länge har jag bara stött på köp-VHS-utgåvan av Det stora honungsrånet, men inte hyr-VHS-utgåvan. Tyvärr är ju köputgåvan 22 minuter kortare och saknar just Babysitter Blues; inte helt ovanligt på den tiden... :(
babysitter blues har bra ljudkvalite, menade också dom andra avsnitten som är utgivna inte bara Babysitter Blues, utan det handlar också om dom avsnitten som är utgivna på VHS.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2023 kl. 12:33:14babysitter blues har bra ljudkvalite, menade också dom andra avsnitten som är utgivna inte bara Babysitter Blues, utan det handlar också om dom avsnitten som är utgivna på VHS.
Babysitter Blues har i mina ögon inte bra ljudkvalitet, även om @Goliat för all del har lyckats rädda det hyfsat. Men det är ju fortfarande inget HiFi-ljud, utan bara monospår och en andra generationens VHS (d.v.s. en VHS-kopia av en hyrfilm), och det gör stor skillnad.

Alla andra avsnitt kommer från original-VHS-utgåvor som jag själv äger och som digitaliserats med bibehållna HiFi-spår, vilket gör stor skillnad då ju monospåren på VHS var väldigt begränsade jämfört med HiFi (HiFi-spår på VHS har nästan lika bra kvalitet som DVD, medan monospår på VHS aldrig kan bli jättebra). Visst kan det möjligtvis förekomma störningar här och var även på sådana avsnitt, men jag har inget minne av att jag reagerat på någonting när jag digitaliserade eller såg dem i alla fall.