Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 mars 2021 kl. 12:42:51
Det beror väl lite på hur man ser det. Personligen har jag inga större problem med det, dels för att jag har råd och dels för att det endast är typ 10 kr mer än två biobiljetter och för det kan jag se filmen hur många gånger som helst så länge jag fortfarande har tjänsten.
Tja, det beror förstås på hur många personer man ser filmen med och om man vill se om den flera gånger.

Är man 2 - 3 personer som vill se filmen tillsammans, och är beredda att dela på priset, så är ju 250 kr inte hela världen.

Om man å andra sidan ser filmen själv, och inte har någon i sin närmaste krets som är intresserad av filmen och villig att betala en slant, så blir det plötsligt mer än dubbelt så dyrt jämfört med att se filmen på bio; och detta för att få en sämre upplevelse (då inte många har så stora skärmar eller projektordukar hemma, för att ens i närheten kunna mäta sig med biodukar).

Ännu mer påtagligt blir det om man är pensionär eller har sjukpension/sjukersättning på heltid eller deltid, eftersom man då har rätt till pensionärsrabatt på bio. Så är exempelvis fallet för mig, och med den rabatten kostar en biobiljett till Raya och den sista draken 96 kr på de flesta håll i landet - då medför det 260% dyrare pris att se filmen på Disney+... :(

Är man intresserad av att se om en film flera gånger på relativt kort tid blir det förstås en liten annan femma, så för barnfamiljer med 2 - 3 barn är det säkert inte så farligt (då åtminstone alla barn jag känner brukar vilja se om filmer femtioelva gånger) - men personligen ser jag sällan om en film förrän efter tre månader, och vid det laget har ju filmen släppts "som vanligt" på Disney+ så att man inte längre får ut något av de pengar man pungat ut...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 mars 2021 kl. 12:32:29
Samtidigt tycker jag ärligt talat att 250 kr är i saftigaste laget för att få tillgång till filmen via en streamingtjänst... :(

När det gällde Mulan i höstas tycker jag definitivt inte att den var värd priset eftersom jag lite respektlöst anser att den tillhör Disneys "andra- eller tredjesortering", liksom alla andra spelfilmer som är remakes av tecknade klassiker. Å andra sidan erbjöds den inte som premiumval för svenska kunder.

Raya och den sista draken är däremot en film från Walt Disney Animation Studios, nummer 57 på klassikerlistan. Som sådan har den en plats i Disneys "förstasortering". Om läget i världen hade varit mera normalt hade jag absolut vågat pengar på att gå och se den på bio. Mot den bakgrunden är 250 kronor visserligen dyrt, men inte helt oskäligt. Om man är två som delar på kostnaden blir skillnaden obetydlig jämfört med att gå och se den på bio.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 mars 2021 kl. 12:00:40
Jag förmodar att dessa skärmbilder innebär att det inte finns någon svensk bildversion...?

Det finns ingen svensk bildversion på Disney+.

Däremot finns både dubbning och undertexter på ett antal språk. Jag skriver "ett antal" eftersom en del språk är dubblerade, t.ex. både "vanlig" dubbning och med beskrivning för synsvaga, både vanlig textning och d:o för nedsatt hörsel. Där finns också både kanadensisk och europeisk franska, latinamerikansk och europeisk spanska osv. Det finns 20 ljudspår och lika många textningar. Om man bara räknar helt unika språk blir antalet 13.

Daniel Hofverberg

Tack för informationen.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 mars 2021 kl. 14:28:56
Om läget i världen hade varit mera normalt hade jag absolut vågat pengar på att gå och se den på bio. Mot den bakgrunden är 250 kronor visserligen dyrt, men inte helt oskäligt. Om man är två som delar på kostnaden blir skillnaden obetydlig jämfört med att gå och se den på bio.
Jag hade inte heller tvekat en sekund att se filmen på bio om smittspridningen varit lite mer under kontroll. Och jag håller med att priset är överkomligt om man är två som kan dela på kostnaden - men är det bara en person blir 250 kr ganska mycket pengar, och tyvärr känner jag nog ingen som är intresserad av filmen tillräckligt mycket för att vara med och dela på kostnaden... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 mars 2021 kl. 16:28:41
Tack för informationen.
Jag hade inte heller tvekat en sekund att se filmen på bio om smittspridningen varit lite mer under kontroll. Och jag håller med att priset är överkomligt om man är två som kan dela på kostnaden - men är det bara en person blir 250 kr ganska mycket pengar, och tyvärr känner jag nog ingen som är intresserad av filmen tillräckligt mycket för att vara med och dela på kostnaden... :(

Jag förstår precis hur du resonerar. Problemet för Disney är naturligtvis att de måste försöka få igen kostnaden för en film som har kostat hundratals miljoner dollar att producera, och som de inte kan visa på bio just nu, i alla fall inte i någon större omfattning. De kan inte i längden "skänka bort" nyproducerade filmer till sina Disney+ prenumeranter. Minns att vi fick Själen som "julklapp", och en alldeles ny Pixar-film är minsann inte fy skam.

Nu vill de ha betalt för Raya. Men vad är ett rimligt pris? Förmodligen kommer de flesta "sålda" exemplaren att ses av två eller flera personer, många av mycket större familjer. I en streamingtjänst går det tyvärr inte att ta betalt per person som ser filmen, så det får bli en kompromiss. Dyrt för ett ensamhushåll, men ett "klipp" för en större familj där barnen kanske dessutom bjuder in sina kompisar för att se filmen.

Men, får jag föreslå en sak: Om vi är några stycken som skänker ett mindre belopp till Daniel, så kan han både se och recensera filmen. För mig känns det mycket mer meningsfullt att bidra med en slant till Daniels ideella arbete med den här sajten än att skänka pengar till ett Kickstarter-projekt med avsikt att betala lön till de inblandade.

Daniel, går det bra att swisha pengar till det mobilnummer som står på första sidan?

Daniel Hofverberg

Jag förstår absolut också Disneys dilemma, och den nuvarande situationen är ju inte rolig för något filmbolag i världen när möjligheterna för någon film att gå med vinst via biovisningar är i stort sett obefintlig... :(

Disney har i alla fall en egen tjänst för att åtminstone försöka få igen en del av de stora pengar de lagt ut. För många andra filmbolag är ju utsikterna för en film att ens gå jämnt upp mycket mindre, då de i stort sett måste välja mellan att sälja en film till någon extern tjänst (streamingtjänst eller VoD-tjänst) eller att skjuta upp biopremiärer på obestämd tid...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 mars 2021 kl. 18:08:50
Men, får jag föreslå en sak: Om vi är några stycken som skänker ett mindre belopp till Daniel, så kan han både se och recensera filmen. För mig känns det mycket mer meningsfullt att bidra med en slant till Daniels ideella arbete med den här sajten än att skänka pengar till ett Kickstarter-projekt med avsikt att betala lön till de inblandade.

Daniel, går det bra att swisha pengar till det mobilnummer som står på första sidan?
Det går alldeles utmärkt, och det vore oerhört uppskattat. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2021 kl. 01:47:01
Det går alldeles utmärkt, och det vore oerhört uppskattat. :)

Ok, jag har satt bollen i rullning och skänkt en slant till Daniel. Det vore väl inte för mycket begärt om alla ni som är så otroligt flitiga med att önska creditlistor visar att ni inte bara "vill ha" utan kan ge lite tillbaka också, eller hur? Så swisha på! Mobilnumret står (nästan) längst ner på Dubbningshemsidans huvudsida.

Om Daniel skulle få in mer än de 249 kronorna som Raya kostar kan han säkert använda pengarna som ett tillskott till vad det kostar att driva den här sajten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 mars 2021 kl. 06:14:47
Ok, jag har satt bollen i rullning och skänkt en slant till Daniel. Det vore väl inte för mycket begärt om alla ni som är så otroligt flitiga med att önska creditlistor visar att ni inte bara "vill ha" utan kan ge lite tillbaka också, eller hur? Så swisha på! Mobilnumret står (nästan) längst ner på Dubbningshemsidans huvudsida.

Om Daniel skulle få in mer än de 249 kronorna som Raya kostar kan han säkert använda pengarna som ett tillskott till vad det kostar att driva den här sajten.
Tack så mycket - jag uppskattar verkligen ditt generösa bidrag. :)

Jag hoppas att några andra också är beredda att bidra med en slant för att möjliggöra recension av Raya och den sista draken. Även "struntsummor" som ett par tior är värdefulla - många bäckar små...

Skulle jag få in mer pengar än 249 kr, så finns det absolut många "hål" att stoppa pengarna i, då sajtens utgifter just nu överstiger reklamintäkterna. Driftkostnaderna blev ju större sedan i höstas i samband med att jag bytt till VPS (virtuell server) istället för webbhotell. I takt med att allt färre filmbolag ställer upp med recensionsexemplar har jag också i högre grad försökt att på egen bekostnad köpa DVD och Blu-Ray-filmer för recension, vilket är långt ifrån optimalt och förstås kostar en del.

Dessutom vill jag begränsa mängden annonser, för att det inte ska upplevas irriterande - och åtminstone jag har inte sett till en enda annons på hela forumet på minst ett halvårs tid. Men om jag skruvar upp reklammängden i inställningarna för Googles "Automatiska annonser", så blir det istället för mycket annonser på andra avdelningar på sajten... :(

Erika

Jag har tyvärr inte swish (och kan inte skaffa det p.g.a jag har en gammal mobiltelefon), men finns det möjlighet att föra över pengar via internetbank? :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  6 mars 2021 kl. 19:13:55
Jag har tyvärr inte swish (och kan inte skaffa det p.g.a jag har en gammal mobiltelefon), men finns det möjlighet att föra över pengar via internetbank? :)
Självklart. :)

Antingen kan du bidra via PayPal eller kort, som du kommer åt via Dubbningshemsidans donationssida:
https://www.dubbningshemsidan.se/donationer.php

I så fall, se till att skriva som meddelande att det gäller Raya och den sista draken.

Annars kan du få mitt bankkontonummer (på Swedbank) via PM, för att föra över pengar direkt till mitt bankkonto.

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 mars 2021 kl. 10:47:58
Här kommer credits till Raya och den sista draken.

Det var exakt samma credits på bio !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  7 mars 2021 kl. 21:12:06
Det var exakt samma credits på bio !
Så det fanns ingen svensk bildversion?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 mars 2021 kl. 06:14:47
Ok, jag har satt bollen i rullning och skänkt en slant till Daniel. Det vore väl inte för mycket begärt om alla ni som är så otroligt flitiga med att önska creditlistor visar att ni inte bara "vill ha" utan kan ge lite tillbaka också, eller hur? Så swisha på! Mobilnumret står (nästan) längst ner på Dubbningshemsidans huvudsida.
Till dags dato har jag fått in bidrag från Anders M Olsson och Erika, vilket jag tackar så mycket för. :)

Men fortfarande inga fler, så det är fortfarande en bit kvar för att täcka in kostnaden för att köpa Raya och den sista draken. Nog måste det väl ändå finnas någon till här som besöker sajten regelbundet, och är beredd att bidra med en liten slant för att möjliggöra recension på filmen...?

Förutom Swish (till 070-5452680) går det som sagt också bra med PayPal eller kort via Dubbningshemsidans donationssida, alternativt banköverföring om ni PMar mig för att få kontouppgifterna till mitt bankkonto. Har ni (mot förmodan) inte möjlighet till något av detta, så skicka e-post eller PM till mig så kan vi säkert lösa det på något annat sätt. :)

gstone

Enligt denna artikel är rösterna i Pelle Kanin 2 – På rymmen Linus Wahlgren (Pelle Kanin), Molly Sandén (Flopsy), Anton Körberg (Tom Titten), Ellen Bergström (Blanka Vanka) och Mauro Scocco som Herr Grävling.


https://press.sfstudios.se/line-up/cinema/5daeed7a7c80e/page?type=coming
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.