Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Svenska originaldubbningar

Startat av TonyTonka, 28 oktober 2008 kl. 20:04:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

cjlarsson

...och nu befinner sig f.n. originaldubben av Peter Pan på biblioteket i Skövde. Ska be dem skicka tillbaka den till SLBA igen, eller Kungliga biblioteket som myndigheten nu ingår i.

Daniel Hofverberg

SLBA (eller kungliga biblioteket) skickar ju bara DVD-kopior, så det finns säkert ett flertal kopior av samma film/dubbning i omlopp. Så det bör inte göra någon skillnad.

TonyTonka

Citat från: cjlarsson skrivet 11 februari 2009 kl. 14:24:39
Jag har sett Peter Pan på nytt, och jag tror jag har lyckats identifira Hans Lindgren. Hans röst låter väldigt likt en av de vilda pojkarna som är kompisar med Peter Pan. Han har bara några få repliker, men jag tycker man hör att det är han, och givetvis att det är fråga om en yngre Hans Lindgren, så lyssna extra noga på de vilda pojkarna när du ska se originaldubben, Daniel. 

Jag blir mer och mer övrtygad om att Jan Molander gör herr Smil, problemet med originaldubben är att just herr Smils röst generellt sett låter ganska otydlig och burkig, plus att, vem det nu än är som gör rösten till Herr Smil förvänger rösten han en hel del, vilket försvårar identifierningen. I vissa tonfall som är återkommande låter rösterna dock identiskt med det jag har sett och hört av Jan Molander. Ljudkvaliteten är inte den bästa på Peter Pan, många av rösterna är väldigt ljusa. Ett annat exempel på det är Fylga Zadig som gör rösten till Lena. Hon låter betydligt yngre i Peter Pan, än när hon två år tidigare gjorde rösten till Daina i 1951-års originaldubb av Alice i Underlandet.

Bra att vi fick klarhet i berättarrösten, att det är den gamla legenden själv som berättar i inledningen.



Vilken av dom vilda pojkarna?

Fox, Tvillingarna, Kanin eller Cubby?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Vilken orginaldubbning har minst credits?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Pigge

Jag kan hålla med cjlarsson att det är tänkbart att Hans Lindgren gör den knubbige i björndräkt av de vilda pojkarna. Det är svårt att vara säker då han förställer rösten och talar en del i falsett. Jag jämför lite med originaldubben av Pongo men där använder Hans mer sin naturliga röst och det är som sagt mycket svårt att vara 100.

Hoppas Hans svarar, det vore fint att få klarhet i det, om han nu minns hur det var. Det var ju några år sedan det här minst sagt.

Dock vill jag en gång till påpeka att nu är det banne mig dags att Disney tar sig i kragen och lägger originaldubben som alternativt ljudspår. De amerikanska dubbarna har ju aldrig gjorts om vad jag vet. Ska vi bilda en falang?  :)

Omdubbarna kanske funkar för dagens barn men för en annan fotgängare är det ju rent plågeri att genomlida eländet. Ja jag vet men det är lika bra att överdriva när man ändå håller på  :D

Daniel Hofverberg

Jag håller fullständigt med att det borde vara en självklarhet att släppa med alla äldre dubbningar som alternativa ljudspår på DVD-utgåvorna. Det tar ju inte upp någon plats att tala om (monospår), och om man inte lägger ner en massa tid på restaurering så tar det ju heller varken mycket tid eller kostar pengar för Disney. Om nu bara Disney i USA kunde inse detsamma...

TonyTonka

Citat från: Pigge skrivet 14 februari 2009 kl. 22:46:45
Jag kan hålla med cjlarsson att det är tänkbart att Hans Lindgren gör den knubbige i björndräkt av de vilda pojkarna. Det är svårt att vara säker då han förställer rösten och talar en del i falsett. Jag jämför lite med originaldubben av Pongo men där använder Hans mer sin naturliga röst och det är som sagt mycket svårt att vara 100.

Hoppas Hans svarar, det vore fint att få klarhet i det, om han nu minns hur det var. Det var ju några år sedan det här minst sagt.

Dock vill jag en gång till påpeka att nu är det banne mig dags att Disney tar sig i kragen och lägger originaldubben som alternativt ljudspår. De amerikanska dubbarna har ju aldrig gjorts om vad jag vet. Ska vi bilda en falang?  :)

Omdubbarna kanske funkar för dagens barn men för en annan fotgängare är det ju rent plågeri att genomlida eländet. Ja jag vet men det är lika bra att överdriva när man ändå håller på  :D

Det är Cubby. Han spelas väl av Anders Öjebo i omdubben.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2009 kl. 08:22:00
Jag håller fullständigt med att det borde vara en självklarhet att släppa med alla äldre dubbningar som alternativa ljudspår på DVD-utgåvorna. Det tar ju inte upp någon plats att tala om (monospår), och om man inte lägger ner en massa tid på restaurering så tar det ju heller varken mycket tid eller kostar pengar för Disney. Om nu bara Disney i USA kunde inse detsamma...

Håller också med.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Förresten jag har en fråga om Orginaldubben av Bambi

Jag hittar på listan på sajten att Maj Zetterling spelar feline. Gäller det även Unga Feline?

Tacksam för svar.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det är en bra fråga. Feline som ung står inte med i någon lista som jag sett för originaldubben, så det verkar väl mest sannolikt att Maj Zetterling även gjorde hennes roll. Jag vet dock inte med säkerhet, och det var ett tag sen jag såg Bambi så jag minns inte hur Felines röst lät som ung respektive vuxen.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2009 kl. 14:26:17
Det är en bra fråga. Feline som ung står inte med i någon lista som jag sett för originaldubben, så det verkar väl mest sannolikt att Maj Zetterling även gjorde hennes roll. Jag vet dock inte med säkerhet, och det var ett tag sen jag såg Bambi så jag minns inte hur Felines röst lät som ung respektive vuxen.


OK tack
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

cjlarsson

CitatJag kan hålla med cjlarsson att det är tänkbart att Hans Lindgren gör den knubbige i björndräkt av de vilda pojkarna. Det är svårt att vara säker då han förställer rösten och talar en del i falsett. Jag jämför lite med originaldubben av Pongo men där använder Hans mer sin naturliga röst och det är som sagt mycket svårt att vara 100.

Just det, Pigge, det var precis han jag menade som jag tror är Hans Lindgren, tycker man kan skönja hans stämma där.
Man kan ju nästan utgå ifrån att det iallafall inte är Hans Lindgren som gör herr Smil i originaldubben, men den personen (Jan Molander enligt min fulla övertygelse men ännu icke verifierade teori) som gör Herr Smil förställer också rösten i originaldubben, plus att ljudkvaliteten inte är den bästa här.

CitatDock vill jag en gång till påpeka att nu är det banne mig dags att Disney tar sig i kragen och lägger originaldubben som alternativt ljudspår. De amerikanska dubbarna har ju aldrig gjorts om vad jag vet. Ska vi bilda en falang? 

Omdubbarna kanske funkar för dagens barn men för en annan fotgängare är det ju rent plågeri att genomlida eländet. Ja jag vet men det är lika bra att överdriva när man ändå håller på 

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Kikade på omdubben av Peter Pan efter att ha sett originaldubben för att jämföra, och det var ingen humörhöjjare direkt... Textändringar, dålig inlevelse och allmänt "plastigt".

CitatDet är Cubby. Han spelas väl av Anders Öjebo i omdubben.

Det är ju inte direkt något ovanligt fenomen i 90-talets omdubbar.

Rent allmänt är det ju rena kulturskymfen att dessa skådespelarinsatser har gått i graven från originaldubbarna. För på den tiden var det ju de främsta skådespelarna som fick ge av sina röster i Disneys filmer. För mig som filmintresserad är många av dom legender inom svensk film. Personer som Tord Stål, Hjördis Pettersson, Per Oscarsson, Naima Wifstrand, Inga Tidblad, Holger Löwenadler, George Funkquist, Gaby Stenberg, Eva Dahlbäck, Maj Zetterling, Carl-Gunnar Wingård, Nils Hallberg osv var ju alla stora och välkända skådespelare under 30, 40 och 50-talen.

Är det ingen som har skrivit till Disneys huvudkontor i USA och frågat? Vore kanske idé annars?

TonyTonka

Nåt nytt om orginaldubben av Pinocchio eller Peter Pan?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har nu sett (och framförallt lyssnat) på originaldubben av Peter Pan igen, och enligt min åsikt är det näst intill omöjligt att herr Smil skulle kunna spelas av Hans Lindgren. Jag hör ingen som helst likhet med Hans karaktäristiska röst. Så med 99,9% säkerhet kan jag avgöra att det inte är Hans som spelar herr Smil.

Jag är benägen att hålla med cjlarsson att herr Smils röst låter lite snarlik Jan Molander, även om det inte är så likt att jag med 100% säkerhet kan avgöra saken. Problemet är att herr Smils röst i originaldubben låter ganska "instängd" (burkig), och därför misstänker jag att rösten är elektroniskt förställd (förvrängd). Jag ska lyssna igen vid tillfälle, men spontant håller jag med att det låter troligt att det är Molander.

Det skulle kunna vara som ni säger att Cubby spelas av Hans Lindgren - jag hör en svag likhet med hans vanliga röst, men det är ändå relativt olikt. Men det är fullt tänkbart, i alla fall.

Men enligt det Anders M Olsson skrev, så ska ju Hans Lindgren tydligen spela två rollfigurer i Peter Pan. Så även om han spelade Cubby, så återstår alltså frågan vem den andra rollfiguren är...

cjlarsson

Ja, herr Smils röst låter burkig och lite elektronisk, så visst är det svårt att avgöra. I vissa tonlägen är det som sagt snarlikt och eftersom Jan Molander finns med på creditlistan kan man väl nästan utgå från att det är han som gör honom. Ingen annan av figurernas röster i filmen låter som Jan Molanders röst. Ju mer jag har lyssnat och jämfört, och det har blivit några gånger, dessto mer övertygad har jag blivit.

Jan Molander är fortfarande i livet, snart 89 år gammal. Man kanske kan fråga honom, om han fortfarande är vital nog.

TonyTonka

Hmm Jag vet sånna som tydligen inte är kändisar. TE.X E.H  Brochmann, Asta Bolin,Björn Frisell

Har letat men inte funnit nåt om dem.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D