Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eriksson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 maj 2020 kl. 22:53:06
Med största sannolikhet så blir det nog samma ljud dåliga ljud som på DVD och blu-ray men vem vet Disney kanske har börjat acceptera monoljud eftersom de har Tre Caballeros med svenskt tal och där har de inte mixat om någonting
Menar du att Tre Caballeros finns med svenskt tal på Disney+? Det var då långt mer än jag vågat hoppas på! Med tanke på att den inte har svenskt tal på DVD kunde man ju tro att de låtsades som att den svenska dubbningen inte fanns... (och att den svenska titeln inte fanns, för titeln står ju befängt nog på engelska på det i övrigt helsvenska DVD-omslaget...)
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Disneyfantasten

#691
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 maj 2020 kl. 01:39:47
Alla de dubbningar du nämner har beställts av Disney själva, och Disney äger alla rättigheter - så det är inga som helst problem. Vad får dig att tro att de inte skulle vara beställda av Disney?

Såvitt jag vet är samtliga långfilmsdubbningar av Disneys filmer beställda av Disney själva, då TV-kanaler i stort sett aldrig beställer dubbningar av Disney-filmer på eget bevåg. T.o.m. Grattis Musse Pigg och A Disney Halloween är tydligen beställda av Disney, trots att dessa dubbningar enbart visats på FilmNet och aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD. Det är bara TV-serier som åtminstone historiskt sett har hänt ibland att TV-kanaler beställt dubbning av, utan att det gått genom Disney.

Jag frågade eftersom dubbningarna inte är utförda av KM Studio eller Sun Studio/SDI Media, Kirsten Saabye, Michael Rudolph eller Disney Character Voices... (men Disney måste fortfarande godkänna rösterna)

Oliver och Gänget dubbades iallafall om av rättighetsskäl eller åtminstone för att en av skådespelarna krävde extra betalt, någonting måste verkligen ha gått på tok i det kontraktet då den mystiske personen tydligen fortfarande är engarerad i pengarna... (sen vet jag inte hur det ligger till med streamingstjänster eller utgivning på kassettband/CD, då filmens originaldubbning givits ut som ljudsaga på CD/kassett med nyinspelad berättarröst av Jonas Bergström)

Taran och Den Magiska Kitteln skulle kunna vara något liknande, men där kan det också bero på att filmen var kraftigt nedklippt på bio med 3 minuter som aldrig dubbats och där valde Disney att dubba om hela filmen för att folk inte skulle behöva märka nya röster i de tre minuterna...

Både Filmen om Nalle Puh och En Extremt Långbent Film är iallafall utförda av KM Studio, Kirsten Saabye och Disney Character Voices, vad gäller den förstnämnda så skulle jag gissa att de beställde dubbningen i och med TV-serien som då gick (i och med att rösterna till allra största delen är detsamma som TV-seriens dubbning) och att den sistnämnda ursprungligen var planerad för någon VHS-release i början av 2000 vilket av någon anledning blev inställt så att den istället fick premiär på TV april 2002 innan den därefter släpptes på DVD 2007...

Varken Grattis Musse Pigg eller A Disney Halloween verkar finnas bland Svenska röster & credits, så ny är jag nyfiken; vilka är rösterna i dessa?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 maj 2020 kl. 01:39:47
Förmodligen lär inte Disney ha samma krav på surroundljud vid streamingtjänster som på DVD och Blu-Ray, då det är många filmer på streamingtjänster som inte har något 5.1-ljud ens på originalljudet. Men de lär förstås ändå släppa redan omdubbade filmer med de senaste dubbningarna, så vi kan nog inte hoppas på att någon originaldubb av senare omdubbade filmer skulle finnas på Disney+ (om de inte gör misstag igen, som ju har hänt)...

Undrar hur det kommer att se ut med Dumbo, där har samtliga utgåvor sedan 1997 använt KM Studios omdubbning från 1990-talet, men då Doreen Dennings omdubbning från 1972 ibland visats på TV så kanske det finns en chans att den finns med som alternativ...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 maj 2020 kl. 01:39:47
Förmodligen lär inte Disney ha samma krav på surroundljud vid streamingtjänster som på DVD och Blu-Ray, då det är många filmer på streamingtjänster som inte har något 5.1-ljud ens på originalljudet. Men de lär förstås ändå släppa redan omdubbade filmer med de senaste dubbningarna, så vi kan nog inte hoppas på att någon originaldubb av senare omdubbade filmer skulle finnas på Disney+ (om de inte gör misstag igen, som ju har hänt)...
Alla de dubbningar du nämner har beställts av Disney själva, och Disney äger alla rättigheter - så det är inga som helst problem. Vad får dig att tro att de inte skulle vara beställda av Disney?

Såvitt jag vet är samtliga långfilmsdubbningar av Disneys filmer beställda av Disney själva, då TV-kanaler i stort sett aldrig beställer dubbningar av Disney-filmer på eget bevåg. T.o.m. Grattis Musse Pigg och A Disney Halloween är tydligen beställda av Disney, trots att dessa dubbningar enbart visats på FilmNet och aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD. Det är bara TV-serier som åtminstone historiskt sett har hänt ibland att TV-kanaler beställt dubbning av, utan att det gått genom Disney.
En fråga dom har ju inte dubbat om Micke och Molle eller? Undrar också hur många raderade scener har den filmen?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 maj 2020 kl. 09:25:47
En fråga dom har ju inte dubbat om Micke och Molle eller? Undrar också hur många raderade scener har den filmen?
Den filmen har bara en dubbning. Jag tror inte man raderade några scener från filmen

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 maj 2020 kl. 09:13:18
Jag frågade eftersom dubbningarna inte är utförda av KM Studio eller Sun Studio/SDI Media, Kirsten Saabye, Michael Rudolph eller Disney Character Voices... (men Disney måste fortfarande godkänna rösterna)
Dessa filmer är så gamla, så det var innan Disney Character Voices fanns i Skandinavien - och innan KM Studio eller Sun Studio fanns med i bilden (många av dem t.o.m. innan företagen existerade). Så de är fortfarande beställda av Disney, men innan Disney Character Voices International fanns i Skandinavien och innan Kirsten Saabye kom in i bilden.

Scoobydoofan1

Vad tycker ni om att Disney gör live action film om Micke & Molle?

Elios

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 maj 2020 kl. 01:00:45
Vad tycker ni om att Disney gör live action film om Micke & Molle?

Det hade nog blivit som med Dumbo och Lady och Lufsen! Ingen mer succé än att djuren skulle tala. Skulle förmodligen då släppas direkt på Disney Plus. Vilket jag även tror att Peter och Draken Elliott hade gjort om den kom idag.  ::) ;D

Lilla My

Gör de en "live action" av Micke och Molle så har fan Disney sjunkit längre än självaste Titanic...

Scoobydoofan1

#698
Citat från: Elios skrivet 10 maj 2020 kl. 01:28:03
Det hade nog blivit som med Dumbo och Lady och Lufsen! Ingen mer succé än att djuren skulle tala. Skulle förmodligen då släppas direkt på Disney Plus. Vilket jag även tror att Peter och Draken Elliott hade gjort om den kom idag.  ::) ;D
Jag avskyr den idéen, föredrar filmen från 1981 vilket var en bra film. Det skulle vara bra om disney var lika mörk som taran och den magiska kitteln och försöka vara så nära boken när det gällde Micke & Molle. Samma sak med 2D animationen.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 maj 2020 kl. 14:24:12
Jag avskyr den idéen, föredrar filmen från 1981 vilket var en bra film. Det skulle vara bra om disney var lika mörk som taran och den magiska kitteln och försöka vara så nära boken när det gällde Micke & Molle. Samma sak med 2D animationen.
Är detta officiellt? Eller undrar du bara vad som skulle hända om de gjorde en remake?

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 maj 2020 kl. 15:06:16
Är detta officiellt? Eller undrar du bara vad som skulle hända om de gjorde en remake?
Det är officiellt. Det kommer att gå lika dåligt som lejonkungen, aladdin och djungelboken tror jag. Det kommer säkert vara CGI med djuren också.

Disneyfantasten

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 maj 2020 kl. 16:30:52
Det är officiellt. Det kommer att gå lika dåligt som lejonkungen, aladdin och djungelboken tror jag. Det kommer säkert vara CGI med djuren också.

Skulle jag också misstänka, det skulle nog vara svårt att få riktiga rävar, ugglor, hackspettar, björnar, grävlingar och piggsvin att göra som regissören vill... (med tanke på att det är vilda djur)

Lilla My


Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 maj 2020 kl. 17:21:49
Skulle jag också misstänka, det skulle nog vara svårt att få riktiga rävar, ugglor, hackspettar, björnar, grävlingar och piggsvin att göra som regissören vill... (med tanke på att det är vilda djur)
Jag vet, men Micke & molle var en bra film och att dom förstör den också är helt enkelt irriterande. Jag skulle vilja se den så mörk som boken är med Disney's animation från den första filmen.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 maj 2020 kl. 12:27:31
Dessa filmer är så gamla, så det var innan Disney Character Voices fanns i Skandinavien - och innan KM Studio eller Sun Studio fanns med i bilden (många av dem t.o.m. innan företagen existerade). Så de är fortfarande beställda av Disney, men innan Disney Character Voices International fanns i Skandinavien och innan Kirsten Saabye kom in i bilden.
Hej Daniel vet du om det finns scener i Micke & Molle som har blivit borttagna från filmen?