Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bonkers

Startat av TonyTonka, 22 augusti 2019 kl. 09:37:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 augusti 2021 kl. 23:13:34
Jag har för mig att avsnittet heter I Oughta Be in Toons men tyvärr vet jag inte när jag avsnittet han dyker upp.

Var Sven-Erik Vikström ens godkänd vid den här tiden?

Senast han spelade Musse Pigg var väl 1991 och det var då som Anders Öjebo tog över...

Såg ni förresten min fråga angående Långben?

Adam Larsson

Har inte Mediadubb/Lasse Svensson dubbat klassiska Disney kortfilmer? Vem gjorde rösten i de ? Kan det vara samma person här?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2021 kl. 23:08:01
Det var väldigt länge sedan jag såg det avsnittet, eller Bonkers överhuvudtaget, men jag har faktiskt ett vagt minne av att det var Sven-Erik Vikström som spelade Musse Pigg. :)

I så fall måste det ha varit en av de sista gångerna som han gjorde den rollen, men det är möjligt att jag minns fel och att det trots allt var Anders Öjebo. Men någon av de bör det ha varit i alla fall, för annars borde jag ha reagerat på rösten när jag sett avsnittet.

Jag ska se om jag kan hitta åt det aktuella avsnittet, och kolla upp vem det var. :) Kommer du ihåg vilket avsnitt som han var med i, och helst även ungefär när i avsnittet? Jag kommer ihåg scenen, där man såg Musse Pigg i siluettform (eller rättare sagt hans skugga), och han hade 1 - 2 repliker, men mycket mer än så kommer jag inte ihåg...
Om han hade så få repliker e de troligt

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 augusti 2021 kl. 23:13:34
Jag har för mig att avsnittet heter I Oughta Be in Toons men tyvärr vet jag inte när jag avsnittet han dyker upp.

Var Sven-Erik Vikström ens godkänd vid den här tiden?
Jag tror faktiskt att Sven-Erik Vikström var godkänd av Disney ända fram till sin bortgång, trots att han inte anlitades under ganska många år.

Men jag är 100% säker på att jag har spelat in avsnittet I Oughta Be In Toons, så jag ska försöka hitta åt det så kanske vi kan få ett definitivt svar. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 augusti 2021 kl. 23:17:37
Såg ni förresten min fråga angående Långben?
Det kan jag tyvärr inte ta reda på, för Långben verkar ha medverkat i avsnittet Cartoon Cornered - och det är ett av fem avsnitt av serien som jag saknar. :(

Jag är faktiskt inte ens säker på om FilmNet någonsin sände det avsnittet, då jag inte har något minne av avsnittet och det inte har funnits med när jag för några år sedan studerade på biblioteket alla avsnitt av Bonkers från Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket. Dock var det ett flertal sändningar av Bonkers som Kungliga Biblioteket saknar (som de inte fått referenskopior av från FilmNet), varför det inte går att dra några säkra slutsatser. :(

Det är alltså inte helt säkert att det avsnittet ens har dubbats till svenska, men om det har det tror jag vi kan vara ganska säkra på att Långben spelades av Hans Lindgren.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2021 kl. 23:54:43
Jag tror faktiskt att Sven-Erik Vikström var godkänd av Disney ända fram till sin bortgång, trots att han inte anlitades under ganska många år.

Men jag är 100% säker på att jag har spelat in avsnittet I Oughta Be In Toons, så jag ska försöka hitta åt det så kanske vi kan få ett definitivt svar. :)
Det kan jag tyvärr inte ta reda på, för Långben verkar ha medverkat i avsnittet Cartoon Cornered - och det är ett av fem avsnitt av serien som jag saknar. :(

Jag är faktiskt inte ens säker på om FilmNet någonsin sände det avsnittet, då jag inte har något minne av avsnittet och det inte har funnits med när jag för några år sedan studerade på biblioteket alla avsnitt av Bonkers från Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket. Dock var det ett flertal sändningar av Bonkers som Kungliga Biblioteket saknar (som de inte fått referenskopior av från FilmNet), varför det inte går att dra några säkra slutsatser. :(

Det är alltså inte helt säkert att det avsnittet ens har dubbats till svenska, men om det har det tror jag vi kan vara ganska säkra på att Långben spelades av Hans Lindgren.
Det känns dock ganska konstigt att de anlitade Vikström som inte hade gjort rollen på flera år istället för Öjebo.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 augusti 2021 kl. 00:13:11
Det känns dock ganska konstigt att de anlitade Vikström som inte hade gjort rollen på flera år istället för Öjebo.
Det är som sagt möjligt att jag minns fel - jag har inte sett avsnittet på flera års tid, och minnet kan ju ibland spela en ett spratt...

Jag ska försöka hitta åt det här avsnittet och leta fram det aktuella partiet, så vi kan få ett definitivt svar. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2021 kl. 23:54:43
Jag tror faktiskt att Sven-Erik Vikström var godkänd av Disney ända fram till sin bortgång, trots att han inte anlitades under ganska många år.

Men jag är 100% säker på att jag har spelat in avsnittet I Oughta Be In Toons, så jag ska försöka hitta åt det så kanske vi kan få ett definitivt svar. :)
Det kan jag tyvärr inte ta reda på, för Långben verkar ha medverkat i avsnittet Cartoon Cornered - och det är ett av fem avsnitt av serien som jag saknar. :(

Jag är faktiskt inte ens säker på om FilmNet någonsin sände det avsnittet, då jag inte har något minne av avsnittet och det inte har funnits med när jag för några år sedan studerade på biblioteket alla avsnitt av Bonkers från Svensk Mediedatabas/Kungliga Biblioteket. Dock var det ett flertal sändningar av Bonkers som Kungliga Biblioteket saknar (som de inte fått referenskopior av från FilmNet), varför det inte går att dra några säkra slutsatser. :(

Det är alltså inte helt säkert att det avsnittet ens har dubbats till svenska, men om det har det tror jag vi kan vara ganska säkra på att Långben spelades av Hans Lindgren.
Hur e de då med Kalle Anka?

Disneyfantasten



Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 11 augusti 2021 kl. 13:07:10
Jag syftar på medverkande
I likhet med Musse Pigg och Långben har Kalle Anka en liten cameoroll i ett enda avsnitt - i hans fall rör det sig om Going Bonkers, som sändes som seriens pilotavsnitt (men som producerades efter alla avsnitt med Miranda).

Jag har dock skrivit med Kalle Anka på creditlistan här på Dubbningshemsidan, då jag frågade Eurotroll specifikt om hans röst en gång i tiden (då jag på 1990-talet inte kunde avgöra om det var Andreas Nilsson eller Per-Erik Hallin).

Gustav Jonsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 augusti 2021 kl. 14:03:30
I likhet med Musse Pigg och Långben har Kalle Anka en liten cameoroll i ett enda avsnitt - i hans fall rör det sig om Going Bonkers, som sändes som seriens pilotavsnitt (men som producerades efter alla avsnitt med Miranda).

Jag har dock skrivit med Kalle Anka på creditlistan här på Dubbningshemsidan, då jag frågade Eurotroll specifikt om hans röst en gång i tiden (då jag på 1990-talet inte kunde avgöra om det var Andreas Nilsson eller Per-Erik Hallin).
Jag förstår inte varför du trodde att det kunde vara Per-Erik Hallin, varför skulle de överhuvudtaget anlita honom när det var Lasse Svensson själv som gav Andreas Nilsson rollen som Kalle.

Daniel Hofverberg

Nu har jag hittat åt avsnittet I Oughta Be In Toons, och Musse Pigg hade faktiskt fler repliker än jag ville minnas. Men efter att ha lyssnat känner jag mig ganska säker på att det faktiskt är Sven-Erik Vikström som spelar Musse Pigg; precis som jag trodde - om inte, så har verkligen Anders Öjebo förställt rösten för att låta som Sven-Erik...

Jag bifogar ljudklipp på Musse Pigg i Bonkers. :)

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 11 augusti 2021 kl. 15:55:00
Jag förstår inte varför du trodde att det kunde vara Per-Erik Hallin, varför skulle de överhuvudtaget anlita honom när det var Lasse Svensson själv som gav Andreas Nilsson rollen som Kalle.
Du får ha i åtanke att det här var på 1990-talet, före Internets tid, då vi inte hade samma kunskaper som nu. På den tiden var det ingen som kände till hur, när eller av vem som Andreas Nilsson fick rollen (*); utan allt vi hade att gå på var (ibland) utsatta dubbcredits som ibland dessutom var felaktiga.

(*): Ja, Andreas själv visste det förstås, men jag hade ingen kontakt med honom då...

Christer

Ja det där är då inte Anders Öjebo.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 augusti 2021 kl. 16:25:00
Nu har jag hittat åt avsnittet I Oughta Be In Toons, och Musse Pigg hade faktiskt fler repliker än jag ville minnas. Men efter att ha lyssnat känner jag mig ganska säker på att det faktiskt är Sven-Erik Vikström som spelar Musse Pigg; precis som jag trodde - om inte, så har verkligen Anders Öjebo förställt rösten för att låta som Sven-Erik...

Jag bifogar ljudklipp på Musse Pigg i Bonkers. :)
Du har rätt, Det där måste vara Sven-Erik Vikström.