Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Äldsta person som någonsin dubbat?

Startat av Disneyfantasten, 18 oktober 2021 kl. 11:52:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

MOA

gstone

Han som var berättar röst i första dubbningen av Tjuren Ferdinand är nog nog den person född tidigaste som har dubbat.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 18:39:52Han som var berättar röst i första dubbningen av Tjuren Ferdinand är nog nog den person född tidigaste som har dubbat.
Thor Modéen kanske det är?
Pilsnerfilmskungen🤴👑!!!!!

DingoPictures2005

Eller Gösta Ekman den Äldre🤣🤣🤣🤣.

Dog till och med året innan den yngre föddes och dog även förre Georges Méliès ändå så har Gösta den äldre av någon vansinnig anledning blivit känd, död innan Pilsnerfilmer ens existerade, död innan andra världskriget, ändå känd......
Förstår inte varför man lär ut vem Gösta Ekman den äldre är i typ historia och liknande till ungar.....
Då är ju Georges Méliès och de riktiga filmveteranera som kom med något viktigare...... Att känna till......

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juni 2024 kl. 21:20:30Eller Gösta Ekman den Äldre🤣🤣🤣🤣.

Dog till och med året innan den yngre föddes och dog även förre Georges Méliès ändå så har Gösta den äldre av någon vansinnig anledning blivit känd, död innan Pilsnerfilmer ens existerade, död innan andra världskriget, ändå känd......
Förstår inte varför man lär ut vem Gösta Ekman den äldre är i typ historia och liknande till ungar.....
Då är ju Georges Méliès och de riktiga filmveteranera som kom med något viktigare...... Att känna till......
Vi har ingen aning om vem det är men det vi vet är att Disney på något sätt lyckats använda en dubbning från 30-talet av misstag även fast det finns nyare.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 21:24:12Vi har ingen aning om vem det är men det vi vet är att Disney på något sätt lyckats använda en dubbning från 30-talet av misstag även fast det finns nyare.
Skämt åsido.

Jag är ganska säker på att någon välkänd Pilsnerfilmsskådespelare ligger bakom rösten, typ John Botvid, Gustav Lövås, Erik 'Bullen' Berglund eller någon sådan.
Jag är inte särskilt bra på Pilsnerfilmsskådespelare röst mässigt dock.
Kan bara hur Thor Modéen och det kändare pilsnerfilmsskådespelare låter, dvs the gang Thor Modéen, Adolf Jahr, Annalisa Ericsson, Sickan Carlsson och det skådespelarna som var med i alla pilsnerfilmer i princip.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 18:39:52Han som var berättar röst i första dubbningen av Tjuren Ferdinand är nog nog den person född tidigaste som har dubbat.
Om jag får fråga varför tror du denna oidentifierade person är den äldsta som dubbar?
Valborg Hansson känns väldigt svår att slå åldersmässigt.
Hon var ju som sagt 58 år när hon dubbade 1932.
Och om någon äldre dubbat så bör de ha varit 58+ när det har dubbat.
Om någon äldre än Valborg dubbade 1939 när Ferdinand gjordes så måste personen ifråga ha varit 66 år gammal eller äldre när de dubbade vilket känns....
Orimligt 

MOA

Marrit Ohlsson var också rätt gammal när hon spelade Känguru i Dot & Kängurun, hon gick bort 4 år efter filmens svenska premiär

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 10 juni 2024 kl. 14:05:50Marrit Ohlsson var också rätt gammal när hon spelade Känguru i Dot & Kängurun, hon gick bort 4 år efter filmens svenska premiär
Född 1914
Valborg är född 1874.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juni 2024 kl. 15:13:43Född 1914
Valborg är född 1874.
Alltså 68 år när dubbningen spelades in
Död 1986 vid 72 års ålder

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 10 juni 2024 kl. 15:22:54Alltså 68 år när dubbningen spelades in
Död 1986 vid 72 års ålder
Nu gällde ju konversationen vem som är född först av alla som dubbat i Sverige och då är det nog Valborg Hansson.

DingoPictures2005

Jag är ganska säker på att Sture Ström eller Per Myrberg är det äldsta som dubbat i Sverige om man ska räkna efter ålder när dubben spelades in.
Per dubbade Big Hero 6 när han var 81 år gammal.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juni 2024 kl. 16:20:21Jag är ganska säker på att Sture Ström eller Per Myrberg är det äldsta som dubbat i Sverige om man ska räkna efter ålder när dubben spelades in.
Jag skrev det här inlägget tidigare... Gunvor är ju född 1929 och dubbade en karaktär i Toy Story 4 när hon var 90 år gammal.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 11:42:12Men frågan som ställs i titeln är ju "Äldsta person som någonsin dubbat?" Där kan man ju nämna bland annat Gunvor Pontén som ju dubbade ända in i 90-årsåldern.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juni 2024 kl. 16:20:21Jag är ganska säker på att Sture Ström eller Per Myrberg är det äldsta som dubbat i Sverige om man ska räkna efter ålder när dubben spelades in.
Är inte Sture Ström över 90 år om han fortfarande lever