Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hamster&Greta säsong 1

Startat av Joakim T, 27 maj 2024 kl. 12:17:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim T

Hallå därute, alla dubbningsentusiaster!

Det här är mitt första inlägg på forumet, men långt ifrån första gången jag besöker Dubbningshemsidan, då det är en ovärderlig källa till information inom vår bransch. Så först och främst vill jag passa på att tacka Daniel för hans grymma arbete, samt alla er för ert engagemang.

Anledningen till att jag skriver idag är för att Disney nu äntligen släppt samtliga 30 avsnitt av Hamster&Greta säsong 1 på Disney+. Serien, för dom som inte vet, är skapad av Dan Povenmire - en av skaparna bakom Phineas&Ferb bl.a. - och den har varit mitt eget lilla hjärteprojekt sen 2022. Det vore så himla kul att få höra era tankar och funderingar om serien såhär långt, så jag tänkte kika in här på forumet med jämna mellanrum och besvara alla eventuella frågor i mån av tid. Jag har även skickat en uppdaterad creditslista till Daniel som borde dyka upp inom kort. 😊

Serien bjuder, likt Dans andra serier, på en  massa färgstarka karaktärer, finurliga sånger, och absurda situationer. Redan från början var min ambition med serien att få in så många som möjligt; dels rutinerade proffs och legender jag själv växt upp med, men även nybörjare och talanger jag lärt känna under min karriär. 

Vi hörs snart, ta hand om er i sommarvärmen!

Med vänliga, soliga hälsningar,
Joakim Tidermark

Jonas9881

Citat från: Joakim T skrivet 27 maj 2024 kl. 12:17:19Serien bjuder, likt Dans andra serier, på en  massa färgstarka karaktärer, finurliga sånger, och absurda situationer. Redan från början var min ambition med serien att få in så många som möjligt; dels rutinerade proffs och legender jag själv växt upp med, men även nybörjare och talanger jag lärt känna under min karriär.
Får jag fråga hur du är inblandad i serien?

Då du nämner att din ambition med serien var att få in så många som möjligt, då menar du nog dubbare. Är du en person som har ansvar för att anställa dubbare till serien?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Joakim T

Jag regisserar, castar, samt har övergripande manusansvar för serien. (....och man kan även höra mig på ett par ställen 😎)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 12:39:43Får jag fråga hur du är inblandad i serien?

Då du nämner att din ambition med serien var att få in så många som möjligt, då menar du nog dubbare. Är du en person som har ansvar för att anställa dubbare till serien?
Joakim Tidermark är dubbbingsregisören för seriens svenska dubbning. Både Joakim och hans syster Mikaela har dubbat mycket och är mycket erfarna. Mikaela Tidermark har till och med blivit chef för ett dubbningsbolags svenska filial.

Jonas9881

Citat från: Joakim T skrivet 27 maj 2024 kl. 12:42:56Jag regisserar, castar, samt har övergripande manusansvar för serien. (....och man kan även höra mig på ett par ställen 😎)
Jaså du gör allt det, låter jättekul.

Har själv velat göra filmer, regissera egna filmer, ta in skådespelare och det är något jag verkligen drömmer att göra.
Men tror att det är svårt att få in en fot i branchen, men om man gör allt själv och sedan har en färdig film, säljer den så kanske man kommer in.

Har inte sett serien Hamster&Greta men du säger att du regisserar den, hur många fler är det som bestämmer handlingen i den inklusive du?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 12:59:32Har inte sett serien Hamster&Greta men du säger att du regisserar den, hur många fler är det som bestämmer handlingen i den inklusive du?
Han talar om dubbningen, han är ansvarig för allt det i den svenska dubbningen.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 maj 2024 kl. 13:02:07Han talar om dubbningen, han är ansvarig för allt det i den svenska dubbningen.
Fast han säger ju att han regisserar den.

Menar han att han regisserar den svenska dubbningen, vem som ska säga vad och så vidare?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 13:04:57Fast han säger ju att han regisserar den.

Menar han att han regisserar den svenska dubbningen, vem som ska säga vad och så vidare?
Ja, detta är ju Dubbningshemsidans forum. Han nämner ju dessutom originalskaparen flera gånger i inlägget.

Joakim T

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 12:59:32Jaså du gör allt det, låter jättekul.

Har själv velat göra filmer, regissera egna filmer, ta in skådespelare och det är något jag verkligen drömmer att göra.
Men tror att det är svårt att få in en fot i branchen, men om man gör allt själv och sedan har en färdig film, säljer den så kanske man kommer in.

Har inte sett serien Hamster&Greta men du säger att du regisserar den, hur många fler är det som bestämmer handlingen i den inklusive du?

Nej, det skulle jag inte påstå. Det finns ett team översättare, för att inte nämna skådisar, och utan alla grymma tekniker hade jag inte fått nåt gjort. Utöver det finns projektledare, bokare, samt en rad andra människor med mer administrativa uppgifter.

Och ja, som Mathilda säger rör det sig alltså om dubberegi, så jag kan inte påverka handlingen alls.

Jonas9881

Citat från: Joakim T skrivet 27 maj 2024 kl. 14:22:23Nej, det skulle jag inte påstå. Det finns ett team översättare, för att inte nämna skådisar, och utan alla grymma tekniker hade jag inte fått nåt gjort. Utöver det finns projektledare, bokare, samt en rad andra människor med mer administrativa uppgifter.

Och ja, som Mathilda säger rör det sig alltså om dubberegi, så jag kan inte påverka handlingen alls.
Vad är det du skulle inte påstå säger du?

Joakim T

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 14:33:56Vad är det du skulle inte påstå säger du?
Att jag "gör allt". Man är alltid del av en större maskin liksom.

Jonas9881

Citat från: Joakim T skrivet 27 maj 2024 kl. 14:43:24Att jag "gör allt". Man är alltid del av en större maskin liksom.
Fast det var ju du själv som sade det.
Citat från: Joakim T skrivet 27 maj 2024 kl. 12:42:56Jag regisserar, castar, samt har övergripande manusansvar för serien. (....och man kan även höra mig på ett par ställen 😎)

Men du är en av många som hjälper till så att serien kan bli av med svensk röst.

Phineas and Ferb var en av min favorit serie, men nu är jag 20 år och kollar inte riktigt på sånt längre, men om Hamster&Greta är lika bra så tvekar jag inte alls att denna serie kan bli en succe. Även om den kanske har en målgrupp som är yngre än vad Phineas and Ferb hade, så kommer det säkert bli uppskattad.

MOA

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 15:00:07Fast det var ju du själv som sade det.
Men du är en av många som hjälper till så att serien kan bli av med svensk röst.

Phineas and Ferb var en av min favorit serie, men nu är jag 20 år och kollar inte riktigt på sånt längre, men om Hamster&Greta är lika bra så tvekar jag inte alls att denna serie kan bli en succe. Även om den kanske har en målgrupp som är yngre än vad Phineas and Ferb hade, så kommer det säkert bli uppskattad.
Jonas är som jag, övergav moderna barnprogram när jag hittade gamla

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet 27 maj 2024 kl. 16:57:22Jonas är som jag, övergav moderna barnprogram när jag hittade gamla
Hur menar du nu, vilka program är moderna?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 17:01:40Hur menar du nu, vilka program är moderna?
MOA tittar inte på ny animation det är hennes preferens helt enkelt.