Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan

Startat av chribbe, 4 maj 2005 kl. 14:34:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chribbe

Tänkte såsom i gästboken ta upp det här med Alberts röst i Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan. På alla creditlistor jag sett står det att hans röst tillhör Gunnar Ernblad (precis som i avsnitten) men när jag lyssnar på rösten i filmen låter det inte alls som honom utan snarare som Roger Storm. Om det nu faktiskt ÄR Gunnar Ernblad så förstår jag inte anledningen till att förändra rösten så mycket i förhållande till avsnitten.
Är det någon som känner igen sig eller vet orsaken till detta problem?  Om

Daniel Hofverberg

Som jag postade i gästboken, så håller jag helt med dig att det definitivt inte låter som Gunnar Ernblad. Han brukar inte kunna göra till rösten alltför mycket, utan brukar behålla någorlunda samma röst hela tiden - så därför kan jag med 95-procentig säkerhet säga att det inte är Gunnar Ernblad, trots att creditlistan anger det.

På rak arm kan jag bara tänka mig två anledningar:
1: Disneys officiella creditlistor är felaktiga
eller
2: Det finns mer än en dubbning av filmen, trots att jag inte trott det.

chribbe

nej det är inte Gunnar Ernblad, (som dessutom någon kallad Patrik påstod)...I så fall är han extremt duktig på att låta som Roger Storm. ;)
I sekvensen där albert, knattarna och matilda besöker joakim i finkan låter Albert precis som Fenton Spadrig. Och det är ju Roger Storm.

Tror du Daniel att man kan få kontakt med KM Studio och fråga om problemet?




PAAATE

Citat från: chribbe skrivet  5 maj 2005 kl. 02:41:06
nej det är inte Gunnar Ernblad, (som dessutom någon kallad Patrik påstod)...I så fall är han extremt duktig på att låta som Roger Storm. ;)
I sekvensen där albert, knattarna och matilda besöker joakim i finkan låter Albert precis som Fenton Spadrig. Och det är ju Roger Storm.

Tror du Daniel att man kan få kontakt med KM Studio och fråga om problemet?





Jag sa aldrig att det var han, jag sa bara att jag inte hade hört talas om det! (Tolka det hur ni vill.)

Fast jag fattar egentligen inte varför jag uttalade mig, över huvud taget. Det var minst ett år sen jag såg filmen.

F.ö. att få kontakt med KM Studio är en utmaning, som inte många lyckats med. Lycka till! ;)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

chribbe

Citat från: Linkin Patrik skrivet  5 maj 2005 kl. 10:21:24
Citat från: chribbe skrivet  5 maj 2005 kl. 02:41:06
nej det är inte Gunnar Ernblad, (som dessutom någon kallad Patrik påstod)...I så fall är han extremt duktig på att låta som Roger Storm. ;)
I sekvensen där albert, knattarna och matilda besöker joakim i finkan låter Albert precis som Fenton Spadrig. Och det är ju Roger Storm.

Tror du Daniel att man kan få kontakt med KM Studio och fråga om problemet?





Jag sa aldrig att det var han, jag sa bara att jag inte hade hört talas om det! (Tolka det hur ni vill.)

Fast jag fattar egentligen inte varför jag uttalade mig, över huvud taget. Det var minst ett år sen jag såg filmen.

F.ö. att få kontakt med KM Studio är en utmaning, som inte många lyckats med. Lycka till! ;)

Nej jag menar inte dig, det var någon annan Patrik. Men ta och se filmen igen så får du höra med häpnad! ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: chribbe skrivet  5 maj 2005 kl. 02:41:06
Tror du Daniel att man kan få kontakt med KM Studio och fråga om problemet?
Som Patrik redan påpekat, så är det tyvärr minst sagt lättare sagt än gjort att få kontakt med KM Studio - än mindre att lyckas att få något intelligent besked därifrån... Förr i tiden, så gick det att kontakta Krister Roséen (som var projektledare på KM), han brukade ge rätt vettiga svar. Men han har slutat där sen en tid tillbaka, och hans ersättare behagar sig inte att svara överhuvudtaget... Till råga på allt så brukar KM Studio oftast, vid allt som har med Disney att göra, säga att deras avtal med Disney "förbjuder dem att säga något eller lämna ut några uppgifter alls" - något som låter mycket märkligt, med tanke på att Sun Studio inte har några problem att göra samma sak...

Däremot ska jag ta och maila direkt till Gunnar Ernblad, och fråga om han vet något om det här. Han borde ju rimligen veta huruvida han själv medverkat i filmen, eller inte...  ::)

chribbe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2005 kl. 09:23:39
Citat från: chribbe skrivet  5 maj 2005 kl. 02:41:06
Tror du Daniel att man kan få kontakt med KM Studio och fråga om problemet?
Däremot ska jag ta och maila direkt till Gunnar Ernblad, och fråga om han vet något om det här. Han borde ju rimligen veta huruvida han själv medverkat i filmen, eller inte...  ::)


Okej gött!
meddela när du hört av honom.

Daniel Hofverberg

Jag har nu hört av Gunnar Ernblad. Han skrev ett långt svar, men jag citerar en del av det nedan:

CitatEftersom jag inte dubbade något över huvud taget på KM-studio under
1990-talet bör det sannolikt inte vara jag.
Och som sagt, om Albert inte låter likadant som i TV-serien är det
definitivt inte jag.

Han berättade vidare att när KM Studio tog över dubben av TV-serien DuckTales, så fortsattes en del av karaktärerna/skådisarna att dubbas hos Lasse Svensson på Eurotroll, under överinseende av Monica Forsberg. Så det är anledningen till att han fortsatte att spela Albert även i andra säsongen. Men han kan åtminstone inte minnas att den här långfilmen tillhörde den kategorin.

Så det verkar alltså som att Disneys creditlista är felaktig, hur märkligt det än kan tänkas låta...

PAAATE

Kan man inte få läsa hela det långa svaret? Vet inte varför jag vill, men det vill jag!  ::)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Erika

Jag såg nu filmen på Disney Channel och Chribbe har rätt, det är Roger Storm som spelar Albert i långfilmen.

Daniel Hofverberg

Precis min slutsats. Frågan är bara varför Disneys officiella credits, som också angetts på sluttexterna och DVD-creditsen, felaktigt anger Gunnar Ernblad i den rollen...

chribbe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2005 kl. 01:47:32
Precis min slutsats. Frågan är bara varför Disneys officiella credits, som också angetts på sluttexterna och DVD-creditsen, felaktigt anger Gunnar Ernblad i den rollen...


Slarv kanske. de tog väl förgivet att det var samma som i KM Studios dubbning av avsnitten. De övriga figurerna som är med i både serien och filmen har ju faktiskt samma röster. Farbror Joakim, knattarna, Anki, Matilda osv.

GaBBe

Hur kan man slarva med sånt.. Roger Storm måste ju ha genomgått ett test som röst till Albert och fått godkänt..

Daniel Hofverberg

Exakt. Särskilt med tanke på att Albert är en så hyfsat stor roll, så borde det ju ha behövt gått igenom Disney i USA, varför det inte borde vara möjligt med misstag...

Den mest logiska förklaringen är väl att det stått rätt namn på alla godkännandehandlingar till Disney, men att KM Studio sen har skrivit fel när de skickat ut det slutgiltiga "dubbing credit template" till Disney i England för produktion av den svenska bildversionen för biomastern. Gissningsvis ligger åtminstone felet hos KM Studio - om det vore Disney själva som slarvat, så borde den missen ha åtgärdats vid exempelvis video- och DVD-credits.

TonyTonka

Det var visseligen länge sedan detta ämne var aktivt men jag undrar en sak men samma tema.


Varför står det fortfarande att Albert spelas av Gunnar Ernblad på denna sidan?


Är ni fortfarande inte säkra efter 4 år?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D