Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Byta från fysisk till digital samling, Ja eller nej?

Startat av Steffan Rudvall, 19 augusti 2021 kl. 10:36:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Byta från fysisk till digital samling, Ja eller nej?

Ja
5 (25%)
Nej
13 (65%)
Annat (förklara gärna)
2 (10%)
En blandning av båda
0 (0%)

Antal personer som röstat: 20

Steffan Rudvall

Byta från fysisk till digital samling, Ja eller nej?

Alltså ska man byta ut sina fysiska utgåvor med rippar eller digitala köpfilmer/streamingtjänster? :)


Elios


Steffan Rudvall

#3
Citat från: Elios skrivet 19 augusti 2021 kl. 10:56:12
Fattar inte ens frågan??   ???
"Ska man skaffa digitala media samlingar istället för fysiska" är frågan.

Lilla My

Det beror väl på? Personligen ogillar jag att ha stora fysiska samlingar, men samtidigt kan jag tycka att stora samlingar av LP-skivor är väldigt coolt och beundrar dem som har det.

Som med allt annat är det väldigt individuellt.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2021 kl. 10:59:15
"Ska man skaffa digitala media samlingar istället för fysiska" är frågan.

Ja men i vilka sammanhang?

MOA

Själv vill jag både ha fysiskt och digitalt. Visst e de bra att se nåt online men man kan även se de på DVD eller VHS när man inte har internet.

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 19 augusti 2021 kl. 14:12:54
Själv vill jag både ha fysiskt och digitalt. Visst e de bra att se nåt online men man kan även se de på DVD eller VHS när man inte har internet.
Glöm inte Blu-ray och 4K.

Disneyfantasten

Kan man ta bort sin egen röst? (jag råkade nämligen trycka fel av misstag)

Får jag välja så tar jag fysiska samlingar alla dagar i veckan!

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2021 kl. 14:45:54
Kan man ta bort sin egen röst? (jag råkade nämligen trycka fel av misstag)

Får jag välja så tar jag fysiska samlingar alla dagar i veckan!
Du kan ta bort den

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2021 kl. 14:45:54
Kan man ta bort sin egen röst? (jag råkade nämligen trycka fel av misstag)

Får jag välja så tar jag fysiska samlingar alla dagar i veckan!
Det blir en väldigt stor bokhylla.


Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2021 kl. 14:45:54
Kan man ta bort sin egen röst? (jag råkade nämligen trycka fel av misstag)

Får jag välja så tar jag fysiska samlingar alla dagar i veckan!
Jag glömde tyvärr att ställa in det.


Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 augusti 2021 kl. 14:53:35
Kan du ställa in det?
Tyvärr måste man göra det när man skapar själva omröstningen det går inte efter hand.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2021 kl. 15:01:12
Tyvärr måste man göra det när man skapar själva omröstningen det går inte efter hand.

Nu ska det gå att ta bort sin röst.

Disneyfantasten


Fred

Jag har Netflix, Disney+ och Spotify och funderar jag att sälja de fysiska CD-/DVD-skivor som jag innehar och som går att strömma på en av dessa tjänster för att tjäna pengar.
Film och musik som inte finns på någon av dessa tjänster kommer jag även i fortsättningen att köpa i fysiska format eftersom jag inte har råd att teckna prenumeration på ännu en strömningstjänst.

Daniel Hofverberg

Citat från: Dale Oakmont skrivet 20 augusti 2021 kl. 01:12:20
Jag har Netflix, Disney+ och Spotify och funderar jag att sälja de fysiska CD-/DVD-skivor som jag innehar och som går att strömma på en av dessa tjänster för att tjäna pengar.
Film och musik som inte finns på någon av dessa tjänster kommer jag även i fortsättningen att köpa i fysiska format eftersom jag inte har råd att teckna prenumeration på ännu en strömningstjänst.
Innan du fattar något förhastat beslut, kom ihåg att det aldrig finns någon garanti för att filmer och serier som finns på Netflix eller Disney+ idag verkligen kommer att finnas kvar där imorgon - så när du väl vill se om en viss film, så är det inte alls säkert att den finns kvar på streamingtjänsten ifråga. Faktum är att man tvärtom kan vara 100% säker på att alla filmer och serier på streamingtjänster kommer att försvinna förr eller senare, för inga licensavtal varar för evigt... :(

I många fall kan visserligen filmer finnas kvar i flera år, men i vissa fall rör det sig bara om några månader. Har man tur kan filmer som försvinner från en streamingtjänst istället dyka upp på någon annan tjänst (på så sätt har vissa filmer regelbundet flyttat mellan Netflix och Viaplay, där den ena tar över när den andres licensavtal gått ut, o.s.v.), men det är lika troligt att filmen aldrig mer dyker upp; eller åtminstone inte på flera års tid.

Teoretiskt sett borde Disney+ kunna ha kvar filmer som Disney själva producerat (såsom deras animerade klassiker) "för evigt", för äger Disney alla rättigheter är de ju inte beroende av licensavtal. Men det finns inga som helst garantier för att så verkligen är fallet, och även om de faktiskt får kan de av olika orsaker vilja ta bort filmer ibland - eller att de är beroende av kontrakt som berör annat än själva rättigheterna till filmerna (såsom musikrättigheter eller liknande). I andra länder (där tjänsten funnits längre än i Norden) har det faktiskt redan hänt att vissa filmer och serier på Disney+ försvunnit, även om det än så länge är ovanligt. Däremot bör man åtminstone kunna lita på att filmer som Disney själva producerat kommer att finnas kvar längre tid på Disney+ än inköpta filmer på Netflix - så Netflix är åtminstone i teorin ett betydligt mer osäkert kort än Disney+ även om det aldrig finns några garantier för någonting.


Än så länge har Spotify varit mer tillförlitliga än streamingtjänster för film, där det mesta funnits kvar "i evig tid". Även där finns ju dock inga garantier, och det har hänt att vissa artister eller skivbolag blivit osams med Spotify så att de tagit bort alla dess album och låtar. Men det är ovanligt, så med 95% sannolikhet kan man nog lita på att det som finns på Spotify idag kommer att finnas kvar inom överskådlig framtid.

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2021 kl. 04:03:26
Innan du fattar något förhastat beslut, kom ihåg att det aldrig finns någon garanti för att filmer och serier som finns på Netflix eller Disney+ idag verkligen kommer att finnas kvar där imorgon - så när du väl vill se om en viss film, så är det inte alls säkert att den finns kvar på streamingtjänsten ifråga. Faktum är att man tvärtom kan vara 100% säker på att alla filmer och serier på streamingtjänster kommer att försvinna förr eller senare, för inga licensavtal varar för evigt... :(

I många fall kan visserligen filmer finnas kvar i flera år, men i vissa fall rör det sig bara om några månader. Har man tur kan filmer som försvinner från en streamingtjänst istället dyka upp på någon annan tjänst (på så sätt har vissa filmer regelbundet flyttat mellan Netflix och Viaplay, där den ena tar över när den andres licensavtal gått ut, o.s.v.), men det är lika troligt att filmen aldrig mer dyker upp; eller åtminstone inte på flera års tid.

Teoretiskt sett borde Disney+ kunna ha kvar filmer som Disney själva producerat (såsom deras animerade klassiker) "för evigt", för äger Disney alla rättigheter är de ju inte beroende av licensavtal. Men det finns inga som helst garantier för att så verkligen är fallet, och även om de faktiskt får kan de av olika orsaker vilja ta bort filmer ibland - eller att de är beroende av kontrakt som berör annat än själva rättigheterna till filmerna (såsom musikrättigheter eller liknande). I andra länder (där tjänsten funnits längre än i Norden) har det faktiskt redan hänt att vissa filmer och serier på Disney+ försvunnit, även om det än så länge är ovanligt. Däremot bör man åtminstone kunna lita på att filmer som Disney själva producerat kommer att finnas kvar längre tid på Disney+ än inköpta filmer på Netflix - så Netflix är åtminstone i teorin ett betydligt mer osäkert kort än Disney+ även om det aldrig finns några garantier för någonting.


Än så länge har Spotify varit mer tillförlitliga än streamingtjänster för film, där det mesta funnits kvar "i evig tid". Även där finns ju dock inga garantier, och det har hänt att vissa artister eller skivbolag blivit osams med Spotify så att de tagit bort alla dess album och låtar. Men det är ovanligt, så med 95% sannolikhet kan man nog lita på att det som finns på Spotify idag kommer att finnas kvar inom överskådlig framtid.


Tack för infon.

Har också tänkt den tanken att man kanske borde behålla fysisk media utifall att motsvarande filmer och musik skulle försvinna från strömningtjänsterna. Det måste dock ställas mot den ekonomiska vinningen i att sälja den fysiska median man innehar, speciellt i tider då man har det skralt ekonomiskt. Om jag är ganska säker på att Zootropolis och Coco kommer finnas kvar länge på Disney+ kanske det är värt att sälja DVDerna med dessa filmer om jag behöver pengarna (vad jag nu kan få för dessa titlar).

Scoobydoofan1

Citat från: Dale Oakmont skrivet 20 augusti 2021 kl. 08:43:20
Tack för infon.

Har också tänkt den tanken att man kanske borde behålla fysisk media utifall att motsvarande filmer och musik skulle försvinna från strömningtjänsterna. Det måste dock ställas mot den ekonomiska vinningen i att sälja den fysiska median man innehar, speciellt i tider då man har det skralt ekonomiskt. Om jag är ganska säker på att Zootropolis och Coco kommer finnas kvar länge på Disney+ kanske det är värt att sälja DVDerna med dessa filmer om jag behöver pengarna (vad jag nu kan få för dessa titlar).
Beror på vilka titlar som du har i din egen samling.

Anders M Olsson

Citat från: Dale Oakmont skrivet 20 augusti 2021 kl. 08:43:20
Har också tänkt den tanken att man kanske borde behålla fysisk media utifall att motsvarande filmer och musik skulle försvinna från strömningtjänsterna. Det måste dock ställas mot den ekonomiska vinningen i att sälja den fysiska median man innehar, speciellt i tider då man har det skralt ekonomiskt. Om jag är ganska säker på att Zootropolis och Coco kommer finnas kvar länge på Disney+ kanske det är värt att sälja DVDerna med dessa filmer om jag behöver pengarna (vad jag nu kan få för dessa titlar).

Tyvärr får man inte mycket för begagnade DVDer. I bästa fall några tior, såvida det inte är väldigt sällsynta och eftertraktade titlar. Zootropolis och Coco är inget du blir rik på att sälja. Om du däremot hade haft Oliver och gänget med originaldubbningen hade det varit en annan sak...

Daniel Hofverberg

Jag har nu tagit bort alla inlägg med grova personangrepp, och följdinlägg till dessa. Från och med nu så undviker vi att kalla personer på ett forum för grova skällsord och förolämpningar. :)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2021 kl. 10:36:20
Byta från fysisk till digital samling, Ja eller nej?
Vilken slags digital samling, skulle jag genast vilja veta? Om man syftar på att köpa alla filmer på nytt via digitala köptjänster, så måste man ju betala på nytt för alla filmer man redan har betalat för - det blir väldigt dyrt, plus att långt ifrån allt som släppts på DVD eller Blu-Ray verkligen finns att köpa digitalt; framförallt inte lite äldre titlar. För ganska många filmer finns inga alternativ än DVD, framförallt inte om det är filmer som utgått från distributören.

Visst kan man rippa sina egna originalskivor (DVD och Blu-Ray) till digitala format, men det är en juridisk gråzon om man verkligen får göra det i och med att man då måste kringgå kopieringsskydd på originalskivorna (vilket är olagligt). Hursomhelst lär man i så fall i alla fall inte kunna göra sig av med original-DVD:erna (sälja dessa eller liknande), för då är det knappast lagligt att behålla digitala kopior - så då blir det ju per definition inget direkt byte...

Och via streamingtjänster blir det ju per definition ingen samling alls, vare sig fysisk eller digital, för då är man ju hela tiden beroende av att ha tillgång till en tjänst och att de råkar ha kvar filmen ifråga (vilket de knappast kommer ha för evigt).

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 augusti 2021 kl. 09:40:02
Tyvärr får man inte mycket för begagnade DVDer. I bästa fall några tior, såvida det inte är väldigt sällsynta och eftertraktade titlar. Zootropolis och Coco är inget du blir rik på att sälja. Om du däremot hade haft Oliver och gänget med originaldubbningen hade det varit en annan sak...
Precis, majoriteten av begagnade DVD-filmer får man inte särskilt mycket för. Men grundregeln är ju äldre utgåva, desto mer kan man få för den -
så gamla utgångna DVD-utgåvor från 1990-talet och början av 2000-talet kan man i många fall ändå få en hyfsad slant för, även om det inte råkar vara originaldubben av Oliver & gänget...

Men DVD-filmer som fortfarande finns i handeln och som ännu inte utgått från distributören kan man knappast få mer än några tior för; om det inte är en helt ny och oöppnad film. Så vill man sälja sådana bör det mer handla om att spara utrymme fysiskt (för att man inte har mer plats i bokhyllorna eller dylikt) än att vilja tjäna pengar.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 augusti 2021 kl. 01:53:40
Vilken slags digital samling, skulle jag genast vilja veta? Om man syftar på att köpa alla filmer på nytt via digitala köptjänster, så måste man ju betala på nytt för alla filmer man redan har betalat för - det blir väldigt dyrt, plus att långt ifrån allt som släppts på DVD eller Blu-Ray verkligen finns att köpa digitalt; framförallt inte lite äldre titlar. För ganska många filmer finns inga alternativ än DVD, framförallt inte om det är filmer som utgått från distributören.

Något samlande i egentlig bemärkelse kan det knappast bli tal om på digitala format. Jag ser streamingtjänster och digitala hyr- och köptjänster som ett komplement till DVD och Blu-ray, ingen ersättning.

Och om man tycker att andrahandsvärdet på DVD- och Blu-rayskivor är dåligt är det inget mot digitalt "köpta" filmer. De kan kosta lika mycket som skivor, men har inget andrahandsvärde alls.

Jag skriver "köpta" inom citationstecken eftersom man knappast kan kalla det köp så länge DRM sätter begränsningar. "Hyra på obestämd tid" skulle vara en bättre beskrivning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 augusti 2021 kl. 10:37:34
Något samlande i egentlig bemärkelse kan det knappast bli tal om på digitala format. Jag ser streamingtjänster och digitala hyr- och köptjänster som ett komplement till DVD och Blu-ray, ingen ersättning.

Och om man tycker att andrahandsvärdet på DVD- och Blu-rayskivor är dåligt är det inget mot digitalt "köpta" filmer. De kan kosta lika mycket som skivor, men har inget andrahandsvärde alls.

Jag skriver "köpta" inom citationstecken eftersom man knappast kan kalla det köp så länge DRM sätter begränsningar. "Hyra på obestämd tid" skulle vara en bättre beskrivning.
Jag instämmer fullständigt. Streamingtjänster och digitala köptjänster är utmärkta komplement till DVD och Blu-Ray, men aldrig någon ersättning - åtminstone inte så länge inte filmbolagen inser att det inte är hållbart med DRM-skydd. Skivbolagen har ju insett detta sedan flertalet år tillbaka, så kanske finns det hopp även för de konservativa filmbolagen...?

Andrahandsvärdet på DVD är förvisso dåligt, men det är ju inget mot digitalt köpta filmer som aldrig har något andrahandsvärde alls - även om du aldrig mer kommer vilja se en film, så kan du aldrig sälja eller ens överlåta den till någon annan, utan är fast med att "äga" den "för alltid"; trots att man oftast betalat lika mycket som för Blu-Ray-filmer... Och "för alltid" är mer bildligt än bokstavligt menat, för du har egentligen inga garantier att du ens kan se din lagligt köpta film nästa vecka. :(


Då är det mer intressant med digitala hyrfilmer - ska du bara se en film en gång, så kommer DRM-skydden inte att spela alls lika stor roll, och då väger fördelarna med smidighet över; varför det är begripligt att fysiska hyrfilmer på DVD och Blu-Ray nuförtiden är i det närmaste helt borta.

Goliat

Jag säger JA. Jag har dock börjat lägga in allt jag har på skivor m.m. Då vi inte har någon dvd-spelare eller bluray-spelare alls och streamar från dator till telefon så är det så smidigt.

Dock är det viktigt att man gör backup om någon hårddisk skulle gå sönder m.m. Så handlar allt om kvalité också, en del filer kan bli gigantiska och ta upp mycket utrymme. Dessutom kan det ta en del tid också att lägga in skivor i datorn.

När det gäller att köpa digitalt känner jag lite så här, det är toppen men försöker först se de filmer som finns tillgängliga via exempelvis disney+, jag vet inte om det kommer försvinna någon gång pga rättigheter eller liknande, men hoppas det ligger kvar länge. Skulle man vilja se senare och inte har abonnemang där kan man ju faktiskt lägga den summan någon månad, det är mycket för pengarna. Massa filmer som annars kostar multum att köpa på fysisk media.