Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Harald och den magiska kritan

Startat av gstone, 13 mars 2024 kl. 20:03:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Will Siv skrivet 13 mars 2024 kl. 23:16:33Jag undrar mest varför det är live-action istället för animation?
Du är långt ifrån den enda som undrar det 😂😂
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 13 mars 2024 kl. 23:16:33Jag undrar mest varför det är live-action istället för animation?
Förmodligen ett försök att bredda målgruppen. Den litterära förlagan är ju trots allt en barnbok, och detta i kombination med animation skulle nästan oundvikligen medföra att alla tolkar det som en ren barnfilm för de yngsta barnen; som ingen som kommit upp i åldrarna skulle vilja se. Men genom att göra det till en spelfilm inser de flesta att det sannolikt inte är en renodlad barnfilm, och fler kommer vilja se filmen. Filmaffischen ger ju också uppfattningen att det heller inte känns som en renodlad barnfilm.

Vare sig det är rättvist eller inte, så finns det ju trots allt en allmän uppfattning bland allmänheten att allt animerat är för barn. Så är förstås inte alltid fallet, men när jag ser på min bekantskapskrets skulle ingen över 14 års ålder ens tänka tanken att se en animerad film utan sina eventuella barn. Möjligtvis med undantag för japansk anime, men definitivt inte annars. Jag tror inte att min bekantskapskrets är unik i världen på den punkten, och här skulle det ju bli ännu mer påtagligt när filmen bygger på en bok avsedd för yngre barn. Det skulle bli en tuff uppgift för marknadsförarna att få allmänheten att inse att en animerad film baserad på en barnbok inte vore riktad enbart mot barn...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 mars 2024 kl. 00:53:12Förmodligen ett försök att bredda målgruppen. Den litterära förlagan är ju trots allt en barnbok, och detta i kombination med animation skulle nästan oundvikligen medföra att alla tolkar det som en ren barnfilm för de yngsta barnen; som ingen som kommit upp i åldrarna skulle vilja se. Men genom att göra det till en spelfilm inser de flesta att det sannolikt inte är en renodlad barnfilm, och fler kommer vilja se filmen. Filmaffischen ger ju också uppfattningen att det heller inte känns som en renodlad barnfilm.
Men kommer dem dubbas till svenska ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.