Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Avatar och Pocahontas

Startat av moviefan, 25 oktober 2019 kl. 22:01:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

#15
Visst är det fiktivt, och det är nog enda anledningen till att ditt inlägg inte klassas som hets mot folkgrupp. Men folkmord är ändå folkmord, och man kan inte tycka riktigt vad som helst - åtminstone inte utan väldigt bra argument...

Däremot håller jag med att det inte är rimligt att kräva att någon ska bannas utifrån åsikter i ett fiktivt verk.

Soscla

Citat från: gstone skrivet 13 november 2019 kl. 22:25:58
Europeerna kom ju till alla dessa primitiva och barbariska länder och försök lära folk att uppföras som civiliserade människor. Tacken dom får idag är en massa klagomål från folket i dessa länder. Väldigt otacksamt !

Förbannar otrevligt av dessa folk tycker jag !

Den här biten handlade ju inte om fiktiva Pandora, dock... Så nej, inte hets mot folkgrupp, meneh lite främlingsfientligt?
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Absolut främlingsfientligt. "Primitiva och barbariska länder" - Allvarligt talat nu?

gstone

Citat från: Opabinia skrivet 13 november 2019 kl. 10:08:02
Kan inte säga att jag håller med. Jag påstår inte at urinvånarna aldrig gjorde något fel men jag kan utan att tveka säga att "den onda sidan" var de som koloniserade bebott land och systematiskt fördrev och massmördade urinvånarna.

Tycker att Youtubern Lindsay Ellis formulerade de problematiska aspekterna av Pocahontas väl i sin video "Pocahontas was a mistake, and here's why" (Hade gärna länkat, men kan inte göra det som gäst)


Och när det kommer till Avatar så skulle jag inte säga att Avatar nödvändigtvis influerats av Pocahontas, utan snarare ett ganska typiskt "white savior"-narrativ. vad jag personligen tycker är mest fascinerande med Avatar är det faktum att den slog box office-rekord med stora marginaler och samtidigt inte gjorde något som helst popkulturellt avtryck...

Har ofta undrat varför Lindsay Ellis slutade helt jobba med Doug Walker ?

Fick aldrig något riktigt svar.

Nostalgia Crtuc videoerna är jätte rolig men Dug är en inte en så bra kritiker som han är komiker. Nostalgia Critc gillar mer för att videorna är jätteroliga än för dressar värd som filmkritik.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TrondM


Lilla My

Citat från: gstone skrivet 17 december 2019 kl. 22:39:34
Har ofta undrat varför Lindsay Ellis slutade helt jobba med Doug Walker ?

Fick aldrig något riktigt svar.

Nostalgia Crtuc videoerna är jätte rolig men Dug är en inte en så bra kritiker som han är komiker. Nostalgia Critc gillar mer för att videorna är jätteroliga än för dressar värd som filmkritik.

Mike Michaud förstörde hela skiten, basically. Lindsay har numera ingen kontakt med Doug.

MOA

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 14 februari 2021 kl. 20:44:53
Avatar är den mest sämsta film som jag har någonsin har sett.

-100/100 = Får inte kallas för film.
Varför så högt betyg?
(Ironi?)

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 14 februari 2021 kl. 21:34:21
Varför så högt betyg?
(Ironi?)
Det är ett väldigt lågt betyg eftersom att de står minus 100.

Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 14 februari 2021 kl. 20:44:53
Får inte kallas för film.

Det får den dock, även om vissa inte tycker den är bra. Jobbigt va?

MOA


Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 15 februari 2021 kl. 17:00:39
Vart står det att andra inte få tycka att skräpet är film?

Mina betyg för skräpet visar att jag tycker att skräpet är ingen film.

Du skrev inte "enligt mig är den så kass att jag inte vill kalla den för film", du skrev "den får inte kallas för film".

MOA

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 15 februari 2021 kl. 18:54:46
Oj förlåt jag glömde att du inte kunde räkna ut det själv.
Inte konstigt att du är personen som jag gillar minst här.

Jag kommer fortsätta skriva på mitt sätt, för jag tänker inte skriva övertydligt bara för vissa kan inte räkna ut det själva.

Och varför skriver du ens på mina inlägg, när du inte ens kan förstå.

Det är inte ens person angrepp, men jag kan helt omöjligt förstå dig.
& jag skriver som jag vill också

gstone

Pocahontas har Sten Carlberg så den är bättre.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.