Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Luftens hjältar (TaleSpin)

Startat av TonyTonka, 17 december 2010 kl. 17:32:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Fråga; vad heter karaktären Gibber på svenska och vem spelar honom?

http://www.pinterest.se/pin/451767406356504111/

gstone

Tycker Shere Khan borde spelats av Ingemar Carlehed eller Kenneth Milldoff isället för Roger Storm ! >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 december 2020 kl. 15:49:37
Tycker Shere Khan borde spelats av Ingemar Carlehed eller Kenneth Milldoff isället för Roger Storm ! >:(

Alternativt Johan Hedenberg eller Stefan Ljungqvist!  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2020 kl. 16:07:51
Alternativt Johan Hedenberg eller Stefan Ljungqvist!  :)
Jag tycker att han borde ha spelats av Olof Thunberg

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 december 2020 kl. 16:11:39
Jag tycker att han borde ha spelats av Olof Thunberg

Jag också, men som andrahanssval tror jag att Stefan Ljungqvist hade varit utmärkt, även om Olof Thunberg alltid kommer att vara svårslagen...

jimstrom

Jag gillar Storm i Rollen som Kahn, han är ganska lik Tony Jay i rösten.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Disneyfantasten

#36
Citat från: jimstrom skrivet 17 december 2020 kl. 00:29:36
Jag gillar Storm i Rollen som Kahn, han är ganska lik Tony Jay i rösten.

Jag kan då inte höra någon nämnvärd likhet mellan Roger Storm och Tony Jay...

Jag gillar Roger mycket bättre som Trucken och Överste Svinhugg! (som han också gjorde i samma serie) sen spelade han även fler roller i den serien, till exempel spelade han Ace London i det avsnitt där karaktären medverkade!  :)

Förresten, har du sett denna fråga?;

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2020 kl. 12:56:46
Fråga; vad heter karaktären Gibber på svenska och vem spelar honom?

http://www.pinterest.se/pin/451767406356504111/

Disneyfantasten

Vilka spelar karaktärerna Gibber, Hacksaw, Hal, Sadie, Ratchet, Jock och Will i serien? (de är medlemmar i Don Karnages piratbesättning) och vilka spelar de övriga i besättningen?

Knäpphund spelas iallafall av Ulf Källvik och Trucken spelas av Roger Storm, men mer än så vet jag tyvärr inte... (förutom då förstås Don Karnage själv som spelas av Ingemar Carlehed)

Disneyfantasten

Jag återupptar denna fråga igen; vilka spelar Gibber, Hacksaw, Hal, Ratchet, Jock och Sadie i denna serie och vad heter karaktärerna på svenska?

Här kan man läsa mer om dem;

www.talespin.fandom.com/wiki/Air_Pirates

Gibber och Sadie spelas tydligen av Chuck McChan precis som fallet med Trucken (Dumptruck)

Hacksaw spelas tydligen av Charlie Adler precis som fallet med Knäpphund (Mad Dog)

Hal spelas tydligen av veteranen Frank Welker, känd för att kunna imitera djurläten...

Ratchet spelas tydligen av Rob Paulsen...

Jock spelas tydligen av Tony Jay precis som fallet med Shere Khan i denna serie (plus Frollo i Ringaren i Notre Dame, Dr Mörk i Skönheten och Odjuret, Berättaren i Skattkammarplaneten, Wraith i Mighty Ducks The Movie, med flera), iallafall enligt Disney Wiki;

www.disney.fandom.com/wiki/Air_Pirates

Will har tydligen inga repliker överhuvudtaget...

Steffan Rudvall

Är Ingemar Carlsén som nämns i creditslistan en riktig person? För namnet är ju en blandning av Ingemar Carlehed och Stephan Carlsén (oftast skrivet Karlsén) som båda medverkar i dubbningen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2021 kl. 12:19:31
Är Ingemar Carlsén som nämns i creditslistan en riktig person? För namnet är ju en blandning av Ingemar Carlehed och Stephan Carlsén (oftast skrivet Karlsén) som båda medverkar i dubbningen.

Jag har reagerat på samma sak...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2021 kl. 12:19:31
Är Ingemar Carlsén som nämns i creditslistan en riktig person? För namnet är ju en blandning av Ingemar Carlehed och Stephan Carlsén (oftast skrivet Karlsén) som båda medverkar i dubbningen.
Mycket bra fråga, men jag har tyvärr inget svar...

Enligt folkbokföringen finns det dock tre personer som heter Ingemar Carlsén i Sverige, så det är åtminstone teoretiskt möjligt att det kan vara en riktig person som åsyftas.

Gustav Jonsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2021 kl. 12:59:36
Mycket bra fråga, men jag har tyvärr inget svar...

Enligt folkbokföringen finns det dock tre personer som heter Ingemar Carlsén i Sverige, så det är åtminstone teoretiskt möjligt att det kan vara en riktig person som åsyftas.
Någon som vet vad hans karaktär heter på engelska? Om vi visste orginalnamnet skulle vi kunna söka upp i vilka avsnitt han är med.

JRL

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2021 kl. 12:19:31
Är Ingemar Carlsén som nämns i creditslistan en riktig person? För namnet är ju en blandning av Ingemar Carlehed och Stephan Carlsén (oftast skrivet Karlsén) som båda medverkar i dubbningen.

Med tanke på att Ingemar Carlsén (om det nu är en riktig person) enbart skulle ha dubbat just Luftens Hjältar (och inte ens verkar ha gjort någon annan skådespelarinsats över huvud taget) så känns det troligare att den som skrivit listan menade att karaktären spelades av Ingemar Carlehed och Stephan Karlsén (i olika avsnitt), men skrev fel i hastigheten. Det är lätt hänt, särskilt om man är stressad; så sent som igår råkade jag förkorta ihop två ord till ett när jag skrev en grej här hemma.

Om man tänker rent logiskt så vore det väldigt dåligt använda pengar att anlita en helt oerfaren skådespelare till en roll som vilken annan KM-skådespelare som helst hade gjort betydligt snabbare. När oerfarna skådespelare (som exempelvis Bert Karlsson i Bilar) används brukar det vara till biofilmer, som görs med en betydligt större budget, så att man har råd med x antal tagningar innan det sitter. Och det är ju inte alldeles tänkbart att någon hade skrivit "Ingemar/Carlsén", eller något liknande, i de interna listorna, och trott att "den som läser det här förstår vad jag menar".

Steffan Rudvall

Citat från: JRL skrivet 20 oktober 2021 kl. 14:35:41
Med tanke på att Ingemar Carlsén (om det nu är en riktig person) enbart skulle ha dubbat just Luftens Hjältar (och inte ens verkar ha gjort någon annan skådespelarinsats över huvud taget) så känns det troligare att den som skrivit listan menade att karaktären spelades av Ingemar Carlehed och Stephan Karlsén (i olika avsnitt), men skrev fel i hastigheten. Det är lätt hänt, särskilt om man är stressad; så sent som igår råkade jag förkorta ihop två ord till ett när jag skrev en grej här hemma.

Om man tänker rent logiskt så vore det väldigt dåligt använda pengar att anlita en helt oerfaren skådespelare till en roll som vilken annan KM-skådespelare som helst hade gjort betydligt snabbare. När oerfarna skådespelare (som exempelvis Bert Karlsson i Bilar) används brukar det vara till biofilmer, som görs med en betydligt större budget, så att man har råd med x antal tagningar innan det sitter. Och det är ju inte alldeles tänkbart att någon hade skrivit "Ingemar/Carlsén", eller något liknande, i de interna listorna, och trott att "den som läser det här förstår vad jag menar".
Det kan väl också vara så att de skrivit fel efternamn bara, de börjar ju trots allt på samma bokstav om man går efter på KM Studios stavning Carlsén.