Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2018 kl. 16:47:22Nej tack! Inte Kim Possible! (tycker att det är en av många katastrofala Disney-serier som totalförstör Disney, likaväl som med Doug, Rasten, En Jycke i Klassen, Brandi och Herr Morris, Phineas och Ferb, Ersättarna, osv.)Men de andra du nämnde ser jag gärna igen, jag tycker att Disney-serierna på 1980 & 1990-talet var mycket bra!  :)

Dubbningarna på filmerna spelar ingen roll, det är inte pågrund av dessa som jag ogillar serierna...
(men genomgående så tycker jag riktigt illa om dem)

Följande serier tycker jag totalförstör Disney;
- Hannah Montana
- Highschool Musical (ja, jag vet att det egentligen är en långfilms-serie, men ni fattar poängen iallafall)
- Violetta
- Austin och Ally
- Doug
- Rasten
- En Jycke i Klassen
- Brandi och Herr Morris
- Kim Possible
- Phineas och Ferb
- Ersättarna
- 7D
- Jake och Piraterna i Landet Ingenstans
- Händige Manny
- Små Einsteins
- Higglystans Hjältar
- JoJos Cirkus
- Stanley
- Kaninbyn
- Bikupan
- Dr McStuffins
- Djungelhjul
- Specialagent Oso
- Zou
- Mouk
- Firma Fantasiflytt
- Valpvänner
- Vampyrina
- Pepper Ann
- Pyjamashjältarna
- Miles från Morgondagen
- Lloyd i Rymden
- Sheriff Callie i Vilda Västern
- Magi på Waverly Place
- Fem På Spaning
- Henry Krammonster
m.fl.

(jag nämner inte Fairly Odd Parents, LazyTown eller Chuggington, eftersom att jag vet att de är icke-Disney serier som bara råkar gå på Disney-kanalerna, men jag tycker lika illa om dem för det, dessutom avskyr jag även de flesta av de serier som visas på Nickelodeon och Cartoon Network...)

Nej tack! Jag skulle inte vilja se dessa heller! De totalförstör också Disney, precis som de jag nämnde tidigare...
Det här är bara löjligt, ingen serie "förstör" nånting.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 mars 2023 kl. 14:07:28Om det är av envishet låter jag vara osagt. Jag vet inte om det överhuvud taget är möjligt att växla till 4:3-format i HD-sändningar på annat sätt än att fylla ut bilden med svarta fält. På digitala sändningar i SD kunde man göra det, men man brukade väl aldrig växla bildformat inom samma program?
Mellan åren 2014 och 2021 har SVT visat samtliga avsnitt av Bumbibjörnarna minst en gång + en repris av varje avsnitt. Dock kan man ifrågasätta planeringen eftersom en del avsnitt bara har visats vid ett enstaka tillfälle, medan andra har återkommit flera gånger.
Jag tror tyvärr programmet är helt klippt ihop, så det skapar problem då de inte bara kan ändra format utan måste göra om hela programmet.

Hoppas de fortsätter med Aladdin sedan bara.

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 30 mars 2023 kl. 19:12:08Jag tror tyvärr programmet är helt klippt ihop, så det skapar problem då de inte bara kan ändra format utan måste göra om hela programmet.
Jag har ingen aning om vad SVT arbetar med för videoformat och redigeringsprogram, men jag har svårt att tro att deras tekniker inte skulle klara av att korrigera programmet med de professionella verktyg som står till deras förfogande.

Hur som helst tycker jag inte att SVT får vara så flata mot Disney att de accepterar såna här fel i det material som Disney levererar.

Steffan Rudvall

Även själva Disneydags introt är ju numera i 16:9, kan man gissa att Disney helt enkelt inte bryr sig om att det är fel format?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 mars 2023 kl. 20:20:06Jag har ingen aning om vad SVT arbetar med för videoformat och redigeringsprogram, men jag har svårt att tro att deras tekniker inte skulle klara av att korrigera programmet med de professionella verktyg som står till deras förfogande.
Precis min tanke. Att korrigera bildformat genom att lägga ut svarta fält till vänster och höger och "trycka in" en bild är ju lätt gjort med de amatörprogram som gemene man har tillgång till, så att det inte skulle gå med SVTs proffsutrustning förefaller väldigt osannolikt.

Dessutom sänder ju SVT många äldre filmer på vardagseftermiddagar - logiskt sett borde väl åtminstone en del av dessa inte vara remastrade i HD, utan som är i SD-upplösning på SVTs mastrar där de lär behöva använda samma teknik för att få till rätt format.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 30 mars 2023 kl. 18:41:16Det här är bara löjligt, ingen serie "förstör" nånting.

Lägg dig inte i det här igen, jag orkar inte med detta längre.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2023 kl. 20:37:58Lägg dig inte i det här igen, jag orkar inte med detta längre.
Nu e vår Disneyfantast upprörd,bäst & int störa honom nå mer

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2018 kl. 16:47:22Följande serier tycker jag totalförstör Disney;
- Hannah Montana
- Highschool Musical (ja, jag vet att det egentligen är en långfilms-serie, men ni fattar poängen iallafall)
- Violetta
- Austin och Ally
- Doug
- Rasten
- En Jycke i Klassen
- Brandi och Herr Morris
- Kim Possible
- Phineas och Ferb
- Ersättarna
- 7D
- Jake och Piraterna i Landet Ingenstans
- Händige Manny
- Små Einsteins
- Higglystans Hjältar
- JoJos Cirkus
- Stanley
- Kaninbyn
- Bikupan
- Dr McStuffins
- Djungelhjul
- Specialagent Oso
- Zou
- Mouk
- Firma Fantasiflytt
- Valpvänner
- Vampyrina
- Pepper Ann
- Pyjamashjältarna
- Miles från Morgondagen
- Lloyd i Rymden
- Sheriff Callie i Vilda Väster
- Magi på Waverly Place
- Fem På Spaning
- Henry Krammonster
m.fl.

(jag nämner inte Fairly Odd Parents, LazyTown eller Chuggington, eftersom att jag vet att de är icke-Disney serier som bara råkar gå på Disney-kanalerna, men jag tycker lika illa om dem för det, dessutom avskyr jag även de flesta av de serier som visas på Nickelodeon och Cartoon Network...)
Vet inte om du redan vet detta men tekniskt sätt så är Händige Manny, Små Einsteins, Higglystans hjältar, Jojos Cirkus, Stanley, Kaninbyn, Bikupan, Doktor McStuffins, Djungelhjul, Zou, Mouk, Valpvänner, Vampyrina, Pyjamashjältarna, Miles från Morgondagen, Sheriff Callie, Fem på spaning och Henry Krammonster inga "Disneyserier" alls. Dom producerades nämligen av andra bolag som inte är Disney-relaterade. Att dom sändes på Playhouse Disney och Disney Junior beror på att dom distribuerade serierna för att kunna sända dom på tv, men själva serierna låg dom inte bakom.

Men Specialagent Oso däremot skapades av Disney

MOA

Citat från: E skrivet 16 juli 2023 kl. 14:52:40Vet inte om du redan vet detta men tekniskt sätt så är Händige Manny, Små Einsteins, Higglystans hjältar, Jojos Cirkus, Stanley, Kaninbyn, Bikupan, Doktor McStuffins, Djungelhjul, Zou, Mouk, Valpvänner, Vampyrina, Pyjamashjältarna, Miles från Morgondagen, Sheriff Callie, Fem på spaning och Henry Krammonster inga "Disneyserier" alls. Dom producerades nämligen av andra bolag som inte är Disney-relaterade. Att dom sändes på Playhouse Disney och Disney Junior beror på att dom distribuerade serierna för att kunna sända dom på tv, men själva serierna låg dom inte bakom.

Men Specialagent Oso däremot skapades av Disney
Så Specialagent Oso e de enda programmet som totalförstör Disney

Disneyfantasten

Citat från: E skrivet 16 juli 2023 kl. 14:52:40Vet inte om du redan vet detta men tekniskt sätt så är Händige Manny, Små Einsteins, Higglystans hjältar, Jojos Cirkus, Stanley, Kaninbyn, Bikupan, Doktor McStuffins, Djungelhjul, Zou, Mouk, Valpvänner, Vampyrina, Pyjamashjältarna, Miles från Morgondagen, Sheriff Callie, Fem på spaning och Henry Krammonster inga "Disneyserier" alls. Dom producerades nämligen av andra bolag som inte är Disney-relaterade. Att dom sändes på Playhouse Disney och Disney Junior beror på att dom distribuerade serierna för att kunna sända dom på tv, men själva serierna låg dom inte bakom.

Men Specialagent Oso däremot skapades av Disney

Får se nu om jag fattat saken rätt: dessa serier är alltså samproducerade med Disney på samma sätt som med bland annat Vilddjuren från 2006? (då den filmen gjordes av C.O.R.E. Animation och Disney endast hjälpte till med filmens distribuering och inte hade något med filmens utveckling att göra)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juli 2023 kl. 17:23:26Får se nu om jag fattat saken rätt: dessa serier är alltså samproducerade med Disney på samma sätt som med bland annat Vilddjuren från 2006? (då den filmen gjordes av C.O.R.E. Animation och Disney endast hjälpte till med filmens distribuering och inte hade något med filmens utveckling att göra)
Det är lite olika från fall till fall. Vissa av dem (bland annat Pyjamashjältarna) har Disney varit medproducenter för men distribuerar inte, vissa av dem är producerade på uppdrag av Disney av externa produktionsbolag och distribueras av Disney (bl.a. Sheriff Callie och Miles från morgondagen) och vissa av dem har ingen koppling alls till Disney förutom att de i en del länder sänds på deras kanaler (såsom Fem på spaning).

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2023 kl. 17:37:09v Disney (bl.a. Sheriff Callie och Miles från morgondagen) och
Det  känns ju väldigt givey att Disney var iblandade i den sernare rätt mycket eftersom " Tomorrowland " är i orginal titlen ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 juli 2023 kl. 18:42:27Det  känns ju väldigt givey att Disney var iblandade i den sernare rätt mycket eftersom " Tomorrowland " är i orginal titlen ;D
Ja, precis - Miles från morgondagen är ju i stort sett beställd som reklam för Disneyland.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2023 kl. 20:41:11Ja, precis - Miles från morgondagen är ju i stort sett beställd som reklam för Disneyland.
Dock tycker jag att det är en rätt trevlig serie  :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Kryss i taket! :)

I dagens Disneydags visades Bumbibjörnarna i korrekt bildformat 4:3!

Otroligt att det tog nästan ett halvår att fixa felet!