Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2021 kl. 18:10:53
Ja, det hänger ju lika mycket på alla i samhället att följa restriktionerna... (alla borde lära sig att ALLTID hålla för med armvecket när de nyser och hostar och att ALLTID tvätta händerna när de varit på toaletten)

Men det är ju det som är problemet med världen idag, överbefolkning, att det finns alldeles för många människor på vår jord... (som sätter miljön och klimatet på spel och envisas med att resa med flyg när det inte är absolut nödvändigt och att ha kläd-shopping som hobby)

Men jag har fått höra av mamma att både hon, mormor och morfar fått vaccin, och jag hoppas att jag också kommer att få så småningom, faktiskt så hoppas jag att flera får det också...

Jag blir så irriterad att behöva vänta med att kunna se Raya och Den Sista Draken två månaders tid efter dennes premiär, och allt detta på grund av det där sabla Covid-19 som förstörd hela vår värld! Jag är en av de som just nu går igenom ovanligt mycket tålamod för att kunna se filmen när den väl visas på bio...
Om Sverige har gjort som Israel eller haft kapaciteten att kunna tillverka vaccinationen så kunde landet ha vaccinerat sig snabbt, läste ett tag sen att Israel satsar på att producera vaccin skatt såna här situationer inte händer igen.

gstone

Ja vill ju se Tom & Jerry (2021) i Maj !!!!! :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Jag vill så gärna se Tom och Jerry  :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Nu är det ju bara två och en halv vecka kvar tills det preliminära datumet för att 8-personersgränsen ska höjas till 50. Men som smittspridningen ser ut just nu, när den ökar vecka för vecka i stora delar av landet, så är jag tyvärr starkt misstänksam på att införandet kommer att skjutas upp ytterligare - jag tror tyvärr inte att smittspridningen kommer kunna sjunka tillräckligt mycket på den här korta tiden, och Folkhälsomyndigheten kommer nog vilja se en tydlig nedgång innan de ändrar på reglerna.

Så jag tror tyvärr att chansen är liten att Filmstaden kommer kunna öppna den 3 maj, utan det kommer sannolikt skjutas upp ytterligare någon eller några veckor - och därmed förstås även premiären av Tom & Jerry, och förmodligen även andra större biopremiärer som är aviserade den närmaste tiden. :(

Som läget är nu så har jag tyvärr full förståelse för Folkhälsomyndighetens inställning, för nu när smittspridningen ökat så kraftigt så att sjukhusen på vissa håll i landet börjar vara överfulla, så vore det tyvärr för farligt att öka på 8-personersgränsen... Visserligen är jag övertygad om att smittrisken på biografer (och likaså teatrar) är väldigt liten, men när smittspridningen är så här hög så kan ju även en ökning på några få procent medföra stora problem. Och ännu viktigare, om man lättar på restriktioner så kan det skicka signaler till gemene man att faran är över, och att man kan börja leva som vanligt igen - och nu när problemet verkar vara att många inte längre bryr sig om att följa regler och rekommendationer, så skulle det kunna bli katastrof om ännu fler struntar i att följa regler... :(

Tyvärr har vi bara oss själva att skylla på det här - för nu när Sverige har de tuffaste restriktionerna någonsin, och smittspridningen ändå fortsätter att öka kraftigt, så kan det tyvärr inte gärna tolkas på något annat sätt än att folk har tröttnat och inte längre bryr sig om att följa regler och rekommendationer...

Citat från: gstone skrivet  7 april 2021 kl. 14:17:09
Ja vill ju se Tom & Jerry (2021) i Maj !!!!! :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Jag tror nog fortfarande att chansen är hyfsad att du (och jag) kommer kunna se Tom & Jerry under maj månad - men förmodligen inte redan den 3 maj... Jag skulle gissa på att slutet (eller åtminstone den andra halvan) av maj är mer sannolikt - vid det laget borde det ha blivit så pass varmt i stora delar av landet, så att värmen bör göra att smittspridningen sjunker, precis som den gjorde inför förra sommaren; plus att vaccinationerna bör ha kommit så pass långt så att åtminstone de flesta riskgrupper är vaccinerade.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 15 april 2021 kl. 11:42:15
Nu har Tom och Jerry skjutits upp till 12;e Maj.

Likaså Godzilla vs. Kong, men SF Studios har inte uppdaterat med den informationen.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

SF Studios har ju dock sagt till mig att de samordnar med Filmstaden, så att deras filmer får premiär när Filmstadens biografer har öppnat - alla datum är med andra ord bara gissningar än så länge...

gstone

#306
Jag vill att Filmstaden saka öppna igen !!!!!!!!!!!!!!!! >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( :'( :'( :'(

Du behöver inte skrika... /Erika
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 april 2021 kl. 18:25:06
Jag vill att Filmstaden saka öppna igen !!!!!!!!!!!!!!!! >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( :'( :'( :'(
Det vill vi alla, men jag har också förståelse för att Folkhälsomyndigheten inte kan ta ett sådant beslut i dessa tider - och det är som sagt logiskt och rimligt att Filmstaden inte vill öppna så länge 8-personersgränsen ligger kvar, för då skulle de knappast kunna gå med någon vinst alls...

Det är upp till var och en av oss att göra vad vi kan för att minska smittspridningen, genom att träffa så få personer som möjligt, o.s.v., så hoppas jag att gränsen kan höjas snart. :)

Daniel Hofverberg

Precis som jag misstänkte har regeringen idag, efter önskemål från Folkhälsomyndigheten, beslutat att skjuta upp lättnaderna i restriktioner bland annat vad gäller 8-personersgränsen (liksom stängning senast 20:30 för alla restauranger och caféer och andra nu gällande restriktioner) - istället för den 3 maj är det nu tidigast den 17 maj som gäller.

Alltså kommer Filmstadens biografer inte att öppna förrän tidigast den 17 maj, varför även större biopremiärer före det lär skjutas upp - åtminstone SF Studios har ju själva sagt att de har samråd med Filmstaden om sina premiärer, så åtminstone Tom & Jerry och Godzilla vs Kong lär alltså skjutas upp till tidigast den 17 maj. :(

Vi får bara hoppas att alla följer rekommendationerna tillräckligt väl så att smittspridningen börjar sjunka de närmaste veckorna, så att gränsen faktiskt kan höjas den 17 maj, så att det inte blir uppskjutet ännu längre... För nu när många biografer varit stängda i nästan ett halvår börjar risken finnas att somliga vänjer av sig vid att gå på bio, så att det kan dröja åratal - om ens någonsin - innan biografer blir lika populär som innan pandemin... Vill det sig riktigt illa kanske biograferna inte överlever den här krisen... :'(

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2021 kl. 21:11:56
Precis som jag misstänkte har regeringen idag, efter önskemål från Folkhälsomyndigheten, beslutat att skjuta upp lättnaderna i restriktioner bland annat vad gäller 8-personersgränsen (liksom stängning senast 20:30 för alla restauranger och caféer och andra nu gällande restriktioner) - istället för den 3 maj är det nu tidigast den 17 maj som gäller.

Alltså kommer Filmstadens biografer inte att öppna förrän tidigast den 17 maj, varför även större biopremiärer före det lär skjutas upp - åtminstone SF Studios har ju själva sagt att de har samråd med Filmstaden om sina premiärer, så åtminstone Tom & Jerry och Godzilla vs Kong lär alltså skjutas upp till tidigast den 17 maj. :(

Vi får bara hoppas att alla följer rekommendationerna tillräckligt väl så att smittspridningen börjar sjunka de närmaste veckorna, så att gränsen faktiskt kan höjas den 17 maj, så att det inte blir uppskjutet ännu längre... För nu när många biografer varit stängda i nästan ett halvår börjar risken finnas att somliga vänjer av sig vid att gå på bio, så att det kan dröja åratal - om ens någonsin - innan biografer blir lika populär som innan pandemin... Vill det sig riktigt illa kanske biograferna inte överlever den här krisen... :'(

Jag kanske inte heller kommer överleva detta, då jag tycker att jag väntat länge nog iallafall på att kunna se Raya och Den Sista Draken även innan de skjuts upp... (i värsta fall kommer jag inte kunna se den förräns nästa år)

Men jag hoppas precis som du att alla ni där hemma fölener restriktionerna, annars finns det redan alldeles för många människor världen över, det är det som är problemet med världen idag, överbefolkning, världens människo-befolkning består i skrivande stund av nästan 8 miljarder människor (det leder till att det byggs fler industrier och mer bostad och mer fabriker och fler som blir vuxna och fler utflugna och mer skilsmässor och mer koldioxid och fler betesmarker år boskap och mer skogsskövling och många av världens arter utsätts alltmer för fara, mer tjuvjakt, mer överfiske, fler rån, mer mord, fler kidnappningar, fler kriminella, fler rovdjur som går till angrepp mot boskap och tamdjur när de får sämre tillgång till bytesdjur och likaså fler växtätande djur som kommer i söker sig in i odlingar, fler djur som söker sig in i byar och tätorter, osv.), tycker absolut att det hade räckt med 1,5 miljarder människor!

Avengersfan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2021 kl. 21:11:56
Precis som jag misstänkte har regeringen idag, efter önskemål från Folkhälsomyndigheten, beslutat att skjuta upp lättnaderna i restriktioner bland annat vad gäller 8-personersgränsen (liksom stängning senast 20:30 för alla restauranger och caféer och andra nu gällande restriktioner) - istället för den 3 maj är det nu tidigast den 17 maj som gäller.

Alltså kommer Filmstadens biografer inte att öppna förrän tidigast den 17 maj, varför även större biopremiärer före det lär skjutas upp - åtminstone SF Studios har ju själva sagt att de har samråd med Filmstaden om sina premiärer, så åtminstone Tom & Jerry och Godzilla vs Kong lär alltså skjutas upp till tidigast den 17 maj. :(

Vi får bara hoppas att alla följer rekommendationerna tillräckligt väl så att smittspridningen börjar sjunka de närmaste veckorna, så att gränsen faktiskt kan höjas den 17 maj, så att det inte blir uppskjutet ännu längre... För nu när många biografer varit stängda i nästan ett halvår börjar risken finnas att somliga vänjer av sig vid att gå på bio, så att det kan dröja åratal - om ens någonsin - innan biografer blir lika populär som innan pandemin... Vill det sig riktigt illa kanske biograferna inte överlever den här krisen... :'(

Hur skall man då se framtida storfilmer om biografer inte överlever krisen? Kommer Tom & Jerry och Godzilla vs Kong att hamna till slut på HBO Nordic precis som det hände med Wonder Woman 1984? En del följer inte rekommendationerna för att dom hatar begränsningar och restriktioner! Det är därför vi fick uppleva en del protester runt om i världen! :(

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

När kommer biograferna öppna ?

Med biograferna menar jag filmstaden  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 maj 2021 kl. 15:31:14
När kommer biograferna öppna ?

Med biograferna menar jag filmstaden  ;)
Det vi vet nu är att regeringen har ett lagförslag ute på remiss just nu att från den 17 maj, om smittläget tillåter, öppna upp för mer anpassade allmänna sammankomster: närmare bestämt 8 personer utan fasta platser inomhus, 50 personer vid fasta sittplatser inomhus (vilket de flesta biografer bör räknas in under), 500 personer vid fasta sittplatser utomhus och 100 personer utomhus utan fasta platser.

Kruxet är bara det att det står att så bara kommer att ske om smittspridningen sjunkit tillräckligt, enligt bedömning från Folkhälsomyndigheten, men det finns inte specificerat exakt vad man menar med tillräckligt. Därför är det svårt att veta om villkoret kommer att kunna uppfyllas eller inte.

Men med tanke på att smittspridningen än så länge legat på en ganska fast nivå i flera veckor, eller en högst minimal sänkning, så lär det knappast räknas som tillräckligt gynnsamt smittläge just nu. Nästa vecka ska Folkhälsomyndigheten göra en bedömning om det är möjligt med 17 maj, eller om det måste skjutas upp ytterligare - men min personliga gissning är att det nog är osannolikt att smittspridningen kommer sjunka tillräckligt mycket på bara en vecka... :(

Sen har Filmstaden sagt att om lagen ändras den 17 maj, så kommer de inte kunna öppna då, men relativt kort tid därpå - så kanske några dagar senare eller så, då de förstås behöver tid för att kalla in all personal och liknande.