Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bamse och vulkanön

Startat av gstone, 25 augusti 2021 kl. 12:21:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Nu har rösterna i den nya Bamse filmen Bamse och Vulkanen avslöjats !

https://www.moviezine.se/nyheter/rolf-lassgard-ar-bamses-nya-rost

Det är rikligt bra röster ;D ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA


Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2021 kl. 12:21:56
Nu har rösterna i den nya Bamse filmen Bamse och Vulkanen avslöjats !

https://www.moviezine.se/nyheter/rolf-lassgard-ar-bamses-nya-rost

Det är rikligt bra röster ;D ;D

Är osäker på om Rolf Lassgård passar rollen som Bamse (de erfarenheter jag har av hans röst är Clayton och Baloo), men det är möjligt att insatsen överraskar mig!

Jag är ännu mera skeptisk till Johan Ulveson som Skalman, vi får se när jag väl hör insatsen...

Jag hade inte väntat mig att Sissela Kyle (som bl.a. spelat Carlotta i första Den Lilla Sjöjungfrun och Kängurun i Horton) skulle göra comeback i branchen, men det var en trevlig överraskning...

Trevligt också att Rachel Molin medverkar...

Carina Bergfeldt känner jag inte riktigt till även om namnet låter en smula bekant...

Jonatan Unge har jag aldrig ens hört talas om...

Då återstår Johan Glans, som jag visserligen känner till väldigt väl och vet att han varit med i lite här och var men har inte dubbat särskilt mycket, har dock inga direkta erfarenheter av hans röst...

Undrar vem som blir nya berättarrösten... (då Tomas Bolme kanske själv beslutar att "trappa ner"), den som lever får se...

Daniel Hofverberg

Jag förstår inte riktigt varför de har bytt ut Peter Haber som Bamse...? Han är ju trots allt fortfarande aktiv i allra högsta grad, och när nu den nya filmen ska ha samma regissör hade det väl varit logiskt att i möjligaste mån bibehålla samma röster som i de förra tre filmerna...

Dessutom känns det ju som att Rolf Lassgårds röst skiljer sig alldeles för mycket från Peter Habers, så att risken finns att det blir irriterande därför...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 augusti 2021 kl. 13:39:58
Carina Bergfeldt känner jag inte riktigt till även om namnet låter en smula bekant...
Carina Bergfeldt är programledare och f.d. utrikeskorrespondent för Sveriges Television - var nu senast programledare för talkshowen Carina Bergfeldt på SVT under våren, efter att före det ha varit utrikeskorrespondent i USA i flera år.

Hon har mig veterligen aldrig varit med som skådespelare i något sammanhang.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 augusti 2021 kl. 13:39:58
Jonatan Unge har jag aldrig ens hört talas om...
Jonatan Unge är huvudsakligen ståuppkomiker, och är även krönikör/kolumnist på Aftonbladet. Har även varit med och tävlat i På spåret på SVT flera gånger.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonatan_Unge

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2021 kl. 13:48:38
Jag förstår inte riktigt varför de har bytt ut Peter Haber som Bamse...? Han är ju trots allt fortfarande aktiv i allra högsta grad, och när nu den nya filmen ska ha samma regissör hade det väl varit logiskt att i möjligaste mån bibehålla samma röster som i de förra tre filmerna...

Dessutom känns det ju som att Rolf Lassgårds röst skiljer sig alldeles för mycket från Peter Habers, så att risken finns att det blir irriterande därför...
Carina Bergfeldt är programledare och f.d. utrikeskorrespondent för Sveriges Television - var nu senast programledare för talkshowen Carina Bergfeldt på SVT under våren, efter att före det ha varit utrikeskorrespondent i USA i flera år.

Hon har mig veterligen aldrig varit med som skådespelare i något sammanhang.
Jonatan Unge är huvudsakligen ståuppkomiker, och är även krönikör/kolumnist på Aftonbladet. Har även varit med och tävlat i På spåret på SVT flera gånger.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonatan_Unge

Rösterna från förra filmen kanske inte längre är godkända eller så kanske de tackat nej...

Morgan Alling är också aktiv i allra högsta grad!

Allra märkligast är att Skalman bytt röst då Steve Kratz fortfarande är flitigt aktiv som röstskådespelare...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 augusti 2021 kl. 13:56:00
Rösterna från förra filmen kanske inte längre är godkända eller så kanske de tackat nej...
Det här är ju ingen dubbning i "vanlig" traditionell bemärkelse, så något direkt godkännande bör ju inte behövas - utan det bör ju vara regissören Christian Ryltenius som själv kunnat fatta beslut om det. Rent tekniskt sett är det ju dubbning, då jag förutsätter att även den här filmen kommer spelas in på engelska som originalspråk med tillfälliga röster för att sen dubbas till svenska - det är väl ett nödvändigt ont när animationen sker i Asien - men jag förmodar att rollbesättningen ändå sker separat utan att jämföra med de engelskspråkiga rösterna.

Och att alla de tre huvudrollsinnehavarna samtliga skulle ha tackat nej förefaller osannolikt... Framförallt Steve Kratz, som ju inte har jättemycket annat för sig än dubbningar, och knappast skulle ha anledning att tacka nej till uppdrag - visserligen är han ju skådespelare på en del teatrar också, men teaterföreställningar sker ju nästan alltid på kvällstid och bör därför som regel inte krocka med dubbningsuppdrag. Dessutom är det ju inte så många teaterpjäser som är på gång just nu i och med pandemin.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2021 kl. 14:14:44
Det här är ju ingen dubbning i "vanlig" traditionell bemärkelse, så något direkt godkännande bör ju inte behövas - utan det bör ju vara regissören Christian Ryltenius som själv kunnat fatta beslut om det. Rent tekniskt sett är det ju dubbning, då jag förutsätter att även den här filmen kommer spelas in på engelska som originalspråk med tillfälliga röster för att sen dubbas till svenska - det är väl ett nödvändigt ont när animationen sker i Asien - men jag förmodar att rollbesättningen ändå sker separat utan att jämföra med de engelskspråkiga rösterna.

Och att alla de tre huvudrollsinnehavarna samtliga skulle ha tackat nej förefaller osannolikt... Framförallt Steve Kratz, som ju inte har jättemycket annat för sig än dubbningar, och knappast skulle ha anledning att tacka nej till uppdrag - visserligen är han ju skådespelare på en del teatrar också, men teaterföreställningar sker ju nästan alltid på kvällstid och bör därför som regel inte krocka med dubbningsuppdrag. Dessutom är det ju inte så många teaterpjäser som är på gång just nu i och med pandemin.

Dock underkänns röster även i länderna i vilka respektive film produceras, betänk till exempel The New Adventures of Winnie The Pooh 1988 där Sterling Holloway provspelades för huvudrollen men blev underkänd och därför fick Jim Cummings ta över den rollen, samma med karaktären Belles medverkan i Sofia The First avsnittet The Amulet and The Anthem 2013 där Paige O'Hara byttes ut mot Julie Nathanson...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 augusti 2021 kl. 14:21:58
Dock underkänns röster även i länderna i vilka respektive film produceras, betänk till exempel The New Adventures of Winnie The Pooh 1988 där Sterling Holloway provspelades för huvudrollen men blev underkänd och därför fick Jim Cummings ta över den rollen.
Han hade ju dock inte spelat Puh på åratal och var över 80 år gammal...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 augusti 2021 kl. 14:46:28
Han hade ju dock inte spelat Puh på åratal och var över 80 år gammal...
Precis, medan Peter Habers eller Steve Kratz röster knappast har förändrats nämnvärt de senaste tre åren (sedan den senaste Bamse-filmen hade premiär)...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 augusti 2021 kl. 14:46:28
Han hade ju dock inte spelat Puh på åratal och var över 80 år gammal...
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2021 kl. 14:49:32
Precis, medan Peter Habers eller Steve Kratz röster knappast har förändrats nämnvärt de senaste tre åren (sedan den senaste Bamse-filmen hade premiär)...

Men oavsett vad så måste det på ett eller annat sätt finnas en eller annan logisk förklaring till det här...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 augusti 2021 kl. 14:51:08
Men oavsett vad så måste det på ett eller annat sätt finnas en eller annan logisk förklaring till det här...
Ja, men inte lätt att veta vilken. Min bästa gissning är att regissören och produktionsteamet avsiktligt velat "börja om på ny kula", så att de rollbesatt från scratch utan att alls bry sig om de tidigare rösterna. Men om det är tanken har jag lite svårt att förstå orsaken, för barn och familjer som ska se filmen lär ju oundvikligen jämföra med de tidigare filmerna även om inte regissören velat det...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2021 kl. 14:53:55
Ja, men inte lätt att veta vilken. Min bästa gissning är att regissören och produktionsteamet avsiktligt velat "börja om på ny kula", så att de rollbesatt från scratch utan att alls bry sig om de tidigare rösterna. Men om det är tanken har jag lite svårt att förstå orsaken, för barn och familjer som ska se filmen lär ju oundvikligen jämföra med de tidigare filmerna även om inte regissören velat det...

Dom kanske vill ha en kändare röst för Skalman ?

Kända skådespelare lockar in publik.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erik Friman

Det som skulle vara det allra viktigaste, ifall man måste behöva byta nya röster, är att hitta de röster som passar och stämmer överens med karaktärernas personligheter, som Olof Thunberg själv beskrev sin röst till karaktärerna. De nya rösterna till Bamse och Skalman stämmer inte överens med deras personligheter. Johan Ulveson hade istället passat som Lille Skutt medan Rolf Lassgård hade antingen passat som Skalman eller någon bifigur.

Disneyfantasten

Citat från: Erik Friman skrivet 25 augusti 2021 kl. 19:52:45
Det som skulle vara det allra viktigaste, ifall man måste behöva byta nya röster, är att hitta de röster som passar ihop och stämmer överens med karaktärernas personligheter, som Olof Thunberg själv beskrev sin röst till karaktärerna. De nya rösterna till Bamse och Skalman stämmer inte överens med deras personligheter. Johan Ulveson hade istället passat som Lille Skutt medan Rolf Lassgård hade antingen passat som Skalman eller någon bifigur.

Hittade trailern på YouTube och tycker inte alls att Bamses och Skalmans nya röster är så värst lyckade, de går helt ifrån karaktärernas utseende och personlighet!  :-\

Däremot håller jag med om att Johan Ulveson hade passat bättre som Lille Skutt samt att Rolf Lassgård hade passat bättre som Skalman!  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2021 kl. 18:04:35
Dom kanske vill ha en kändare röst för Skalman ?

Kända skådespelare lockar in publik.
Ja, med Skalman kan det faktiskt vara så - men det förklarar ju inte Bamse, då ingen kan påstå att Peter Haber inte är känd...