Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Tjejer får mindre uppmärksamhet i Idol/Melodifestivalen mfl

Startat av E, 11 december 2019 kl. 16:16:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E


Lilla My

Att tjejer blir mer utsatta för diskrimination och att det är stora klyftor mellan könen är ingen nyhet, och jag håller med dig; det måste förbättras. I dessa speficika program håller jag dock inte med dig. Idol och Melodifestivalen är program där folket får rösta för vem de vill ska gå vidare och eventuellt vinna. Även om program som Mello även har en jury så brukar den juryn aldrig ha så pass mycket makt att den kan överrösta resten av svenska folkets röster. Hamnar majoriteten av rösterna på en kvinna så vinner en kvinna och tvärtom, så enkelt är det.

Sedan kan man ju önska i dödagar att kvinnorna hade mer utrymme och att ens egen favoritlåt/artist vann etc., men då ska det läggas där det faktiskt kan förändras - som i program med etablerade skådespelare eller tävlingar uppdelade efter kön. Programmen är fortfarande demokratiska, det är fortafarnde folkets röster som bestämmer. Jag tyckte t.ex. att John Lundvik var perfekt att skicka vidare även om han inte var min personliga favorit, och det hade igenting med hans könstillhörighet att göra.

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 11 december 2019 kl. 16:16:13
Jag förstår överhuvudtaget inte varför det måste vara så mansdominerat i massor av tv-program som till exempel Idol, Melodifestivalen och många fler program >:(

För att det är struktur sedan digerdöden att män är "bättre", "starkare" och generellt "duktigare" på precis allt de rör vid skillnad mot kvinnor som alltid måste slåss lite hårdare för samma resultat. Detta är på väg åt rätt riktning, speciellt med sådana verktyg som MeToo-kampanjen som belyste många problem som fortfarande måste tas om hand om. Men jag skulle tippa på att det fortfarande finns folk som blir mer intresserade av män än kvinnor av rent kulturella skäl från barnsben. Tack och lov är detta mycket av ett boomer-problem som kommer försvinna med tiden, hoppas jag ;D

Undrar också lite vad du menar med "många fler program"? För absolut, män är dominerande, men det beror ju helt på vilka program du menar och om det är tävling eller ej. Program som Idol, Mello och Talang är ju fortfarande (till slut) baserade på folkets röster i en demokratisk röstning. Där kan du ju inte skylla på partiarkatet mer än via de strukturer som redan finns inpräntade i oss, och då är det inte programmen du ska hacka på, utan mycket djupare problem i samhället.

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 11 december 2019 kl. 16:16:13
Jag hoppas också att kanalerna gör nånting åt det här problemet

Vad ska dem göra? Kvotera in fler kvinnor än män? Göra så kvinnorna automatiskt får fler röster? Det kommer inte lösa något, utan bara öka klyftorna och bränna på elden för de som redan klagar på att "feminismen gått för långt" och allt vad det nu är. Detta i sig är ju inget stort problem, problemet ligger i själva musikbranschen och att kvinnor fortfarande osynliggörs på den breda marknaden, men i sammanhang som Idol och Mello har kvinnorna (i alla fall de senaste 10 åren) fått lika mycket utrymme som männen. Att sedan männen har vunnit de senaste åren tror jag snarare beror på att den breda massan gillade deras bidrag/röst/personlighet bättre, simple as that.

Daniel Hofverberg

Det är onekligen väldigt tråkigt att tjejer blir förfördelade i de flesta slags program, och vid de fall där det bygger på tittarröster är det som sagt ett svårlösligt problem. Det är i majoriteten av fallen garanterat undermedvetet, och bygger på djupare psykologiska fenomen i hela samhället.

Men kort sagt måste kvinnor/tjejer generellt sett vara bättre än män/killar för att betraktas som lika bra, oavsett om det handlar om musik eller något annat. Det är väldigt orättvist och sorgligt, men tyvärr ett faktum. (Nu generaliserar jag förstås en smula; det betyder givetvis inte att alla tänker på det sättet - men bara en enda person gör det, så är det en för mycket...)

Könsindelade tävlingar skulle knappast fungera i praktiken - dels skulle många klaga, och dels finns det knappast marknad i ett så litet land som Sverige för två varianter av varenda tänkbart program/tävling. Det vore helt enkelt orealistiskt och ogenomförbart.

Som jag skrev i det här inlägget i tråden om Idol är det snarare begränsningar på antal röster, som förmodligen är det bästa man kan göra för att få ett lite rättvisare utfall.

Trots allt är det ett välbekant faktum att yngre personer generellt sett röstar oftare och fler gånger än äldre. Både Idol och Melodifestivalen ses också av fler kvinnor än män; eller åtminstone var det så senast som tittarsifferstatistiken från MMS var offentlig (numera tar de betalt för att man ska få fram tittarsiffror). Generellt sett brukar de flesta också ha en tendens att rösta mer på personer av motsatt kön än en själv. Även det här är givetvis generaliseringar, men stämmer nog trots allt i många fall. Således blir det ju alltså en fördel för manliga artister; och framförallt yngre sådana som mer kan tilltala de unga flickor som röstar väldigt intensivt (då det nog är sällan som unga pojkar röstar intensivt, om de ens ser programmen). Då kan det lätt slå fel, så att kvinnliga artister förfördelas samtidigt som yngre killar får många röster även om det kanske är lika många personer som röstat på bådadera.

I Idol just nu går det att rösta hela 100 gånger från varje telefonnummer, vilket ju är en absurd begränsning som ingen vanlig människa kommer komma upp i. Om man hade satt gränsen på en rimligare nivå skulle det upplevas mer demokratiskt och rättvist, istället för att de artister som lockar den sortens målgrupp som röstar mer ska få flest röster.

I Melodifestivalen är gränsen lite rimligare - där kan man numera rösta fem gånger på varje artist via appen, plus därutöver 20 gånger totalt via telefon/SMS (per telefonnummer). Fortfarande är det ju ganska mycket, och hade nog vunnit på att justeras nedåt. Trots allt blir det ju stor skillnad på röstresultatet mellan personer som röstar en enda gång och personer som röstar 30 - 35 gånger varje vecka, och då kan det lätt slå fel.

Det är väl tveksamt om sådana begränsningar skulle lösa problemet med att kvinnor röstas ut/inte går vidare på grund av sitt kön hellre än sin talang, då det som sagt har djupare orsaker över hela samhället, men det vore i alla fall ett bra steg i rätt riktning mot lite rättvisare röstresultat. Trots allt kan man ju inte direkt påstå att det är ett demokratiskt resultat, när somliga har röstat 25 gånger på samma person och somliga bara en gång (återigen ytterligheter, men som trots allt förekommer)...

Lilla My

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 11 december 2019 kl. 21:24:31
Antingen kan dom dela upp tävlingen så att det blir en för killar och en för tjejer fast då skulle ju hela Sverige klaga

Det skulle bara göra uppdelningen av kön ännu större.

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 11 december 2019 kl. 21:24:31
Tjejerna kommer ju inte vinna oavsett hur duktiga dom är >:(

... Fast det har de ju gjort, flera, flera gånger? Bara för att det inte skett de senaste typ tre åren så betyder inte det att det aldrig kommer hända igen. Take a chill pill.

Sabelöga

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 12 december 2019 kl. 07:15:38
I Idol har det bara varit 4 tjejer som vunnit och 11 killar om man räknar med Tusse

Och senast en tjej vann var 2014 (också senaste gången som en tjej vann Mello)
Hur stor är skillnaden mellan antalet sökande då?
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 12 december 2019 kl. 12:26:19
Hur stor är skillnaden mellan antalet sökande då?
Åtminstone för Idol spelar antal sökande ingen roll, eftersom kvalveckan är uppdelade i olika program för killar respektive tjejer, så att det under den veckan går vidare lika många tjejer som killar. När fredagsfinalerna börjar och det är 12 deltagare kvar är det alltså alltid lika många tjejer som killar som är kvar, oavsett hur många som varit med tidigare. Så det är när fredagsfinalerna börjar, som det som regel sakta men säkert börjar spåra ur, då tjejer röstas ut medan betydligt sämre killar får stanna kvar...

Även för Melodifestivalen brukar det oftast vara ganska jämnt fördelat mellan könen på de som valts ut till respektive deltävling, så det är sällan någon stor skillnad.

Jabberjaw

Då är min fråga bara.  :o Får man själv välja om man är tjej eller kille i det här programmet. Torde inte ni som är för det här med jämdställdhet vara för att det ska "blandas". Varför ska man ens dela upp veckorna på "tjejer" och "killar" som på idrotten i skolan förr i tiden och säkert nu för tiden också..  så himla löjligt kan jag tycka.

Sedan att man får mer HEJA HEJA när en mans-tjej-hen sjunger "Sexy and I know it" är ju också helt magiskt för då hycklas det inte. Hade det varit en man som sjöng "Sexy and I know it" skulle det blivit ett jäkla skrik och kabalik på folk hemma i stugorna, men när Ellie sjunger den så är det vissel och jubel från jurybåset där kishti är den som hejar mest.

Elios

Citat från: Jabberjaw skrivet 12 december 2019 kl. 15:39:00
Då är min fråga bara.  :o Får man själv välja om man är tjej eller kille i det här programmet. Torde inte ni som är för det här med jämdställdhet vara för att det ska "blandas". Varför ska man ens dela upp veckorna på "tjejer" och "killar" som på idrotten i skolan förr i tiden och säkert nu för tiden också..  så himla löjligt kan jag tycka.

Sedan att man får mer HEJA HEJA när en mans-tjej-hen sjunger "Sexy and I know it" är ju också helt magiskt för då hycklas det inte. Hade det varit en man som sjöng "Sexy and I know it" skulle det blivit ett jäkla skrik och kabalik på folk hemma i stugorna, men när Ellie sjunger den så är det vissel och jubel från jurybåset där kishti är den som hejar mest.

Vad menar du här?
Om man får själv välja vilket kön!?

Iallafall så måste det helt klart förbättras. Jag trodde faktiskt att efter Idol 2014 när det var tre tjejer i semifinalen och när Idol 2015 då det stod mellan Martin Almgren och Amanda Winberg. Så trodde jag att jag hörde en massa att nu vinner hon osv. Vad jag hörde av min dåvarande chef så så hon att hon var jätte duktig då men att finalsången passade Martin som handen i handsken.  :o
Inget illa menat mot Martin men det var nästan där det började med mansdominansen. Och jag som trodde tvärtom.   :-[
Tyckte året efter ändå att det var helt okej att Liamoo vann och året efter var det ju ingen tvekan med Kris Kläfford. Men förra året kändes det mer välförtjänt om en kvinna hade vunnit. Nu ska jag själv erkänna att jag såg det aldrig förra året men jag tyckte verkligen en hel del tjejer var duktiga som sjöng då.  :P
I år var det ingen tvekan men folk är ju villiga att rösta mer på män än kvinnor ser man ju de senaste 5 åren. Tyvärr.  :'(
Känns ju som att det ända en kvinna verkligen kan vinna är ju typ Top Model eller en dokusåpa där en man ska få en flickvän och så ska en massa tjejer tävla om vem som ska få han.  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 12 december 2019 kl. 15:39:00
Då är min fråga bara.  :o Får man själv välja om man är tjej eller kille i det här programmet. Torde inte ni som är för det här med jämdställdhet vara för att det ska "blandas". Varför ska man ens dela upp veckorna på "tjejer" och "killar" som på idrotten i skolan förr i tiden och säkert nu för tiden också..  så himla löjligt kan jag tycka.

Sedan att man får mer HEJA HEJA när en mans-tjej-hen sjunger "Sexy and I know it" är ju också helt magiskt för då hycklas det inte. Hade det varit en man som sjöng "Sexy and I know it" skulle det blivit ett jäkla skrik och kabalik på folk hemma i stugorna, men när Ellie sjunger den så är det vissel och jubel från jurybåset där kishti är den som hejar mest.
Könsindelningen under kvalveckan utgår ifrån vilket kön deltagaren identifierar sig som, inte deras biologiska kön. Ellie kom ju med genom Sista Chansen och tittarröstning, så hon behövde aldrig klassas som vare sig tjej eller kille (de från Sista Chansen kom med "extra"), men det har varit med transtjejer även tidigare år i Idol och dessa har (med rätta) klassats som tjejer.

Det är onekligen inte optimalt med indelningen på killar och tjejer under kvalveckan, då det innebär att det till kvalveckan alltid kommer 10 tjejer och 10 killar; även om det varit fler tjejer än killar som varit bra under slutaudition. Men med tanke på utgången när fredagsfinalerna börjar, så får man väl ändå vara tacksam - utan könsindelningen skulle väl alla tjejer åka ut redan under kvalveckan annars... :(


Citat från: Elios skrivet 12 december 2019 kl. 16:01:50
Jag trodde faktiskt att efter Idol 2014 när det var tre tjejer i semifinalen och när Idol 2015 då det stod mellan Martin Almgren och Amanda Winberg. Så trodde jag att jag hörde en massa att nu vinner hon osv. Vad jag hörde av min dåvarande chef så så hon att hon var jätte duktig då men att finalsången passade Martin som handen i handsken.  :o
Inget illa menat mot Martin men det var nästan där det började med mansdominansen. Och jag som trodde tvärtom.   :-[
Det är helt obegripligt vad som hände 2015, då Amanda Wingren var väldigt bra medan Martin Almgren (i mina ögon) aldrig var mer än medelmåttig - jag blev chockad hur han ens kunnat komma till final, då jag tyckte han förtjänade att åka ut långt före det...

Jag hade också hoppats att saker och ting skulle börja förändras efter 2014, då det ju som sagt bara var tre tjejer kvar till semifinalen; men tyvärr verkar det ju bara ha varit en lyckträff just denna enda gång...

Citat från: Elios skrivet 12 december 2019 kl. 16:01:50
Tyckte året efter ändå att det var helt okej att Liamoo vann och året efter var det ju ingen tvekan med Kris Kläfford. Men förra året kändes det mer välförtjänt om en kvinna hade vunnit. Nu ska jag själv erkänna att jag såg det aldrig förra året men jag tyckte verkligen en hel del tjejer var duktiga som sjöng då.  :P
Liam kan jag också köpa (även fast Rebecka Karlsson helt klart var bätttre), men Kris Kläfford tyckte jag aldrig var särskilt bra - han var visserligen hyfsad, men långt ifrån värdig en finalplats. Där tycker jag verkligen att Hanna Ferm hade förtjänat att vinna.

Och 2018 tyckte jag det var helt solklart, då Kadiatou var på en helt annan nivå än Sebastian (som var helt okej, men inte mycket mer än så).

Det var flera riktigt bra tjejer med 2018, fast de flesta åkte tyvärr ut alldeles för tidigt. Själv minns jag att jag var väldigt förtjust i Tua Selge, men Kadiatou var nog ändå bäst det året. :)

Elios

Jag har gillat alla tjejer nästan genom åren i Idol. Även dom som varit i finaler de senaste åren har jag hållit på dem.  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 22 december 2019 kl. 09:53:30
2018 var det en kille som tävlade som heter Ki Soe och han sjöng falskt varje gång men han hölls sig kvar länge trots att han borde åkt ut först
Jo, det var minsann riktigt skrämmande. Ki hade ju ärligt talat knappt någon sångröst alls och sjöng förfärligt falskt varenda gång, men var ändå kvar ganska länge i tävlingen - och obegripligt hur han ens kunnat gå vidare från första audition... :(

Jag har i alla fall garanterat mycket bättre sångröst än Ki, och då tycker jag inte att jag har någon alltför imponerande röst... ;)

De som såg Idol 2008 lär heller inte glömma Johan Palm, som blev oerhört populär bland småflickor och kom på fjärde plats, trots att han inte hade mycket till sångröst och sjöng ganska rejält falskt - och heller inte var speciellt imponerande i någon annan aspekt heller...

gstone

Kvinnorna blir tyvärr sämre behandlade på många. I dom flesta länder får kvinnor tråkigt nog mindre lön än män. Detta kan till med vara fallet med kvinnor som har mycket erfarenhet och jätte bra på sitt jobb  :'(

Det jädra orättvist tycker jag❗️😡
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Richardo

Citat från: gstone skrivet 22 december 2019 kl. 10:10:28
Kvinnorna blir tyvärr sämre behandlade på många. I dom flesta länder får kvinnor tråkigt nog mindre lön än män. Detta kan till med vara fallet med kvinnor som har mycket erfarenhet och jätte bra på sitt jobb  :'(

Det jädra orättvist tycker jag❗️😡

Hur går det till när kvinnor för mindre lön än manliga kollegor?

Är det inte straffbart enligt svensk lagstiftning att diskriminera?

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2019 kl. 10:08:33
De som såg Idol 2008 lär heller inte glömma Johan Palm, som blev oerhört populär bland småflickor och kom på fjärde plats, trots att han inte hade mycket till sångröst och sjöng ganska rejält falskt - och heller inte var speciellt imponerande i någon annan aspekt heller...

Gammalt ämne, men till Johans försvar så vill jag minnas att han kom i målbrottet mitt under tävlingen, vilket kan förklara hans då smått usla sångröst.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 19 november 2020 kl. 11:01:05
Gammalt ämne, men till Johans försvar så vill jag minnas att han kom i målbrottet mitt under tävlingen, vilket kan förklara hans då smått usla sångröst.
Det förvånar mig inte, och målbrott är förstås inte hans fel - men det förklarar ju dock inte att så många ändå röstade på honom trots hans (då) milt uttryckt bristfälliga sångröst...