Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Var finns alla svenska dubbningar av äldre Cartoon Network-serier?

Startat av Raven, 27 september 2021 kl. 22:52:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Raven

Hej,

Nyfiken som man är så har jag alltid undrat vad som hände med de dubbade animerade serierna efter att de slutade sändas.
I mitt fall så är jag väldigt intresserad av den svenska dubbningen av Teen Titans (ej Teen Titans GO!) som sändes sent 2000-tal.
Sedan dess har jag inte sett röken av den dubbningen, eller av många andra dubbade program från Cartoon Network.
Det verkar heller inte finnas några spår av att det någonsin har sålts fysiska format av serierna med svensk dubbning.

Hur ser det ut med dessa dubbningarna idag, ligger de och dammar på en hårddisk i ett skåp någonstans i världen?

Steffan Rudvall

Citat från: Raven skrivet 27 september 2021 kl. 22:52:55
Hej,

Nyfiken som man är så har jag alltid undrat vad som hände med de dubbade animerade serierna efter att de slutade sändas.
I mitt fall så är jag väldigt intresserad av den svenska dubbningen av Teen Titans (ej Teen Titans GO!) som sändes sent 2000-tal.
Sedan dess har jag inte sett röken av den dubbningen, eller av många andra dubbade program från Cartoon Network.
Det verkar heller inte finnas några spår av att det någonsin har sålts fysiska format av serierna med svensk dubbning.

Hur ser det ut med dessa dubbningarna idag, ligger de och dammar på en hårddisk i ett skåp någonstans i världen?
Dem finns någonstans i Warner Brothers arkiv skulle jag tro.

Hey Arnold på svenska

Citat från: Raven skrivet 27 september 2021 kl. 22:52:55
Hej,

Nyfiken som man är så har jag alltid undrat vad som hände med de dubbade animerade serierna efter att de slutade sändas.
I mitt fall så är jag väldigt intresserad av den svenska dubbningen av Teen Titans (ej Teen Titans GO!) som sändes sent 2000-tal.
Sedan dess har jag inte sett röken av den dubbningen, eller av många andra dubbade program från Cartoon Network.
Det verkar heller inte finnas några spår av att det någonsin har sålts fysiska format av serierna med svensk dubbning.

Hur ser det ut med dessa dubbningarna idag, ligger de och dammar på en hårddisk i ett skåp någonstans i världen?

Har alla avsnitt från dem första fyra säsongerna av Teen Titans och har tillgång några avsnitt från femte säsongen.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Daniel Hofverberg

Jag kan bara förmoda att de flesta äldre dubbningar från Cartoon Network borde finnas bevarade, och någonstans i Warner Bros. arkiv i USA är nog det mest sannolika - möjligen i något arkiv i London. Det är förstås inte säkert att allt finns bevarat ens en gång, även om man kan förmoda att det mesta borde göra det. Men om det betyder att Warner Bros. har så pass bra ordning så att de kan leta fram det, eller om de har lika dålig ordning som Disney, kan nog ingen sia om idag.

Men om knappt en månad, närmare bestämt den 26 oktober, kanske vi kan få klarhet i det. Då lanseras ju nämligen HBO Max i de nordiska länderna, och åtminstone amerikanska HBO Max har med många äldre serier som Cartoon Network sänt. Återstår att se hur många av dessa som kommer att finnas även i Sverige/Norge/Danmark/Finland redan från starten, och om de i så fall har fått behålla sina befintliga svenska dubbningar...

Citat från: Raven skrivet 27 september 2021 kl. 22:52:55
Hur ser det ut med dessa dubbningarna idag, ligger de och dammar på en hårddisk i ett skåp någonstans i världen?
Att de skulle finnas på en hårddisk är nog överoptimistiskt, utan på analoga ljudband i ett arkiv är nog mer sannolikt.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2021 kl. 00:58:27
Men om knappt en månad, närmare bestämt den 26 oktober, kanske vi kan få klarhet i det. Då lanseras ju nämligen HBO Max i de nordiska länderna, och åtminstone amerikanska HBO Max har med många äldre serier som Cartoon Network sänt. Återstår att se hur många av dessa som kommer att finnas även i Sverige/Norge/Danmark/Finland redan från starten, och om de i så fall har fått behålla sina befintliga svenska dubbningar...

Det skulle vara det sjukaste som hänt på väldigt många år om dom mot förmodan har svenska dubbningarna till någon eller några utav dessa, som ett urval:

The New Yogi Bear Show, & The Yogi Bear Show
Jabberjaw
Foofur
Superfriends Show
Jeannie
Goober and the Ghost Chasers
Inch High, Private Eye
Yogi's Space Race
Casper and the Angels
The Kwicky Koala Show
Captain Caveman
Yogi's Treasure Hunt
Galtar and the Golden Lance (Norska)
Josie and the Pussycats
The Abbott and Costello Cartoon Show
Space Ghost
Speed Buggy
Valley of the Dinosaurs
Magilla Gorilla
Snagglepuss
Yogi's Gang
The Funky Phantom
The Tom & Jerry Show
The Pebbles and Bamm-Bamm Show
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
Galaxy Goof-Ups
Godzilla



och kanske min favoritsaknade serie Scooby-Doo and Scrappy-Doo specifikt säsong 3 med Scrappy & Yabba-Doo  :-[ ::) som dessutom väl till min kännedom lyser med sin frånvaro även på DVD och streaming idag.  >:( :(

Realistiskt sett så kan man väl anta att iallafall dessa serierna kommer finnas. Dom har ju mestadels sänts på Boomerang senast och några finns även på DVD.

The Flintstones
The Jetsons
Dastardly and Muttley in Their Flying Machines
Wacky Races
Scooby-Doo, Where Are You!
The Addams Family
Hong Kong Phooey
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
Tom & Jerry Kids


Lite tecknade långfilmer hade också varit kul att återse.  8)

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 28 september 2021 kl. 16:56:15
Det skulle vara det sjukaste som hänt på väldigt många år om dom mot förmodan har svenska dubbningarna till någon eller några utav dessa, som ett urval:

The New Yogi Bear Show, & The Yogi Bear Show
Jabberjaw
Foofur
Superfriends Show
Jeannie
Goober and the Ghost Chasers
Inch High, Private Eye
Yogi's Space Race
Casper and the Angels
The Kwicky Koala Show
Captain Caveman
Yogi's Treasure Hunt
Galtar and the Golden Lance (Norska)
Josie and the Pussycats
The Abbott and Costello Cartoon Show
Space Ghost
Speed Buggy
Valley of the Dinosaurs
Magilla Gorilla
Snagglepuss
Yogi's Gang
The Funky Phantom
The Tom & Jerry Show
The Pebbles and Bamm-Bamm Show
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
Galaxy Goof-Ups
Godzilla



och kanske min favoritsaknade serie Scooby-Doo and Scrappy-Doo specifikt säsong 3 med Scrappy & Yabba-Doo  :-[ ::) som dessutom väl till min kännedom lyser med sin frånvaro även på DVD och streaming idag.  >:( :(

Realistiskt sett så kan man väl anta att iallafall dessa serierna kommer finnas. Dom har ju mestadels sänts på Boomerang senast och några finns även på DVD.

The Flintstones
The Jetsons
Dastardly and Muttley in Their Flying Machines
Wacky Races
Scooby-Doo, Where Are You!
The Addams Family
Hong Kong Phooey
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
Tom & Jerry Kids


Lite tecknade långfilmer hade också varit kul att återse.  8)
Ja en del program försvinner bara med tiden

Jabberjaw

Citat från: MOA skrivet 28 september 2021 kl. 17:41:57
Ja en del program försvinner bara med tiden

Har dom flesta inspelade på VHS från TV3 och Cartoon Network o Boomerang. Men ja man skall verkligen inte lita på att ens "favorit" serier kommer igen. Speciellt inte lita på Disney som ju trots allt är väldigt sluga med sina tecknade TV-serier. WarnerBros har ju faktiskt släppt till ganska rejält och slängt upp många serier på DVD även om dom gjort det väldigt märkligt gällande de svenska ljudspåren och fått med dom på utländska släpp men inte Svenska DVD utgåvor...  ::)  :-[ Får väl hoppas att så inte är fallet även nu då i Oktober att vi har sådan otur att vi i Sverige blir snuvade än en gång på våra dubbningar och måste använda Dansk VPN.  ;D

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 28 september 2021 kl. 17:47:08
Har dom flesta inspelade på VHS från TV3 och Cartoon Network o Boomerang. Men ja man skall verkligen inte lita på att ens "favorit" serier kommer igen. Speciellt inte lita på Disney som ju trots allt är väldigt sluga med sina tecknade TV-serier. WarnerBros har ju faktiskt släppt till ganska rejält och slängt upp många serier på DVD även om dom gjort det väldigt märkligt gällande de svenska ljudspåren och fått med dom på utländska släpp men inte Svenska DVD utgåvor...  ::)  :-[ Får väl hoppas att så inte är fallet även nu då i Oktober att vi har sådan otur att vi i Sverige blir snuvade än en gång på våra dubbningar och måste använda Dansk VPN.  ;D
Ja vilket skit

gstone

Hoppas HBO Max har många gamla Cartoon Network-serier som familjen flinta, ko och kyckling och Grymma sagor med Billy & Mandy !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Will Siv

Just nu är utbudet inte så vidare och några av serierna som finns där har inte alla avsnitt :-\

det känns som att dom fick skynda på med att lansera i Europa

visserligen hade Disney+ inte jättemycket i början, men ändå mer.

förhoppningsvis kommer det mer senare.

MOA

Citat från: Will Stewart skrivet 28 oktober 2021 kl. 20:03:36
Just nu är utbudet inte så vidare och några av serierna som finns där har inte alla avsnitt :-\

det känns som att dom fick skynda på med att lansera i Europa

visserligen hade Disney+ inte jättemycket i början, men ändå mer.

förhoppningsvis kommer det mer senare.
Ja de får vi hoppas på



gstone

Citat från: Raven skrivet 27 september 2021 kl. 22:52:55
Hej,

Nyfiken som man är så har jag alltid undrat vad som hände med de dubbade animerade serierna efter att de slutade sändas.
I mitt fall så är jag väldigt intresserad av den svenska dubbningen av Teen Titans (ej Teen Titans GO!) som sändes sent 2000-tal.
Sedan dess har jag inte sett röken av den dubbningen, eller av många andra dubbade program från Cartoon Network.
Det verkar heller inte finnas några spår av att det någonsin har sålts fysiska format av serierna med svensk dubbning.

Hur ser det ut med dessa dubbningarna idag, ligger de och dammar på en hårddisk i ett skåp någonstans i världen?

Dom hamnar Hos farbror bob i Hej-Hejland.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Raven skrivet 27 september 2021 kl. 22:52:55
Hej,

Nyfiken som man är så har jag alltid undrat vad som hände med de dubbade animerade serierna efter att de slutade sändas.

Hur ser det ut med dessa dubbningarna idag, ligger de och dammar på en hårddisk i ett skåp någonstans i världen?

Påven för alltid ett ex.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.