Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor till Oscar Isaksson

Startat av Disneyfantasten, 3 januari 2020 kl. 23:59:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 oktober 2024 kl. 14:43:03Tydligen är filmen inte helt omöjlig att få tag på i alla fall, då @Ovanliga dubbningar tidigare sagt att hon har svenskt ljud till filmen; men dock utan bild. :)

Själv har jag en VHS-kopia i norskspråkig originalversion med hyfsad bildkvalitet, så i värsta fall skulle det gå att synka det svenska ljudet dit - men en bättre bildkälla än VHS är förstås alltid att föredra. Jag fick kopian av min numera bortgångne kontakt, så jag har inget sätt att få reda på varifrån den kommer, men skulle gissa att det är en norsk 35 mm-kopia som förts över till VHS och sedan har kopierats ett par led den vägen innan han fick tag i den...
(Denna slutsats då jag inte kan hitta något som tyder på att filmen skulle ha släppts på VHS någonstans i världen, utan bara gått på bio - har den heller inte släppts på 16 mm, så är ju de enda möjligheterna att filma av en biosalong eller att en 35 mm-rulle har dykt upp någonstans)

Josefin kanske kan berätta hur status är för Folk och rövare i Kamomilla stad - om hon har fått tag i någon bättre bildkälla än att synka till?
Intressant.
Kan du digitalisera den och lägga ut vore bra om både den norska originalversionen och svenska dubben kunde bevaras.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 oktober 2024 kl. 14:43:03Tydligen är filmen inte helt omöjlig att få tag på i alla fall, då @Ovanliga dubbningar tidigare sagt att hon har svenskt ljud till filmen; men dock utan bild. :)

Själv har jag en VHS-kopia i norskspråkig originalversion med hyfsad bildkvalitet, så i värsta fall skulle det gå att synka det svenska ljudet dit - men en bättre bildkälla än VHS är förstås alltid att föredra. Jag fick kopian av min numera bortgångne kontakt, så jag har inget sätt att få reda på varifrån den kommer, men skulle gissa att det är en norsk 35 mm-kopia som förts över till VHS och sedan har kopierats ett par led den vägen innan han fick tag i den...
(Denna slutsats då jag inte kan hitta något som tyder på att filmen skulle ha släppts på VHS någonstans i världen, utan bara gått på bio - har den heller inte släppts på 16 mm, så är ju de enda möjligheterna att filma av en biosalong eller att en 35 mm-rulle har dykt upp någonstans)

Josefin kanske kan berätta hur status är för Folk och rövare i Kamomilla stad - om hon har fått tag i någon bättre bildkälla än att synka till?
Det stämmer att jag har svenskt ljud till Folk och rövare i Kamomilla stad. Just nu ligger det till så att en "barmhärtig samarit" (vet inte om han/hon vill namnges, varför jag väljer att låta individen förbli anonym just nu) trodde sig kunna få tag i en 35mm-kopia från Norge, men till dags dato har jag inte fått den eller hört något mer om det. Så oklart hur det ligger till med det, men jag ska höra mig för om det går att få något nytt besked om 35mm-kopian. :)

DingoPictures2005

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  4 oktober 2024 kl. 20:53:52Det stämmer att jag har svenskt ljud till Folk och rövare i Kamomilla stad. Just nu ligger det till så att en "barmhärtig samarit" (vet inte om han/hon vill namnges, varför jag väljer att låta individen förbli anonym just nu) trodde sig kunna få tag i en 35mm-kopia från Norge, men till dags dato har jag inte fått den eller hört något mer om det. Så oklart hur det ligger till med det, men jag ska höra mig för om det går att få något nytt besked om 35mm-kopian. :)
Var företag som inte var Disney stenhårda med förstörelse/returnering av uttjänta biofilmer?
Jag tror inte eller rättare sagt jag vet att inbrott inte hände särskilt ofta på biografer, så om detta var fallet med icke Disney filmer också så tror jag inte det finns något hopp alls🙁.
Detta är också hur Disney har kunnat raderat saker medvetet från exsistens, med Snövit och de som har läckt så är det ett mirakel då någon kom undan med att sno en kopia som sedan blev sparad i 50+ år.

Norge hade samma regler som Sverige med biofilmer, dvs att distributören bestämde över filmrullarna och hur hårda de vill i kontrakt och liknande.

I Norge så har folk också inte samlat in materialet så det mesta när det kommer till analog media har blivit slängt där, exempelvis så har Nimhs Hemlighets norska dub gått förlorad.

gstone

Tack för at du är så hjälpsam Oscar Isaksson :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.