Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Spelhallen är tillbaka!

Startat av Daniel Hofverberg, 21 mars 2008 kl. 00:11:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Som ni kanske kommer ihåg, så fanns det en gång i tiden en spelhallsfunktion på forumet med ett antal spel. Efter uppgradering av forumprogramvaran, så försvann tyvärr spelhallen på grund av inkompatibilitet mellan den tilläggsmodulen och forumet. Men efter nästan ett års frånvaro är spelhallen nu äntligen tillbaka.

Jag har bytt till en annan modul för spelfunktionen, som jag hoppas ska fungera bättre och göra att det inte behöver försvinna fler gånger. Nackdelen är att denna nya modul inte är kompatibel med den gamla, som gör att era gamla topplisteresultat och statistik tyvärr inte gått att rädda. Därför är allting nollställt, och vi börjar från scratch igen. Jag tror dock att jag lyckats få med alla spel som fanns med senast, och dessutom har jag lagt till några nya.

Jag har ännu inte hunnit översätta hela spelhallen, som gör att den just nu är i en salig blandning mellan svenska och engelska. Men det kommer - ha överseende under tiden. Själva spelen kommer inte att kunna översättas, på grund av tekniska begränsningar, utan kommer alltid att vara på engelska.

Om ni upptäcker buggar eller konstigheter, så posta detta här. Jag tar också tacksamt emot förslag på fler spel att lägga till. Om ni tycker att jag bör ta bort något spel (om det är för likt något annat eller helt enkelt inte är bra), så får ni gärna också tipsa om det.

Glad påsk!  :)

Uppdatering:
Ett förtydligande, efter några frågor jag fått: I de flesta spel måste man klicka på "Submit" eller "Write Score" för att skicka resultatet till topplistan, när man spelat färdigt. Gör man inte det, så kommer ens resultat inte att registreras på topplistan. I ett fåtal spel frågas det efter ens namn samtidigt som Submit-knappen - det kan lämnas tomt (eller skriv vad som helst, om det inte går), då det överhuvudtaget inte används här. Istället är det ditt användarnamn på forumet som används som namn. I något enstaka spel syns Submit-knappen hela tiden; då kan man klicka när när man vill, så skickas det hittills bästa resultatet till topplistan.

Erika

Det är två spel där resultaten inte sparas (jag får bara upp felmeddelanden):
Scooby doo Big air 2 TIMED
Scooby Doo Snack Machine

Daniel Hofverberg

Jag har fått Scooby-Doo Big Air att funka - den hade inte installerats korrekt, så att några filer saknades.

Men av någon anledning lyckas jag inte att få Scooby-Doo Snack Machine att funka. Trots att alla filer nu har lagts in, och allt ser rätt ut, så får man felmeddelande när man skickar resultatet efter att man spelat. Jag förstår ärligt talat inte varför... Jag får nog lov att konsultera dem som gjort spelhallsmodulen om det här.

Daniel Hofverberg

#3
Märkligt nog ser jag att Scooby-Doo Snack Machine funkar nu, trots att jag inte gjort någonting med det sedan senast. Det funkade tydligen för dig idag, och nu även för mig. Mycket skumt...

Jag har förresten lagt till ett nytt Scooby-Doo-spel nu - ett pusselspel vid namn Curse of Anubis.

Daniel Hofverberg

Nu har jag även lagt till klassiska Sonic the Hedgehog, som är en onlineversion av det ursprungliga spelet från SEGA Mega Drive (vilket för övrigt var den första spelkonsollen som jag och mina syskon hade). Banorna har andra namn jämfört med originalet, men i övrigt verkar det ganska likt vad jag kan minnas. Samma upplägg och samma grafik. Och det håller förvånansvärt väl än idag, trots många år på nacken...

Soscla

Jaa va roligt att den är tillbaka.  ;D Hade helt glömt bort den, med sina jättekonstiga spel. Nu får man ännu fler anledningar att hänga här  :D
It's so fluffy I'm gonna die!

ddubbning

#6
Det verkar vara problem med Super Mario Brothers 2-spelet . Mario är mycket svår att styra, och det går inte att komma framåt på banan. Det enda man kan göra är ta de fyra mynten , men det går inte hoppa upp på någon mer plattform. Alla i poänglistan har ju mycket riktigt just bara fyra poäng.

Det verkar (också) finnas en bugg i The Smurfs- Greedys Bakery. Ibland när man startar om och ska spela igen så syns smurfen på övervåningen röra sig som nära han slänger ner saker men det kommer aldrig några saker.

Daniel Hofverberg

Jag håller med att Super Mario Bros. 2 är lite bångstyrigt, men nu har en person fått 8 poäng, så jag tror inte att det är någon ren bugg. Själv lyckas jag inte att komma vidare förbi den fjärde skärmen, med bossen och den flygande insektsliknande varelsen. Vad ska man egentligen göra där...? Fram tills dess går det bra.

Jag lyckas inte att reproducera felet med Smurfarna; för mig har det alltid funkat som det ska. Kan du förklara lite närmare när och hur som felet uppstår, så kan jag meddela det till producenterna bakom spelet?

ddubbning

#8
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 april 2008 kl. 13:52:50
Jag håller med att Super Mario Bros. 2 är lite bångstyrigt, men nu har en person fått 8 poäng, så jag tror inte att det är någon ren bugg. Själv lyckas jag inte att komma vidare förbi den fjärde skärmen, med bossen och den flygande insektsliknande varelsen. Vad ska man egentligen göra där...? Fram tills dess går det bra
Om det inte är en bugg, så är det i alla fall mycket svårt att hoppa upp på någon mer platta än den första som är precis nedaför de fyra "mynten".Jag  lyckades till slut komma förbi den första skärmen efter upprepade försök, men det var onekligen inte lätt. Dessutom är det lite märkligt att fienden på den första skärmen bara flyger "rakt igenom" Mario . Har dock märkt att efter några gånger tycks fienden plötsligt inte flyga rakt igenom längre utan Mario "dör" när fienden nuddar honom och spelet avslutas och man kommer till poänglistan.

Jag kom för övrigt till den fjärde skärmen . Förmodligen ska man ta de blå stövlar(?) som finns där,troligtvis kan man flyga eller liknande då, så är det ju åtminstone i vissa andra spel. De är nog en nödvändighet för att kunna fortsätta. Men att få stövlarna verkar vara mycket svårt. Går man in genom dörren i hörnet möts man dock av en boss, som man även kan komma till via dörren i högra hörnet på skärm 3 . Det märkliga är dock att bossen försvinner och förvandlas till ett svart klot om man bara väntar ett tag och går man förbi det svarta klotet kommer man in i en ny skärm.Egentligen ska man enligt text på skärmen döda bossen genom att på något vis träffa honpm med den röda boll som flyger omkring, men det verkar nästan som om det räcker med att driva bollen mot bossen.
Citat
Jag lyckas inte att reproducera felet med Smurfarna; för mig har det alltid funkat som det ska. Kan du förklara lite närmare när och hur som felet uppstår, så kan jag meddela det till producenterna bakom spelet?




Det är inte helt lätt att förklara när felet uppstår, då det tycks vara mer eller mindre slumpmässigt. Ibland när man "dör" och väljer att spela på nytt så syns alltså "smurfen" på övervåningen göra kaströrelsen med sin hand men inget ramlar ned och "fångarsmurfen", den man själv styr går att styra som vanligt och han gör fångströrelserna med handen trots att inget finns att fånga. Att reproducera detta är nog inte helt lätt men felet torde dyka upp efter ett par omstarter eller så. Det bästa sättet att beskriva felet är nog som att spelet bara startat till "hälften" dvs. figurerna finns där och de rör sig rätt och bakgrunden ser ut som den ska men föremålen ("maten" och mössorna) saknas.

Daniel Hofverberg

Jag börjar misstänka att det kan vara webbläsarkompatiblitetsproblem med Super Mario. När jag provade att spela på jobbet nu, så upplevde jag det som betydligt svårare att kontrollera och styra än där hemma (på jobbet kör jag Internet Explorer 7.0, och hemma IE 6.0). Kanske minns jag fel - jag får prova och jämföra ikväll.

Jag har provat att spela Smurfspelet ett dussintal gånger nu, och jag har aldrig råkat ut för samma problem som du. Uppstår felet för dig när du klickar "Replay" inom spelet när du "dött", eller när du startar om genom att klicka "Spela igen" från topplisteskärmen? Jag har provat båda alternativen, och har hittills inte lyckats att reproducera felet - kanske beror det på vilken webbläsare eller vilken Flash-version man har...

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 april 2008 kl. 11:31:32
Jag börjar misstänka att det kan vara webbläsarkompatiblitetsproblem med Super Mario. När jag provade att spela på jobbet nu, så upplevde jag det som betydligt svårare att kontrollera och styra än där hemma (på jobbet kör jag Internet Explorer 7.0, och hemma IE 6.0). Kanske minns jag fel - jag får prova och jämföra ikväll.
Jag kör IE 7.0 så det stämmer nog att det kan vara webbläsarkompatiblitetsproblem.
Citat
Jag har provat att spela Smurfspelet ett dussintal gånger nu, och jag har aldrig råkat ut för samma problem som du. Uppstår felet för dig när du klickar "Replay" inom spelet när du "dött", eller när du startar om genom att klicka "Spela igen" från topplisteskärmen? Jag har provat båda alternativen, och har hittills inte lyckats att reproducera felet - kanske beror det på vilken webbläsare eller vilken Flash-version man har...


Det kanske också kan beror på webbläsare eller Flash . Jag gjorde nu först många försök att "dö" med flit och sedan klicka "Replay" varje gång. Men då uppstod inte felet, däremot gjorde det det när jag en gång dog med flit och sen via poänglistan spelade igen. Fast inte direkt, jag var tvungen att dö två-tre gånger med flit därefter innan felet uppstod. Den här gången yttrades det sig märkligt nog på ett annat sätt än förut. Smurfen på övervåningen rör sig nu inte alls men smurfen man själv styr rör sig trots att ingen slänger något. Jag klickade sedan på bakåtsteg på webbläsaren , valde spela igen på poänglistesidan . Spelet gick normalt men efter ett par spel eller så uppstod exakt samma fel som just nämnts igen.

Daniel Hofverberg

Efter att jag uppgraderade Flash Player på jobbet, så upplevde jag det som att Super Mario blev mindre bångstyrig. Så prova att uppgradera till senaste versionen av Flash Player, och se om det funkar bättre.

Om du har tur, kanske det också kan lösa problemet med Smurfspelet.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 april 2008 kl. 13:37:47
Efter att jag uppgraderade Flash Player på jobbet, så upplevde jag det som att Super Mario blev mindre bångstyrig. Så prova att uppgradera till senaste versionen av Flash Player, och se om det funkar bättre.

Om du har tur, kanske det också kan lösa problemet med Smurfspelet.


Installerade programmet, och känns mycket riktigt lite lättare att styra Mario än förut. Vad gäller Smurfspelet hjälpte det dock inte, där uppstod felet igen när jag återigen prövade att "dö" med flit , starta om via poänglistan. Efter två-tre spel (omstartade via Replay) uppstod felet igen.

ddubbning

Har nu slutfört Mario 2. Ska kanske inte avsluta hur sista skärmen ser ut, men jag kan säga att det tar kortare tid än man tror.

Daniel Hofverberg

Roligt att du lyckats slutföra Mario. För att du ska få något nytt att spela, så har jag lagt till ett nytt Super Mario-spel - Mario Adventure. Det har lite modernare grafik och är inte lika bångstyrigt, men istället upplevde jag banorna som svårare...

Citat från: ddubbning skrivet  2 april 2008 kl. 14:15:21
Installerade programmet, och känns mycket riktigt lite lättare att styra Mario än förut. Vad gäller Smurfspelet hjälpte det dock inte, där uppstod felet igen när jag återigen prövade att "dö" med flit , starta om via poänglistan. Efter två-tre spel (omstartade via Replay) uppstod felet igen.
Jag har provat att följa dina instruktioner, men hur mycket jag än försöker lyckas jag inte att reproducera felet med Smurfspelet.

Är det någon mer än ddubbning som har samma problem med The Smurfs - Greedy's Bakery, eller är det något lokalt problem? Om inte jag eller någon annan lyckas att reproducera felet, så lär ju producenterna bakom spelet vara chanslösa att kunna lösa det...