Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Identifierar Svenska röster till Hacke Hackspett och Hans Vänner

Startat av Skokaka, 14 mars 2023 kl. 21:02:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Här så tänkte jag identifiera de Svenska rösterna till de allra första Hacke Hackspett kortfilmerna. Jag kommer ihåg de fyra första volymerna på DVD och för de som undrar hur det ligger till så tänkte jag ta upp rösterna. Dessa är hackspettens ursprung, och jag kommer inte ihåg vilket avsnitt som kom i varje ordning. Så istället tänkte jag ta upp ordningen när kortfilmerna skapades. Jag kommer också ihåg de flesta Svenska namnen på kortfilmerna, men en del har jag glömt bort. Så därför kommer jag att nämna kortfilmernas Engelska titlar istället. Jag ska försöka mitt bästa på att gissa rätt hos alla karaktärerna...

De övriga figurerna:
Hacke Hackspett: Niclas Wahlgren
Andy Panda: Elina Raeder
Andys Pappa: Gunnar Ernblad
Valle Valross: Tommy Nilsson
Vargen: Gunnar Ernblad
Berättaren: ???

Knock Knock:
Hackspett 1: Johan Hedenberg
Hackspett 2: Gunnar Ernblad

Woody Woodpecker:
Arg Fågel: Per Sandborgh
Uggla: Gunnar Ernblad
Blå Fågel: Rösten är bekant, men jag kan inte sätta fingret på vem det är...
Ekorre: Dick Eriksson
Dr. Horace N. Buggy: Johan Hedenberg

The Screwdriver:
Konstapeln: Per Sandborgh

Pantry Panic:
Fågel 1: Johan Hedenberg
Fågel 2: Dick Eriksson
Fågel 3: Gunnar Ernblad
Kisse Katt: Gunnar Ernblad

Ace in the Hole:
Sergeanten: Per Sandborgh

The Loan Stranger:
Lånevargen: Tommy Nilsson

The Screwball:
Vakten: Johan Hedenberg
Arg Man: Tommy Nilsson
Baseball Spelare: Johan Hedenberg och Tommy Nilsson

The Dizzy Acrobat:
Lejon: Johan Hedenberg
Vakten: Gunnar Ernblad

Ration Bored:
Bensinmackshund: Johan Hedenberg
Snuten: Per Sandborgh

The Barber of Seville:
Indian: ???
Byggarbetare: Dick Eriksson

Woody Dines Out:
Katten: Tommy Nilsson

The Loose Nut:
Bull Dozer: Johan Hedenberg

Who's Cookin' Who?:
Gräshoppan: Johan Hedenberg
Hungern: ??? (Rösten är för mörk för mig att veta vem det riktigt är...)

Och så var det två till. Men en av kortfilmerna har inget pratande, så den nämns inte. Men den andra är den när Hacke låtsas att vara en bebis och Valle tar hand om honom. Polisen i början av kortfilmen antar jag var Johan Hedenberg...

De fyra sista kortfilmerna handlar dock om Andy Panda, jag kommer ihåg ordningen då de var som sagt bara fyra.

Life Begins for Andy Panda: (I just den här kortfilmen så är det många figurer och röster, så jag kan inte hålla koll på alla. Men jag tar med bara de som jag vet eller tror är rösterna.)
Fågel 1 och Andys Mamma: Bekanta röster, men jag har glömt vem det var... :-\
Fågel 2: Elina Raeder
Sköldpadda: Tommy Nilsson
Bäver: Roger Storm
Älg: Benke Skogholt
Skunk: Mikael Roupé
Fågelunge: Dick Eriksson
Panda Jägare: Gunnar Ernblad

Kortfilmen med guldfisken och katten (Har tyvärr glömt namnet...):
Guldfisken: Norea Sjöquist?
Katten: Gunnar Ernblad

Apple Andy:
Andys Djävul: Johan Hedenberg
Andys Ängel: Samma röst som den blåa fågeln från Woody Woodpecker...

I den fjärde och sista är det inget pratande i den, så den nämns inte heller...

Jag såg också en gammal VHS med tre avsnitt från The Woody Woodpecker Show, som är serien där Irene Lindh gör rösten till Hacke. Tycker det är värt att ta med rösterna här också...

Red Riding Hoodlum:
Hackes Syskonbarn: Maria Weisby och Per Sandborgh
Vargen: Antingen Gunnar Ernblad (Igen) eller Steve Kratz
Mormor Hackspett: Irene Lindh
Mamma Björn: Irene Lindh
Smokey Björn: Per Sandborgh

Little Woody Riding Hood:
Gabby Gator: Gunnar Ernblad
Vargen: Per Sandborgh

Woody and the Beanstalk:
Ms. Meany: Irene Lindh
Jätten: Gunnar Ernblad
Den Magiska Harpan: Irene Lindh

Förresten, en sak som jag undrar över: När jag läser på baksidan av fodralet så nämns "Ville Vråk" som uppenbarligen är det Svenska namnet till "Buzz Buzzard" och han är Hackes ärkefiende. Han var tyvärr varken med i någon utav de kortfilmerna/avsnitten som jag såg på Svenska, och jag undrar vem som dubbar honom? Han är både med i de gamla kortfilmerna och jag tror också i The Woody Woodpecker Show. Men det är väl uppenbarligen att antingen Per Sandborgh, Johan Hedenberg, Gunnar Ernblad, eller kanske även Steve Kratz gör rösten till honom, då de är med rätt ofta... Jag undrar vem som dubbar båda versionerna av Ville. Någon som vet? Blir ju nyfiken.

Men jag hoppas att jag har rätt hos de flesta...

Skokaka

Förresten, visste ni att Hacke har en annan serie sedan 2018 som är gjord för YouTube? Den är Flash animerad, dock. Och eftersom det är en YouTube serie så är chansen liten att den är dubbad och har varit på tv eller något.

Jag tycker verkligen att påfågeln som var med i ett avsnitt låter jätte mycket som Göran Gillinger. Så om serien var dubbad, då vet vi vem som skulle dubba den här karaktären. ;)

TonyTonka

Jag fick kompletta credits till Hacke-dvderna när jag frågade Eurotroll om det för många år sedan, de finns i filen jag bifogade. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 16 mars 2023 kl. 00:05:01Förresten, visste ni att Hacke har en annan serie sedan 2018 som är gjord för YouTube? Den är Flash animerad, dock. Och eftersom det är en YouTube serie så är chansen liten att den är dubbad och har varit på tv eller något.

Jag tycker verkligen att påfågeln som var med i ett avsnitt låter jätte mycket som Göran Gillinger. Så om serien var dubbad, då vet vi vem som skulle dubba den här karaktären. ;)
Jag har tänkt att chansa på vilka som skulle dubba figurerna om denna serien var dubbad. Jag tvivlar dock på att varken Niclas Wahlgren eller Irene Lindh skulle komma tillbaka som Hacke, och om spelfilmen från 2017 har dubbats så borde väl Hacke ha den rösten, vem som än dubbar honom där. Så var det med den Engelska versionen...

Men i hela fall, om serien fick ett Svenskt dubb:

Hacke Hackspett: Anton Körberg eller Linus Wahlgren (Den andra är mer trolig då han och Niclas är ju bröder...)
Valle Valross: Anders Öjebo
Andy Panda: Anders Öjebo
Ville Vråk: Johan Hedenberg eller Steve Kratz
Winnie Hackspett: Mikaela Tidermark Nelson
Hackes Syskonbarn: Emelie Clausen och Cecilia Wrangel Schough
Veronica Vråk: Matilda Smedius
Vanna Valross: Annelie Bhagavan
Glorbnorb III: Johan Hedenberg
Todd: Anders Öjebo
Luiz: Roger Storm
Spöke: Göran Gillinger
Ari Cari: Andreas Nilsson
Kameraman: Johan Hedenberg
Påfågel: Göran Gillinger
Basil Bäver: Anders Öjebo
Fella Furetti: Christian Hedlund
Moder Natur: Annelie Bhagavan
Hackes Mamma: Annelie Bhagavan
Berättaren: Johan Hedenberg

Skokaka

Citat från: TonyTonka skrivet 19 mars 2023 kl. 00:01:38Jag fick kompletta credits till Hacke-dvderna när jag frågade Eurotroll om det för många år sedan, de finns i filen jag bifogade. :)
Nä men vad bra att höra. :D

Skokaka

Citat från: TonyTonka skrivet 19 mars 2023 kl. 00:01:38Jag fick kompletta credits till Hacke-dvderna när jag frågade Eurotroll om det för många år sedan, de finns i filen jag bifogade. :)
Synd bara att den inte funkar... :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 19 mars 2023 kl. 20:02:54Synd bara att den inte funkar... :-\
Den bifogade filen fungerar bra för mig i alla fall. Välj att öppna filen i Excel.

Däremot är det ju inte solklart vilken kortfilm som respektive "avsnittsnummer" motsvarar, och så finns det heller inga studiocredits (regissör, tekniker, översättare, etc.) i dokumentet...