Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Matilda ?

Startat av gstone, 5 mars 2019 kl. 23:17:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Var kan jag se Danny DeVito filmen Matilda med Svensk tal ? Den värkar inte finnas på dvd 😕 Men finns dem att streama ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Detta har jag med undrat över. Är det samma sak med filmerna Katy och Katy På Äventyr??  ::)

jimstrom

Den lilla larven Katy finns i sin helhet på Youtube, i alla fall fanns den där när jag kollade sist.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Daniel Hofverberg

Tyvärr har Matilda mycket riktigt inte släppts på DVD med den välgjorda svenska dubbningen. Alla skandinaviska och brittiska DVD-utgåvor har endast engelskt ljudspår och textning på bl.a. de fem nordiska språken. Filmen har inte släppts på Blu-Ray i Sverige, men har däremot släppts på Blu-Ray i bl.a. Storbritannien med "bara" engelskt, franskt, spanskt och italienskt tal samt textning på bl.a. svenska, norska, danska, finska och isländska.

Såvitt jag se verkar inte Matilda finnas på någon skandinavisk streamingtjänst i dagsläget - den finns inte på vare sig Netflix, Viaplay, HBO Nordic eller C More; vare sig på svenska eller engelska.

Filmen finns heller inte att köpa/hyra på SF Anytime, Plejmo eller Viaplays butik överhuvudtaget. Den finns dock att hyra och köpa på Apples iTunes och Google Play, men i bådadera verkar det enligt specifikationerna bara finnas engelskt ljudspår och bl.a. svensk, norsk, dansk och finsk text (ingen dubbning alls).

Summa summarum är alltså att för att få tag på den svenska dubbningen av Matilda är det bara VHS som gäller... :(

Jag förmodar att filmen borde ha dubbats även till norska och danska, men det är alltså samma situation även där.

Citat från: Elios skrivet  6 mars 2019 kl. 00:40:01
Är det samma sak med filmerna Katy och Katy På Äventyr??  ::)
Nej, med Katy och Katy på nya äventyr är det sju resor värre. De filmerna har aldrig släppts på DVD i Skandinavien överhuvudtaget, vare sig med skandinaviska eller engelska ljudspår. De finns heller inte på någon streamingtjänst eller någon digital köp/hyr-tjänst, oavsett språk. Såvitt jag kan hitta har Katy-filmerna bara släppts på DVD i Mexiko/USA och Tyskland som de enda länderna i världen. :(

Så vill man se Katy på svenska är det bara gamla VHS-utgåvor som gäller. Vill man se filmen överhuvudtaget finns en numera utgången DVD-utgåva i Mexiko/USA (med endast spanskt originalljud utan text) och en DVD-utgåva i Tyskland som fortfarande finns i butiker (som har spanskt originaltal samt tysk och engelsk dubbning).

I synnerhet den första Katy var en fantastiskt bra och fin film, så det är mycket sorgligt att den blivit så styvmoderligt behandlad och knappt finns att få tag på alls i världen... :(

Jag har länge haft som ambition att synka om svenskt ljud från VHS till DVD-bild av båda Katy-filmerna, men det har tyvärr inte blivit av ännu.

Elios

Är det samma Katy film som Jimstrom nämner här ovan som finns på Youtube?^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  6 mars 2019 kl. 11:41:22
Är det samma Katy film som Jimstrom nämner här ovan som finns på Youtube?^^
Visst är det samma film, men den enda version jag hittar på YouTube har urusel kvalitet och är knappt sebart, och ser ut att vara avfilmad från en TV. Dessutom är den uppdelad i flera delar, där två delar ser ut att saknas... :(

Och då tycker jag att inte ens bästa möjliga VHS-kvalitet gör den här vackra och välanimerade film rättvisa...

jimstrom

"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Daniel Hofverberg

Citat från: jimstrom skrivet  6 mars 2019 kl. 15:20:12
prova den här länken då
https://www.youtube.com/watch?v=aH2Vmbs-lI4
Betydligt bättre kvalitet, helt klart. Men det är ju fortfarande VHS-ripp och omkodad, och dessutom sände tydligen SVT inte filmen med den fina svenska bildversionen.

Och det här är som sagt en film som verkligen vinner på bättre kvalitet än VHS, så det känns som väl spenderad tid att synka om till en bättre bildkälla. Men tyvärr har DVD-utgåvorna ingen suverän kvalitet heller, och någon annan bildkälla än så verkar inte finnas att tillgå någonstans i världen; än mindre i HD (som vore det optimala)...