Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vad tycker förresten om att den ökände hopparen Jimmy Jump tog sin in på scenen under Spaninens bidrag i Eurovision Song Contest 2010?  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Experten


Lilla My

Citat från: Experten skrivet 31 januari 2013 kl. 07:41:45
Han fick föressten betala böter... :o

Tur det var i Norge, för hade det vart någon annanstans skulle han lätt kunnat få fängelse.

Experten

Jo...
Jag minns att Sverige gav 3 poäng till Norge 2012

Eriksson

Jag  har inte mycket till schlagerintresse, men jag har ändå en idé om hur jag tycker man borde göra i Eurovisionsschlagerfestivalen:

Varje land sjunger på sitt eget språk - vilket jag alltid har tyckt att de skall göra - och varje land får också de andra ländernas bidrag översatta till sitt eget språk via textremsa i teve.

Vad tycker ni om det? Att det är direktsänt bör ju inte vara något problem för textremsan i det här fallet, bara det är någon skärpt person som sitter och sköter den.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Elios

Citat från: Eriksson skrivet  5 februari 2013 kl. 12:38:35
Jag  har inte mycket till schlagerintresse, men jag har ändå en idé om hur jag tycker man borde göra i Eurovisionsschlagerfestivalen:

Varje land sjunger på sitt eget språk - vilket jag alltid har tyckt att de skall göra - och varje land får också de andra ländernas bidrag översatta till sitt eget språk via textremsa i teve.

Vad tycker ni om det? Att det är direktsänt bör ju inte vara något problem för textremsan i det här fallet, bara det är någon skärpt person som sitter och sköter den.

Nej usch, så kan vi ju inte ha det. Tycker man ska få sjunga på vilket språk man vill.

Lilla My

Citat från: Eriksson skrivet  5 februari 2013 kl. 12:38:35
Varje land sjunger på sitt eget språk - vilket jag alltid har tyckt att de skall göra - och varje land får också de andra ländernas bidrag översatta till sitt eget språk via textremsa i teve.

Dem hade ingen direkt regel för språk när Eurovision började, så Sverige tog nytta av det och sjöng på engelska 1965 (eller om det var -64?). Efter det satte dem en regel om att varje land måste sjunga på sitt egna språk. Detta tyckte många var orättvist emot Irland och Storbritannien. Dessutom fick Malta dispans, men varför minns jag inte (dem har bara sjungit på maltesiska två gånger, -71 och -72).

Jag minns inte när regeln ändrades igen, men det gjorde den. Sedan dess har Sverige (bland många andra nordiska länder) haft den fula ovanan att översätta sina låtar, och DET är något jag vill stoppa. Låt länderna sjunga på engelska om dem vill, men om dem redan har en fin låt så låt för guds skull bli att översätta dem. Ta Danmark 2004, Island 2012, eller de tusentals gånger Sverige har gjort det. Folk älskar vårt språk, varför ta det ifrån dem? Skäms!

Daniel Hofverberg

Citat från: Fantasygold skrivet 11 februari 2013 kl. 11:50:17
Dessutom fick Malta dispans, men varför minns jag inte (dem har bara sjungit på maltesiska två gånger, -71 och -72).
Malta har egentligen aldrigt haft någon dispens, men de har alltid utnyttjat det faktum att reglerna har sagt att man måste sjunga på något av landets officiella språk. Och nu råkar det vara så att ett av de officiella språken på Malta är engelska (det andra officiella språket är alltså maltesiska).

Jag vill minnas att det var 1999 som de reglerna slopades, så att alla länder får sjunga på valfritt språk. Även före det fanns det under några år på 1970-talet ingen regel om språket, vilket ju ABBA utnyttjade med "Waterloo" 1974. Så reglerna har alltså ändrats fram och tillbaka flera gånger.

Citat från: Fantasygold skrivet 11 februari 2013 kl. 11:50:17
Sedan dess har Sverige (bland många andra nordiska länder) haft den fula ovanan att översätta sina låtar, och DET är något jag vill stoppa. Låt länderna sjunga på engelska om dem vill, men om dem redan har en fin låt så låt för guds skull bli att översätta dem. Ta Danmark 2004, Island 2012, eller de tusentals gånger Sverige har gjort det. Folk älskar vårt språk, varför ta det ifrån dem? Skäms!
Nja, det är väl ingen utanför Skandinavien som tycker att svenska låter särskilt vackert... Så personligen tycker jag det är helt rätt att översätta låtarna till engelska, för annars skulle Sverige nästan vara helt chanslösa om låten som vann den svenska uttagningen råkar vara svenskspråkig.

Eriksson

Jag förstår egentligen inte varför varje land inte skall sjunga på sitt eget språk. Det måste väl vara en del av grejen med att olika länder tävlar mot varandra.

Och att de flesta numera sjunger på engelska i Svenska Melodifestivalen, det är mig också en gåta. Skulle inte svenska språket duga till kanske?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Experten

Resten av Europa kanske Inte skulle förstå svenska och vi troligen får en bottenplacering i tävlingen... ::)

Daniel Hofverberg

Exakt... Svenska är vare sig ett lättförståeligt eller särskilt vackert språk för resten av världen (utöver våra grannländer då, förstås). Se bara på Svenska Kocken i Mupparna, som väldigt många på fullaste allvar inte kan särskilja från riktig svenska...

Experten

Och jämför bara med då Finland sjöng på svenska 2012 och 1990...
2012 missade de finalen och 1990 kom de ABSOLUT SIST!!!
Gör INTE om det Finland... >:(

Lilla My

Men det är ju lite det som är hela grejen, om alla länder sjöng på språket som i huvudsak pratas inom landet. Det blir automatiskt mycket mer kultur i det hela, och jag för min del tycker språket hör till mycket om man tänker på var Eurovision var till för i början. Det är sällan att en låt som inte är på engelska vinner nu för tiden (eftersom man tydligen måste kunna förstå texten för att gilla en låt, eller vad?). I och med att vi är så fega i Sverige är det självklart att vi översätter låtarna då.

Citat från: Experten skrivet 13 februari 2013 kl. 20:10:58
Och jämför bara med då Finland sjöng på svenska 2012 och 1990...
2012 missade de finalen och 1990 kom de ABSOLUT SIST!!!
Gör INTE om det Finland... >:(

Jag för min del ÄLSKAR att Finland tog modet till sig att faktiskt sjunga på finlandsvenska. Det är dels ingen översatt låt, dels finlandsvenska vilket många svenskar inte tycker om och många finnar inte tycket tillhör Finland. Strongt gjort! Finlands bidrag 2012 är duktigt en av mina favoritlåtar det året.

På tal om Finland, så tycker jag även deras bidrag 2010 var ett starkt inslag:

http://youtu.be/xSOw4KGiY8U

Polka och finska, riktigt finskt och som det ska vara! Inget fjäsk med att komma högt i Top 10-listan, utan bara ren äkta musik som mycket väl representerar landet. Det är fan så det ska vara! Självklart kom denna inte ens till final, vilket ännu mer visar att Eurovision går utför (och det säger jag som älskar tanken med ESC).

Vi har vunnit med svenska låtar innan, många låtar har vunnit när dem sjungit på sitt orginalspråk. Engelskan tar över och jag avskyr det. Jag hade inte alls haft något emot att dem införde språk-regeln igen. Jag lyssnar MYCKET hellre på polska, ungerska, finska, isländska, franska, grekiska och svenska i en salig blandning än framkrystade engelska bidrag. För om man har med tanken att språket inte kommer kunna leda dig så långt så kommer man mer satsa på låten i sig, på sångare och bra refränger, och (i den moderna tid vi lever) så hade man förhoppningsvis lagt ned mer tanke på omgivning och scenografi.

När jag ändå är på klago-tåget i detta inlägget kan jag lika gärna säga något annat jag riktigt avskyr när det gäller Melodifestivalen/ESC: Folk på scen som spelar instrument. Ibland kan det vara helt OK; The Ark 2007 och Tysklands bidrag samma år är två bra exempel då det bidrar till en snygg stämning och det faktum att The Ark är en grupp, men då det bara står någon anonym snubbe i bagrunden och plingar lite på en gitarr ser det bara fel ut. Bästa (eller kanske värsta) exemplet är nog ändå Timoteij-tjejerna från Mello. Dem står och vippar med sina instrument men spelar sällan på dem, och jag är inte ens säker på att alla instrument är med i låten för jag hör bara hälften, vilket gör att dem sticker ut väldigt mycket. Nej usch! Danmark 2012 är ett annat exempel;

http://www.youtube.com/watch?v=_DJy1uC58pQ

Med tanke på låten hade det vart mycket snyggare om hon stått i fokus, om möjligt själv på scen (med körsångarna i bakgrunden) istället för allt krafs bakom henne. Min favorit är snubben som står precis bakom henne som ser helt random ditsatt ut. "Du ska fylla en funktion, stå här och spela lite!"


Experten

Om jag minns rätt så kommer Islands bidrag att vara på isländska i år...
Glad nyhet för Eriksson på forumet.