Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Svarte Petter

Startat av Elios, 29 december 2009 kl. 19:29:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vilka har spelat den elake svarte Petter genom tiderna?

TonyTonka

Dom som spelat Svarte-Petter genom tiderna är (utan inbördes ordning)

Stephan Carlsén
Benke Skogholt
Björn Gedda
Anders Lönnbro
Jan Koldenius
Hans Gustafsson
Roger Storm

med viss resarvation att jag glömt något namn.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: Tonytonka skrivet 30 juli 2010 kl. 22:29:15
Dom som spelat Svarte-Petter genom tiderna är (utan inbördes ordning)

Stephan Carlsén
Benke Skogholt
Björn Gedda
Anders Lönnbro
Jan Koldenius
Hans Gustafsson
Roger Storm

med viss resarvation att jag glömt något namn.

Okej, Tack ska du ha!

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

Jag vet säkert en hel del av dem som jag hört:

Björn Gedda gjorde rollen i originaldubbningen av Musse Piggs Julsaga.

Hans Gustafsson gjorde rösten i kortfilmen Musse Pigg åker Tåg (troligen dubbad tidigt 1990-tal, då jag har för mig att den ska ha getts ut 1991 av Egmont och dessutom görs Musse Pigg här av Anders Öjebo, som är Musses nuvarande röst sedan 1990-talet).

Anders Lönnbro i TV-serien Långbens Galna Gäng (1992).

Stephan Karlsén gjorde rösten 1996-2003/2004

Benke Skogholt tog över rollen i långfilmen Musse, Kalle och Långben - De Tre Musketörerna (2004) och är nuvarande röst som Petter.

Däremot vet inte jag när Roger Storm eller Jan Koldenius gjorde Petter (mest troligt var det i någon kortfilm var).

Will Siv

#5
nu har Jan Åström tagit över.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 21 december 2021 kl. 14:34:04
nu har Jan Åström tagit över.
Han har spelat honom men vi vet inte det kan vara ett inhopp...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 december 2021 kl. 16:06:46
Han har spelat honom men vi vet inte det kan vara ett inhopp...

I den nyaste Musse Pigg serien spelas han av Benke Skogholt (precis som i de allra flesta sammanhang sedan 2004) vilket jag tycker är synd, inte för att det är något fel på Benke som skådespelare men han har en aningen för mörk röst för att riktigt passa som Petter och rösten matchar heller inte riktigt originalrösten Jim Cummings och inte heller de äldre originalrösterna...

Jag hade hoppats att Jan Åström skulle ta över denna roll permanent men icke-sa-nicke...

Det är onekligen synd att Stephan Karlsén (den enligt mig bästa Petter-rösten) slutade som Petter för så många år sedan, han är ju trots allt fortfarande i livet och fortfarande aktiv i dubbningssammanhang, Jan Åström är i mina ögon den näst bästa Petter-rösten och är ännu flitigt aktiv i dubbningssammanhang, annars kanske Johan Hedenberg som är den tredje bästa rösten och som också är flitigt aktiv inom dubbning, han gjorde rollen i omdubbningen av DuckTales...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2021 kl. 21:51:47
I den nyaste Musse Pigg serien spelas han av Benke Skogholt (precis som i de allra flesta sammanhang sedan 2004) vilket jag tycker är synd, inte för att det är något fel på Benke som skådespelare men han har en aningen för mörk röst för att riktigt passa som Petter och rösten matchar heller inte riktigt originalrösten Jim Cummings och inte heller de äldre originalrösterna...

Jag hade hoppats att Jan Åström skulle ta över denna roll permanent men icke-sa-nicke...

Det är onekligen synd att Stephan Karlsén (den enligt mig bästa Petter-rösten) slutade som Petter för så många år sedan, han är ju trots allt fortfarande i livet och fortfarande aktiv i dubbningssammanhang, Jan Åström är i mina ögon den näst bästa Petter-rösten och är ännu flitigt aktiv i dubbningssammanhang, annars kanske Johan Hedenberg som är den tredje bästa rösten och som också är flitigt aktiv inom dubbning, han gjorde rollen i omdubbningen av DuckTales...
Jag antar faktiskt inte att Stephan är underkänd för hans rollpresentationen var ju perfekt. Men jag antar att Benke fått rollen för att Petter på senare år mer busig en elak.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2021 kl. 21:51:47
I den nyaste Musse Pigg serien spelas han av Benke Skogholt (precis som i de allra flesta sammanhang sedan 2004) vilket jag tycker är synd, inte för att det är något fel på Benke som skådespelare men han har en aningen för mörk röst för att riktigt passa som Petter och rösten matchar heller inte riktigt originalrösten Jim Cummings och inte heller de äldre originalrösterna...

Jag hade hoppats att Jan Åström skulle ta över denna roll permanent men icke-sa-nicke...

Det är onekligen synd att Stephan Karlsén (den enligt mig bästa Petter-rösten) slutade som Petter för så många år sedan, han är ju trots allt fortfarande i livet och fortfarande aktiv i dubbningssammanhang, Jan Åström är i mina ögon den näst bästa Petter-rösten och är ännu flitigt aktiv i dubbningssammanhang, annars kanske Johan Hedenberg som är den tredje bästa rösten och som också är flitigt aktiv inom dubbning, han gjorde rollen i omdubbningen av DuckTales...

Stephan Karlsén  är den bästa Petter ! ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 december 2021 kl. 21:57:46
Stephan Karlsén  är den bästa Petter ! ;D
Han är den som är bäst överlag det finns dock specifika moment där andra kan vara bättre.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2021 kl. 22:00:09
Han är den som är bäst överlag det finns dock specifika moment där andra kan vara bättre.

Vad menar du ?

Menar du som i långbens galna gäng ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 23 december 2021 kl. 22:02:15
Vad menar du ?

Menar du som i långbens galna gäng ?

I det anseendet är Anders Lönnbro den bästa rösten, han lyckas få till Petters mer neutrala sida i den serien!  :)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 december 2021 kl. 22:02:15
Vad menar du ?

Menar du som i långbens galna gäng ?
Ja Långbens galna gäng är ett av fallen, men det jag tänkte på var Musse Piggs Julsaga där Björn Gedda passar bättre för just den filmen.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2021 kl. 22:05:25
I det anseendet är Anders Lönnbro den bästa rösten, han lyckas få till Petters mer neutrala sida i den serien!  :)
Enda gången han spelat Petter va?