Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Senaste inlägg

Off-topic / SV: Dåliga Låtar I Andra Filme...
Senaste inlägg av Lillefot - Idag kl. 02:39:15
Måns egna skurklåt i senaste Pelle Svanslös-filmen från 2020 var enligt mig väldigt onödig (om än något svängig) och gjorde att handlingen avstannade i några minuter. Detta trots att det var den mycket duktiga Joakim Jennefors som fick sjunga den, med ett bra resultat.

Den sången är enligt mig en av exemplen på filmens svaga punkter, den försöker lite för ofta att imitera Disneys formula utan att riktigt förstå hur man effektivt använder sig av det.
Okej, såg filmen ikväll och vad tyckte jag...

Jo, det var väl en minst sagt konstig film, narrativet, storyn, manuset, upplägget, osv. var ganska absurt framställt, störde mig framförallt på hur häxorna är framställda, alltså när det gäller deras mungipor, deras fötter och deras händer. Skådespeleriet och miljöerna var dock mycket bra uppbyggda.

Filmen hade även en bra svensk dubbning (fast jag har inte sett originalversionen, så jag har inget att jämföra med), i mina ögon bättre än filmen, jag brukar inte vara något särskilt stort fan av Christine Meltzer, men här gjorde hon faktiskt ett utmärkt jobb och passade som handen i handsken i sin roll (pun intended, då häxorna i denna film bär handskar).

Även Kayo Shekoni är mycket bra som Mormor, Linn Ehrner, Christian Hedlund och Jonas Bergström är också mycket bra i sina roller och det är alltid en fröjd att höra dem.

Mitt betyg till filmen överlag: 4/10
Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 22:31:04Eftersom dom går efter orginalröster och gör röstprov och filmbolaget godkänt röster. T.ex allan svensson kanske blir underkänd om filmbolaget har testa eller om inte tillfrågade.
Kanske, men det mest logiska är ju att de är utbytta för att skådespelarna i filmen också är det.
Dubbningar och röster / SV: Asterix & Obelix: I draken...
Senaste inlägg av Oskar - Igår kl. 22:31:04
Citat från: gstone skrivet Igår kl. 22:08:38Varför ersatte dom alla röster från dom tidagre filmerna ?
Eftersom dom går efter orginalröster och gör röstprov och filmbolaget godkänt röster. T.ex allan svensson kanske blir underkänd om filmbolaget har testa eller om inte tillfrågade.
Citat från: gstone skrivet Igår kl. 22:08:38Varför ersatte dom alla röster från dom tidagre filmerna ?
För att skådespelarna i själva filmen också är ersatta är min bästa gissning.
Dubbningar och röster / SV: Asterix & Obelix: I draken...
Senaste inlägg av gstone - Igår kl. 22:08:38
Varför ersatte dom alla röster från dom tidagre filmerna ?
Off-topic / SV: Dåliga Låtar I Andra Filme...
Senaste inlägg av MOA - Igår kl. 21:53:38
Höll på att nämna denna låt i Dåliga Disneylåtar men de ju int Disney!

https://www.youtube.com/watch?v=EXKo6tK6ZaU
Låten e helt meningslös & den kan klippas bort utan att nåt i filmen ändras
Off-topic / SV: Quiz
Senaste inlägg av MOA - Igår kl. 21:40:59
Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 19:06:43Frank Ådahl och karaktärerna är Simba, Mumfie och Hubbe. (fast jag behövde tänka efter lite, men det gick fort ändå)
Jag kom försent!
Off-topic / SV: Djur stereotyper
Senaste inlägg av MOA - Igår kl. 21:39:11
Citat från: Skokaka skrivet Igår kl. 17:53:08Och jag vet att SvampBob och Patrik kan vara jobbiga ibland, men i en del tillfällen har Bläckvard gått lite för långt.

Här är många exempel på avsnitt där Bläckvard är en antagonist:

Naughty Nautical Neighbors: Bläckvard blir störd över att höra SvampBob och Patrik fnissa och viska till varandra utanför huset, så han får dom två att bli osams i detta avsnitt. Men karma får redan tag i honom då han kvävs och får ryggskott, och de två hjälper honom i dessa tillfällena och blir hans vänner, vilket han absolut inte vill ska hända. Så senare ordnar han så att de två blir sams igen, och det slutar med att hans hus exploderar och dörren faller på honom som straff.

Home Sweet Pineapple: När SvampBobs hus försvinner så blir Bläckvard överlycklig att han ska flytta iväg, han bryr sig inte ens om hans två grannar är ledsna. Men ananas huset växer tillbaka igen i slutet och faller på Bläckvard, så han blev tvungen att stå ut med SvampBob i hela fall.

Squidward the Unfriendly Ghost: När SvampBob och Patrik tror att de har dödat Bläckvard av misstag så låtsas han att vara ett spöke och att de ska göra precis som han säger. Åtminstone så blir det inte som han har tänkt sig, och han erkänner att han fortfarande lever i hela fall.

Grandma's Kisses: Han gör narr av SvampBob bara för att hans Mormor gav honom en kyss på pannan och kunderna i Krångliga Krabban skrattar åt honom också. Det värsta är att avsnittet slutar faktiskt med att han och invånarna kollar igenom fönstret när SvampBob kramar sin Mormor och skrattar igen, så han får ingen karma för mobbningen. Bläckvard blev till Elake Måns i denna avsnittet. Bläckvard är också en hycklare, då han är en "Mammas Pojke" han med, som man ser i ett senare avsnitt... Åtminstone så kan man se avsnittet som kommer direkt efter som Bläckvards karma, även om det kanske är ett lite för taskigt straff. Men händelserna i denna kan ta plats direkt efter förra avsnittet i hela fall.

The Great Snail Race: Det var Bläckvards fel till att börja med i detta avsnittet, att SvampBob pressar Gary så att de kan vinna tävlingen. Förresten så fick Bläckvard priset, även om det var Patrik som vann, vilket Bläckvard faktiskt inte förtjänade. Sandy borde ha sparkat Bläckvard istället för SvampBob, i min åsikt.

The Lost Mattress: Han försöker seriöst få SvampBob och Patrik att gå över en grind för att hämta en madrass, som en vaktmask ligger på. Men som tur är så attackerar den istället Bläckvard i hela avsnittet, och till och med jagar honom i slutet. Men att han seriöst försökte få de två att bli skadade av en mask, jösses... :-\

SpongeBob vs. The Patty Gadget: Bläckvard kommer med en maskin som gör krabburgare och föreslår till Herr Krabba att denna maskinen kan ersätta SvampBob. Så SvampBob slåss emot maskinen i hela avsnittet, och när den går sönder så blir Bläckvard förkrossad. Försöka ersätta SvampBob verkar elakt, i min åsikt...

What Ever Happened to SpongeBob?: I denna ökända avsnittet så kallar Bläckvard, tillsammans med SvampBobs andra vänner, SvampBob för "idiot pojke" eller något. Detta får honom att gråta och bestämmer sig för att lämna Bikini Botten. Senare när hans vänner får reda på att SvampBob är borta så gråter alla... Förutom Bläckvard! Han bara skrattar över detta, och han vägrar låta SvampBob komma tillbaka. Bara om Herr Krabba ger honom ett Ryskt ägg, som går sönder i slutet och han blir stum över att SvampBob har återvänt.

Spongicus: När Patrik ska försöka överleva lejonfiskar så skrattar Bläckvard bara åt detta. Han bryr sig inte ens om Patrik eller ens SvampBob blir uppätna äv rovdjuren. Visst, han har inte en sån stor roll i just detta avsnittet, men det var sadistiskt av honom att vilja se sina "vänner" bli uppätna av farliga djur...

Gone: Inte en stor roll här heller, men han, tillsammans med alla andra i Bikini Botten, firade "Landet Utan SvampBob Dagen" där de gjorde en stor staty av SvampBob, brinner ner det, och sen dansar på askan. Seriöst, vem tusan gör så här mot någon? Att varenda kotte i staden lämnar någon utan att de vet det och gör en staty av dom och sen förstör det låter som hat. Jag fattar inte varför SvampBob rodnar av detta istället för att bli förkrossad. :-\

Sun Bleached: Åter igen, bara en liten roll. Men efter att SvampBob har blivit solblekt så gapskrattar Bläckvard över detta! Det är bara elakt, i verkligheten kan man dö av cancer utav att bli solblekt! Precis som de andra avsnitten i dessa åren så blir Bläckvard inte straffad för hans taskiga beteende. >:(

Gullible Pants: När Herr Krabba är borta från Krångliga Krabban och låter Bläckvard ta över så säger han till SvampBob att göra saker som han inte alls ska göra. Han vet att SvampBob är lättlurad, och han gör fåniga saker på grund av Bläckvard. Och när Herr Krabba kommer tillbaka så skyller han på SvampBob, och Bläckvard får ingen skuld alls. Åtminstone så hamnade SvampBob inte i mycket trubbel, men i hela fall.

Model Sponge: När SvampBob tror att han har fått sparken från sitt jobb så skrattar Bläckvard och blir lycklig. Detta är allt han gör i detta avsnittet...

InSPONGEiac: När SvampBob gråter i slutet av avsnittet så ler Bläckvard och säger att detta är den bästa dagen i jobbet. Vilken sadist...

Chum Fricassee: Nu är han i sitt värsta. Han är trött på sitt jobb i Krångliga Krabban och bestämmer sig för att jobba hos Plankton istället. Och när SvampBob och Herr Krabba smyger in i Glada Hinken så avslöjar Bläckvard dom för kunderna och blir utskrattade. I den ljusa sidan så får Bläckvard och Plankton sina straff i slutet av avsnittet.

Svampbob Fyrkant: Äventyr på torra land: Hela Bikini Botten har blivit galen. När SvampBob offrar sig själv så tvekar Bläckvard inte och de dödade nästan SvampBob. Bläckvard är till och med avrättaren. Men detta är lite "out of character" för Bläckvard. I en del avsnitt som Dying for Pie och den tredje filmen så ville Bläckvard aldrig att SvampBob skulle dö! De är snarare som bröder, inte 100% fiender. Men i resten av filmen så var Bläckvard lite bättre...

Little Yellow Book: Bläckvards sämsta och mest ökända avsnitt någonsin! Han läser SvampBobs dagbok inför kunderna, och detta göt honom ledsen. Medan hela Bikini Botten blir arga på Bläckvard och behandlar honom som skräp, så bryr han inte sig om hur ledsen SvampBob blir! När han senare blir låst i en skampåle så förlåter SvampBob honom, och det visar sig att SvampBob har en PERSONLIG dagbok, som Bläckvard också läser och får honom att gråta över detta. Han har inte lärt sig någonting över vad han har gått igenom! Det värsta är att det seriöst slutar med att invånarna kastar tomater på Bläckvard och han säger att han inte bryr sig och att detta var så värt det. Detta avsnittet sög verkligen. >:(

Don't Look Now: Efter att SvampBob och Patrik har sett en skräckfilm på bio så bestämmer sig Bläckvard för att klä ut sig till fiskaren i filmen och skrämmer båda två. Men sen så hamnar han själv i trubbel över detta och fick sitt straff.

Sportz?: SvampBob och Patrik vet inte vad sporter är, och Bläckvard beskriver hur man gör det, men på FEL SÄTT! De två blir skadade över Bläckvards lögner. Men Sandy utmanar Bläckvard i sport och han får stryk till och med.

Chatterbox Gary: Efter att Gary har fått ett halsband som får honom att prata och senare dömer Bläckvards konst så blir han arg och bestämmer sig för att smyga in i SvampBobs hus/ananas i natten och ersätta halsbandet med en annan. I det andra halsbandet har Bläckvard en walkie talkie och säger till SvampBob att göra saker. Senare upptäcker Gary att Bläckvard har legat bakom allt det här, så han slänger halsbandet rakt i gapet på Bläckvard och får honom att bara jama. På grund av detta så blir han jagad av maskar (tänk på att sniglar i serien beter sig som katter och maskar beter sig som hundar) och sen attackerar dom honom. Detta var ganska skurkaktigt tycker jag.

Detta är alla avsnitten som jag kommer på, det förmodligen finns många fler exempel. Men jag lade bara till dom där han som sagt går för långt...
E förvånad över att Bläckvard int e en riktigt antagonist nu,hade ingen aning om att han e så hemsk!
Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 18:27:22Jag är faktiskt det, även om jag bara har rätt "limited experience" och ännu mindre med dator.

Och jag känner även några som är mer erfarna med digital teckning.

Sen skulle jag åtminstone inte ha nåt emot att skapa mer detaljrik animation själv, visst blir det nog mer att göra men det kan jag ta an  :)
Det låter utmärkt, och du får gärna göra så avancerat du har tid till och finner motiverat. :)

Vi vet ju som sagt inte än hur mycket det rör sig om, men om jag förstått saken rätt verkar det ju röra sig om en eller max två avsnitt av Långtradarchaufförens berättelser som saknar bild. Oklart om det rör sig om hela avsnitt eller delar av avsnitt, men varje avsnitt är ju bara runt 13 minuter långa så det borde inte vara något oöverstigligt projekt.

Så kanske bild saknas på delar av Regnbågslandet, men där tror jag bara att det rör sig om "lucköppningen" - eller rättare sagt luckklistringen, då det ju på den tiden inte fanns luckor utan ett ark med figurer som en tog loss och klistrade på kalendern. Utan tillgång till den fysiska papperskalendern känner åtminstone jag att den biten är av underordnad betydelse jämfört med själva "handlingsbiten".

Jag hoppas som sagt få tillgång till allt någon gång under våren, och min förhoppning är att kunna publicera det färdiga resultatet för båda adventskalendrarna till den 1 december. Det bör med andra ord röra sig om minst ett halvår som vi har på oss att arbeta med ofullständiga avsnitt, och under tiden också restaurera avsnitt så gott det går (då vi väl kan anta att avsnitt som SVT finner för tekniskt dåliga för att släppa på Öppet arkiv knappast lär hålla någon superkvalitet i alla fall).

Ingen här som råkar känna någon som är bra på att läsa på läppar, och som möjligtvis skulle kunna ta sig an att försöka tyda avsnitt som saknar ljud?