Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Val

Startat av gstone, 12 september 2022 kl. 17:15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat


gstone

Citat från: Goliat skrivet 12 september 2022 kl. 17:17:57Blev du nöjd med resultatet som blev idag?
Det är inte klart än ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 12 september 2022 kl. 17:19:54Det är inte klart än ;)
Inte helt klart, men rösterna som kommer och  bör inte kunna påverka särskilt mycket. 

TonyTonka

Någonting säger mig att denna tråden förr eller senare kommer att spåra ur och bli låst, men det är mycket möjligt att jag har fel.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Goliat

Citat från: TonyTonka skrivet 12 september 2022 kl. 17:43:26Någonting säger mig att denna tråden förr eller senare kommer att spåra ur och bli låst, men det är mycket möjligt att jag har fel.
Jag tror precis samma sak. Vi får se hur länge denna får vara aktiv. Intressant tråd ändå.

Viktor


Elios

Det är fortfarande inte helt klart än.  ??? ::)

Lillefot

Jag glömde helt bort det, å andra sidan fick jag aldrig mitt röstkort (då postutdelningen där jag bor nu inte verkar fungera alls).
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 12 september 2022 kl. 18:36:52Jag glömde helt bort det, å andra sidan fick jag aldrig mitt röstkort (då postutdelningen där jag bor nu inte verkar fungera alls).
Det måste vara väldigt svårt att glömma bort ett val när det finns debatter och valaffischer överallt. Det går väl förresten att rösta utan röstkort fast det tar lite längre tid bara.

Marcusen

Citat från: Lillefot skrivet 12 september 2022 kl. 18:36:52Jag glömde helt bort det, å andra sidan fick jag aldrig mitt röstkort (då postutdelningen där jag bor nu inte verkar fungera alls).
Beror det på posten eller är du under 18 eller kanske omyndig förklarad? 

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 september 2022 kl. 18:38:57Det måste vara väldigt svårt att glömma bort ett val när det finns debatter och valaffischer överallt. Det går väl förresten att rösta utan röstkort fast det tar lite längre tid bara.
Tro mig, de där plakaten lägger jag ingen stor uppmärksamhet på.

Och det är sant att man kan rösta utan ett, om man har med leg. Men gjort är gjort.

Citat från: Marcusen skrivet 12 september 2022 kl. 18:43:27Beror det på posten eller är du under 18 eller kanske omyndig förklarad?
Det har fungerat när jag bott på andra ställen, så det har inget med åldern/omyndig-förklaring att göra. Det är definitivt något som är fel med postgången här, för det enda som har kommit fram är paket till ombud.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

gstone

Sverigedemokraterna verkar bli stora.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 september 2022 kl. 22:05:53Sverigedemokraterna verkar bli stora.

Det var ett dåligt tecken.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 september 2022 kl. 22:34:37Det var ett dåligt tecken.
Ja, det lär ju bli svårare för en hel del av Sveriges invånare nu.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 12 september 2022 kl. 22:05:53Sverigedemokraterna verkar bli stora.
Det låter inte rogivande.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 september 2022 kl. 22:43:02Ja, det lär ju bli svårare för en hel del av Sveriges invånare nu.

Sverigedemokraterna, Kristdemokrsterna och Modersterna borde inte få finnas överhuvudtaget! De är inte till någon nytta alls!

Jag tycker att desto mer uppmärksamhet borde gå till Socialdemokraterna, Centerpartiet och (inte minst) Miljöpartiet!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 september 2022 kl. 22:05:53Sverigedemokraterna verkar bli stora.
Ja, det ser tyvärr väldigt oroväckande ut... :(

Allting tyder ju på att Sverigedemokraterna kommer att få fler röster än Moderaterna, vilket jag ärligt talat aldrig trodde skulle hända. Men tyvärr har både medier och allmänheten spelat SD rakt i händerna, genom att det de senaste månaderna i stort sett bara varit tal om sådana ämnen som SD alltid tjatat om; medan många andra ämnen blivit i det närmaste bortglömda.
(De senaste månaderna har ju knappt någon ens nämnt ett ord om klimatfrågan och klimatförändringar, exempelvis)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 september 2022 kl. 22:46:16Sverigedemokraterna, Kristdemokrsterna och Modersterna borde inte få finnas överhuvudtaget! De är inte till någon nytta alls!

Jag tycker att desto mer uppmärksamhet borde gå till Socialdemokraterna, Centerpartiet och (inte minst) Miljöpartiet!
Moderaterna och Kristdemokraterna tycker jag i alla fall i samarbete med före detta Alliansen funkade rätt så bra ändå, Fast nu skrämmer det mig att de är villiga att samarbeta med Sverigedemokraterna.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2022 kl. 22:48:11Ja, det ser tyvärr väldigt oroväckande ut... :(

Allting tyder ju på att Sverigedemokraterna kommer att få fler röster än Moderaterna, vilket jag ärligt talat aldrig trodde skulle hända. Men tyvärr har både medier och allmänheten spelat SD rakt i händerna, genom att det de senaste månaderna i stort sett bara varit tal om sådana ämnen som SD alltid tjatat om; medan många andra ämnen blivit i det närmaste bortglömda.
(De senaste månaderna har ju knappt någon ens nämnt ett ord om klimatfrågan och klimatförändringar, exempelvis)

Det är ju rent idiotiskt, nu när det pratas mycket om situationen med vår planet!

Zebastian

Jag tycker att Liberalerna har hamnat i fel block då de andra partierna inte alls är liberala speciellt inte det största i det blocket. Och det är ju rörväckande när en av partiets föredetta partiledare börjar rösta på Centern för att de är mycket mer liberala.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 12 september 2022 kl. 23:08:23Jag tycker att Liberalerna har hamnat i fel block då de andra partierna inte alls är liberala speciellt inte det största i det blocket. Och det är ju rörväckande när en av partiets föredetta partiledare börjar rösta på Centern för att de är mycket mer liberala.
Jag instämmer. Liberalerna tycker jag har en del kloka åsikter, men de lär ju försvinna i mängden när de ska börja samarbeta med Sverigedemokraterna som befinner sig långt från Liberalerna i de flesta frågor. Och man kan ju ana ungefär hur mycket Liberalerna får att säga till om, om man jämför deras röstsiffror mot Sverigedemokraternas.

Om Liberalerna sätter hårt mot hårt kan de möjligen sätta stopp för de allra mest extrema förslagen, men längre än så lär det knappast gå om man ska vara realistisk.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 september 2022 kl. 22:52:22Det är ju rent idiotiskt, nu när det pratas mycket om situationen med vår planet!
Jag håller med dig, men de senaste månaderna har det tyvärr i stort sett inte pratats om någonting annat än gängkriminalitet och dödsskjutningar - det och höga elpriser, medan alla andra frågor har hamnat i skymundan. Efter pandemin är det också oroväckande att sjukvården och äldreomsorgen tycks vara som bortglömt, trots alla brister som framkom under i synnerhet första året i pandemin...

Missförstå mig inte nu - gängkriminaliteten är givetvis allvarlig och ska tas på allvar, men oavsett regering är det liksom ingenting som går att vända på över en natt, utan oavsett åtgärder lär det ta flera år att vända på den oroväckande utvecklingen. Det är heller ingenting där man med säkerhet kan säga vilka åtgärder som faktiskt får effekt, då det inte finns mycket forskning att gå på.

Jag tror heller inte för en sekund på Sverigedemokraternas (förenklade) förklaring att det enbart är invandringens fel att vi hamnat i den situationen, men så har de ju en tendens att skylla på för stor invandring för precis alla problem i samhället...

Adam Larsson

Liberalerna kan väl fortfarande tekniskt byta sida va? De passar ju bättre i det rödgröna blocket egentligen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 13 september 2022 kl. 01:12:28Liberalerna kan väl fortfarande tekniskt byta sida va? De passar ju bättre i det rödgröna blocket egentligen.
Rent tekniskt sett kan förstås alla partier byta sida tills dess att en regering godkänts via statsministeromröstning i riksdagen; och det lär ju vara månader kvar innan en sådan kan ske. Och Liberalerna är ju väldigt oense inom sig, då det finns företrädare för partiet som tycker det är rätt att samarbeta med Sverigedemokraterna och andra som till varje pris vill undvika att ge SD inflytande.

Däremot finns det ju vissa trovärdighetsproblem med att ändra sig hur ofta som helst, då ju Liberalerna redan bytt sida en gång när de hoppade av Januariöverenskommelsen med Centerpartiet ifjol - efter att före det ha tillhört Alliansen i ganska många år. Så det finns ju risk för att de inte kommer framstå som världens mest trovärdiga om de ändrar sig ännu en gång...
(Fast å andra sidan finns ju risker med trovärdigheten också om en av Sveriges historiskt sett mest liberala partier, som i hundra år kämpat mot rasism och främlingsfientlighet, nu ska börja öppet samarbeta med Sverigedemokraterna... Så länge det bara handlade om att indirekt stödja SD utan att själv samtala med dem var det väl lättare att köpa, men därifrån till att faktiskt aktivt samarbeta med SD är ett ganska stort kliv)

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 13 september 2022 kl. 01:12:28Liberalerna kan väl fortfarande tekniskt byta sida va? De passar ju bättre i det rödgröna blocket egentligen.
Problemet är ju att de vill ha ett maktskifte och det går ju inte om de också hoppar över till de rödgröna.

Marcusen

Det är bara kungen som kan rädda Sverige nu!

Simon Axelsson

Citat från: Marcusen skrivet 13 september 2022 kl. 08:08:56Det är bara kungen som kan rädda Sverige nu!
Kungahuset kan väl inte göra ett skit åt saken?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Marcusen skrivet 13 september 2022 kl. 08:08:56Det är bara kungen som kan rädda Sverige nu!
Kungen måste väl godkänna och ge sin välsignelse till den nya regeringen fast han har ju aldrig underkänt en regering så vitt jag vet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 september 2022 kl. 10:27:05Kungen måste väl godkänna och ge sin välsignelse till den nya regeringen fast han har ju aldrig underkänt en regering så vitt jag vet.
Nej, det är nog bara ren formalia.

Vid en statsministeromröstning i riksdagen finns ju dock en liten chans att någon ledamot kan rösta mot partilinjen och rösta nej till Ulf Kristersson som statsminister. Sannolikheten att det skulle ske är ju inte stor, men i synnerhet bland Liberalerna - där ju medlemmarna trots allt är väldigt splittrade i frågan om att samarbeta med SD - så är det inte omöjligt. I synnerhet som det (beroende på det slutliga valresultatet) kan räcka med att en enda ledamot går emot partilinjen och röstar nej (det krävs ju att 175 av de 349 ledamöterna i riksdagen röstar ja, så att en av dessa kan ändra sig förefaller inte helt omöjligt).

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2022 kl. 01:02:13Jag instämmer. Liberalerna tycker jag har en del kloka åsikter, men de lär ju försvinna i mängden när de ska börja samarbeta med Sverigedemokraterna som befinner sig långt från Liberalerna i de flesta frågor. Och man kan ju ana ungefär hur mycket Liberalerna får att säga till om, om man jämför deras röstsiffror mot Sverigedemokraternas.

Om Liberalerna sätter hårt mot hårt kan de möjligen sätta stopp för de allra mest extrema förslagen, men längre än så lär det knappast gå om man ska vara realistisk.
Jag håller med dig, men de senaste månaderna har det tyvärr i stort sett inte pratats om någonting annat än gängkriminalitet och dödsskjutningar - det och höga elpriser, medan alla andra frågor har hamnat i skymundan. Efter pandemin är det också oroväckande att sjukvården och äldreomsorgen tycks vara som bortglömt, trots alla brister som framkom under i synnerhet första året i pandemin...

Missförstå mig inte nu - gängkriminaliteten är givetvis allvarlig och ska tas på allvar, men oavsett regering är det liksom ingenting som går att vända på över en natt, utan oavsett åtgärder lär det ta flera år att vända på den oroväckande utvecklingen. Det är heller ingenting där man med säkerhet kan säga vilka åtgärder som faktiskt får effekt, då det inte finns mycket forskning att gå på.

Jag tror heller inte för en sekund på Sverigedemokraternas (förenklade) förklaring att det enbart är invandringens fel att vi hamnat i den situationen, men så har de ju en tendens att skylla på för stor invandring för precis alla problem i samhället...
Alla problem är inte invandringens fel, nej.  Många problem beror på Putin, nedläggningen av kärnkraften och bensinskatten. Eftersom SD vill ha ett avskräckande försvar, mer kärnkraft och längre bensinskatt rösta många på dem av dessa anledningar.

Goliat

#30
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 september 2022 kl. 10:27:05Kungen måste väl godkänna och ge sin välsignelse till den nya regeringen fast han har ju aldrig underkänt en regering så vitt jag vet.
Kan bli den första? 😉

Får han yttra sig egentligen? Det är väl mest en cermoni.

Marcusen

Hur stor är chansen att de rödgröna kan bilda en minoritetsregering?

Jabberjaw

Skyltarna borde dom ju verkligen få bort. Många med extrema texter och sitter överallt. Sedan är det ju många nötter därute som jag sett springer runt med ryggsäckar och plockar ner skyltar. Vuxna personer oftast en man och en kvinna ihop. Känns ju som man borde lägga mer vikt nästa val på att införa dryga böter på valsabotage och på vilka texter man får skriva på plakaten. ::) :)

Men vi får väl se om det blir något positivt eller negativt. Det finns ju bara ett sätt att se det på, genom att testa byta ut en S regering. Och blir det riktigt bra så är väl det bra? Och blir det sämre så får man komma ihåg det. Jag vet bara att jag avskyr att se Annie L*s hånleende och tycker därav att detta är fantastiskt. Ut med såna människor. Varit på tok för mycket fokus på att kasta paj på varandra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 14 september 2022 kl. 20:22:38Hur stor är chansen att de rödgröna kan bilda en minoritetsregering?
Väldigt liten, skulle jag vilja påstå; tyvärr. Enda chansen till det är om Moderaterna och Kristdemokraterna misslyckas med att komma överens med Sverigedemokraterna - SD lär sannolikt inte hamna i regeringen, då Liberalerna sagt nej till en sådan regering, och i så fall lär ju SD kräva väldigt mycket i utbyte på en mängd olika politiska områden istället. Och även om Moderaterna och Sverigedemokraterna är överens om en del, så är det nog betydligt mer som de inte är överens om.

Fram tills dess att statsministeromröstningen hålls finns det ju också en liten chans att Liberalerna hoppar av, ifall Sverigedemokraterna börjar kräva så mycket som de inte kan gå med på. Även om det är ett litet parti, så är de andra fortfarande beroende av deras röster. Liberalerna har ju inte alls samma extrema åsikter och förslag som SD, så någonstans bör även deras gräns gå.

Elios

Vilket parti är bäst att hålla på om man vill ha ett ändrat rättssystem och att det blir bättre för kvinnor i samhället? Alltså att våldtäkt minskar och mindre skjutningar?  ??? ???

Mathilda Gustafsson

Är det bestämt eller säkerställt att Ulf Kristersson blir statsminister nu?

gstone

Vilket pari vill det bästa för folk med diagonser ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:43:53Vilket pari vill det bästa för folk med diagonser ?
Just detta tror jag inte det pratas så mycket om men jag skulle gissa på att det inte är den blåa sidan.

TonyTonka

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:42:16Är det bestämt eller säkerställt att Ulf Kristersson blir statsminister nu?
Nej, han har väl till på onsdag att bilda regering, om jag inte minns fel. Innan dess är inget bestämt, och om Kristersson misslyckas med att få ihop det så lär det dröja ytterligare ett par veckor minst innan vi vem som blir stadsminister.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#39
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:42:16Är det bestämt eller säkerställt att Ulf Kristersson blir statsminister nu?
Nej, slutgiltigt är det inte än. Han ska lämna avrapportering till talmannen på onsdag om hur det går, och om han tror att han har fått ihop ett regeringsunderlag så går det till omröstning i riksdagen.

Framförallt handlar det ju om att komma överens om vilka partier som faktiskt ska ingå i regeringen - Moderaterna och Kristdemokraterna är ju tämligen solklara, men därutöver har vi Sverigedemokraterna som Liberalerna inte accepterar i regering och Liberalerna som Sverigedemokraterna inte tycker om. Men eftersom Sverigedemokraterna tycks ha blivit överkompenserade, som har fått ordförandeposter i hela 4 utskott i riksdagen och vice ordförande i ytterligare 4 utskott - vilket känns överproportionerligt med tanke på att det bara finns 16 utskott totalt, och ungefär dubbelt så många poster som Moderaterna fått - så kan vi nog dra slutsatsen att Sverigedemokraterna inte kommer med i regeringen.

Sen måste ju de fyra partierna också komma överens om viktigare sakfrågor, vilket är en ganska stor hake med tanke på att framförallt Liberalerna och Sverigedemokraterna står väldigt långt från varandra i de flesta frågor.

Men med tanke på att alla fyra partier är väldigt fast beslutna att få en ny regering, och övriga partier inte skulle kunna få någon majoritet i riksdagen, så vore det förvånande om de inte lyckas komma överens på något sätt. Pressen är nog för stor för att något av partierna ska kunna tacka nej till en uppgörelse, då det vore svårt att förklara för respektive partistyrelse att man inte kommit överens men samtidigt till ha en ny regering till varje pris.

Sverigedemokraterna har ju en del väldigt drastiska förslag som i vissa fall till och med bryter mot grundlagen, och har förslag som skulle kunna äventyra Sveriges demokrati - så vi får väl hoppas att Liberalerna åtminstone sätter ner foten mot de mest extrema förslagen.

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:43:53Vilket pari vill det bästa för folk med diagonser ?
Det har varit väldigt lite prat om det under hela valrörelsen, så det är inte helt lätt att avgöra. Men rent ideologiskt skulle jag tippa på antingen Vänsterpartiet eller Miljöpartiet; möjligen Socialdemokraterna eller Centerpartiet.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:45:35Just detta tror jag inte det pratas så mycket om men jag skulle gissa på att det inte är den blåa sidan.
Det är min gissning också. Om vi generaliserar en liten aning så brukar ju högersidan anse att alla ska klara sig själva med heltidsjobb - d.v.s. utan A-kassa, bidrag, sjukersättning och liknande - och det är väl en inte obetydlig andel personer med diagnoser som inte skulle klara sig helt på egen hand, utan som är beroende av anpassning på arbetsplatser, lönebidrag eller rentav hel eller delvis sjukersättning (sjukpension).

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2022 kl. 00:07:34Nej, slutgiltigt är det inte än. Han ska lämna avrapportering till talmannen på onsdag om hur det går, och om han tror att han har fått ihop ett regeringsunderlag så går det till omröstning i riksdagen.
Om den röstas ner får det andra blocket en chans då eller får han försöka igen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 10 oktober 2022 kl. 00:12:03Om den röstas ner får det andra blocket en chans då eller får han försöka igen?
Det är talmannen som bestämmer, och rent formellt sett kan han låta riksdagen rösta om samma statsminister fyra gånger om han skulle vilja. Den nuvarande talmannen Andreas Norlén kommer ju från Moderaterna, men jag tycker ändå att han har varit hyfsat opartisk utan att tydligt ta ställning. Så om Ulf Kristersson antingen inte anser sig få ihop ett underlag (så att han inte ens vill bli prövad av riksdagen) eller om riksdagen röstar ner honom är min bästa gissning är att talmannen i så fall sannolikt kommer att be Magdalena Andersson att sondera terrängen och se om hon kan få ihop ett regeringsunderlag.

Klart är i alla fall att man har fyra chanser på sig totalt att få fram en statsminister som godkänns av riksdagen. Om alla fyra riksdagsomröstningar misslyckas blir det automatiskt nyval. Men det har väl nästan aldrig hänt, så den chansen är inte stor...

gstone

#42
Moderaterna ville att  Carl Bildt  skulle vara utrikesminister.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 oktober 2022 kl. 18:34:01Moderaterna ville att  Carl Bildt  skulle vara utbildingminster.
Var kommer den informationen ifrån? Enligt min vetskap är det Mats Persson (L) som blivit utbildningsminister.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2022 kl. 19:05:50Var kommer den informationen ifrån? Enligt min vetskap är det Mats Persson (L) som blivit utbildningsminister.
Kom ihåg fel var utrikesminister
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Det skrämmer mig att sjukvårdsministern är begravningsentreprenör.

Bib

Om alla mätningar säger att förtroendet hela tiden sjunker för regeringspartierna och deras ledare varför är de kvar? Kan man inte göra samma sak som man gjorde med Stefan Löfven?

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet 28 januari 2023 kl. 18:28:43Om alla mätningar säger att förtroendet hela tiden sjunker för regeringspartierna och deras ledare varför är de kvar? Kan man inte göra samma sak som man gjorde med Stefan Löfven?
Visst kan man begära misstroendevotum, men i dagsläget vore det ganska meningslöst då det är riksdagen som ska rösta om det - och riksdagens mandat kommer ju inte förändras förrän nästa val. Och partierna som sitter i regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna har ju majoritet i riksdagen, så enda sättet att ett misstroende skulle lyckas är om något parti i regeringen (i så fall troligast Liberalerna) eller SD skulle vara så missnöjda att de är beredda att rösta mot sin egen statsminister - eller minst ett par ledamöter från något av partierna. Och vi kan ju ana ungefär hur sannolikt det är... :(

Med Stefan Löfven var det en annan femma, i och med att Vänsterpartiet ingick i regeringsunderlaget men satt inte med i regeringen och fick i stort sett inget inflytande överhuvudtaget. De hade således incitament att rösta bort Stefan, för att få fram ett budskap att de också vill ha något att säga till om. SD sitter ju visserligen inte i regeringen heller, men då de genom Tidöavtalet har fått oerhört stort inflytande över politiken - avsevärt större än Liberalerna - har de knappast anledning att göra något som riskerar att göra att de inte längre får något inflytande.

gstone

Är ni höger eller vänster poltiska ?


Är ni konservativa eller liberala ?

Är ni goda eller onda ? ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My