Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2023 kl. 10:15:40Jag kollade idag och märkte att du skrev att rollistan till Zootropolis var "uppdaterad", men det stämde inte alls, för jag finkammade creditlistan och den såg fortfarande likadan ut, inklusive felcrediteringen med McHorn...
Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var, men jag minns att jag i samband med att jag skrev av de norska dubbcreditsen från Disney+ passade på att jämföra de svenska med vad jag hade sedan innan - och såg att det var något som skilde sig åt, varför jag passade på att ändra på det. Det här var någon vecka sedan och jag minns tyvärr inte vad det var, så jag vet inte om det var något som tillkommit eller som hade ändrats, men datumstämpeln i filen är ändrad så något var det i alla fall...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2023 kl. 13:12:33Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var, men jag minns att jag i samband med att jag skrev av de norska dubbcreditsen från Disney+ passade på att jämföra de svenska med vad jag hade sedan innan - och såg att det var något som skilde sig åt, varför jag passade på att ändra på det. Det här var någon vecka sedan och jag minns tyvärr inte vad det var, så jag vet inte om det var något som tillkommit eller som hade ändrats, men datumstämpeln i filen är ändrad så något var det i alla fall...
På tal om det norska, jag har kollat igenom hemsidan men hittar inte alls den norska credit-avdelningen, kan man få en länk?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2023 kl. 13:14:45På tal om det norska, jag har kollat igenom hemsidan men hittar inte alls den norska credit-avdelningen, kan man få en länk?
Den är tyvärr inte klar än, så just nu finns det ingen länk - den finns bara på min lokala dator. Men jag jobbar på saken. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2023 kl. 13:18:49Den är tyvärr inte klar än, så just nu finns det ingen länk - den finns bara på min lokala dator. Men jag jobbar på saken. :)
Okej, hur långt har du kommit med det norska? Ungefär när tror du att du är klar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2023 kl. 13:19:28Okej, hur långt har du kommit med det norska? Ungefär när tror du att du är klar?
Det är svårt att avgöra, då det beror på hur högt jag väljer att prioritera Norske stemmer og credits - satsar jag fullt ut på det och struntar helt i alla svenska recensioner och creditlistor så går det givetvis mycket fortare, men det vill jag ogärna göra... Just nu försöker jag få klar ett par svenska creditlistor, som jag vill prioritera - så det blir nog efter nästa uppdatering som jag kommer satsa mer på norska avdelningen.

Men den 27 januari inleds ju Göteborgs filmfestival, så om ekonomin tillåter är min plan att precis som ifjol betala för Onlinepasset och se och recensera så många filmer som möjligt av filmfestivalens online-utbud. I så fall kommer det ta upp i stort sett all min lediga tid medan den pågår, fram till den 5 februari, då det tar väldigt mycket tid i anspråk att se och recensera 1 - 2 filmer dagligen plus administrationen för att uppdatera sajten och lägga ut dessa nästan varenda dag...

Så med andra ord, om allt tajmar väl så finns det en chans att Norske stemmer og credits kan läggas ut runt nästa onsdag - torsdag, innan filmfestivalen inleds nästa fredag. Om inte, så kommer det alltså inte bli förrän runt 9 - 12 februari (då ingenting sådant kommer att hinnas med under de 11 dagar som Göteborgs filmfestival pågår). :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2023 kl. 13:28:09Det är svårt att avgöra, då det beror på hur högt jag väljer att prioritera Norske stemmer og credits - satsar jag fullt ut på det och struntar helt i alla svenska recensioner och creditlistor så går det givetvis mycket fortare, men det vill jag ogärna göra... Just nu försöker jag få klar ett par svenska creditlistor, som jag vill prioritera - så det blir nog efter nästa uppdatering som jag kommer satsa mer på norska avdelningen.

Men den 27 januari inleds ju Göteborgs filmfestival, så om ekonomin tillåter är min plan att precis som ifjol betala för Onlinepasset och se och recensera så många filmer som möjligt av filmfestivalens online-utbud. I så fall kommer det ta upp i stort sett all min lediga tid medan den pågår, fram till den 5 februari, då det tar väldigt mycket tid i anspråk att se och recensera 1 - 2 filmer dagligen plus administrationen för att uppdatera sajten och lägga ut dessa nästan varenda dag...

Så med andra ord, om allt tajmar väl så finns det en chans att Norske stemmer og credits kan läggas ut runt nästa onsdag - torsdag, innan filmfestivalen inleds nästa fredag. Om inte, så kommer det alltså inte bli förrän runt 9 - 12 februari (då ingenting sådant kommer att hinnas med under de 11 dagar som Göteborgs filmfestival pågår). :)
Får man fråga: är det 2, 3 eller 4 svenska creditlistor du behöver få klart? (då "ett par" alltid brukar menas med 2-4 men definitivt aldrig mer än 4, så om du syftar på fler än 4 svenska creditlistor så är väl snarare "ett antal" den korrekta termen)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2023 kl. 13:31:50Får man fråga: är det 2, 3 eller 4 svenska creditlistor du behöver få klart? (då "ett par" alltid brukar menas med 2-4 men definitivt aldrig mer än 4, så om du syftar på fler än 4 svenska creditlistor så är väl snarare "ett antal" den korrekta termen)
Om du hade läst i tråden Önska creditlistor, så hade du nog kunnat gissa dig till det - men det är huvudsakligen två mer tidsödande creditlistor som efterfrågats där; närmare bestämt Musse Pigg - Lustiga huset och The Super Hero Squad Show. Problemet är nämligen att dessa TV-serier har olika dubbcredits för varenda avsnitt, vilket gör att jag för att kunna skriva ihop de creditlistorna måste starta uppspelning av varenda avsnitt, hitta åt var de svenska dubbcreditsen visas, jämföra med den nuvarande och slutligen lägga till det som tillkommit/förändrats - och sen göra likadant med alla 20-talet avsnitt... Att göra det för runt 20 avsnitt tar minst ett par timmar av väldigt tråkigt och monotont arbete... :(

Därutöver tillkommer mer okomplicerade creditlistor, såsom det jag förhoppningsvis snart får från Scanbox och/eller för bioaktuella filmer (som exempelvis Mumier på äventyr nästa vecka) - men de räknar jag inte med, då det för sådana creditlistor tar max fem minuter att kopiera och klistra in från Word- eller Excel-dokument som distributörerna skickar. :)

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 29 november 2022 kl. 21:28:52Jag håller för närvarade på att skiva ihop en skådespelarlista som för Peter och Draken Elliot, baserad på Doreen Dennings anteckningar.

Hejsan!

Ursäkta att jag frågar men hur långt har du kommit?

Disneyfantasten

Tillägg till Bortspolad;

>Jänkar-turist = Ole Ornered

Tillägg till Hajar som Hajar;

>Crazy Joe = Ole Ornered

(källa: 
https://www.youtube.com/watch?v=f1Q41jQwjpM )

E

Såg på creditlistan till Den modiga lilla brödrosten att det stod:

Dammsugaren: Kenneth Mildoff
Kirby: Kenneth Mildoff

Men både Dammusagaren och Kirby är samma personer då Kirby är hans namn

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet 15 februari 2023 kl. 18:44:38Såg på creditlistan till Den modiga lilla brödrosten att det stod:

Dammsugaren: Kenneth Mildoff
Kirby: Kenneth Mildoff

Men både Dammusagaren och Kirby är samma personer då Kirby är hans namn
Aj då, då har jag missuppfattat - jag har inte själv sett filmen... :-[

Jag åtgärdar det snarast.

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2023 kl. 22:19:53Aj då, då har jag missuppfattat - jag har inte själv sett filmen... :-[

Jag åtgärdar det snarast.
Har du aldrig sett filmen? Du hade väl spelat in uppföljarna och då är det väl konstigt att inte inte ha sett den första. ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 15 februari 2023 kl. 22:21:21Har du aldrig sett filmen? Du hade väl spelat in uppföljarna och då är det väl konstigt att inte inte ha sett den första. ???
Jag har ärligt talat inte sett uppföljarna heller - bara spelat in och kollat lite grand om röster här och var, men inte sett dem i sin helhet.

På 1990-talet spelade jag in väldigt mycket, framförallt från FilmNet men även andra kanaler, även sådant jag inte hade några omedelbara planer på att se där och då; just för att det var bra att ha om det framöver blir mindre att se på eller om man blir långvarigt sjuk eller liknande så att man behöver mycket att se (det fanns ju inga streamingtjänster på den tiden, och man kunde ju inte gärna förlita sig på att det alltid fanns tillräckligt mycket intressant att se på live-TV).

Att se alla tre filmerna har sen stått på min "att göra"-lista i decennier, men det har aldrig blivit av... :(
(Men att det skulle dröja riktigt så här lång tid var förstås inte min plan på 1990-talet...)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2023 kl. 22:28:15Jag har ärligt talat inte sett uppföljarna heller - bara spelat in och kollat lite grand om röster här och var, men inte sett dem i sin helhet.

På 1990-talet spelade jag in väldigt mycket, framförallt från FilmNet men även andra kanaler, även sådant jag inte hade några omedelbara planer på att se där och då; just för att det var bra att ha om det framöver blir mindre att se på eller om man blir långvarigt sjuk eller liknande så att man behöver mycket att se (det fanns ju inga streamingtjänster på den tiden, och man kunde ju inte gärna förlita sig på att det alltid fanns tillräckligt mycket intressant att se på live-TV).

Att se alla tre filmerna har sen stått på min "att göra"-lista i decennier, men det har aldrig blivit av... :(
(Men att det skulle dröja riktigt så här lång tid var förstås inte min plan på 1990-talet...)
Frågan år då hur mycket material har du spelat in när det gäller filmer och tv serier dubbad till svenska?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 februari 2023 kl. 22:39:30Frågan år då hur mycket material har du spelat in när det gäller filmer och tv serier dubbad till svenska?
En hel del, särskilt från FilmNet men till viss del också SVT, TV3, TV4 och Kanal 5. Från Cartoon Network bara i undantagsfall, bland annat Scooby-Doo.

Men från FilmNet spelade jag in väldigt flitigt; rentav så mycket att jag nog nästan vågar påstå att jag bör ha närmare hälften av allt som sändes i K-TV genom åren (d.v.s. från 1992 och fram till 1997). Så bland svenskdubbade TV-serier innefattar det bland annat Koni och rymdgänget, Widget, Prins Valiant, Twinkle - min drömstjärna, Den lilla sjöjungfruns äventyr, Darkwing Duck, Bonkers, Unge Robin Hood, Familjen Addams, Tom & Jerry Kids, Delfy och hans vänner, Mr. Bogus, Pirater i mörka vatten/Ren - Piraternas överman, Kapten N, Puppy - hundvalpen, Ewokerna, Droiderna, Denver - den siste dinosaurien, Vilda cowboys från Moo Mesa, Huckleberry Finn, The Adventures of T-Rex, X-Men, Dink - den lilla dinosaurien, Theodor och hans vänner/Potsworth & Co, Yo Yogi, Godzilla, Krambjörnarna, Sonic the Hedgehog (The Adventures of Sonic the Hedgehog och Sonic SatAM), Blinky Bill, Ace Ventura - Den tecknade serien, Willy - späckhuggaren, Teskedsgumman, Dennis (The Incredible Dennis the Menace), Topo Gigio, Robinson Sukre (Robinson Sucroe), Happy Ness - Sjöodjuret i Loch Ness, Gadget Boy, m.fl. - och förmodligen en del annat som jag glömt bort här och nu. :)

De serier som FilmNet sände med enkla dubbningar och bara en enda skådespelare som spelade alla rollfigurer - såsom Det var en gång en hamster, Pyjamasbananerna, m.fl. - har jag dock inte aktivt spelat in, utan bara det som råkat komma med när jag spelat in andra program i samma block. Av den förstnämnda har det nog ändå blivit ett flertal avsnitt som råkat komma med, men av den sistnämnda tror jag bara något enstaka avsnitt.