Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  1 januari 2023 kl. 21:38:10Låter på alla tre som de är klipp från första avsnittet som sändes, eftersom alla tre har klipp som introducerar karaktärer som om de vore första gången man ser dem. Isåfall borde ju både första och sista episoden existera om nu din lista stämmer, vilket ju bådar gott för att fler episoder där emellan ska finnas bevarade!
Jag ska genast maila och fråga.

Kan passa på att fråga också om avsnitt 8 av Rulle på Rullseröd - om det avsnittet inte finns bevarat eller om det finns någon annan anledning till att DVD-utgåvan hoppar över det avsnittet.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2023 kl. 21:42:05Kan passa på att fråga också om avsnitt 8 av Rulle på Rullseröd - om det avsnittet inte finns bevarat eller om det finns någon annan anledning till att DVD-utgåvan hoppar över det avsnittet.
Ja! Jag tycker det är väldigt märkligt att det dels saknas men också att det inte står någon anledning någonstans.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  2 januari 2023 kl. 00:05:25Ja! Jag tycker det är väldigt märkligt att det dels saknas men också att det inte står någon anledning någonstans.
Jo, det är väldigt märkligt att DVD-omslagets baksida bara anger "Avsnitt 8 saknas" och ingenting mer. Om det avsnittet inte finns bevarat vore det väl enkelt och inte för mycket begärt att skriva det samtidigt - "Avsnitt 8 finns tyvärr ej bevarat" eller något liknande...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2023 kl. 01:54:22Jo, det är väldigt märkligt att DVD-omslagets baksida bara anger "Avsnitt 8 saknas" och ingenting mer. Om det avsnittet inte finns bevarat vore det väl enkelt och inte för mycket begärt att skriva det samtidigt - "Avsnitt 8 finns tyvärr ej bevarat" eller något liknande...
Kan va det dom menar med "saknas" som i "vi har det inte".
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  2 januari 2023 kl. 03:26:46Kan va det dom menar med "saknas" som i "vi har det inte".
Möjligt, men i så fall har de uttryckt det luddigt...

Men jag har mailat till forskarexpeditionen på Kungliga Biblioteket, så får vi se vad de svarar när de förhoppningsvis sökt i SVTs databas. :)
(Åtminstone förut hade KB tillgång till SVTs interna databas, så jag hoppas och tror att så fortfarande är fallet)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 december 2022 kl. 07:10:40Barnen i Höjden, Rulle på Rullseröd, Julius Julskötare och Julpussar och stjärnsmällar har ju släppts på DVD i Sverige, även om det var närmare 10 år sedan. De är förvisso utgångna nuförtiden, men det borde väl inte vara så svårt att hitta åt begagnade exemplar av de DVD-utgåvorna. Just nu finns Rulle på Rullseröd och Julpussar och stjärnsmällar tillgängliga att köpa på Tradera (till fasta priser, inte auktioner), men tyvärr inte de andra två:
https://www.tradera.com/item/302155/527743696/julpussar-och-stjarnsmallar-julkalender-1986-dvd
https://www.tradera.com/item/302155/568968170/rulle-pa-rullserod-julkalendern-1974
Rulle på Rullseröd och Julpussar och stjärnsmällar har släppts i ett par olika omgångar och finns med i den nu aktuella serien julkalendrar från SF Studios, även om just dessa två titlar tycks vara slutsålda. Lite konstigt att SF inte låter pressa nya exemplar eftersom båda t.o.m. finns avbildade på insidan av omslaget till den senaste julkalendern på DVD, En hederlig jul med Knyckertz. Det tolkar jag som reklam för något som borde finnas i handeln.

Men som sagt är de inte jättesvåra att hitta begagnade.

 Barnen i Höjden och Julius Julskötare är däremot en annan femma. De finns bara i utgåvor från Pan Vision och/eller Scanbox, och om de någon enstaka gång dyker upp på Tradera brukar det vara till väldigt höga priser.

Ett tips kan annars vara att kolla på närmaste bibliotek. Många bibliotek lånar ut DVD-skivor, och julkalendrarna brukar inte vara helt ovanliga i deras sortiment.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  1 januari 2023 kl. 14:56:47Låter troligt, då de klippen från "Juliana", "Brevbäraren" och "Lill-Stina" som SVT lagt ut förut (både i Söndagsöppet samt "Julkalendern 60 år") inte är från lucka 24 utan mycket tidigare!
Nu har jag fått svar från Kungliga Biblioteket om min förfrågan om vad som finns bevarat i SVTs arkiv av julkalendrarna 1960 - 1965, och det här är vad de svarar:

Citat från: Kungliga BiblioteketAngående beståndet i SVTs arkiv

Titteliture finns avsnitt 1-23

Julbåten Juliana kan jag inte hitta alls

Tomtefamiljen i Storskogen finns avsnitt 24

Den tänkande brevbäraren inte alls

1964 års kalender heter En gård nära Tomteskogen i Vilhelmina och avsnitt 1 och 24 finns

Farbror Pekkas Handelsbod finn avsnitt 3, 19 och 24.
 

Dock finns inte allt material SVT har inlagt i databasen innan år 1974. Du kan därför behöva höra av dig till SVT för utförligare svar om deras bestånd.

Av Rulle på Rulseröd finns avsnitt 8 på SVTs databas men med anmärkningen att av- och påannons saknas samt "smärre gnist." Jag misstänker att kvalitén då är försämrad och att den därför uteslöts ur DVD-utgåvan.
Väldigt dålig stil om man väljer att hoppa över avsnitt 8 på båda DVD-utgåvorna av Rulle på Rullseröd bara för att kvaliteten är sämre, när man nu tagit sig tid och pengar för mastring och pressning av DVD-skivor - det är väl en sak när det "bara" rör sig om Öppet Arkiv, men om man faktiskt ger ut DVD-utgåvor (som kostar mycket pengar för framtagning av glasmastrar och dylikt) är det skrämmande om man väljer att hoppa över ett avsnitt så länge det faktiskt går att se någonting alls... :(

Men man får nog lov att höra med SVT också, för uppenbarligen kan det ju inte stämma att ingenting finns bevarat av Julbåten Juliana eller Den tänkande brevbäraren...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2023 kl. 18:25:58Barnen i Höjden och Julius Julskötare är däremot en annan femma. De finns bara i utgåvor från Pan Vision och/eller Scanbox, och om de någon enstaka gång dyker upp på Tradera brukar det vara till väldigt höga priser.
Tack för ditt expertutlåtande. Jag har också precis dragit slutsatsen att Barnen i Höjden och Julius Julskötare tyvärr inte var alls så lätta att få tag i som jag trodde... :(

Just dessa saknas tyvärr i min samling, då jag i min enfald trodde att DVD-utgåvorna skulle finnas i handeln "för evigt" så att det inte var någon brådska att köpa på sig dessa... Och de verkar som sagt väldigt svåra att hitta åt begagnade, tyvärr.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2023 kl. 18:25:58Ett tips kan annars vara att kolla på närmaste bibliotek. Många bibliotek lånar ut DVD-skivor, och julkalendrarna brukar inte vara helt ovanliga i deras sortiment.
Ett bra tips, men tyvärr har Skellefteå stadsbibliotek slutat med DVD-filmer sedan de flyttade till det då nybyggda Sara Kulturhus för drygt ett år sedan - och de valde då att erbjuda tillgång till Cineasterna och Viddla istället för fysiska skivor. Förvisso utmärkta och praktiska tjänster, men det hjälper ju inte i det här fallet då ingen digital tjänst faktiskt har de här julkalendrarna... :(

Jag gissar att det förmodligen finns fler bibliotek runt om i landet som tänkt i samma bana och slutat att låna ut DVD-filmer...

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2023 kl. 03:19:49Angående beståndet i SVTs arkiv



Titteliture finns avsnitt 1-23

Julbåten Juliana kan jag inte hitta alls

Tomtefamiljen i Storskogen finns avsnitt 24

Den tänkande brevbäraren inte alls

1964 års kalender heter En gård nära Tomteskogen i Vilhelmina och avsnitt 1 och 24 finns

Farbror Pekkas Handelsbod finn avsnitt 3, 19 och 24.

Dock finns inte allt material SVT har inlagt i databasen innan år 1974. Du kan därför behöva höra av dig till SVT för utförligare svar om deras bestånd.

Ja något skumt är det, då det uppenbarligen finns avsnitt bevarade av både Juliana och Brevbäraren - då SVT lagt ut klipp från dessa flera gånger nu. Är dock otroligt glad om det visar sig att det finns mer bevarat av Titteliture än vad jag trott! Men däremot sorgligt om bara avsnitt 24 finns kvar av "Tomtefamiljen", och bara tre bevarade av "Pekkas handelsbod".

Dessutom tycker jag det är märkligt att de nämner Radio-kalendern för år 1964; "En gård nära Tomteskogen i Vilhelmina" är nämligen radio-versionen. TV-kalendern hette i allra högsta grad "Lill-Stina på reportage i Storskogen". Men folk har blandat ihop de gamla radio-kalendrarna med tv-kalendern förut så skulle inte förvåna mig om någon bara skrivit dit fel namn. Avsnitt 1 och 24 låter ju dock troligt efter det vi tagit reda på förut - men åter igen synd om de två episoderna är de enda som finns bevarade. Håller tummarna för att SVT sitter på mer material än vi faktiskt vet om!

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2023 kl. 03:19:49Tack för ditt expertutlåtande. Jag har också precis dragit slutsatsen att Barnen i Höjden och Julius Julskötare tyvärr inte var alls så lätta att få tag i som jag trodde... :(

Just dessa saknas tyvärr i min samling, då jag i min enfald trodde att DVD-utgåvorna skulle finnas i handeln "för evigt" så att det inte var någon brådska att köpa på sig dessa... Och de verkar som sagt väldigt svåra att hitta åt begagnade, tyvärr.
Barnen i Höjden finns på YouTube, men tyvärr saknas avsnitten 11, 13 och 20, och avsnitt 12 saknar den sista tredjedelen.
https://youtube.com/playlist?list=PLsXvDd4aBs1pCzsJXB4BJH_yREPkW8Qci

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2023 kl. 03:19:49Ett bra tips, men tyvärr har Skellefteå stadsbibliotek slutat med DVD-filmer sedan de flyttade till det då nybyggda Sara Kulturhus för drygt ett år sedan - och de valde då att erbjuda tillgång till Cineasterna och Viddla istället för fysiska skivor. Förvisso utmärkta och praktiska tjänster, men det hjälper ju inte i det här fallet då ingen digital tjänst faktiskt har de här julkalendrarna... :(

Jag gissar att det förmodligen finns fler bibliotek runt om i landet som tänkt i samma bana och slutat att låna ut DVD-filmer...
Synd om biblioteken har börjat lägga ner sin utlåning av DVD-filmer. Där jag bor, i Lund, finns fortfarande utlåning av DVD-filmer trots att det även går att komma åt filmer på Cineasterna. Viddla har jag aldrig hört talas om, och det verkar inte heller som biblioteken i Lund tillhandahåller den tjänsten.

Cineasterna är en ganska tråkig streamingtjänst, i alla fall om man som jag har konto via Folkbiblioteken i Lund. Dels är den begränsad till fyra lån i månaden per låntagare, dels har hela biblioteket en kvota som brukar resultera i att ingen kan låna några filmer alls mot slutet av månaden.

Ytterligare ett tips är att det ibland säljs partier av julkalendrar på Tradera. Det kan vara 5-10 titlar som säljs i en klump där man får titta på fotot för att se vad som ingår. Ibland kan det dyka upp sällsynta godsaker i sådana partier, och det kan vara väl värt ett köp om någon sällsynt titel ingår.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 januari 2023 kl. 19:19:56Cineasterna är en ganska tråkig streamingtjänst, i alla fall om man som jag har konto via Folkbiblioteken i Lund. Dels är den begränsad till fyra lån i månaden per låntagare, dels har hela biblioteket en kvota som brukar resultera i att ingen kan låna några filmer alls mot slutet av månaden.
I Skellefteå kommun är både Cineasterna och Viddla begränsade till åtta lån per månad och låntagare, vilket jag tycker känns helt okej - och hittills har jag aldrig varit med om att bibliotekets kvota uppfyllts. Det hade kanske inte räckt om man bara använt de tjänsterna, men som komplement till egenköpta DVD/Blu-Ray och "vanliga" streamingtjänster räcker det gott och väl. :)
(Och kombinerar man med Viddla blir det alltså 16 filmer per månad, men de båda tjänsterna har ju inte samma utbud...)

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 januari 2023 kl. 19:19:56Ytterligare ett tips är att det ibland säljs partier av julkalendrar på Tradera. Det kan vara 5-10 titlar som säljs i en klump där man får titta på fotot för att se vad som ingår. Ibland kan det dyka upp sällsynta godsaker i sådana partier, och det kan vara väl värt ett köp om någon sällsynt titel ingår.
Tack för tipset, jag ska försöka komma ihåg att hålla ögonen öppna på sådant.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  3 januari 2023 kl. 15:31:54Ja något skumt är det, då det uppenbarligen finns avsnitt bevarade av både Juliana och Brevbäraren - då SVT lagt ut klipp från dessa flera gånger nu. Är dock otroligt glad om det visar sig att det finns mer bevarat av Titteliture än vad jag trott! Men däremot sorgligt om bara avsnitt 24 finns kvar av "Tomtefamiljen", och bara tre bevarade av "Pekkas handelsbod".

Dessutom tycker jag det är märkligt att de nämner Radio-kalendern för år 1964; "En gård nära Tomteskogen i Vilhelmina" är nämligen radio-versionen. TV-kalendern hette i allra högsta grad "Lill-Stina på reportage i Storskogen". Men folk har blandat ihop de gamla radio-kalendrarna med tv-kalendern förut så skulle inte förvåna mig om någon bara skrivit dit fel namn. Avsnitt 1 och 24 låter ju dock troligt efter det vi tagit reda på förut - men åter igen synd om de två episoderna är de enda som finns bevarade. Håller tummarna för att SVT sitter på mer material än vi faktiskt vet om!
Jag blev också konfunderad över titeln En gård nära Tomteskogen i Vilhelmina, men på den tiden hade förmodligen Sveriges Television och Sveriges Radio ett gemensamt arkiv, så kanske skrevs både radio- och TV-kalendern in i databasen under samma titel...?

Nu har jag i alla fall fått ett något tvetydigt och annorlunda besked från press-/marknadsavdelningen på SVT:

Citat från: Sveriges TelevisionHej Daniel.

Jag hittar hela julkalendern (som hette adventskalender under denna period) för 1961-1962.
Jag hittar bara delar av den för 1962-1965.

Det senare behöver inte betyda att det inte finns, men kanske är de inte digitaliserade eller så är de det men indexerade på ett sätt som gör det svårare att hitta.
Och 1960 skrev de ingenting om alls... ???

Lilla My

Men ÅH vad frustrerande detta är! 😂😂

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 januari 2023 kl. 03:14:33Jag blev också konfunderad över titeln En gård nära Tomteskogen i Vilhelmina, men på den tiden hade förmodligen Sveriges Television och Sveriges Radio ett gemensamt arkiv, så kanske skrevs både radio- och TV-kalendern in i databasen under samma titel...?

Just den kalendern verkar vara extra förvirrande vilken som heter vad, för SVT har själva nämnt olika vid olika tillfällen. I "Julkalendern 60 år" heter den t.ex. "En gård nära Tomteskogen i Vilhelmina" också nämligen, trots att det är uppenbart att det är Lill-Stina som är fokus i TV. Oerhört märkligt och förvirrande.

https://www.svtplay.se/video/eWv5N2Z/julkalendern-60-ar/5-en-gard-nara-tomteskogen-i-vilhelmina-1964?id=eWv5N2Z

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  4 januari 2023 kl. 03:23:13Just den kalendern verkar vara extra förvirrande vilken som heter vad, för SVT har själva nämnt olika vid olika tillfällen. I "Julkalendern 60 år" heter den t.ex. "En gård nära Tomteskogen i Vilhelmina" också nämligen, trots att det är uppenbart att det är Lill-Stina som är fokus i TV. Oerhört märkligt och förvirrande.

https://www.svtplay.se/video/eWv5N2Z/julkalendern-60-ar/5-en-gard-nara-tomteskogen-i-vilhelmina-1964?id=eWv5N2Z
Det tyder förmodligen på att julkalendern är inskriven under den titeln i SVTs arkiv - gissningsvis är både radio- och TV-kalendern inskriven under samma titel. Men man bör väl kunna förmoda att förtexterna i själva programmet angav den rätta titeln...?

Citat från: Lilla My skrivet  4 januari 2023 kl. 03:18:30Men ÅH vad frustrerande detta är! 😂😂
Ja, väldigt förvirrande att få så olika besked från olika personer... Jag har mailat tillbaka till SVT och frågat om 1960 års julkalender, plus hur mycket som finns av 1962 - 1965 års julkalendrar; så får vi se om det går att få någon rätsida på det här...

Daniel Hofverberg

Nu har jag skrivit tillbaka till SVT, och fått ett delvis annat besked från en annan person på pressavdelningen:

Citat från: Sveriges TelevisionHej Daniel.
1. Ser att det finns avsnitt 1-23 av Titteliture i arkivet. Ingen aning om varför 24:an inte finns där.
2. Julkalle 1962: finns endast avsnittet från julafton = avsnitt 24.
3. Julkalle 1963: alla 24 finns.
4. Julkalle 1964: Endast 2 avsnitt: 29/11 & 24/12.
5. Julkalle 1965: Endast 3 avsnitt: 3/12, 19/12 & 24/12.
Märkligt att den här personen nu påstår att alla 24 avsnitt finns av Den tänkande brevbäraren, som inte Kungliga Biblioteket kunde hitta åt alls...?!

Gemensamma nämnaren är i alla fall att alla verkar vara överens om att det av Titteliture finns bevarat avsnitt 1 - 23 (d.v.s. alla utom julaftonens avsnitt, då ju julkalendern började sändas den 27 november men inte sändes på onsdagar), trots att ju bara en bråkdel av dessa släppts på Öppet Arkiv. Hade varit önskvärt att få tag i alla dessa 23 avsnitt...