Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Konstiga dialoger i filmer

Startat av Disneyfantasten, 24 januari 2023 kl. 22:39:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

I "Djungelboken" så kallar Shere Khan gamarna för "koltrastar" i slutet, han säger "ge er iväg era koltrastar".

I "Robin Hood" så kallar Broder Tuck Sheriffen av Nottingham för "stork", men han är ju en varg, han säger "din tjuvaktiga stork".

I samma film ovannämnd så kallar Prins John Sir Väs för "koltrast" i början, han säger "den här kronan ger mig MAKT, MAKTER, åh förlåt mig min lilla koltrast, HA-HA-HA... MAKT", sen kallar han honom för "snåla ål", Lille John i förklädnad kallar honom även "larv", "kryp", "mask".

(i den filmen sjunger Marian "hur fort en människa lär", fast hon är ju en räv, på tal om det, Broder Tuck säger "stackars människor", alla karaktärer i filmen är ju djur, nog för att karaktärerna är människor i förlagan som filmen är baserad på men ändock)

I "Micke och Molle" så frågar Vixey Micke "när ska du bli vuxen?", vilket låter konstigt eftersom han redan är vuxen.

I "Törnrosa", när hon säger "aldrig" och sen "ikväll i stugan i skogsgläntan" (när hon träffat Prins Filip)

I "Pinocchio", när Pinocchio säger "jag undrar vad klockan är" (efter att han tittat på klockan och hört alla sina snidade klockor ringa sängdags)

En konversation ur "Alice i Underlandet";

>Filurkatten: Åh, på tal om det, om du vill veta det så tog han den vägen.

>Alice: Vem då?

>Filurkatten: Vita Kaninen.

>Alice: Gjorde han?

>Filurkatten: Vad då?

>Alice: Tog den vägen.

>Filurkatten: Vem då?

>Alice: Kaninen förstås.

>Filurkatten: Vilken kanin?

>Alice: Men sa du inte alldeles nyss...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I "Djungelboken" så kallar Shere Khan gamarna för "koltrastar" i slutet, han säger "ge er iväg era koltrastar".

I "Robin Hood" så kallar Broder Tuck Sheriffen av Nottingham för "stork", men han är ju en varg, han säger "din tjuvaktiga stork".

I samma film ovannämnd så kallar Prins John Sir Väs för "koltrast" i början, han säger "den här kronan ger mig MAKT, MAKTER, åh förlåt mig min lilla koltrast, HA-HA-HA... MAKT", sen kallar han honom för "snåla ål", Lille John i förklädnad kallar honom även "larv", "kryp", "mask".

(i den filmen sjunger Marian "hur fort en människa lär", fast hon är ju en räv, på tal om det, Broder Tuck säger "stackars människor", alla karaktärer i filmen är ju djur, nog för att karaktärerna är människor i förlagan som filmen är baserad på men ändock)

I "Micke och Molle" så frågar Vixey Micke "när ska du bli vuxen?", vilket låter konstigt eftersom han redan är vuxen.

I "Törnrosa", när hon säger "aldrig" och sen "ikväll i stugan i skogsgläntan" (när hon träffat Prins Filip)

I "Pinocchio", när Pinocchio säger "jag undrar vad klockan är" (efter att han tittat på klockan och hört alla sina snidade klockor ringa sängdags)

En konversation ur "Alice i Underlandet";

>Filurkatten: Åh, på tal om det, om du vill veta det så tog han den vägen.

>Alice: Vem då?

>Filurkatten: Vita Kaninen.

>Alice: Gjorde han?

>Filurkatten: Vad då?

>Alice: Tog den vägen.

>Filurkatten: Vem då?

>Alice: Kaninen förstås.

>Filurkatten: Vilken kanin?

>Alice: Men sa du inte alldeles nyss...
Angående Filurkatten så är ju hela grejen med karaktären att han ska vara konstig därför är konversationer med honom också konstiga...

Angående Aurora så ska det väl föreställa att hon är lite chockad så att hon liksom säger det första som hon kommer på...

Angående Djungelboken och Robin Hood så är det mesta liknelser och metaforer som självklart inte menas ordagrant...

Bara för att Micke är vuxen behöver det ju inte betyda att han beter sig som en sådan och det är nog det som åsyftas...

Att de kallar sig själva för människor beror på att de är antrophomorfiska djur som tar människornas plats i den världen...

Pinocchio ska ju föreställa att vara "nyfödd" så han kan väl helt enkelt inte klockan själv ännu han gick ju aldrig till skolan...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 januari 2023 kl. 22:53:09Angående Filurkatten så är ju hela grejen med karaktären att han ska vara konstig därför är konversationer med honom också konstiga...

Angående Aurora så ska det väl föreställa att hon är lite chockad så att hon liksom säger det första som hon kommer på...

Angående Djungelboken och Robin Hood så är det mesta liknelser och metaforer som självklart inte menas ordagrant...

Bara för att Micke är vuxen behöver det ju inte betyda att han beter sig som en sådan och det är nog det som åsyftas...

Att de kallar sig själva för människor beror på att de är antrophomorfiska djur som tar människornas plats i den världen...

Pinocchio ska ju föreställa att vara "nyfödd" så han kan väl helt enkelt inte klockan själv ännu han gick ju aldrig till skolan...

Hoppsan, jag menade Geppetto, inte Pinocchio, Pinocchio har ju inte ens fått liv ännu, jag måste ha skrivit fel i hastigheten.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 23:00:02Hoppsan, jag menade Geppetto, inte Pinocchio, Pinocchio har ju inte ens fått liv ännu, jag måste ha skrivit fel i hastigheten.
Geppetto borde i högsta grad veta vad klockan var då hans yrke innefattar att skapa sådana, så där håller jag med om att det är lite konstigt.

Disneyfantasten

I Aristocats, när George anländer fram till Madame Adelaide Bonfamilles kvartér så säger han "hoppsan, jag är inte så vig sen jag var 80", och senare när han går upp för trappan och Edgar erbjuder honom hissen så säger han "åh, den där fågelburen, dumheter, hissar är bara till för gamlingar".

(fast han är ju själv gammal och ovig, men å andra sidan är det ändå riktigt roligt att han säger så)

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 23:34:42I Aristocats, när George anländer fram till Madame Adelaide Bonfamilles kvartér så säger han "hoppsan, jag är inte så vig sen jag var 80", och senare när han går upp för trappan och Edgar erbjuder honom hissen så säger han "åh, den där fågelburen, dumheter, hissar är bara till för gamlingar".

(fast han är ju själv gammal och ovig, men å andra sidan är det ändå riktigt roligt att han säger så)
Det är ju det som är meningen att det ska vara roligt fast inte går ihop.

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet 24 januari 2023 kl. 23:41:16Det är ju det som är meningen att det ska vara roligt fast inte går ihop.

Jo, konstiga saker kan absolut vara roliga, och så är ju fallet i många fall.

Lilla My

#7
I "Djungelboken" så kallar Shere Khan gamarna för "koltrastar" i slutet, han säger "ge er iväg era koltrastar".
I "Robin Hood" så kallar Broder Tuck Sheriffen av Nottingham för "stork", men han är ju en varg, han säger "din tjuvaktiga stork".
I samma film ovannämnd så kallar Prins John Sir Väs för "koltrast" i början, han säger "den här kronan ger mig MAKT, MAKTER, åh förlåt mig min lilla koltrast, HA-HA-HA... MAKT", sen kallar han honom för "snåla ål", Lille John i förklädnad kallar honom även "larv", "kryp", "mask".

Hur är någon av de här "konstiga"? Att kalla ett djur för något annat är ju som att kalla en människa för ett djur i syfte att förlöjliga eller överdriva. Det är öknamn.

(i den filmen sjunger Marian "hur fort en människa lär", fast hon är ju en räv, på tal om det, Broder Tuck säger "stackars människor", alla karaktärer i filmen är ju djur, nog för att karaktärerna är människor i förlagan som filmen är baserad på men ändock)

De är fabler och således djur som agerar som människor. Att använda ordet "människa" här fungerar helt okej.

I "Micke och Molle" så frågar Vixey Micke "när ska du bli vuxen?", vilket låter konstigt eftersom han redan är vuxen.

För att hon ansåg att han inte var vuxen, alltså mogen. En person kan vara 50+ och fortfarande bete sig omoget och barnsligt. Hon sa i princip "när ska du bli mogen?".

I "Törnrosa", när hon säger "aldrig" och sen "ikväll i stugan i skogsgläntan" (när hon träffat Prins Filip)

Hon ändrade sig.

I "Pinocchio", när Pinocchio säger "jag undrar vad klockan är" (efter att han tittat på klockan och hört alla sina snidade klockor ringa sängdags)

Kallas för humor.
Dessutom kan en klocka ringa utan att man är säker på vilken exakt tid det är. "Sängdags" är ingen specifik tid som klockor ringer på. Min mamma har en gammal klocka och jag blir ofta förvirrad om den slår tio eller tolv eftersom man måste räkna antalet gånger den slår. Det enda han antagligen vet om när alla klockor ringer är att det är en exakt tid, men det betyder inte att han vet exakt tid.

Men, som sagt, humor. En miljon klockor slår - "hm jag undrar vad klockan är" - Humor!

En konversation ur "Alice i Underlandet";

Underlandet är konstigt och knasigt och framför allt katten är gjord för att förvirra och snurra till det, vilket han gör.

Elios

#8
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I "Djungelboken" så kallar Shere Khan gamarna för "koltrastar" i slutet, han säger "ge er iväg era koltrastar".

I "Robin Hood" så kallar Broder Tuck Sheriffen av Nottingham för "stork", men han är ju en varg, han säger "din tjuvaktiga stork".


Shere Khan säger faktiskt inte "koltrastar" utan "fåntrattar" och i Robin Hood så säger han faktiskt inte "din tjuvaktiga stork" utan "din tjuvaktiga skurk" som jag kan höra och när jag satt på texten står det också så. Du måste nog ha blandat ihop det med att Robin Hood klär ut sig till en stork under själva paraden.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 23:34:42I Aristocats, när George anländer fram till Madame Adelaide Bonfamilles kvartér så säger han "hoppsan, jag är inte så vig sen jag var 80", och senare när han går upp för trappan och Edgar erbjuder honom hissen så säger han "åh, den där fågelburen, dumheter, hissar är bara till för gamlingar".

(fast han är ju själv gammal och ovig, men å andra sidan är det ändå riktigt roligt att han säger så)

Tror han är sarkastisk när han säger det.

Elios

#10
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I samma film ovannämnd så kallar Prins John Sir Väs för "koltrast" i början, han säger "den här kronan ger mig MAKT, MAKTER, åh förlåt mig min lilla koltrast, HA-HA-HA... MAKT", sen kallar han honom för "snåla ål", Lille John i förklädnad kallar honom även "larv", "kryp", "mask".
Koltrasterna vet jag inte vart dom kommer ifrån men när jag ser det så säger han följande: "Den här kronan ger mig Makt! Makt!" Sen så slår han Väs med spegeln och så säger han följande: "Förlåt. Ett elakt hån skratt. Hahaha... Makt!"

Sen är väl Lille John irriterad på Sir Väs så då vill han väl säga det ena krypet efter det andra då han ogillar han så pass mycket så därför kallar han honom för det.

Men det jag reagerade på litegrann var faktiskt att jag kunde förstå förvirringen att han senare i vagnen innan dem träffar på Robin Hood som en spågumma så kallar han Väs för reptil och att han går gå till Nottingham. Men det där felet rättas till redan i filmen då (nu höll jag på att säga Kaa) Väs säger att ormar går inte utan dem krälar. Hehehe! Det var ju faktiskt bara roligt och det är också det som är själva charmen i filmen. 😁😁😁😁

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24(i den filmen sjunger Marian "hur fort en människa lär", fast hon är ju en räv, på tal om det, Broder Tuck säger "stackars människor", alla karaktärer i filmen är ju djur, nog för att karaktärerna är människor i förlagan som filmen är baserad på men ändock)
När Marian sjunger så tänker jag att hon sjunger om en människa så det känns inte särskilt som det är kopplat till sig själv hon sjunger. Fast det är ju ingen människa med i filmen så visst kan jag förstå en viss förvirring där.
Att han sen säger om människor kan ju ha med att det folket kallar sig kanske människor. Men vad vet jag!? Det är väl så dem tänkt och i originalet så säger dom ju som dom översatt då. Poor People. Det är ju ingenting jag tror så många tänker på.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I "Micke och Molle" så frågar Vixey Micke "när ska du bli vuxen?", vilket låter konstigt eftersom han redan är vuxen.
Hur vet man att han är vuxen? Han kan lika gärna fortfarande vara tonåring eller nästan vuxen. Sen så säger hon väl det i ren frustration med hur löjlig han är där när han fallit i vattnet. 

Elios

#13
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I "Törnrosa", när hon säger "aldrig" och sen "ikväll i stugan i skogsgläntan" (när hon träffat Prins Filip)
Hon kom nog på och fick panik först att nej vi kan nog inte ses och sen när han frågar om dem kan ses igen så har hon en plan (ursäkta Sickan. Förlåt. Charles-Ingvar Jönsson! ) att hon kanske nog ändå kan lösa det så då föreslår hon skogsgläntan istället.

Elios

#14
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24I "Pinocchio", när Pinocchio säger "jag undrar vad klockan är" (efter att han tittat på klockan och hört alla sina snidade klockor ringa sängdags)
Var kanske som så att han hade druckit då det visar sig att när han kollar på sin egen klocka så visar det två herrar som skålar med varsin öl.
Tror faktiskt att det var det som skulle vara det roliga och själva poängen faktiskt. Att han var så förvirrad.
Det jag däremot reagerade på desto mer var hur klockorna såg ut med en halshuggning på gång, en jägare som skjuter, barnaga. Är ju inte direkt familjevänligt precis.

Elios

#15
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24En konversation ur "Alice i Underlandet";

>Filurkatten: Åh, på tal om det, om du vill veta det så tog han den vägen.

>Alice: Vem då?

>Filurkatten: Vita Kaninen.

>Alice: Gjorde han?

>Filurkatten: Vad då?

>Alice: Tog den vägen.

>Filurkatten: Vem då?

>Alice: Kaninen förstås.

>Filurkatten: Vilken kanin?

>Alice: Men sa du inte alldeles nyss...
Undrar om Sanna Nielsen också tyckte detta var konstigt när hon spelade Alice?
Men för att säga det rätt så var detta nog för att Chesire Katten skulle irritera arslet av Alice. Man märker ju även att hon inte fattar. Hehe! ::) ::)

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 januari 2023 kl. 22:53:09Angående Djungelboken och Robin Hood så är det mesta liknelser och metaforer som självklart inte menas ordagrant...
Citat från: Lilla My skrivet 25 januari 2023 kl. 23:35:27I "Djungelboken" så kallar Shere Khan gamarna för "koltrastar" i slutet, han säger "ge er iväg era koltrastar".
I "Robin Hood" så kallar Broder Tuck Sheriffen av Nottingham för "stork", men han är ju en varg, han säger "din tjuvaktiga stork".
I samma film ovannämnd så kallar Prins John Sir Väs för "koltrast" i början, han säger "den här kronan ger mig MAKT, MAKTER, åh förlåt mig min lilla koltrast, HA-HA-HA... MAKT", sen kallar han honom för "snåla ål", Lille John i förklädnad kallar honom även "larv", "kryp", "mask".

Hur är någon av de här "konstiga"? Att kalla ett djur för något annat är ju som att kalla en människa för ett djur i syfte att förlöjliga eller överdriva. Det är öknamn.


Som jag upplyste lite om så att jag säger det till er med så att allting blir rätt. Så säger dem faktiskt inte koltrastar eller nåt sånt utan nåt helt annat. Ni kan scrolla upp så ser ni vad jag skrev om där. 😉😉😉😉

Sen så skapade jag varsitt inlägg för varje fråga för att jag kollade upp alla dom här konstiga dialogerna i filmerna på Disney Plus. Därför att när jag upptäckte att i Djungelboken och Robin Hood så sa dem inte alls dessa sakerna så blev jag mer och mer nyfiken på vad dem sa i dem andra filmerna. Hehe! 😁😁😁😁

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 02:03:11Var kanske som så att han hade druckit då det visar sig att när han kollar på sin egen klocka så visar det två herrar som skålar med varsin öl.
Tror faktiskt att det var det som skulle vara det roliga och själva poängen faktiskt. Att han var så förvirrad.
Det jag däremot reagerade på desto mer var hur klockorna såg ut med en halshuggning på gång, en jägare som skjuter, barnaga. Är ju inte direkt familjevänligt precis.

Jag menade Geppetto som sagt, Pinocchio hade som sagt ännu inte kommit till liv då nämligen.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 01:05:52Shere Khan säger faktiskt inte "koltrastar" utan "fåntrattar" och i Robin Hood så säger han faktiskt inte "din tjuvaktiga stork" utan "din tjuvaktiga skurk" som jag kan höra och när jag satt på texten står det också så. Du måste nog ha blandat ihop det med att Robin Hood klär ut sig till en stork under själva paraden.
Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 01:24:13Koltrasterna vet jag inte vart dom kommer ifrån men när jag ser det så säger han följande: "Den här kronan ger mig Makt! Makt!" Sen så slår han Väs med spegeln och så säger han följande: "Förlåt. Ett elakt hån skratt. Hahaha... Makt!"

Sen är väl Lille John irriterad på Sir Väs så då vill han väl säga det ena krypet efter det andra då han ogillar han så pass mycket så därför kallar han honom för det.

Men det jag reagerade på litegrann var faktiskt att jag kunde förstå förvirringen att han senare i vagnen innan dem träffar på Robin Hood som en spågumma så kallar han Väs för reptil och att han går gå till Nottingham. Men det där felet rättas till redan i filmen då (nu höll jag på att säga Kaa) Väs säger att ormar går inte utan dem krälar. Hehehe! Det var ju faktiskt bara roligt och det är också det som är själva charmen i filmen. 😁😁😁😁
Nej, det gjorde jag inte, jag syftade på scenen i kyrkan, jag har faktiskt alltid trott att han sa "din tjuvaktiga stork", och samma med det där med Shere Khan, jag har alltid trott att han sa "koltrastar", samt att Prins John sa "koltrast" till Sir Väs när han ramlade med spegeln på sig, tänk att jag kunde ta så fel...  :-[

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 januari 2023 kl. 08:14:31Jag menade Geppetto som sagt, Pinocchio hade som sagt ännu inte kommit till liv då nämligen.
Ja jag kollade på klippet och det var Geppetto jag också menade. 

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 januari 2023 kl. 11:32:03Nej, det gjorde jag inte, jag syftade på scenen i kyrkan, jag har faktiskt alltid trott att han sa "din tjuvaktiga stork", och samma med det där med Shere Khan, jag har alltid trott att han sa "koltrastar", samt att Prins John sa "koltrast" till Sir Väs när han ramlade med spegeln på sig, tänk att jag kunde ta så fel...  :-[
Hur länge har du trott det? 

Disneyfantasten


Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 januari 2023 kl. 12:10:04Hela livet fram till du rättade mig.
Så kan det vara för mig med. 
Jag har kanske ibland trott jätte länge att en viss skådespelare spelade en roll så har jag gått omkring i flera år och trott det var han så upptäcker man att nej så var det visst inte. 
Det ända exemplet jag på rak arm kan komma på är att jag trodde Guy De La Berg spelade morfar i Gordy tills jag insåg att det var ju Nils Eklund. Tror jag trodde det i kanske 6 år men det var nog faktiskt 3 år.
Var det förresten längesen du såg dessa filmerna? Djungelboken och Robin Hood? 

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 20:42:28Så kan det vara för mig med.
Jag har kanske ibland trott jätte länge att en viss skådespelare spelade en roll så har jag gått omkring i flera år och trott det var han så upptäcker man att nej så var det visst inte.
Det ända exemplet jag på rak arm kan komma på är att jag trodde Guy De La Berg spelade morfar i Gordy tills jag insåg att det var ju Nils Eklund. Tror jag trodde det i kanske 6 år men det var nog faktiskt 3 år.
Var det förresten längesen du såg dessa filmerna? Djungelboken och Robin Hood?

Har sett båda många gånger under mitt liv, senast i december.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 01:49:28Hur vet man att han är vuxen? Han kan lika gärna fortfarande vara tonåring eller nästan vuxen. Sen så säger hon väl det i ren frustration med hur löjlig han är där när han fallit i vattnet.

Rättelser;

- först och främst, man kan väl säga att Micke är ung-vuxen, eller att han är det under andra halvan av filmen, liksom Molle

- för det andra, såhär ligger det till: Micke är nyanländ i skogen, i naturreservatet, och Vixey säger att i sjön finns fullt av fiskar, hon frågar om Micke tror han kan fånga en, och Micke går ut på en stock i vattnet och så kommer det förbi en fisk och han är inte duktig på att fiska och försöker att fånga den, men det slutar med att han fångar en pinne istället, och alla andra skrattar åt honom, inklusive Vixey, när han kommer upp ur vattnet så säger han "okej, jag kan inte fiska, men du är en dum, korkad, räv", med den kommentaren så säger hon "Nädu, det var det värsta, hörru när ska du bli vuxen?"

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2023 kl. 22:46:28Rättelser;

- först och främst, man kan väl säga att Micke är ung-vuxen, eller att han är det under andra halvan av filmen, liksom Molle

- för det andra, såhär ligger det till: Micke är nyanländ i skogen, i naturreservatet, och Vixey säger att i sjön finns fullt av fiskar, hon frågar om Micke tror han kan fånga en, och Micke går ut på en stock i vattnet och så kommer det förbi en fisk och han är inte duktig på att fiska och försöker att fånga den, men det slutar med att han fångar en pinne istället, och alla andra skrattar åt honom, inklusive Vixey, när han kommer upp ur vattnet så säger han "okej, jag kan inte fiska, men du är en dum, korkad, räv", med den kommentaren så säger hon "Nädu, det var det värsta, hörru när ska du bli vuxen?"
Det var bara en vild gissning. Har inte en aning men jag kan ändå säga en annan sak att i slutet på det andra du skrev så hade det perfekta svaret av Micke varit: "Nu!"  :D ;D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 28 januari 2023 kl. 07:52:55Det var bara en vild gissning. Har inte en aning men jag kan ändå säga en annan sak att i slutet på det andra du skrev så hade det perfekta svaret av Micke varit: "Nu!"  :D ;D

Efter det säger Stormamma "Micke, det är inte så man talar till en flicka", och så säger Micke "Åh, vad bussigt, nu räcker det", sedan säger Stormamma "Micke, var snäll nu, du måste vara naturlig, det är hemligheten, förstår du inte det?".

Sedan sjunger hon en sång som får Micke och Vixey att bli sams igen.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2023 kl. 22:46:28Rättelser;

- först och främst, man kan väl säga att Micke är ung-vuxen, eller att han är det under andra halvan av filmen, liksom Molle

- för det andra, såhär ligger det till: Micke är nyanländ i skogen, i naturreservatet, och Vixey säger att i sjön finns fullt av fiskar, hon frågar om Micke tror han kan fånga en, och Micke går ut på en stock i vattnet och så kommer det förbi en fisk och han är inte duktig på att fiska och försöker att fånga den, men det slutar med att han fångar en pinne istället, och alla andra skrattar åt honom, inklusive Vixey, när han kommer upp ur vattnet så säger han "okej, jag kan inte fiska, men du är en dum, korkad, räv", med den kommentaren så säger hon "Nädu, det var det värsta, hörru när ska du bli vuxen?"

Som jag sade; "Vuxen" betyder inte nödvändigtvis könsmogen/en viss ålder.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 28 januari 2023 kl. 13:20:07Som jag sade; "Vuxen" betyder inte nödvändigtvis könsmogen/en viss ålder.
Den hade tagit en hel annan vändning dock.  ;D ;D

Disneyfantasten

#29
I Peter Pan så säger George Darling "du är en hund, och barnen är inga valpar, de är människor, för eller senare Nana, blir de vuxna", fast alla levande varelser blir ju vuxna, dessutom så blir människor vuxna mycket långsammare än andra levande varelser, valpar blir ju också vuxna, mycket fortare än människor faktiskt.

Fåglar, reptiler, amfibier, fiskar och ryggradslösa djur blir vuxna mycket fortare än däggdjur, iallafall enligt min erfarenhet.

Förresten så borde denna tråd även innefatta både filmer och serier, för jag har nämligen mer konstigt jag tänker på, i detta fall likvärdiga och i matväg;

- i Vaiana så säger Maui något i stil med "i skinkan" när han har en dartpil i bakdelen

- i ett avsnitt ur TV-serien 'Pingvinerna Från Madagaskar" (när alligatorn Roger byter kropp och själ med pingvinen Rico som inuti Rogers kropp besegrat råttorna och sedan blir vild och trotsar pingvin-ledaren Skepparns order) så säger Skepparn "Roger har aldrig vägrat lyda order förut, inte ens den gången jag tvingade honom suga ut kobra-giftet ur min västra skinka"

- i ett avsnitt ur TV-serien "Abbys Flygande Skola För Féer" när den lila korta knubbiga karaktären som jag glömt namnet på, han studsar på trummorna och när han är färdig säger han "det är nog inte meningen man ska lära sig spela med skinkorna"

- i ett segment av den svenska serien Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter (som egentligen inte hör hemma här då det är en svensk serie), när alla ska komma fram till vem som har flest "två" av något, så vänder sig Brasse om, klappar sig där bak och säger "två skinkor har jag"

Då undrar ni kanske vad felet är: jo, skinka är ju något som kommer från griskött, man kan ha det som pålägg på smörgåsar och så kan man ha det med senap på på julen.

För den delen, när Skepparn säger "min västra skinka", för det första, var får han skinkorna ifrån? För det andra, hur kan skinkor vara öst och väst och syd och nord? För det tredje, han sa att han tvingade Rico att suga ut kobra-giftet ur den, hur kan kobra-gift ens hamna i en skinka? Har kobran satt sina tänder i den eller sprutat gift på den? Jag menar, alla ormar - även kobror - sväljer ju sin mat hel och kobror är alldeles för små för att kunna äta grisar. För det fjärde, pingviner äter ju inte ens skinka, de äter inte kött överhuvudtaget*, så vad i allting dar skulle Skepparn med skinkor till?.

Och sen angående exemplet i Abbys Flygande Skola, han hade ju inte ens skinkor, och sen när har folk spelat med mat.

Inte heller i Mauis eller Brasses fall syns några skinkor överhuvudtaget...

*Till "kött" så räknar jag endast däggdjur, fåglar, reptiler och amfibier. (att räkna fiskar och ryggradslösa djur till kött känns både konstigt, malplacerat, krystad och absurt)

Steffan Rudvall

Människans rumpa kallas också för skinkor eftersom att de är två så det är inte alls något konstigt allt behöver inte alltid vara bokstavligt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 januari 2023 kl. 23:45:20Människans rumpa kallas också för skinkor eftersom att de är två så det är inte alls något konstigt allt behöver inte alltid vara bokstavligt.

Fast när jag tänker på skinka så tolkar jag det hela tiden som det man äter som kommer från grisar som äter som man antingen har som pålägg på en smörgås eller som man har på julen med senap på, vilket gör att det blir helt fel avsikt...

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 28 januari 2023 kl. 13:20:07Som jag sade; "Vuxen" betyder inte nödvändigtvis könsmogen/en viss ålder.

Fast när jag tänker på vuxen så tolkar jag det automatiskt utseendemässigt och sett på rösten, vilket gör att det blir helt fel avsikt...

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 02:08:00Men för att säga det rätt så var detta nog för att Chesire Katten skulle irritera arslet av Alice.

Det där tycker jag inte var vidare fint sagt, "arslet" är ett fult ord, och som prinsess/hjältinna-nörd så vill jag här hoppa in och försvara dem, man ska aldrig tala om dem på det där sättet, där går min gräns.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 januari 2023 kl. 23:57:49Fast när jag tänker ...

Bara för att du tolkar det på ett visst sätt gör det inte fel eller konstigt. Vi förklarar till och med vad som menas med meningarna i filmerna, men det hjälper ju inte om du bara kontrar med "fast JAG tycker...".

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2023 kl. 00:15:24Det där tycker jag inte var vidare fint sagt, "arslet" är ett fult ord, och som prinsess/hjältinna-nörd så vill jag här hoppa in och försvara dem, man ska aldrig tala om dem på det där sättet, där går min gräns.

Det är ju sant dock - Allting i "Alice i Underlandet" är ju från hennes fantasi och irriterar henne något vansinnigt, det är meningen ;)

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 januari 2023 kl. 23:39:13Då undrar ni kanske vad felet är: jo, skinka är ju något som kommer från griskött,
... Men skinka är också synonymt med rumpa. Till och med på gris, det är ju grisrumpa som är skinkan man äter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 januari 2023 kl. 23:58:48Fast när jag tänker på vuxen så tolkar jag det automatiskt utseendemässigt och sett på rösten, vilket gör att det blir helt fel avsikt...
I normala fall, ja - men särskilt vid uttrycket "När ska du bli vuxen?" (och liknande) syftar det nästan aldrig på en fysisk ålder utan på att någon beter sig omoget och/eller barnsligt. Det är trots allt ett vanligt förekommande uttryck, som nästan aldrig ska tolkas bokstavligt.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 29 januari 2023 kl. 00:32:52Bara för att du tolkar det på ett visst sätt gör det inte fel eller konstigt. Vi förklarar till och med vad som menas med meningarna i filmerna, men det hjälper ju inte om du bara kontrar med "fast JAG tycker...".

Va!? Får man inte förklara sin sida av saken!? (vilket var precis vad jag gjorde)

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 29 januari 2023 kl. 00:33:40Det är ju sant dock - Allting i "Alice i Underlandet" är ju från hennes fantasi och irriterar henne något vansinnigt, det är meningen ;)

Det stämmer dock.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2023 kl. 09:14:23Va!? Får man inte förklara sin sida av saken!? (vilket var precis vad jag gjorde)
Jo du får förklara, men vi förklarar ju också varför det inte är konstigt...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2023 kl. 09:16:37Det stämmer dock.
Tycker mer det känns som hennes dröm men visst så blir det ju en dröm från hennes fantasi. 

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2023 kl. 00:15:24Det där tycker jag inte var vidare fint sagt, "arslet" är ett fult ord, och som prinsess/hjältinna-nörd så vill jag här hoppa in och försvara dem, man ska aldrig tala om dem på det där sättet, där går min gräns.
Man behöver inte tolka saker och ting bokstavligt talat. Jag säger själv så om mig själv ibland. Inte samma sak kanske men det jag menar är att katten vill gå Alice på nerverna tills hon i princip flippar ur! Låter det bättre? ^^

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 29 januari 2023 kl. 13:19:14Man behöver inte tolka saker och ting bokstavligt talat. Jag säger själv så om mig själv ibland. Inte samma sak kanske men det jag menar är att katten vill gå Alice på nerverna tills hon i princip flippar ur! Låter det bättre? ^^

Det lät mycket bättre, det är i princip det hon gör, hon blir förvirrad av allt konstigt hon stöter på.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2023 kl. 19:16:34Det lät mycket bättre, det är i princip det hon gör, hon blir förvirrad av allt konstigt hon stöter på.
Vet dock inte hur mycket tålamod hon hade men en del vet jag ju börjar kasta saxar eller så när man gör något sånt mot en och flippar ut totalt.  ??? ::)

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2023 kl. 19:16:34Det lät mycket bättre, det är i princip det hon gör, hon blir förvirrad av allt konstigt hon stöter på.
Vilket är hela poängen med Alice i Underlandet. lmao

Disneyfantasten

I Aladdin så säger Razoul "den här hämnden ska bli min trofé, snorvalp".

Jag menar, för det första, vad har Aladdin gjort Razoul för att få honom att säga så till honom? (nog för att Razoul är lagens väktare och Aladdin har stulit bröd om än bara för att överleva då han är hemlös, men det är ju trots allt inte Razoul som Aladdin har stulit mat från) för det andra, hur kan en hämnd vara en trofé för någon?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2023 kl. 21:01:34I Aladdin så säger Razoul "den här hämnden ska bli min trofé, snorvalp".

Jag menar, för det första, vad har Aladdin gjort Razoul för att få honom att säga så till honom? (nog för att Razoul är lagens väktare och Aladdin har stulit bröd om än bara för att överleva då han är hemlös, men det är ju trots allt inte Razoul som Aladdin har stulit mat från) för det andra, hur kan en hämnd vara en trofé för någon?
Men Aladdin har inte bara stulit bröd han måste ha stulit allt han äger och är någon slags mästertjuv tillsammans med Apu. Även om Aladdin förstås är god så är han ju ändå kriminell och en tjuv. Hämnden blir en trofé eftersom att Razoul har försökt få tag på tjuven Aladdin men hela tiden misslyckats.

En rad i den svenska låttexten lyder ju till och med "Jag stjäl bara sånt som jag är värd (nämligen allt)"

I originalversionen framför dem att han skäl allt som han inte har råd med.

"I steal only what I can't afford (That's everything!)'.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 mars 2023 kl. 21:26:36Men Aladdin har inte bara stulit bröd han måste ha stulit allt han äger och är någon slags mästertjuv tillsammans med Apu. Även om Aladdin förstås är god så är han ju ändå kriminell och en tjuv. Hämnden blir en trofé eftersom att Razoul har försökt få tag på tjuven Aladdin men hela tiden misslyckats.

En rad i den svenska låttexten lyder ju till och med "Jag stjäl bara sånt som jag är värd (nämligen allt)".

I originalversionen framför dem att han skäl allt som han inte har råd med.

"I steal only what I can't afford (That's everything!)'.

Fast även den dialogen/textraden låter konstig eftersom han är hemlös och fattig och att det är därför som han stjäl mat, det är ju ändå Abu som inte håller sig från att stjäla saker han fattar tycke för.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2023 kl. 21:29:02Fast även den dialogen/textraden låter konstig eftersom han är hemlös och fattig och att det är därför som han stjäl mat, det är ju ändå Abu som inte håller sig från att stjäla saker han fattar tycke för.
Fast du måste se det från vakternas synvinkel, anledningen till att han är kriminell spelar ingen roll det som spelar roll är att han faktiskt är kriminell. Razoul gör bara sitt jobb lite aggressivt kanske men Aladdin följer faktiskt inte Agrabahs lagar och är alltså kriminell.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 mars 2023 kl. 21:46:31Fast du måste se det från vakternas synvinkel, anledningen till att han är kriminell spelar ingen roll det som spelar roll är att han faktiskt är kriminell. Razoul gör bara sitt jobb lite aggressivt kanske men Aladdin följer faktiskt inte Agrabahs lagar och är alltså kriminell.

Du har inte fel, men man måste komma ihåg att Aladdin är filmens huvudkaraktär, så till hans försvar vill jag återigen påpeka att han är hemlös och fattig och måste stjäla mat för att inte svälta, jag försvarar inte faktumet ATT han inte följer lagen, bara orsaken till VARFÖR han gör det. (det är som att säga att Robin Hood är kriminell bara för att han ger till de behövande eller att Lufsen är kriminell bara för sakerna han gör, han är ju trots allt en gathund)

Det är en helt annan femma med Eugen Fitzherbert/Flynn Rider, där jag inte vet orsaken till varför han stjäl, därför är han solklart mer kriminell än ovannämnda karaktärer.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2023 kl. 21:53:08Du har inte fel, men man måste komma ihåg att Aladdin är filmens huvudkaraktär, så till hans försvar vill jag återigen påpeka att han är hemlös och fattig och måste stjäla mat för att inte svälta, jag försvarar inte faktumet ATT han inte följer lagen, bara orsaken till VARFÖR han gör det. (det är som att säga att Robin Hood är kriminell bara för att han ger till de behövande eller att Lufsen är kriminell bara för sakerna han gör, han är ju trots allt en gathund)

Det är en helt annan femma med Eugen Fitzherbert/Flynn Rider, där jag inte vet orsaken till varför han stjäl, därför är han solklart mer kriminell än ovannämnda karaktärer.
Jag förstår din synvinkel och visst Aladdin har sin anledning men vi vet inte så mycket om hans barndom förutom att han varit föräldralös. Han har ju gott i sin pappas fotspår enligt den tredje filmen, så är det kanske ett medvetet val av Aladdin att bli kriminell istället för att iallafall försöka skaffa sig till jobb...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 mars 2023 kl. 22:05:04Jag förstår din synvinkel och visst Aladdin har sin anledning men vi vet inte så mycket om hans barndom förutom att han varit föräldralös. Han har ju gott i sin pappas fotspår enligt den tredje filmen, så är det kanske ett medvetet val av Aladdin att bli kriminell istället för att iallafall försöka skaffa sig till jobb...

Precis, dessutom så utspelar sig filmen i Mellanöstern och där är det inte fullt så lätt som i Nordamerika och (större delen av) Europa.

Disneyfantasten

I Timon och Pumbaa avsnittet Föräldraskap i Florida (Never Averglades) så säger Timon att hönor värper ägg, vilket utan tvekan är sant, men hönor är inte de enda djur som lägger ägg, det gör alla fåglar, likaså alla Krokodildjur (krokodiler, alligatorer, kajmaner, gavialer) och alla sköldpaddor, en många ormar och många ödlor. När ägget kläckts så föds en alligator och trots att det inte alls är det minsta lik en höna överhuvudtaget så envisas Timon ändå med att tro att det är en höna, t.o.m. när alligatorn hittat en flickvän, jag menar, alla borde ju kunna skillnad mellan hönor och alligatorer, så det borde inte vara så svårt för Timon att skilja på en höna och en alligator.

Faktum är att i 2003-års specialutgåva på DVD så säger t.o.m. "Skynda dig det finns alligatorer i de här vattnen" (vilket Pumbaa rättar med "krokodiler")

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 mars 2023 kl. 21:53:08(det är som att säga att Robin Hood är kriminell bara för att han ger till de behövande
Robin Hood ÄR ju kriminell, det är hela grejen. Han stjäl från de rika och ger åt det fattiga. Att stjäla är en kriminell handling oavsett om du gör det för en god sak eller ej  ;)

Aladdin är också kriminell, oavsett om han stjäl för att överleva är det fortfarande fel, och eftersom han är så jädra bra på det kan jag tänka mig att vakterna väntat länge på att sätta dit honom för det, vilket är hela poängen bakom Aladdins och whatshisface-vaktens beef med varandra.


Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2023 kl. 20:44:17I Timon och Pumbaa avsnittet Föräldraskap i Florida (Never Averglades) så säger Timon att hönor värper ägg, vilket utan tvekan är sant, men hönor är inte de enda djur som lägger ägg, det gör alla fåglar, likaså alla Krokodildjur (krokodiler, alligatorer, kajmaner, gavialer) och alla sköldpaddor, en många ormar och många ödlor. När ägget kläckts så föds en alligator och trots att det inte alls är det minsta lik en höna överhuvudtaget så envisas Timon ändå med att tro att det är en höna, t.o.m. när alligatorn hittat en flickvän, jag menar, alla borde ju kunna skillnad mellan hönor och alligatorer, så det borde inte vara så svårt för Timon att skilja på en höna och en alligator.
För att det är humor och behöver inte vara logiskt.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 28 mars 2023 kl. 21:43:28Robin Hood ÄR ju kriminell, det är hela grejen. Han stjäl från de rika och ger åt det fattiga. Att stjäla är en kriminell handling oavsett om du gör det för en god sak eller ej  ;)

Aladdin är också kriminell, oavsett om han stjäl för att överleva är det fortfarande fel, och eftersom han är så jädra bra på det kan jag tänka mig att vakterna väntat länge på att sätta dit honom för det, vilket är hela poängen bakom Aladdins och whatshisface-vaktens beef med varandra.

Så om du var utsvulten och inte hade ett enda öre på dig, vad skulle du göra?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2023 kl. 21:47:54Så om du var utsvulten och inte hade ett enda öre på dig, vad skulle du göra?
Jag antar att både du och Lilla My bor i Sverige och här tar man hjälp av staten och det är dessutom lagligt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 mars 2023 kl. 21:52:54Jag antar att både du och Lilla My bor i Sverige och här tar man hjälp av staten och det är dessutom lagligt.

Det har du rätt i, men det jag försöker säga är attnöden inte har någon lag.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2023 kl. 21:54:58Det har du rätt i, men det jag försöker säga är attnöden inte har någon lag.
Det stämmer i och för sig men det betyder ju inte att det man gör inte är olagligt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 mars 2023 kl. 21:56:08Det stämmer i och för sig men det betyder ju inte att det man gör inte är olagligt.

Jag sa aldrig att det inte var olagligt, bara att folk som varken har hem eller pengar inte har det så lätt för sig och därmed måste göra vad de kan för att skaffa mat.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2023 kl. 21:47:54Så om du var utsvulten och inte hade ett enda öre på dig, vad skulle du göra?
Grejen är att vakten är lite av ett rövhål, det är ju hela poängen. "Jag skiter i att du svälter och behöver mat, mitt jobb är att skipa rättvisa och du stjäl - därför ska jag sätta dit dig".

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 29 mars 2023 kl. 04:47:07Grejen är att vakten är lite av ett svin, det är ju hela poängen. "Jag struntar i att du svälter och behöver mat, mitt jobb är att skipa rättvisa och du stjäl - därför ska jag sätta dit dig".

Jo, jag är väl medveten att Razoul är hårdhudad och inte bryr sig om hur gammal personen ifråga är, han är lagens väktare fast på ett lite väl överdrivet sätt.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 mars 2023 kl. 20:44:17I Timon och Pumbaa avsnittet Föräldraskap i Florida (Never Averglades) så säger Timon att hönor värper ägg, vilket utan tvekan är sant, men hönor är inte de enda djur som lägger ägg, det gör alla fåglar, likaså alla Krokodildjur (krokodiler, alligatorer, kajmaner, gavialer) och alla sköldpaddor, en många ormar och många ödlor. När ägget kläckts så föds en alligator och trots att det inte alls är det minsta lik en höna överhuvudtaget så envisas Timon ändå med att tro att det är en höna, t.o.m. när alligatorn hittat en flickvän, jag menar, alla borde ju kunna skillnad mellan hönor och alligatorer, så det borde inte vara så svårt för Timon att skilja på en höna och en alligator.

Faktum är att i 2003-års specialutgåva på DVD så säger t.o.m. "Skynda dig det finns alligatorer i de här vattnen" (vilket Pumbaa rättar med "krokodiler")
Rättelse: Det är Pumbaa som tror att krokodilen är en höna, inte Timon. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 29 mars 2023 kl. 08:27:20Rättelse: Det är Pumbaa som tror att krokodilen är en höna, inte Timon. :)
Varför tror du det? Pumbaa tror att han lagt ett ägg när alligator-ägget rullar av en lastbil och hamnar under honom, Timon förklarar för Pumbaa att han inte kan lägga ägg för att han dels är ett vårtsvin och att han dels är en hane, sen förklarar Timon "hönor värper ägg, och oavsett vad det är för höna i ägget så är du inte - jag repeterar - inte dess mamma", efter det så kläcks ägget och en alligator-unge visar sig, som tror att Pumbaa är hans mamma, och Timon visar klor, brett huvud och sågtandad svans, dessa grejer har INTE hönor (utom klor på fötterna kanske) och ändå säger Timon att det är en höna, en ful höna dessutom, så jo, det är Timon som envisas med att tro att alligatorn är en höna trots att den inte alls är det minsta lik en sådan.

TonyTonka

Jag hade för mig att avsnittet handlade om att Pumbaa trodde krokodilungen var ett vårtsvin, och att Timon konstant försökte rätta honom, men det är mycket möjligt att du har rätt, det är åratal sedan jag senast såg avsnittet.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 29 mars 2023 kl. 09:55:11Jag hade för mig att avsnittet handlade om att Pumbaa trodde krokodilungen var ett vårtsvin, och att Timon konstant försökte rätta honom, men det är mycket möjligt att du har rätt, det är åratal sedan jag senast såg avsnittet.
Det är inte en krokodil som sagt utan en alligator, fast krokodiler och alligatorer är släkt med varandra, så 100% fel var det inte.

gstone

I serien Muppets Mayhem använder dom ordet Bolagsbrud flera gånger.

Dom avänder det som om det vore ett etablerat ord men jag har aldrig hört det.

Det troligast jag tror är fallet är att det är en översättning av ett existerande engelska uttryck som låter konstigt när översätter det till svenska.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Svårt & tro att dom sjunger Rocka Fett om Baby Looney Tunes

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 15 maj 2023 kl. 10:03:42Svårt & tro att dom sjunger Rocka Fett om Baby Looney Tunes
Varför skulle det vara konstig?

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 14 maj 2023 kl. 22:13:39I serien Muppets Mayhem använder dom ordet Bolagsbrud flera gånger.

Dom avänder det som om det vore ett etablerat ord men jag har aldrig hört det.

Det troligast jag tror är fallet är att det är en översättning av ett existerande engelska uttryck som låter konstigt när översätter det till svenska.
Det är ju en sammanslagning av bolag och brud, med andra ord: bruden från skivbolaget. Inte det minsta konstigt enligt mig. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats