Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2023 kl. 21:50:38Det stämmer, men det är väl bara ett eller två avsnitt; om inte mitt minne sviker mig - dessutom är dessa DVD-utgåvor garanterat utgångna nuförtiden.

Men oavsett vilket och oavsett vad man läser in i begreppet, råder det ju i alla fall ingen tvekan om att Mediadubbs dubbning är betydligt mer sällsynt än Sun Studios. Vi vet ju att Mediadubbs dubbning bara användes på TV3 på 1990-talet och aldrig kommer att användas igen (eller åtminstone med 99% sannolikhet), medan Sun Studios dubbning kommer att användas vid alla eventuella sammanhang där serien kommer att sändas eller släppas framöver - därmed inte sagt att serien kommer att sändas någonstans i närtid, men om och när så sker kommer det ju bli den dubbningen...
Det är väldigt beklagligt att Turner och senare Warner inte kunde köpa loss alla TV3 dubbningarna. De köpte ju loss vissa serier dubbningar men det verkar väldigt slumpartat.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 21:58:29Det är väldigt beklagligt att Turner och senare Warner inte kunde köpa loss alla TV3 dubbningarna. De köpte ju loss vissa serier dubbningar men det verkar väldigt slumpartat.
Ja, det är helt klart väldigt olyckligt - dessutom kan man ju tycka att det borde ha blivit dyrare att beställa en egen dubbning än att köpa in en befintlig, om nu inte TV3 krävde oskäligt mycket pengar...

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 21:58:29Det är väldigt beklagligt att Turner och senare Warner inte kunde köpa loss alla TV3 dubbningarna. De köpte ju loss vissa serier dubbningar men det verkar väldigt slumpartat.
Sun Studio är väl originaldubb på vissa av serierna/ säsongerna så det fanns väl ännu inga TV3 dubbningar att licensiera av vissa serier då.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 december 2023 kl. 22:03:25Sun Studio är väl originaldubb på vissa av serierna/ säsongerna så det fanns väl ännu inga TV3 dubbningar att licensiera av vissa serier då.
Sant, men så borde inte vara fallet med The Scooby-Doo Show som sändes ganska tidigt på TV3 - åtminstone en del av mina inspelningar vet jag kommer från 1992, medan Cartoon Network lanserades i Europa i september 1993.

Det är dock inte helt solklart hur det förhåller sig, då Turner enligt uppgift beställde de flesta dubbningar ett bra tag innan Cartoon Network lanserades i Europa - så även fast den här serien utan tvekan hann sändas på TV3 innan den sändes på Cartoon Network, så är det möjligt att Sun Studios dubbning ändå spelades in innan; eller att de båda dubbningarna gjordes ganska precis samtidigt...

Så det kan vara så att Turner licensierade de dubbningar som fanns tillgängliga hos TV3 när de började förhandla, och att de sen struntade i att fråga igen senare utan genast beställde nydubb på allt som TV3 svarade inte fanns färdigt där och då (även om det sen blev klart några veckor senare).

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2023 kl. 22:19:44Så det kan vara så att Turner licensierade de dubbningar som fanns tillgängliga hos TV3 när de började förhandla, och att de sen struntade i att fråga igen senare utan genast beställde nydubb på allt som TV3 svarade inte fanns färdigt där och då (även om det sen blev klart några veckor senare).
Men dom måste ha förhandlat med TV3 senare också för dom har ju köpt dubbningar gjorda efter 93 från TV3

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  9 december 2023 kl. 22:37:24Men dom måste ha förhandlat med TV3 senare också för dom har ju köpt dubbningar gjorda efter 93 från TV3
Vilka då?

Henrik Karlsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2023 kl. 20:55:04Ärligt talat har jag svårt att se vad det skulle ge - när både jag och BPS lagt upp Scooby-Doo - Var är du?, och båda två togs ned (och min redan efter 2 - 3 dagar), så kan vi väl vara 95% säkra på att serien kommer att plockas ned (och ge varningar) oavsett vem som lägger upp den. :(

I så fall skulle jag behöva skapa ett nytt och mer anonymt konto för det, för jag vill inte riskera Dubbningshemsidan-kontot med ytterligare en varning - där är jag ju dessutom ganska utsatt juridiskt, då det mig veterligen bara finns en enda med mitt namn i Sverige...
Skulle det gå att ladda upp om det bara var ljudet eller om någon annan laddar upp?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  9 december 2023 kl. 23:15:51Scooby Doo where are you
Har verkligen TV3s dubbning av Scooby-Doo - Where Are You? sänts på Cartoon Network? I så fall måste det ha skett långt senare, för under kanalens barndom 1993 - 1995 är jag 99% säker på att serien var i odubbad och otextad originalversion.

När började serien att sändas med TV3s dubbning på Cartoon Network? För säsong 1 dubbades ju inte förrän runt 1996, medan däremot åtminstone halva säsong 2 dubbades långt tidigare.

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 10 december 2023 kl. 01:14:32Skulle det gå att ladda upp om det bara var ljudet eller om någon annan laddar upp?
Enbart ljudet skulle förmodligen gå bra utan klagomål, men det vore ju långt ifrån oproblematiskt, för då måste ju alla själv lyckas att hitta exakt rätt bildkälla som ljudet synkar mot och själv sätta ihop...

Mest troligt lär det nog inte spela någon roll vem som laddar upp, men om ingen annan känner sig manad kan jag försöka registrera ett nytt och mer anonymt konto på Archive för ändamålet och försöka att ladda upp. I så fall kan det vara värt ett sista försök, och om den (med ganska stor sannolikhet) tas ned även nu så ger det knappast något att försöka igen.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 december 2023 kl. 02:15:48Har verkligen TV3s dubbning av Scooby-Doo - Where Are You? sänts på Cartoon Network? I så fall måste det ha skett långt senare, för under kanalens barndom 1993 - 1995 är jag 99% säker på att serien var i odubbad och otextad originalversion.

När började serien att sändas med TV3s dubbning på Cartoon Network? För säsong 1 dubbades ju inte förrän runt 1996, medan däremot åtminstone halva säsong 2 dubbades långt tidigare.
Enbart ljudet skulle förmodligen gå bra utan klagomål, men det vore ju långt ifrån oproblematiskt, för då måste ju alla själv lyckas att hitta exakt rätt bildkälla som ljudet synkar mot och själv sätta ihop...

Mest troligt lär det nog inte spela någon roll vem som laddar upp, men om ingen annan känner sig manad kan jag försöka registrera ett nytt och mer anonymt konto på Archive för ändamålet och försöka att ladda upp. I så fall kan det vara värt ett sista försök, och om den (med ganska stor sannolikhet) tas ned även nu så ger det knappast något att försöka igen.
Jag har skaffat ett nytt konto och med en ny mailadress dessutom så jag skulle kunna ge det ett till försök. Internet Archive verkar ta ner saker så slumpmässigt att den då kanske finns en liten chans att den får vara kvar.

Problemet är att jag inte har tillgång till de filerna längre.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 10 december 2023 kl. 11:02:32Problemet är att jag inte har tillgång till de filerna längre.
Jag kan leta fram och skicka dem till dig. :)

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 december 2023 kl. 11:23:52Jag kan leta fram och skicka dem till dig. :)
Det skulle uppskattas, sedan den togs ner har jag fått många mail och PM  om att jag borde/måste ladda upp avsnitten igen.

Henrik Karlsson

Citat från: BPS skrivet 10 december 2023 kl. 11:31:28Det skulle uppskattas, sedan den togs ner har jag fått många mail och PM  om att jag borde/måste ladda upp avsnitten igen.
Förlåt 

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2023 kl. 22:19:44Sant, men så borde inte vara fallet med The Scooby-Doo Show som sändes ganska tidigt på TV3 - åtminstone en del av mina inspelningar vet jag kommer från 1992, medan Cartoon Network lanserades i Europa i september 1993.

Det är dock inte helt solklart hur det förhåller sig, då Turner enligt uppgift beställde de flesta dubbningar ett bra tag innan Cartoon Network lanserades i Europa - så även fast den här serien utan tvekan hann sändas på TV3 innan den sändes på Cartoon Network, så är det möjligt att Sun Studios dubbning ändå spelades in innan; eller att de båda dubbningarna gjordes ganska precis samtidigt...

Så det kan vara så att Turner licensierade de dubbningar som fanns tillgängliga hos TV3 när de började förhandla, och att de sen struntade i att fråga igen senare utan genast beställde nydubb på allt som TV3 svarade inte fanns färdigt där och då (även om det sen blev klart några veckor senare).
Eller så Mikael som säger är inspelad i eurotroll eftersom sun Studio inte hann med. Det liknar var väl eurotroll som dubbar Scooby doo show halv säsong 3.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 10 december 2023 kl. 17:26:40Eller så Mikael som säger är inspelad i eurotroll eftersom sun Studio inte hann med. Det liknar var väl eurotroll som dubbar Scooby doo show halv säsong 3.
Du menar att det kan vara så att nan inte alls använder Mediadubbs dubbning utan en gjord av Eurotroll med samma röster? Så det skulle vara därför vissa avsnitt är dubbade av Sun Studio och vissa inte?