Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 30 december 2023 kl. 20:17:00Steve Kratz och Stefan Frelander kunde passa som Pluto.
Som Björnen Humpe också, för att han har likheter med Scooby-Doo.

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet 31 december 2023 kl. 00:57:04Precis. ;)

Förresten, Christopher Lloyd var ju även Domare Doom, och i musiksagan så var det väl i hela fall Roger Storm som dubbade honom... Så Rolf Skoglund kan väl lika gärna funka som han, också. ;)

Josefina Hylén som Ting Ting: Eftersom du hade Ming Lee som ett förslag, och båda spelades av Sandra Oh.

Nicklas Berglund som Sir Kaj: Eftersom du hade Labradoren som ett förslag, och båda dubbades av Sven Holmberg.

Ted Åström som Bror Duktig: Eftersom du hade Trötter som ett förslag, och båda spelades av Pinto Colvig.

Jonas Bane som Ian Kvickfot: Eftersom både han och Walter Beckett från Spies in Disguise spelades av Tom Holland, och Jonas dubbade Walter, så...

Sissela Kyle som Tant Rik: Eftersom du hade Nanny som ett förslag, och i tv-serien så spelades hon av Charlotte Rae, som också gjorde rösten till Tant Rik.

Tussa Chiza (Jag antar att du syftar på Tusse) som Taran: Eftersom du bara hade Peter Pan som ett förslag, och båda delar en norsk röst: Eirik Espolin Johnson.

Anna Dieden som Sally Carrera: Eftersom du hade Rosie som ett förslag, och båda spelades av Bonnie Hunt.

Och Rennie Mirro som Kalle Anka: Eftersom jag har kollat upp detta: Att i DuckTales rebooten så fick Kalle en vanlig röst i två tillfällen, av vad jag har hört, och han spelades då av Don Cheadle, som också spelade Al-G Rhythm från Space Jam: A New Legacy (Som Rennie dubbade). Jag menade såklart BARA denna tillfälliga "vanliga" rösten som Kalle fick, men jag ville vara överraskande och ville förklara detta istället. ;D

(Jag antar att detta är en referens till Donald's Dream Voice där han har en tillfällig vanligare röst. Enligt TonyTonka så var det i hela fall Jonas Bergström och Roger Storm som dubbade Kalle i denna kortfilmen, jag undrar dock om Andreas Nilsson gör den vanliga rösten i rebooten eller om någon annan gjorde den, dock...)
Rennie kunde också passa som Kalles dröm röst i den nämnda kortfilmen, samt ankan som ser på pricken ut som honom i en kortfilm där dubbelgångaren hänger med Kajsa, vilket gör Kalle uppenbarligen avundsjuk. 

Just det ja, Rennie kunde också vara Sengångaren Sid.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 31 december 2023 kl. 00:57:04Precis. ;)

Förresten, Christopher Lloyd var ju även Domare Doom, och i musiksagan så var det väl i hela fall Roger Storm som dubbade honom... Så Rolf Skoglund kan väl lika gärna funka som han, också. ;)

Josefina Hylén som Ting Ting: Eftersom du hade Ming Lee som ett förslag, och båda spelades av Sandra Oh.

Nicklas Berglund som Sir Kaj: Eftersom du hade Labradoren som ett förslag, och båda dubbades av Sven Holmberg.

Ted Åström som Bror Duktig: Eftersom du hade Trötter som ett förslag, och båda spelades av Pinto Colvig.

Jonas Bane som Ian Kvickfot: Eftersom både han och Walter Beckett från Spies in Disguise spelades av Tom Holland, och Jonas dubbade Walter, så...

Sissela Kyle som Tant Rik: Eftersom du hade Nanny som ett förslag, och i tv-serien så spelades hon av Charlotte Rae, som också gjorde rösten till Tant Rik.

Tussa Chiza (Jag antar att du syftar på Tusse) som Taran: Eftersom du bara hade Peter Pan som ett förslag, och båda delar en norsk röst: Eirik Espolin Johnson.

Anna Dieden som Sally Carrera: Eftersom du hade Rosie som ett förslag, och båda spelades av Bonnie Hunt.

Och Rennie Mirro som Kalle Anka: Eftersom jag har kollat upp detta: Att i DuckTales rebooten så fick Kalle en vanlig röst i två tillfällen, av vad jag har hört, och han spelades då av Don Cheadle, som också spelade Al-G Rhythm från Space Jam: A New Legacy (Som Rennie dubbade). Jag menade såklart BARA denna tillfälliga "vanliga" rösten som Kalle fick, men jag ville vara överraskande och ville förklara detta istället. ;D

(Jag antar att detta är en referens till Donald's Dream Voice där han har en tillfällig vanligare röst. Enligt TonyTonka så var det i hela fall Jonas Bergström och Roger Storm som dubbade Kalle i denna kortfilmen, jag undrar dock om Andreas Nilsson gör den vanliga rösten i rebooten eller om någon annan gjorde den, dock...)
Jaså, det där med att Pinto Colvig var Bror Duktig var mer än jag visste, eller så kan jag ha glömt det.

Och jo, jag menar Tusse.

Jaså, där lärde jag mig något nytt om norska dubbningar, å andra sidan är sidan sedan i våras ganska ny, men det låter ju logiskt vid det här laget eftersom Peter Pan blev omdubbning i Norge i samband med andra VHS-utgåvan 1998-06 (precis som i Danmark, till skillnad från Sverige och Finland där den blev omdubbad i samband med nypremiären på bio sommaren 1992), medans första norska & danska VHS-utgåvan gavs ut tidigt 1993, VHS-utgåvan av Taran och Den Magiska Kitteln gavs ut i Norden juli 1998.

Jag tog Peter Pan då Tusse är yngre än jag och han spelade både Camilo Madrigal k Encanto och Ethan Clade i En Annorlunda Värld som båda är tonårskillar och det var svårt att direkt komma på någon roll för Tusse, så jag tog Peter Pan då han är "pojken som aldrig blir vuxen" och han är ungefär på gränsen mellan pre-teen och tonåring, å andra sidan är Taran det också, när man tänker efter.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 december 2023 kl. 18:30:55Jaså, det där med att Pinto Colvig var Bror Duktig var mer än jag visste, eller så kan jag ha glömt det.

Och jo, jag menar Tusse.

Jaså, där lärde jag mig något nytt om norska dubbningar, å andra sidan är sidan sedan i våras ganska ny, men det låter ju logiskt vid det här laget eftersom Peter Pan blev omdubbning i Norge i samband med andra VHS-utgåvan 1998-06 (precis som i Danmark, till skillnad från Sverige och Finland där den blev omdubbad i samband med nypremiären på bio sommaren 1992), medans första norska & danska VHS-utgåvan gavs ut tidigt 1993, VHS-utgåvan av Taran och Den Magiska Kitteln gavs ut i Norden juli 1998.

Jag tog Peter Pan då Tusse är yngre än jag och han spelade både Camilo Madrigal k Encanto och Ethan Clade i En Annorlunda Värld som båda är tonårskillar och det var svårt att direkt komma på någon roll för Tusse, så jag tog Peter Pan då han är "pojken som aldrig blir vuxen" och han är ungefär på gränsen mellan pre-teen och tonåring, å andra sidan är Taran det också, när man tänker efter.
Också att du menade "Helmon" tror jag. Jag inspirerades förresten av att gstone kollade upp norska dubbningar, så jag tyckte att jag kunde komma på, också.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 31 december 2023 kl. 18:40:51Också att du menade "Helmon" tror jag. Jag inspirerades förresten av att gstone kollade upp norska dubbningar, så jag tyckte att jag kunde komma på, också.
Jag funderar på att bilda mig kunskaper om norska dubbningar också, likaså danska och finska.

Tidigare fick jag veta att Kung Louie och Rafiki delar norsk röst, så jag tror Svante Thuresson hade passat som Kung Louie också.

Anders Hatlo är ett exempel på en norsk röst jag lärt mig namnet på.

Förresten så är det en man (minns inte hans namn) som var med både i Robin Hood och 1971-års finska originaldubbning av Aristocats, han gjorde comeback inom dubbning i Ringaren i Notre Dame där han var röst till Frollo, och jag tror hans sista dubbning blev Coco, han gick bort tidigare detta år.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 december 2023 kl. 18:47:44Jag funderar på att bilda mig kunskaper om norska dubbningar också, likaså danska och finska.

Tidigare fick jag veta att Kung Louie och Rafiki delar norsk röst, så jag tror Svante Thuresson hade passat som Kung Louie också.

Anders Hatlo är ett exempel på en norsk röst jag lärt mig namnet på.

Förresten så är det en man (minns inte hans namn) som var med både i Robin Hood och 1971-års norska originaldubbning av Aristocats, han gjorde comeback inom dubbning i Ringaren i Notre Dame där han var röst till Frollo, och jag tror hans sista dubbning blev Coco, han gick bort tidigare detta år.
Åh, synd att han gjorde det. :( 

Men vad passande, primater delar en röst. :D

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 31 december 2023 kl. 18:51:24Åh, synd att han gjorde det. :(

Men vad passande, primater delar en röst. :D
Ja, eller hur.

Om du menar finska rösten till Frollo så kan jag hålla med, han blev 83 (född 1939), sökte förresten upp hans namn, han hette Ossi Ahlapuro, hans aktiva år var 1961-2018.

Sissel Kyrkjebø (Ariels svenska röst) och Joeys engelska röst gör förresten även de rösterna på norska.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 31 december 2023 kl. 18:40:51Också att du menade "Helmon" tror jag. Jag inspirerades förresten av att gstone kollade upp norska dubbningar, så jag tyckte att jag kunde komma på, också.
Just det jag glömde säga, jag inspirerades när jag såg årets julkalender där hon spelade Dorabella.

Disneyfantasten

Molly Sylsjö hade passat till följande karaktärer;

- Penny = De 101 Dalmatinerna

- Marie = Aristocats

- Storasyster Kanin = Robin Hood

- Olivia Flaversham = Mästerdetektiven Basil Mus

- Melody = Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet

(om de hade framträtt i något sammanhang 2016)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Mats Åhlfeldt hade passat till följande karaktärer;

- Pinocchio (om han hade gjort rollen i samband med nypremiären på bio 1978)

- John Darling = Peter Pan (om han hade gjort rollen i samband med nypremiären på bio 1977)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Bobo Håkansson hade passat till följande karakrärer;

- John Darling = Peter Pan (om han hade gjort rollen i samband med nypremiären på bio 1977, såvida han inte hunnit komma i målbrottet då)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Niklas Rygert hade passat till följande karaktärer;

- Michael Darling = Peter Pan (om han hade gjort rollen i samband med nypremiären på bio 1977)

- Ru = Nalle Puh (om han hade gjort rollen i 1977-års originaldubbning av Nalle Puh och Tigger)

- Peter = Peter och Draken Elliot

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Fredrik Kjellqvist hade passat till följande karaktärer;

- en av de Vilda Pojkarna = Peter Pan (om han hade gjort rollen i samband med nypremiären på bio 1977)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Daniela Sörensen hade passat till följande karaktärer;

- Giddy = Dumbo

- Angel = Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr

- Kiara som vuxen = Lejonkungen 2 Simbas Skatt

Några fler förslag.

Disneyfantasten

Marsha Songcome hade passat till följande karaktärer;

- Giddy = Dumbo

- Angel = Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr

- Kiara som vuxen = Lejonkungen 2 Simbas Skatt