Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 april 2022 kl. 21:27:05
Det sistnämnda förstod jag inte riktigt vad du menade.

Men den förstnämnda finns iallafall på SVT Öppet Arkiv!  :) ( det är avsnitt 5. Bokstaven Ö )
Han ska tydligen skriva nåt & Eva blir irriterad av att han spelar musik på hög volym
Hittade en del av sketchen i en gammal kamerafilm

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 22 april 2022 kl. 23:36:35
Han ska tydligen skriva nåt & Eva blir irriterad av att han spelar musik på hög volym
Hittade en del av sketchen i en gammal kamerafilm

Okej, då vet jag vilken du menar!  :) (vanligen finns i Öppet Arkiv och det är avsnittet med bokstaven X)

Brasse ska skriva en önskelista med hjälp av en skrivmaskin.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 april 2022 kl. 21:32:48
Hur ligger det till med den här serien egentligen? Jag har förstått att det ska finnas en ursprunglig serie och en julkalender och sen en blandning av dessa två...
Du kan läsa det Erik har skrivit, men för att sammanfatta: det finns tydligen 3 versioner av serien.

Den första versionen är "originalet" som sändes 1973, 1974 och 1975 i 30 avsnitt.

1977 gjordes julkalender versionen med lucköppningar, men återanvände allt annat

1983 - 1984 visades den i en omredigerad version ( som på nåt sätt går upp till 40 avsnitt )

och sen har vissa scener/sketcher kommit bort av nån anledning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet 23 april 2022 kl. 14:42:07
Du kan läsa det Erik har skrivit, men för att sammanfatta: det finns tydligen 3 versioner av serien.

Den första versionen är "originalet" som sändes 1973, 1974 och 1975 i 30 avsnitt.

1977 gjordes julkalender versionen med lucköppningar, men återanvände allt annat

1983 - 1984 visades den i en omredigerad version ( som på nåt sätt går upp till 40 avsnitt )

och sen har vissa scener/sketcher kommit bort av nån anledning.
Även julkalenderversionen är ju omstuvad, där man flyttat runt på sketcher mellan olika avsnitt och liknande.

Plus då att versionen på VHS och DVD ytterligare är omstuvad jämfört med 1983 års omredigerade version, så tillsammans blir det alltså minst fyra olika omredigerade versioner av serien. :(

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 april 2022 kl. 17:24:31
Även julkalenderversionen är ju omstuvad, där man flyttat runt på sketcher mellan olika avsnitt och liknande.

Plus då att versionen på VHS och DVD ytterligare är omstuvad jämfört med 1983 års omredigerade version, så tillsammans blir det alltså minst fyra olika omredigerade versioner av serien. :(
Nu är de på tiden att jag förklarar Fem Myror som Lost Media(& med de menar dom allra första sändningarna)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 april 2022 kl. 17:24:31
Även julkalenderversionen är ju omstuvad, där man flyttat runt på sketcher mellan olika avsnitt och liknande.

Plus då att versionen på VHS och DVD ytterligare är omstuvad jämfört med 1983 års omredigerade version, så tillsammans blir det alltså minst fyra olika omredigerade versioner av serien. :(
Men om man ser originalserien så får man väl se allt material förutom lucköppningarna... Så varför finns det så många versioner?

Erik Friman

#37
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 april 2022 kl. 17:24:31
Även julkalenderversionen är ju omstuvad, där man flyttat runt på sketcher mellan olika avsnitt och liknande.

Plus då att versionen på VHS och DVD ytterligare är omstuvad jämfört med 1983 års omredigerade version, så tillsammans blir det alltså minst fyra olika omredigerade versioner av serien. :(
Jag kan berätta att jag i höstas fick reda på att julkalendern var deras tredje omgång och inräknat med de 30 första avsnitt från 1973-1975, som blir tillsammans 58 plus en julavsnitt Fem myrors julshow, som sändes 26 december 1976 och 24 december 1982 och handlar om bokstaven F, siffran 2 samt först-sist-och-mittemellan. Hittade artiklarna från de gamla veckotidningarna "Röster i radio-TV" via Facebook.

De samtliga sketcherna för den tredje omgången gjordes under 1976 och 1977 samt de 28 lucköppningsscenerna medans man la till de omkring 20-25 tidiga sketcher från 1975. Man tänkte från början göra nya omgångar av 15 avsnitt och ha premiär hösten 1977. De hann under 1976 göra runt 75 sketcher och tvingades sen avbryta när Eva Remaeus överansträngde sitt ena ben. I början av 1977 bestämdes det att Fem myror skulle få göra julkalendern och att de vid midsommaren fick uppgiften att göra lucköppningarna och de återstående sketcherna.
https://tidningar.kb.se/?q=fem%20myror%2015%20avsnitt&from=1976-01-01&to=1976-12-31&sort=asc
https://svenskahogtider.com/tag/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter/

SVT berättade för mig att de 15 första avsnitt från 1973-1974 sändes senare på våren 1977 fast omstuvade till 10-15 minuters avsnitt med titeln Fem små myror är fler än fyra elefanter och att man valde det bästa ur avsnitten. De fem första av omstuvade versionen sändes i repris 1979 enligt från mediedatabasen.

En användare från archive.org levererar både äldsta och senaste VHS-utgåvorna men saknas fortfarande några till.

1973

1975

1976

1977

1982



Marcusen

Jag förstår inte riktigt om det finns lost media eller inte?

gstone

Jag skulle väldigt gärna vilja se Babar (1969).
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 23 april 2022 kl. 22:21:18
Jag skulle väldigt gärna vilja se Babar (1969).

Enligt forumsmedlemmen Anders kollage så var Åke Lindström med i den, har för mig någon som Christian Hedlund intervjuade nämnde något om den men minns inte vem, vilka fler förutom Åke var med i dem?  :)

MOA



gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA