Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Flytt och omstrukturering av forumet

Startat av Daniel Hofverberg, 15 januari 2006 kl. 12:05:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Som ni ser har flytten fullbordats nu. Forumet har flyttats till samma server och domännamn som resten av sajten, hela forumet (även medlemsgrupper och högtider) är på svenska och de engelskspråkiga tavlorna är borta. Den gamla "Dubbningshemsidans anslagstavla" har också delats upp i två delar - en för dubbningar i sig och en för diskussioner om just Dubbningshemsidan. Jag inser att vissa ämnen kan överlappa och ta upp båda delar, men jag tycker ändå det känns rätt att dela upp, för att inte en enda tavla ska innehålla 99% av alla ämnen och inlägg.

Flytten gick relativt bra, och jag har inte upptäckt några större problem. Dock gick inte vissa personliga bilder (avatars) att flytta, så vissa medlemmar (däribland clash och Patrik) har förlorat sina personliga bilder. Jag beklagar detta, men vissa filer på den gamla servern gick inte att flytta p.g.a. rättighetsproblem, så jag kunde inte göra något åt det. Ni som drabbats får lov att ladda upp era personliga bilder igen.

Posta här om ni hittar konstigheter eller problem efter flytten, eller om ni vill kommentera eller ge andra förslag på indelningen av tavlor och kategorier.

Daniel Hofverberg

#1
Som ni kanske märkt, så har vissa problem med e-post-utskick uppstått i och med flytten. Det resulterade bland annat i att de som slagit på mottagning av s.k. tillkännagivanden (announcements) fick ett mail om detta med en massa skräptecken i stället för ÅÄÖ.

Det verkar även som att samma problem uppstår vid registrering av nya konton, som gör att en del inte lyckas att aktivera sina konton. Av någon anledning verkar också servern skicka "undeliverable"-studsar även till fullt giltiga adresser.

Jag håller på att undersöka allt detta, och har även tagit upp problemet med programmerarna bakom forumprogramvaran SMF, och jag hoppas att det ska lösas snabbt. Under tiden skulle jag uppskatta om ni kan meddela mig om vilka texter/e-post-meddelanden och annat som ser skumt ut.

Carl Barks lover

Nu kommer länkar hemsidan till den gamla adressen

Elios

Det finns ingen risk att vi kommer behöva flytta forumet igen. Vad jag vet så byttes det väl senast 2011 eller nåt sånt, var kanske 2012!?
Hur många gånger har det förresten flyttat och finns det om du har kvar någon bild på hur forumet såg ut förr så vore det väldigt spännande att se.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 16 november 2019 kl. 02:42:23
Det finns ingen risk att vi kommer behöva flytta forumet igen. Vad jag vet så byttes det väl senast 2011 eller nåt sånt, var kanske 2012!?
Hur många gånger har det förresten flyttat och finns det om du har kvar någon bild på hur forumet såg ut förr så vore det väldigt spännande att se.
Forumet i sig kommer inte flytta skiljt från resten av Dubbningshemsidan, men däremot kommer hela Dubbningshemsidan (inklusive forumet) inom en snar framtid att flytta till ett nytt webbhotell/ny server i ett annat land. Efter alla problemen med det här webbhotellet, och då i synnerhet när hela sajten låg nere i ett par dygn i slutet av september utan minsta lilla kommunikation eller förklaring varken före, under eller efter avbrottet, så känns det tyvärr oundvikligt.

När så sker kommer det troligen medföra viss nedtid (förhoppningsvis inte mer än 1 - 3 timmar), men jag tror inte att några andra problem ska inträffa i samband med det. Jag kommer att förvarna på forumet och på sajtens startsida i god tid innan det här händer. :)

Såvitt jag kommer ihåg har forumet bara flyttat en enda gång, vilket alltså var i januari 2006. Före det hade jag ett gemensamt forum för alla mina dåvarande webbsajter - d.v.s. förutom dubbning även tavlor om Fem i familjen (Family Ties), Halvvägs genom galaxen, m.fl. Aktiviteten på de icke dubbningsrelaterade tavlorna var dock försumbara, varför jag 2006 valde att ta bort de övriga tavlorna och flytta forumet till samma server/webbhotell som Dubbningshemsidan.

Jag tror tyvärr inte att jag har någon skärmdump på det gamla forumet, men då det såvitt jag kan minnas använde samma forumprogramvara som nu (fast förstås en betydligt äldre version) borde det inte ha sett olikt ut det nuvarande utseendet.

Möjligen kan jag även ha flyttat till något annat webbhotell efter 2006; jag minns faktiskt inte hur länge jag legat kvar hos nuvarande webbhotell...

Elios

Tänker ju mest på att det här forumet ser ju inte alls likadant ut som själva dubbningshemsidan.
Här är ju blå bakgrund och allt. Var det så också på den gamla forumssajten?  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 18 november 2019 kl. 00:37:23
Tänker ju mest på att det här forumet ser ju inte alls likadant ut som själva dubbningshemsidan.
Här är ju blå bakgrund och allt. Var det så också på den gamla forumssajten?  ???
Nej, tyvärr har jag inte haft tid och ork att få utseendet på forumet att mer efterlikna Dubbningshemsidans design. Det är något som har stått på min "att göra"-lista i flera år, men då det inte är helt enkelt att få till har det hela tiden prioriterats ned :(

Forumet använder sig av standardtemat som följer med forumprogramvaran SMF, och den är (och har nog oftast varit) väldigt blå. Det går att ändra designen, men det kräver att man modifierar en massa mallfiler som använder sig av en blandning mellan HTML och PHP-kod, och är därmed allt annat än oproblematiskt att få till - minsta lilla misstag riskerar att göra att nästan inget fungerar. Att bara justera färgerna är förmodligen ingen jättesvår utmaning, men att däremot ändra resten av utseendet till att också matcha Dubbningshemsidan i stil och utseende är betydligt svårare.

Forumet har alltid använt standardutseendet för forumprogramvaran SMF, vilket visserligen har sett lite olika ut genom åren, men inga enorma förändringar och inget som har påmint mer om sajtens utseende.

Men när jag får tid ska jag försöka få forumet att i alla fall se lite mer ut som resten av sajten, så att det lite mer kan kännas som samma sajt; även fast det som sagt är svårt att matcha utseendet till 100%. :)