Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur regissörer fixar skådespelare och dylikt

Startat av Disneyfantasten, 30 december 2021 kl. 12:53:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Mikael Roupé har själv nämnt i en del videor på YouTube att han fixade skådespelare genom att ringa Malmö Stadsteater som hade kickat hälften av sina skådespelare och alla av de som var kickade - utom två som Mikael väljer att inte nämna namnet på - fick komma till Köpenhamn från Malmö med flygbåt (detta var INNAN Öresundsbron fanns) och Mikael tog på sig ansvaret att själv regissera och översätta.

Så då är jag nyfiken; hur fixade Lasse Svensson och Monica Forsberg skådespelare och dylikt till sina dubbningar?

gstone

Han gick också  till Café Parisa och fråga skådespelarna där.

Det är ett café det skådespelare hänger.

Jag har en rolig historia jag kan berätta om det om du vil :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 30 december 2021 kl. 13:54:20
Han gick också  till Café Parisa och fråga skådespelarna där.

Det är ett café det skådespelare hänger.

Jag har en rolig historia jag kan berätta om det om du vil :D

Vem pratar du om?  :) (Mikael eller Lasse)

Du får väldigt gärna berätta historien, jag är rätt nyfiken!  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 december 2021 kl. 12:53:24
Mikael Roupé har själv nämnt i en del videor på YouTube att han fixade skådespelare genom att ringa Malmö Stadsteater som hade kickat hälften av sina skådespelare och alla av de som var kickade - utom två som Mikael väljer att inte nämna namnet på - fick komma till Köpenhamn från Malmö med flygbåt (detta var INNAN Öresundsbron fanns) och Mikael tog på sig ansvaret att själv regissera och översätta.

Så då är jag nyfiken; hur fixade Lasse Svensson och Monica Forsberg skådespelare och dylikt till sina dubbningar?
Monica Forsberg tog sina bekanta och andra sångare och skådespelare från trakten som hon kände till. Lasse Svensson tog en viss del skådespelare som redan hade dubbat till exempel Gunnar Ernblad.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 december 2021 kl. 13:57:42
Du får väldigt gärna berätta historien, jag är rätt nyfiken!  :)

Mikael Roupé var på Café opera och E-Type var också  och E-Type stod vid barnen Mikael Roupé gick fram och knackade honom på axeln och se"du jag har ett erbjudande åt dig"  och han tipsade på Mikael Roupé upp från och ner och sa " Klockan är över midnatt och du är en man, Nä tack" ;D ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 december 2021 kl. 14:05:21
Monica Forsberg tog sina bekanta och andra sångare och skådespelare från trakten som hon kände till. Lasse Svensson tog en viss del skådespelare som redan hade dubbat till exempel Gunnar Ernblad.

Var har de nämnt det?  :) (Lasse Svensson kan i och för sig ha nämnt det i Christian Hedlunds podcast men jag frågar för att vara säker för det var längesedan jag hörde det)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 30 december 2021 kl. 14:12:55
Mikael Roupé var på Café opera och E-Type var också  och E-Type stod vid barnen Mikael Roupé gick fram och knackade honom på axeln och se"du jag har ett erbjudande åt dig"  och han tipsade på Mikael Roupé upp från och ner och sa " Klockan är över midnatt och du är en man, Nä tack" ;D ;D

Är det verkligen sant?  ???

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 december 2021 kl. 14:24:05
Är det verkligen sant?  ???
Jag är inte säker, men jag har för mig att jag också hört något sånt tidigare.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 december 2021 kl. 14:36:32
Jag är inte säker, men jag har för mig att jag också hört något sånt tidigare.

Samma här, tror Mikael Roupé berättade den i Gott snack.

Disneyfantasten

#10
Citat från: Erika skrivet 30 december 2021 kl. 14:47:03
Samma här, tror Mikael Roupé berättade den i Gott snack.

Det måste jag ha glömt, han sa mycket där och det är inte det lättaste att komma ihåg exakt allt han sa...

Detta är förresten mitt 14 000:e inlägg på detta forum!  :D

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 december 2021 kl. 13:57:42
Vem pratar du om?  :) (Mikael eller Lasse)

Du får väldigt gärna berätta historien, jag är rätt nyfiken!  :)
Som Nicke Nyfiken

Disneyfantasten


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 december 2021 kl. 14:05:21
Monica Forsberg tog sina bekanta och andra sångare och skådespelare från trakten som hon kände till. Lasse Svensson tog en viss del skådespelare som redan hade dubbat till exempel Gunnar Ernblad.

Sen introducerade väl Lasse Svensson också nya personer till dubbningsbranchen, till exempel Hasse Jonsson?  :)

Jag har för mig att Doreen Denning och Martin Söderhjelm fixade röster genom bl.a. teatrar, svenska filmer, sångartister, LP-personer, osv.