Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 oktober 2021 kl. 13:05:04
Jag skrev inte att jag syftade på originalserien heller - även 2016 års serie måste rimligtvis klassas som barn- och ungdomsinnehåll, och har inte funnits förut...
Dock sämre barn- och ungdomsinnehåll...

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 oktober 2021 kl. 13:05:04
Jag skrev inte att jag syftade på originalserien heller - även 2016 års serie måste rimligtvis klassas som barn- och ungdomsinnehåll, och har inte funnits förut...

2016-år serie har funnits förut på HBO Nordic. Du måste ha missat det. Jag har onda aningar om att Warnermedia verkar inte vilja släppa mer gamla serier på nordiska utbudet. Du kan väl skriva mail till dom och ta reda på hur dom tänker med utbudet?

Tro, hopp och tålamod hjälper ingenting >:(

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 oktober 2021 kl. 12:39:42

Det är helt klart lite oroväckande, ja - har du anmält det via deras kontaktformulär?

Jag har tyvärr ingen profil där. Utan det är via kontakt med en bekant som har en. Jag ffick dock låna för att titta upp Äventyrsdags. Men jag ska be han att skriva om detta. Var många med engelskt tal ,+ saknas.

Samlaren

Blir orolig att inga äldre serier kommer ha svensk dubbning.

Samlaren

Citat från: King Owl skrivet 28 oktober 2021 kl. 14:58:16
Jag har tyvärr ingen profil där. Utan det är via kontakt med en bekant som har en. Jag ffick dock låna för att titta upp Äventyrsdags. Men jag ska be han att skriva om detta. Var många med engelskt tal ,+ saknas.

Alltså vad dåligt. Sedan så var inte alla serier kompletta känns som ett slarv av dem.

Goliat

Citat från: Samlaren skrivet 28 oktober 2021 kl. 15:23:09
Alltså vad dåligt. Sedan så var inte alla serier kompletta känns som ett slarv av dem.

Ja verkligen. Jag postade alla saknade avsnitten ovan men inte än lagt upp vilka som saknade svenskt tal. Men ska uppdatera listan.


Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 28 oktober 2021 kl. 13:30:06
Jag har onda aningar om att Warnermedia verkar inte vilja släppa mer gamla serier på nordiska utbudet. Du kan väl skriva mail till dom och ta reda på hur dom tänker med utbudet?
Jag har inga andra mailadresser än ni andra har, men jag har använt Ge feedback-funktionen för att föreslå en del äldre serier (framförallt Hanna-Barbera-serier). Det borde alla ni andra också göra - välj förslagsvis "Begäran om program" på rullgardinsmenyn. :)

I och för sig finns det innan man loggar in också angivet adresser till två presskontakter i Sverige, men sådana har ju vanligtvis inget att säga till om och lämnar ju inte ut mer än vad ledningen vill att de ska lämna ut - så man brukar sällan få särskilt meningsfulla svar, om man inte är ute efter pressbilder eller liknande. Men kan för all del vara värt ett försök, för att höra vad de har att säga. :)


Att det finns så få äldre serier kan möjligtvis bero på att HBO inte har hunnit beställa dubbning till finska av dessa än, i och med att både HBO Max och HBO Nordic före det envisas med att ha både svenskt, norskt, danskt och finskt ljudspår på allting dubbat (till skillnad från Disney+, som ofta nöjer sig med textning i Finland) - och varken Cartoon Network eller Boomerang har ju haft finska ljudspår, varför många serier förmodligen inte redan har dubbats till finska.

Det är säkert inte hela förklaringen, men kan vara en del av förklaringen i alla fall och en bidragande orsak. Trots allt tar ju allt mycket längre tid och kostar mycket mer pengar när man måste nydubba en massa till finska innan det kan publiceras. Så vet vi ju heller inte hur mycket som finns bevarat i Warner Bros. arkiv, och hur lättillgängligt det är - ifall de har lika dålig ordning som Disney, eller om de faktiskt kan hitta åt skandinaviska ljudband där...

Goliat

Farbror farfar säsong 3 är på engelska också tydligen. I alla fall de första avsnitten.

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 oktober 2021 kl. 20:58:12
Jag har inga andra mailadresser än ni andra har, men jag har använt Ge feedback-funktionen för att föreslå en del äldre serier (framförallt Hanna-Barbera-serier). Det borde alla ni andra också göra - välj förslagsvis "Begäran om program" på rullgardinsmenyn. :)

I och för sig finns det innan man loggar in också angivet adresser till två presskontakter i Sverige, men sådana har ju vanligtvis inget att säga till om och lämnar ju inte ut mer än vad ledningen vill att de ska lämna ut - så man brukar sällan få särskilt meningsfulla svar, om man inte är ute efter pressbilder eller liknande. Men kan för all del vara värt ett försök, för att höra vad de har att säga. :)


Att det finns så få äldre serier kan möjligtvis bero på att HBO inte har hunnit beställa dubbning till finska av dessa än, i och med att både HBO Max och HBO Nordic före det envisas med att ha både svenskt, norskt, danskt och finskt ljudspår på allting dubbat (till skillnad från Disney+, som ofta nöjer sig med textning i Finland) - och varken Cartoon Network eller Boomerang har ju haft finska ljudspår, varför många serier förmodligen inte redan har dubbats till finska.

Det är säkert inte hela förklaringen, men kan vara en del av förklaringen i alla fall och en bidragande orsak. Trots allt tar ju allt mycket längre tid och kostar mycket mer pengar när man måste nydubba en massa till finska innan det kan publiceras. Så vet vi ju heller inte hur mycket som finns bevarat i Warner Bros. arkiv, och hur lättillgängligt det är - ifall de har lika dålig ordning som Disney, eller om de faktiskt kan hitta åt skandinaviska ljudband där...

Hur mycket längre tid behövs det? Flera årtionde? Då är hoppet ute (om man INTE övertala HBO Max att texta till finska på äldre serier istället för att nydubba allting).

Steffan Rudvall

Citat från: KurageDHH skrivet 28 oktober 2021 kl. 22:45:58
Hur mycket längre tid behövs det? Flera årtionde? Då är hoppet ute (om man INTE övertala HBO Max att texta till finska på äldre serier istället för att nydubba allting).
Så du är alltså otålig när det gäller allting...

KurageDHH

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 oktober 2021 kl. 22:50:46
Så du är alltså otålig när det gäller allting...

Vad händer om det har gått för många år? Då lever vi kanske inte mer när fler äldre serier släpps till slut på tjänsten. Det är problemet!

Steffan Rudvall

Citat från: KurageDHH skrivet 28 oktober 2021 kl. 23:06:09
Vad händer om det har gått för många år? Då lever vi kanske inte mer när fler äldre serier släpps till slut på tjänsten. Det är problemet!
Man ska inte gå omkring och tro att man ska dö hela tiden och därför måste ha en viss serie på en viss streamingtjänst i just detta ögonblicket.

KurageDHH

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 oktober 2021 kl. 23:08:30
Man ska inte gå omkring och tro att man ska dö hela tiden och därför måste ha en viss serie på en viss streamingtjänst i just detta ögonblicket.

Varför tycker du det är värt att vänta under så lång tid?

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 28 oktober 2021 kl. 22:45:58
Hur mycket längre tid behövs det? Flera årtionde? Då är hoppet ute (om man INTE övertala HBO Max att texta till finska på äldre serier istället för att nydubba allting).
Det beror helt på hur många serier det rör sig om, hur mycket budget man vill lägga ner och vilken eller vilka dubbningsstudior man anlitar - framförallt om man envisas med att anlita ett enda företag till allting (precis som Disney brukar göra), eller om Warner Bros. kan tänka sig att sprida ut jobben till fler studior för ett snabbare resultat.

Men man bör nog räkna med minst 1 - 2 månader per serie som ska dubbas, men sen har förstås alla dubbningsföretag i dagens läge mer än en studio så att flera dubbningar kan spelas in samtidigt - men de har förstås också många andra kunder och uppdrag, och kan inte ägna all tid åt en enda kund.


Men ursprungligen var ju tanken att HBO Max skulle lanseras i de nordiska länderna någon gång efter nyår - gissningsvis runt januari - februari - innan de plötsligt ändrade sig och tidigarelade datumet till den 26 oktober. Därför känns det väl som ett rimligt antagande att WarnerMedia hade planerat utifrån en release under början av nästa år, så att de hade beställt så att nödvändiga dubbningar också skulle vara klara tills dess. Så min personliga gissning och förhoppning är att utbudet kan bli större efter jul.

Förmodligen kände sig väl WarnerMedia tvingade att tidigarelägga releasen för att klara av konkurrensen från en allt tuffare marknad, där det ju kommer fler och fler streamingtjänster och det blir allt svårare att få tillräckligt många abonnenter då många inte lär ha råd med hur många streamingtjänster som helst på samma gång.

Det är säkerligen också därför som HBO Max hittat på det suveräna och svårslagna erbjudandet med 44 kr per månad för nya kunder (eller rättare sagt 50% rabatt på vid var tidpunkt gällande månadspris så länge man inte säger upp abonnemanget) - med ett sådant pris kommer folk känna sig tvingade att hålla kvar vid abonnemanget, istället för att bara abonnera under en kortare period och sen göra uppehåll en tid. Dessutom har nog allt fler aktörer insett att de inte kan konkurrera med Netflix, som kommer att förbli världsledande nästan vad som än händer, så att man därför vinner på att lägga sig i en sådan prisklass att de flesta har råd med både Netflix och minst en tjänst till.

Då har de också mer tid på sig att utöka utbudet, då ju priset på 44 kr per månad bara gäller så länge man inte säger upp abonnemanget - så då blir alla följaktligen så illa tvungen att behålla abonnemanget även om utbudet inte är suveränt än så länge... Och utbudet är ju i alla fall överlag inte sämre än på HBO Nordic, som trots allt verkar ha haft hyfsat med abonnenter till ett pris på 109 kr per månad.

Bara en sådan sak som att alla biofilmer från Warner Bros. ska släppas på HBO Max 45 dagar efter biopremiären i respektive land är ju helt klart värdefullt - inte minst i dessa tider när många nog antingen inte vågar eller inte har vant sig vid att gå på bio igen. :)

Anders M Olsson

#224
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2021 kl. 01:44:47
Dessutom har nog allt fler aktörer insett att de inte kan konkurrera med Netflix, som kommer att förbli världsledande nästan vad som än händer, så att man därför vinner på att lägga sig i en sådan prisklass att de flesta har råd med både Netflix och minst en tjänst till.

För min egen del hänger Netflix väldigt löst. Jag betalar just nu 109 kronor i månaden för Standard-planen, men skulle de höja priset ännu mer säger jag upp abonnemanget. Eventuellt återkommer jag i så fall någon kortare period om de skulle lägga upp något som är så intressant att jag bara måste se det.

Basic är nu höjt till 99 kronor i månaden och Premium till 179 kronor i månaden. Jag misstänker att Standard egentligen ska kosta 129 kronor i månaden, men att de ännu inte har höjt för befintliga kunder så länge man har kvar samma abonnemangsplan.

Det som är värdefullast på Netflix är filmer och serier som de har köpt in eller licensierat från externa produktionsbolag, inte sådant som de själva producerar (vilket tyvärr blir mer och mer av utbudet). Mycket av det som är märkt som "Netflix original" är ren utfyllnad utan något större värde. Dock finns en del som är märkt "Netflix original", men som egentligen är producerat av stora och etablerade bolag, t.ex. Världens sämsta häxa som är en BBC-serie.

HBO är däremot sen länge etablerad som producent av kvalitetsmaterial, så deras originalproduktioner håller vanligtvis mycket högre klass än det som Netflix "spyr ut" under eget märke.