Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Ja, det är helt klart märkligt att Netflix höjer priserna medan de flesta andra sänker priserna - och jag håller med att Netflix helt klart är i dyraste laget, även om man tar hänsyn till att de helt klart har det största utbudet...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 oktober 2021 kl. 07:27:48
Det som är värdefullast på Netflix är filmer och serier som de har köpt in eller licensierat från externa produktionsbolag, inte sådant som de själva producerar (vilket tyvärr blir mer och mer av utbudet). Mycket av det som är märkt som "Netflix original" är ren utfyllnad utan något större värde. Dock finns en del som är märkt "Netflix original", men som egentligen är producerat av stora och etablerade bolag, t.ex. Världens sämsta häxa som är en BBC-serie.
Själv tycker jag att Netflix originalproduktioner håller en väldigt ojämn nivå - allt från mästerverk till rena magplasken... Problemet kan ju vara att lista ut vad som är vad, då de ju producerar väldigt många filmer och serier.

Själv såg jag för några veckor sedan danska Kastanjemannen (en relativt ny originalserie från Netflix), som jag tycker var riktigt bra och en av de bästa kriminalserier jag sett på länge. :)

Anders M Olsson

#226
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2021 kl. 08:38:58
Ja, det är helt klart märkligt att Netflix höjer priserna medan de flesta andra sänker priserna - och jag håller med att Netflix helt klart är i dyraste laget, även om man tar hänsyn till att de helt klart har det största utbudet...

Jag tror faktiskt att det är Amazon Prime Video som har det största utbudet, och de tar numera bara 59 kronor i månaden. Om man har deras gamla tjänst Prime Video som kostar 65 kronor i månaden måste man aktivt gå in och byta till Amazon Prime för att sänka priset till 59 kronor i månaden. Då ingår streamingtjänsten i paketet som även innefattar gratis frakt och snabbare leverans när man handlar varor på Amazon.se.

Fast Amazons väldiga utbud är om möjligt ännu ojämnare än Netflix. De verkar köpa in precis allt som de kan komma över, och bryr sig inte så mycket om att anpassa det till den svenska/nordiska marknaden. En del är textat eller dubbat på svenska, men det mesta är det nog inte.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2021 kl. 08:38:58
Själv såg jag för några veckor sedan danska Kastanjemannen (en relativt ny originalserie från Netflix), som jag tycker var riktigt bra och en av de bästa kriminalserier jag sett på länge. :)

Ja, jag förnekar inte att de har en och annan pärla. Jag vet att Kastanjemannen har fått mycket beröm, så den har jag tänkt se vid tillfälle.

Tidigare i år såg jag The Queens Gambit och The One som båda var mycket bra serier.

Men 109 kronor i månaden börjar närma sig en gräns när jag inte längre tycker det är prisvärt. Om de skulle höja ännu mer är jag ganska säker på att jag hoppar av.

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2021 kl. 01:44:47
Det beror helt på hur många serier det rör sig om, hur mycket budget man vill lägga ner och vilken eller vilka dubbningsstudior man anlitar - framförallt om man envisas med att anlita ett enda företag till allting (precis som Disney brukar göra), eller om Warner Bros. kan tänka sig att sprida ut jobben till fler studior för ett snabbare resultat.

Men man bör nog räkna med minst 1 - 2 månader per serie som ska dubbas, men sen har förstås alla dubbningsföretag i dagens läge mer än en studio så att flera dubbningar kan spelas in samtidigt - men de har förstås också många andra kunder och uppdrag, och kan inte ägna all tid åt en enda kund.


Men ursprungligen var ju tanken att HBO Max skulle lanseras i de nordiska länderna någon gång efter nyår - gissningsvis runt januari - februari - innan de plötsligt ändrade sig och tidigarelade datumet till den 26 oktober. Därför känns det väl som ett rimligt antagande att WarnerMedia hade planerat utifrån en release under början av nästa år, så att de hade beställt så att nödvändiga dubbningar också skulle vara klara tills dess. Så min personliga gissning och förhoppning är att utbudet kan bli större efter jul.

Förmodligen kände sig väl WarnerMedia tvingade att tidigarelägga releasen för att klara av konkurrensen från en allt tuffare marknad, där det ju kommer fler och fler streamingtjänster och det blir allt svårare att få tillräckligt många abonnenter då många inte lär ha råd med hur många streamingtjänster som helst på samma gång.

Det är säkerligen också därför som HBO Max hittat på det suveräna och svårslagna erbjudandet med 44 kr per månad för nya kunder (eller rättare sagt 50% rabatt på vid var tidpunkt gällande månadspris så länge man inte säger upp abonnemanget) - med ett sådant pris kommer folk känna sig tvingade att hålla kvar vid abonnemanget, istället för att bara abonnera under en kortare period och sen göra uppehåll en tid. Dessutom har nog allt fler aktörer insett att de inte kan konkurrera med Netflix, som kommer att förbli världsledande nästan vad som än händer, så att man därför vinner på att lägga sig i en sådan prisklass att de flesta har råd med både Netflix och minst en tjänst till.

Då har de också mer tid på sig att utöka utbudet, då ju priset på 44 kr per månad bara gäller så länge man inte säger upp abonnemanget - så då blir alla följaktligen så illa tvungen att behålla abonnemanget även om utbudet inte är suveränt än så länge... Och utbudet är ju i alla fall överlag inte sämre än på HBO Nordic, som trots allt verkar ha haft hyfsat med abonnenter till ett pris på 109 kr per månad.

Bara en sådan sak som att alla biofilmer från Warner Bros. ska släppas på HBO Max 45 dagar efter biopremiären i respektive land är ju helt klart värdefullt - inte minst i dessa tider när många nog antingen inte vågar eller inte har vant sig vid att gå på bio igen. :)

Jag vill gärna att HBO Max skall ha Kurage, den hariga hunden för den serie betyder mycket för mig. Och förmodligen den enda av sitt slag över hela sorgliga norden som önskar det. Är det ingen som kan få HBO Max att ändra sig och ta lärdom från Disney+ att sätta finsk text på vissa äldre serier så att dom inte behöver nydubba alla serier på finska? Räcker det att dom bara leta efter övriga nordiska ljudspår till Kurage, så behöver man inte vänta under så länge tid på att den skall dyka upp i utbudet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 oktober 2021 kl. 09:04:49
Jag tror faktiskt att det är Amazon Prime Video som har det största utbudet, och de tar numera bara 49 kronor i månaden. Om man har deras gamla tjänst Prime Video som kostar 65 kronor i månaden måste man aktivt gå in och byta till Amazon Prime för att sänka priset till 49 kronor i månaden. Då ingår streamingtjänsten i paketet som även innefattar gratis frakt och snabbare leverans när man handlar varor på Amazon.se.
Hur gör man för att byta till den tjänsten? Jag hittar inte åt det...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 oktober 2021 kl. 09:04:49
Fast Amazons väldiga utbud är om möjligt ännu ojämnare än Netflix. De verkar köpa in precis allt som de kan komma över, och bryr sig inte så mycket om att anpassa det till den svenska/nordiska marknaden. En del är textat eller dubbat på svenska, men det mesta är det nog inte.
Ja, det är märkligt att mycket på Amazon helt saknar svensk text eller tal - något som vore en självklarhet på alla andra streamingtjänster.

Ett fåtal filmer har inte ens engelskt tal, utan bara holländsk dubbning eller liknande...! :o

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 oktober 2021 kl. 09:27:05
Tidigare i år såg jag The Queens Gambit och The One som båda var mycket bra serier.
The One har jag faktiskt inte sett eller ens hört talats om - den måste jag kolla upp. Men The Queens Gambit var helt klart väldigt bra. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2021 kl. 12:58:56
Hur gör man för att byta till den tjänsten? Jag hittar inte åt det...

Jag ber om ursäkt, jag såg fel på priset. Det ska vara 59 kronor i månaden, inte 49. Men det är ändå förmånligare än 65 kronor i månaden som den gamla tjänsten kostade. Om man dessutom tar i beaktande att man får gratis frakt och snabbare leverans av många produkter på Amazon.se blir det ännu mera självklart att ha det abonnemanget.

Du går bara in på amazon.se, väljer Prime i menyn längst upp till vänster. Om du beställer Prime kommer ditt abonnemang på Prime Video (enbart streamingtjänsten) automatiskt att avslutas.


KurageDHH

Varför finns det ingen över vilka serier och filmer som kommer till HBO Max under november?
Tänker dom sluta med att skicka lista under varje månad eller varför vill dom (plötsligt) inte att vi skall få veta nånting i förväg?

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 29 oktober 2021 kl. 19:35:05
Varför finns det ingen över vilka serier och filmer som kommer till HBO Max under november?
Tänker dom sluta med att skicka lista under varje månad eller varför vill dom (plötsligt) inte att vi skall få veta nånting i förväg?
Vadå sluta? HBO Max eller ens HBO Nordic har väl aldrig offentliggjort några kompletta listor över vad som ska komma en viss månad...? Eller har jag helt missat dessa, och var har de i så fall publicerats?

Det enda jag kan missa var en lista på "höjdpunkter" inför lanseringen av HBO Max - en väldigt ofullständig lista, som exempelvis inte innehöll ett enda barnprogram.

Ärligt talat är det väl ovanligt att streamingtjänster offentliggör kompletta listor över vad som komma skall - i stort sett det enda undantaget är väl Disney+, där vissa medier de flesta månader publicerar en lista över kommande titlar.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 02:30:34
Ärligt talat är det väl ovanligt att streamingtjänster offentliggör kompletta listor över vad som komma skall - i stort sett det enda undantaget är väl Disney+, där vissa medier de flesta månader publicerar en lista över kommande titlar.

Flixable har en sida med kommande program på Netflix:
https://se.flixable.com/coming-soon/

Men det är lite underligt att man måste gå till tredje part för att få veta vad Disney+ och Netflix har för planer för den närmaste framtiden. Varför kan streamingtjänsterna inte själva lägga upp den informationen så att vem som helst kan komma åt den?

För övrigt tycks Flixable ännu inte ha upptäckt att HBO Nordic har ersatts av HBO Max...

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 02:30:34
Vadå sluta? HBO Max eller ens HBO Nordic har väl aldrig offentliggjort några kompletta listor över vad som ska komma en viss månad...? Eller har jag helt missat dessa, och var har de i så fall publicerats?

Det enda jag kan missa var en lista på "höjdpunkter" inför lanseringen av HBO Max - en väldigt ofullständig lista, som exempelvis inte innehöll ett enda barnprogram.

Ärligt talat är det väl ovanligt att streamingtjänster offentliggör kompletta listor över vad som komma skall - i stort sett det enda undantaget är väl Disney+, där vissa medier de flesta månader publicerar en lista över kommande titlar.

HBO Nordic har ju skickat listan över månadens höjdpunkter till Moviezine, digitalt.tv och filmtopp ett tag, men nu finns det inte ens lista över vad som kommer under november på nån av dessa sajter. Varför, HBO Max, varför?

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 30 oktober 2021 kl. 09:06:18
HBO Nordic har ju skickat listan över månadens höjdpunkter till Moviezine, digitalt.tv och filmtopp ett tag, men nu finns det inte ens lista över vad som kommer under november på nån av dessa sajter. Varför, HBO Max, varför?
HBO Max kanske inte tänker göra det, eller så anser de det poänglöst då tjänsten bara funnits i fyra dagar - således ganska kort tid att börja prata om en ny månad... Förutom nya biovisade långfilmer och dylikt (såsom Dune, som släpps nu på måndag) är väl inte sannolikheten så jättestor att det kommer tillkomma mycket nytt under de första veckorna av tjänstens existens.

Hursomhelst tycker jag inte att det är viktigt i fallet med HBO Max att veta vad som ska komma - trots allt gäller ju det suveräna priset på 44 kr per månad bara så länge man inte säger upp abonnemanget, varför man inte kan göra så mycket med informationen utan givetvis fortsätter abonnera vad som än händer. För nästan oavsett hur lite som än finns, så är det ju alltid värt åtminstone 44 kr per månad, som är avsevärt billigast av alla tjänster. Det hade med god marginal varit värt de pengarna även för utbudet på HBO Nordic, även om ingenting nytt hade tillkommit.

Då är det viktigare med andra tjänster, där man eventuellt kan vilja säga upp abonnemanget eller teckna nytt abonnemang utifrån innehållet. Jag tänker då framförallt på Netflix, Viaplay och C More, som trots allt är relativt dyra och vanligtvis inte har något billigare årsabonnemang, varför det är förståeligt att somliga väljer att bara abonnera de månader man vet att det finns något att se.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 oktober 2021 kl. 06:25:42
Men det är lite underligt att man måste gå till tredje part för att få veta vad Disney+ och Netflix har för planer för den närmaste framtiden. Varför kan streamingtjänsterna inte själva lägga upp den informationen så att vem som helst kan komma åt den?
Ja, det är helt klart underligt - och varför skickar streamingtjänsterna bara dessa listor till ett fåtal utvalda medier...?

C More (eller egentligen TV4-gruppen) skickar varje månad ut en lista på alla kommande titlar till alla registrerade journalister, så där får Dubbningshemsidan en lista via e-post varje månad. Men alla övriga tjänster är det värre med... :(

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 10:10:02
HBO Max kanske inte tänker göra det, eller så anser de det poänglöst då tjänsten bara funnits i fyra dagar - således ganska kort tid att börja prata om en ny månad... Förutom nya biovisade långfilmer och dylikt (såsom Dune, som släpps nu på måndag) är väl inte sannolikheten så jättestor att det kommer tillkomma mycket nytt under de första veckorna av tjänstens existens.

Hursomhelst tycker jag inte att det är viktigt i fallet med HBO Max att veta vad som ska komma - trots allt gäller ju det suveräna priset på 44 kr per månad bara så länge man inte säger upp abonnemanget, varför man inte kan göra så mycket med informationen utan givetvis fortsätter abonnera vad som än händer. För nästan oavsett hur lite som än finns, så är det ju alltid värt åtminstone 44 kr per månad, som är avsevärt billigast av alla tjänster. Det hade med god marginal varit värt de pengarna även för utbudet på HBO Nordic, även om ingenting nytt hade tillkommit.

Då är det viktigare med andra tjänster, där man eventuellt kan vilja säga upp abonnemanget eller teckna nytt abonnemang utifrån innehållet. Jag tänker då framförallt på Netflix, Viaplay och C More, som trots allt är relativt dyra och vanligtvis inte har något billigare årsabonnemang, varför det är förståeligt att somliga väljer att bara abonnera de månader man vet att det finns något att se.
Ja, det är helt klart underligt - och varför skickar streamingtjänsterna bara dessa listor till ett fåtal utvalda medier...?

C More (eller egentligen TV4-gruppen) skickar varje månad ut en lista på alla kommande titlar till alla registrerade journalister, så där får Dubbningshemsidan en lista via e-post varje månad. Men alla övriga tjänster är det värre med... :(

Alla andra tjänster brukar ju skicka listan över vad som kommer nästa månad. Det skulle kännas bättre om HBO Max gör likadant och skickar listan över vilka som kommer så att man vet det i förväg. Annars måste vi hålla på att kolla varenda dag på tjänsten över vad som är nytt? Jag föredrar hellre att veta om nånting i förväg!

Anders M Olsson

Citat från: KurageDHH skrivet 30 oktober 2021 kl. 10:22:06
Alla andra tjänster brukar ju skicka listan över vad som kommer nästa månad. Det skulle kännas bättre om HBO Max gör likadant och skickar listan över vilka som kommer så att man vet det i förväg. Annars måste vi hålla på att kolla varenda dag på tjänsten över vad som är nytt? Jag föredrar hellre att veta om nånting i förväg!

Vad menar du med att "alla andra tjänster brukar skicka listan"? Vilka andra tjänster? Var hittar du de listorna?

De enda jag har sett är Moviezines listor på nästa månads program på Disney+ och sidan om kommande Netflix-program på Flixable.

Det är möjligt att HBO Max kommer att skicka ut listor om man anmäler sig till deras e-postutskick. En del streamingtjänster har en sådan inställning, andra har det inte. Jag har anmält mig till e-postutskick från HBO Max nu som test, men annars brukar jag konsekvent avböja nyhetsbrev med e-post eftersom jag får alldeles för mycket skräppost ändå.

KurageDHH

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 oktober 2021 kl. 11:03:12
Vad menar du med att "alla andra tjänster brukar skicka listan"? Vilka andra tjänster? Var hittar du de listorna?

De enda jag har sett är Moviezines listor på nästa månads program på Disney+ och sidan om kommande Netflix-program på Flixable.

Det är möjligt att HBO Max kommer att skicka ut listor om man anmäler sig till deras e-postutskick. En del streamingtjänster har en sådan inställning, andra har det inte. Jag har anmält mig till e-postutskick från HBO Max nu som test, men annars brukar jag konsekvent avböja nyhetsbrev med e-post eftersom jag får alldeles för mycket skräppost ändå.

digitalt.tv och filmtopp.se brukar det också förekomma listor på nästa månads program från tjänsterna. På inga av dem finns heller nån lista från HBO Max under november, vilket är tragiskt.

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 30 oktober 2021 kl. 10:22:06
Alla andra tjänster brukar ju skicka listan över vad som kommer nästa månad. Det skulle kännas bättre om HBO Max gör likadant och skickar listan över vilka som kommer så att man vet det i förväg. Annars måste vi hålla på att kolla varenda dag på tjänsten över vad som är nytt? Jag föredrar hellre att veta om nånting i förväg!
"Alla andra tjänster" var väl att överdriva, men jag ska maila till HBO Max presskontakt och höra om de har tillgängligt listor över vad som ska komma framöver på tjänsten - och samtidigt passa på att fråga varför de tagit bort alla utsatta dubbcredits som fanns på HBO Nordic (presskontakterna har givetvis ingenting att säga till om, men kanske kan framföra det till ansvariga i vilket land som de nu sitter i). :)